IPPP3/443-149/09-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-149/09-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania sprzedaży wyrobów przeznaczonych do celów opałowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania sprzedaży wyrobów przeznaczonych do celów opałowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. jest jedną z największych niezależnych firm sektora paliwowego w Polsce. Spółka prowadzi hurtową i detaliczną sprzedaż paliw na terenie całego kraju. W momencie wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, Spółka jako sprzedawca między innymi wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15, będzie zobowiązana w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.

Analogicznie, w przypadku sprzedaży wskazanych wyżej wyrobów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, Spółka jako sprzedawca wyrobów akcyzowych będzie zobowiązana do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.

Spółka zobowiązana będzie także do sporządzania i przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięcznych zestawień oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 5 przywołanej ustawy.

Niniejszy wniosek dotyczy szczegółowego określenia treści i formy wskazanych wyżej oświadczeń oraz miesięcznych zestawień oświadczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy nabywca olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych (lub innych wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15) zobowiązany jest wpisać w oświadczeniu wskazanym w art. 89 ust. 5, którego treść definiuje odpowiednio przepis art. 89 ust. 6 lub 8 ustawy:

* rodzaj, typ i liczbę wszystkich posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresy), gdzie znajdują się te urządzenia czy też tylko rodzaj, typ, liczbę oraz miejsca (adresy) wyłącznie tych posiadanych urządzeń grzewczych, do których realizowana jest dostawa (ust. 6),

lub analogicznie

* rodzaj i typ oraz liczbę wszystkich posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane nabywane wyroby oraz miejsca (adresy), gdzie znajdują się te urządzenia czy też wyłącznie rodzaj, typ oraz liczbę tych z posiadanych urządzeń grzewczych, do których realizowana jest dostawa (ust. 8).

2.

Czy nabywca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwoInieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy, nabywający te wyroby w celu ich dalszej odsprzedaży z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, w treści oświadczenia składanego sprzedawcy, w przypadku danych określonych w art. 89 ust. 6 pkt 3 (wskazanie rodzaju, typu i liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia) powinien wpisać słowa "Nie dotyczy" lub inne o podobnym znaczeniu, czy też zobowiązany jest do wskazania rodzaju, typu i liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia, pomimo iż realizowana dostawa nie jest przeznaczona na potrzeby własne nabywcy, gdyż nabywane wyroby będą przedmiotem sprzedaży. Jeżeli w odpowiedzi na to pytanie przyjęta zostanie interpretacja, iż we wskazanej sytuacji należy wpisać słowa "Nie dotyczy", to czy sprzedawca może stosować analogiczne zasady w przypadku sporządzania miesięcznych zestawień oświadczeń i w przypadku danych określonych w art. 89 ust. 15 pkt 1 lit. e-f powinien wpisać "Nie dotyczy".

3.

Czy sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest zagrożony jakąkolwiek sankcją, w szczególności wskazaną w przepisie ust. 18, jeżeli oświadczenie nabywcy tych wyrobów złożone w trybie określonym w ust. 5-10 będzie nieprawdziwe lub też będzie zawierać błędy, w szczególności w określeniu rodzaju, typu oraz liczby urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia, w związku z czym błędy te powielać się będą także w sporządzanych przez Sprzedawcę miesięcznych zestawieniach oświadczeń, wskazanych w ust. 14-15.

4.

Czy nabywca wyrobów akcyzowych, składając oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 oraz pkt 2 może złożyć sprzedawcy czytelnie podpisane oświadczenie w postaci imienia i nazwiska lub złożyć podpis w sposób przyjęty dla siebie (to jest nie składający się z pełnego imienia i nazwiska) wraz z przybiciem pieczątki imiennej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zgodnie z przepisem art. 89 ust. 6 przywołanej ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1 (uzyskiwane od nabywców będących osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej bądź osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą) powinno zawierać wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Analogicznie, zgodnie z przepisem art. 89 ust. 8, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 2 (dokumentujące sprzedaż osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej), powinno zawierać określenie liczby posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane te wyroby oraz miejsc (adresów), gdzie znajdują się te urządzenia.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, nie jest dopuszczalne wpisywanie w oświadczeniu jedynie urządzeń, do których realizowana jest dostawa - właściwe przepisy mówią bowiem w obu przypadkach o wskazaniu posiadanych przez nabywcę urządzeń, a nie tylko tych urządzeń, w których wykorzystywane będą nabywane wyroby, będące przedmiotem konkretnej transakcji.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, istotne znacznie ma w tym przypadku wykładnia celowościowa wynikająca z kolejności poszczególnych uregulowań wskazanych w ustawie.

Artykuł 89 ust. 6 pkt 2 przywołanej ustawy stanowi, iż oświadczenie nabywcy powinno zawierać określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów. Jeżeli więc pkt 2 oświadczenia nabywcy będzie zawierał deklarację, iż nabywane wyroby nie są przeznaczone do własnych celów opałowych, lecz będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, to nabywca w kolejnym punkcie oświadczenia nie musi wymieniać rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia, lecz może wpisać słowa "Nie dotyczy" lub inne o tożsamym znaczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, analogiczne zasady powinien stosować sprzedawca sporządzając miesięczne zestawienia oświadczeń nabywców, którzy nabyli wyroby z przeznaczeniem nie do własnych celów opałowych, lecz do dalszej sprzedaży z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.

W przypadku zestawień oświadczeń otrzymanych od tych nabywców, nie jest konieczne podawanie danych określonych w art. 89 ust. 15 pkt 1 lit. e-f ustawy, w związku z czym sprzedawca powinien wpisać w tym punkcie słowa "Nie dotyczy".

Ad. 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15, nie jest odpowiedzialny za prawdziwość i rzetelność oświadczeń złożonych przez nabywców tych wyrobów w trybie wskazanym w art. 89 ust. 5-8 ustawy i jest uprawniony do ich przyjęcia w dobrej wierze jako podstawy do sporządzenia własnych miesięcznych zestawień, wskazanych w przepisie art. 89 ust. 14-15 ustawy.

W związku z powyższym, sprzedawca określonych wyżej wyrobów akcyzowych nie jest zagrożony jakąkolwiek sankcją, w szczególności wskazaną w przepisie ust. 16, jeżeli oświadczenie nabywcy tych wyrobów, o których mowa powyżej, będzie nieprawdziwe lub też będzie zawierać błędy.

Zdaniem Wnioskodawcy, sankcję wskazaną w przepisie art. 89 ust. 16 przywołanej ustawy uzasadniać może nie jakakolwiek nieprawidłowość w dokumentach czy uchybienie formalne sprzedawcy, lecz jedynie wadliwość istotna dla powstania, istnienia i wysokości zobowiązania podatkowego.

Ad. 5.

Przepis art. 89 ust. 6 pkt 5 oraz art. 89 ust. 8 pkt 6 ustawy wskazują, że oświadczenie nabywcy wyrobów akcyzowych składane Sprzedającemu muszą zostać czytelnie podpisane. Zdaniem Wnioskodawcy przez czytelny podpis należy rozumieć podpis składający się z imienia i nazwiska jak również podpis złożony w sposób przyjęty dla nabywcy (to jest nie składający się z pełnego imienia i nazwiska) wraz z przybiciem pieczątki imiennej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwanej dalej "ustawą" - sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

1.

osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;

2.

osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

W myśl art. 89 ust. 6-8 ustawy - oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, powinno zawierać:

1.

imię i nazwisko nabywcy, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość nabywcy;

2.

adres zameldowania nabywcy oraz adres zamieszkania, jeżeli jest inny od adresu zameldowania;

3.

określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

4.

określenie liczby posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane te wyroby oraz miejsc (adresów), gdzie znajdują się te urządzenia;

5.

wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;

6.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Zatem biorąc pod uwagę ww. uregulowania wynikające z art. 89 ust. 6 pkt 3, ust. 7, ust. 8 pkt 4 ustawy nabywca olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych, olejów opałowych lub innych wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem ma obowiązek wpisać w przedmiotowym oświadczeniu wszystkie posiadane urządzenia grzewcze, w których mogą być wykorzystane te wyroby, a nie jedynie te urządzenia, do których jest realizowana aktualna dostawa.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie np. olejów opałowych jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że:

* nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub,

* będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawnionych do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 tego artykułu.

Stosownie do ust. 6 tego artykułu oświadczenie powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy,

2.

określenia ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów,

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia,

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia,

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Zatem, jeżeli w pkt 2 jako przeznaczenie wyrobów nabywca określi, iż "będą one sprzedane z przeznaczeniem na cele opałowe", to zgodnie ze stanem faktycznym w pkt 3 może wskazać, że dane dotyczące liczby urządzeń grzewczych jego nie dotyczą.

Zgodnie z art. 89 ust. 14 - sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w ust. 5; oryginały oświadczeń powinny być przechowywane przez sprzedawcę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli.

W myśl art. 89 ust. 15 pkt 1 ustawy - miesięczne zestawienie oświadczeń powinno zawierać w przypadku sprzedawcy, o którym mowa w ust. 14:

a.

imię i nazwisko albo nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania podmiotu przekazującego zestawienie,

b.

ilość i rodzaj oraz przeznaczenie wyrobów, których dotyczy oświadczenie,

c.

datę złożenia oświadczenia,

d.

datę i miejsce sporządzenia zestawienia oraz czytelny podpis osoby sporządzającej zestawienie,

e.

określenie liczby urządzeń grzewczych posiadanych przez nabywców, wynikającej ze złożonych przez nich oświadczeń,

f.

miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze wskazane w oświadczeniach;

Uwzględniając powyższe, w opisanej sytuacji w przedmiotowym miesięcznym zestawieniu nie ma obowiązku podawania danych określonych w punkcie e i f, w związku z czym sprzedawca może wpisać w tych punktach słowa "nie dotyczy" lub inne o tożsamym znaczeniu.

Ad. 4.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 ustawy - sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

1.

osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;

2.

osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

W myśl art. 89 ust. 6-8 ustawy - oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

3.

dane dotyczące nabywcy;

4.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

5.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

6.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

7.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, powinno zawierać:

8.

imię i nazwisko nabywcy, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość nabywcy;

9.

adres zameldowania nabywcy oraz adres zamieszkania, jeżeli jest inny od adresu zameldowania;

10.

określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

11.

określenie liczby posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane te wyroby oraz miejsc (adresów), gdzie znajdują się te urządzenia;

12.

wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;

13.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Zgodnie z art. 89 ust. 9 ustawy - osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nabywająca wyroby akcyzowe określone w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 jest obowiązana do okazania sprzedawcy dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, w celu potwierdzenia jej tożsamości.

W myśl art. 89 ust. 10 - sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jest obowiązany odmówić sprzedaży tych wyrobów w przypadku, gdy osoba nabywająca te wyroby odmawia okazania dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, gdy dane zawarte w oświadczeniu są niekompletne, nieczytelne lub nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1.

Zgodnie z art. 89 ust. 14-15 - sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w ust. 5; oryginały oświadczeń powinny być przechowywane przez sprzedawcę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli.

Miesięczne zestawienie oświadczeń powinno zawierać:

1.

w przypadku sprzedawcy, o którym mowa w ust. 14:

a.

imię i nazwisko albo nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania podmiotu przekazującego zestawienie,

b.

ilość i rodzaj oraz przeznaczenie wyrobów, których dotyczy oświadczenie,

c.

datę złożenia oświadczenia,

d.

datę i miejsce sporządzenia zestawienia oraz czytelny podpis osoby sporządzającej zestawienie,

e.

określenie liczby urządzeń grzewczych posiadanych przez nabywców, wynikającej ze złożonych przez nich oświadczeń,

f.

miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze wskazane w oświadczeniach;

2.

w przypadku importera, o którym mowa w ust. 13, dane, o których mowa w pkt 1 lit. a-d.

Zgodnie z art. 89 ust. 16 ustawy - w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 5-15 stosuje się stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1.

Należy zauważyć, że w przypadku gdy nabywającym wyroby akcyzowe, o których mowa wyżej, jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, ma ona obowiązek okazać dokument tożsamości, a sprzedający winien zweryfikować w tym przypadku dane podane w złożonym oświadczeniu z tym dokumentem. Natomiast w przypadku nie okazania dokumentu - odmówić dokonania sprzedaży. W zakresie pozostałych danych zawartych w składanych oświadczeniach, które następnie są wykazywane w składanych miesięcznych zestawieniach, stwierdzić należy, że sprzedający będzie zwolniony z "sankcji" wynikającej z art. 89 ust. 16 (tekst jedn.: opodatkowania sprzedaży wyrobów wyższą stawka podatku akcyzowego) w sytuacji, gdy dochowa należytej staranności w celu wyeliminowania przedmiotowych błędów czy nieprawdziwych danych, w szczególności w zakresie określenia rodzaju, typu oraz liczby urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia. Podatnik, który chce skorzystać z obniżonych stawek akcyzy, winien dołożyć wszelkich starań przy gromadzeniu materiału będącego podstawą zastosowania preferencyjnych stawek podatkowych. Ryzyko nierzetelności klienta - wadliwości czy też fikcyjności oświadczeń-obciąża podatnika, który we wszystkich wątpliwych przypadkach powinien odmówić sprzedaży oleju ze stawką preferencyjną. Ponadto należy zauważyć, że jedynie w trakcie prowadzonego postępowania kontrolnego czy podatkowego, na podstawie całości zgromadzonego materiału dowodowego właściwy organ podatkowy będzie mógł dokonać oceny prawidłowości postępowania sprzedawcy w tym zakresie.

Ad. 5.

W myśl art. 89 ust. 6 pkt 5 ustawy - oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać czytelny podpis składającego oświadczenie.

Zgodnie z art. 89 ust. 8 pkt 6 - oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, powinno zawierać datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Przez czytelny podpis wymieniony w ww. przepisach należy zatem rozumieć podpis składający się z imienia i nazwiska osoby nabywającej, jak również podpis złożony w sposób przyjęty dla nabywcy (tekst jedn.: nie składający się z pełnego imienia i nazwiska), ale z przybiciem pieczątki imiennej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl