IPPP3/443-1477/11-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1477/11-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 16 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sukcesji praw i obowiązków dotyczących transportu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sukcesji praw i obowiązków dotyczących transportu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

C Polska Sp. z o.o. (dalej Wnioskodawca) i C Polska S.A. (dalej CP S.A.) należą do międzynarodowej Grupy C. Współpraca operacyjna pomiędzy tymi spółkami, a także w ramach międzynarodowych struktur Grupy C, opiera się na następującym schemacie: Wnioskodawca jest odpowiedzialny za sprzedaż piwa, a CP S.A. zajmuje się produkcją piwa na zlecenie. W związku z przynależnością do międzynarodowej grupy kapitałowej, CP S.A. wielokrotnie realizuje zamówienia na produkcję piwa od innych spółek z Grupy C zlokalizowanych na całym świecie. W ramach prowadzonej działalności CP S.A. niejednokrotnie również nabywa piwo od innych spółek z Grupy C. Przemieszczanie piwa w każdej z tych transakcji następuje, w zdecydowanej większości przypadków, w procedurze zawieszonego poboru akcyzy (dalej PZPA), aktualnie przy wykorzystaniu elektronicznego systemu EMCS.

W związku z planowanym procesem restrukturyzacji w ramach Grupy C, rozważane jest połączenie Wnioskodawcy z CP S.A. Połączenie ma zostać przeprowadzone w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej k.s.h.) tj. przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie przez przejęcie). W planowanym połączeniu spółką przejmującą będzie Wnioskodawca, natomiast spółką przejmowaną - CP S.A. Po zakończeniu procesu połączenia Wnioskodawca wstąpi we wszelkie prawa i przejmie wszelkie obowiązki ciążące obecnie na CP S.A., inaczej mówiąc będzie następcą prawnym CP S.A.

Z uwagi na fakt, że ostateczny termin planowanego połączenia spółek, może być przez Wnioskodawcę jedynie planowany (ostateczny termin połączenia spółek zostanie wyznaczony datą wydania postanowienia właściwego sądu rejestrowego), możliwa jest sytuacja, w której byt prawny CP S.A. ustanie przed tym jak zakończone zostaną wszelkie, rozpoczęte przed dniem połączenia, przemieszczenia piwa w PZPA. Powyższe może dotyczyć zarówno sytuacji, w której CP S.A. jest podmiotem wysyłającym czyli rozpoczyna PZPA jak i sytuacji w, której CP S.A. jest podmiotem odbierającym, czyli odpowiada za zakończenie PZPA.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca, jako następca prawny CP S.A., będzie miał prawo do zakończenia PZPA w stosunku do wyrobów akcyzowych, których przemieszczanie rozpoczęło się na rzecz CP S.A. tj. w szczególności wygenerowania, w swoim imieniu i z podaniem własnego numeru akcyzowego, komunikatu potwierdzającego otrzymanie wyrobów akcyzowych, transportowanych na zlecenie CP S.A....

2.

Czy Wnioskodawca, jako następca prawny CP S.A., będzie uprawniony do wykonania wszelkich czynności związanych z kontynuowaniem rozpoczętego przez CP S.A. transportu piwa w ramach PZPA np. rozliczenia zabezpieczenia akcyzowego złożonego przez CP S.A. dla celów transportu piwa w PZPA, uiszczenia należnej akcyzy w przypadku nieotrzymania, w terminie wskazanym w UoAkc, komunikatu potwierdzającego odbiór wyrobów akcyzowych, a także wystąpienia o zwrot uiszczonego uprzednio podatku akcyzowego, w przypadku późniejszego otrzymania tego komunikatu.

Zdaniem Wnioskodawcy, po zakończeniu procesu połączenia, będzie miał on prawo do dokonywania wszelkich czynności związanych z rozpoczętymi przed dniem połączenia przez/na rzecz CP S.A. przemieszczeniami wyrobów akcyzowych w ramach PZPA.

W szczególności będzie on mógł potwierdzić (jako Wnioskodawca, posługujący się własnym numerem akcyzowym,) w systemie EMCS przyjęcie wyrobów akcyzowych zamówionych uprzednio przez CP S.A. oraz będzie zobowiązany do uiszczenia należnej akcyzy w przypadku nieotrzymania, w terminie wskazanym w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm., dalej UoAkc), komunikatu potwierdzającego odbiór wyrobów akcyzowych, a także wystąpienia o zwrot uiszczonego uprzednio podatku akcyzowego, w przypadku późniejszego otrzymania tego komunikatu.

Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na następującym rozumieniu przepisów.

Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 1 i 2 UoAkc procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie m.in. w przypadku, jeżeli wyroby przemieszczane są ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego lub ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju. PZPA rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego i co do zasady przemieszczenie jest poprzedzone przesłaniem przez podmiot wysyłający do systemu EMCS projektu eAD i uzyskaniu z tego systemu, sprawdzonego pod kątem poprawności i kompletności, opatrzonego numerem referencyjnym ARC, eAD. Zakończenie PZPA następuje między innymi z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający raportu odbioru. Wysłanie tego komunikatu jest jednym z podstawowych elementów zakończenia tej procedury, co z kolei wiąże się z przeniesieniem z podmiotu wysyłającego na podmiot odbierający obowiązku rozliczenia akcyzy od przemieszczanych w ten sposób wyrobów akcyzowych. Zasadą jest, że potwierdzenie to generowane jest przez podmiot na którego rzecz zostały wysłane towary (podmiot odbierający). Jeśli jednak, jak zostało to opisane w stanie faktycznym, w trakcie trwania transportu wyrobów akcyzowych w PZPA nastąpi połączenie Wnioskodawcy i CP S.A., byt prawny CP S.A. ustanie, a w konsekwencji nie będzie on mógł potwierdzić otrzymania tych wyrobów. Jedynym podmiotem, który będzie mógł potwierdzić otrzymanie przedmiotowych wyrobów, a tym samym zakończyć przemieszczenie w PZPA, jest Wnioskodawca.

Warunkiem zakończenia PZPA, będzie jednak dokonanie zmiany przez podmiot wysyłający (kontrahenta rozpoczynającego przemieszczenie wyrobów akcyzowych w ramach PZPA) w zakresie danych podmiotu odbierającego tj. zmiana z CP S.A. na Wnioskodawcę.

Powyższe Wnioskodawca wywodzi z ogólnego następstwa prawno - podatkowego, o którym mowa w art. 93 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm., dalej OP)

Zgodnie z art. 93 § 2 pkt 1 OP osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Przepis ten ustanawia generalną regułę w zakresie ogólnych konsekwencji podatkowych w przypadku połączenia się podmiotów. W ocenie Wnioskodawcy, odwołanie się do "przepisów prawa podatkowego" pozwala stosować ten artykuł do wszystkich aktualnie obowiązujących aktów określających prawa i obowiązki w zakresie prawa podatkowego, a więc także do przepisów UoAkc.

Na szerokie stosowanie tego przepisu wskazuje także doktryna prawa podatkowego. Wskazać tu można między innymi stanowisko A Huhli, zgodnie z którym "Odwołanie się do kategorii" "przepisy prawa podatkowego" oznacza, w związku z treścią art. 3 pkt 2 OP przedmiotowo najpełniejszy z możliwych zakres sukcesji, stosowanej wobec praw i obowiązków wynikających z wszelkich aktów normatywnych prawa podatkowego - niezależnie od ich treści, a więc stosunków zarówno materialnoprawnych jak i formalnoprawnych. W szczególności wstępuje się w prawa i obowiązki poprzednika jako podatnika, płatnika i inkasenta. Jest to założenie najszerszego przejęcia tych praw i obowiązków dotyczących poprzednika, wynikających z jakichkolwiek regulacji podatkowoprawnych" (w: H. Dzwonkowski, A. Huhla, C. Kosikowski w: Ustawa Ordynacja podatkowa. Komentarz Dom Wydawniczy ABC, 2003 wyd. III)

Wskazane powyżej następstwo prawne będzie w ocenie Wnioskodawcy miało także zastosowanie, w przypadku gdy rozpoczynającym PZPA będzie CP S.A., jednak na skutek ustania jej bytu prawnego w związku z zakończeniem procesu połączenia, nie będzie mógł wykonać żadnych innych czynności związanych z wysłanymi w ramach PZPA, przed dniem połączenia, wyrobami akcyzowymi. W szczególności w ocenie Wnioskodawcy będzie on uprawniony do odbioru raportu potwierdzającego otrzymanie przez podmiot odbierający wyrobów akcyzowych wysłanych przed dniem połączenia przez CP S.A. (CD 818) Konsekwentnie, będzie on uprawniony do "rozliczenia" zabezpieczenia akcyzowego, złożonego uprzednio przez CP S.A. dla celów transportu wyrobów akcyzowych w ramach PZPA

Uprawnienia te wynikają, w opinii Wnioskodawcy z brzemienia art. 93 § 2 pkt 1 OP oraz art. 69 UoAkc. Art. 93 § 2 pkt 1 OP potwierdza ogólne następstwo prawno - podatkowe w przypadku łączenia się podmiotów. Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 69 UoAkc gwarant wystawiając dokument gwarancji, przedłożonej jako zabezpieczenia akcyzowe, zobowiązuje się do uregulowania solidarnie nie tylko z podatnikiem, ale również z jego następcą prawnym, ewentualnych zobowiązań związanych z tytułu podatku akcyzowego. Z powyższego w ocenie Wnioskodawcy wynika to, że jako następca prawny CP S.A., będzie on zarówno uprawniony jak i zobowiązany do rozliczenia zabezpieczenia akcyzowego, w tym przypadku gwarancji bankowej złożonej uprzednio przez CP S.A.

Dodatkowo, w przypadku, jeśli CP S.A. przed dniem połączenia rozpocznie przemieszczenie wyrobów akcyzowych w ramach PZPA, podmiot odbierający nie potwierdzi odbioru wyrobów akcyzowych w ustawowo określonych terminach, a w tym czasie ustanie byt prawny CP S.A., Wnioskodawca jako następca prawny będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego. W przypadku późniejszego nadesłania przez podmiot odbierający potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych, Wnioskodawca będzie uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o zwrot uprzednio uiszczonej akcyzy.

Przepisy dotyczące rozliczania podatku akcyzowego związanego z zakończeniem PZPA, nie wykluczają stosowania przepisów następstwa prawnego z OP, dlatego też powinny mieć w ocenie Wnioskodawcy zastosowanie również w przypadku opisanym w stanie faktycznym. Za przyjęciem powyższego rozumowania przemawiają w ocenie Wnioskodawcy także względy logiki - po zakończeniu procesu połączenia, Wnioskodawca jako następca prawny będzie jedynym podmiotem, który będzie mógł regulować wszelkie zobowiązania związane z PZPA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

W myśl art. 2 pkt 12, 15, 26, 27 ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

* procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe,

* e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,

* System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24),

* raport odbioru - raport składany za pośrednictwem Systemu stanowiący dowód, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało zakończone.

Stosownie do art. 41 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Przy czym w myśl ust. 5 pkt 1 niniejszego artykułu przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru.

Jednocześnie zgodnie z uregulowaniem art. 41a ust. 3 pkt 1 ustawy przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po przesłaniu przez podmiot wysyłający do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie.

Natomiast stosownie do ust. 2 pkt 1 niniejszego artykułu przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy - w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych między składami podatkowymi na terytorium kraju; ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego; ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju - kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający.

Ponadto zgodnie z art. 42 ust. 1 ust. 3 i 4 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, jeżeli przemieszczanie miało miejsce na terytorium kraju - następnego dnia po upływie tego terminu oraz w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu.

Przy czym w myśl ust. 4 pkt 1 tego artykułu podmiotowi wysyłającemu, który otrzymał raport odbioru albo dokument zastępujący raport odbioru lub raport wywozu albo dokument zastępujący raport wywozu po upływie terminów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4 przysługuje zwrot kwoty akcyzy zapłaconej przez ten podmiot od tych wyrobów na terytorium kraju, na jego pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego.

Równocześnie zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Natomiast stosownie do art. 74 ust. 4 ustawy jeżeli zobowiązanie podatkowe wygaśnie lub nie może już powstać, zabezpieczenie akcyzowe zostaje zwrócone na wniosek podmiotu, który je złożył, w terminie 7 dni.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że aktualnie, w związku z restrukturyzacją prowadzoną w ramach Grupy C, planowane jest połączenie Wnioskodawcy z CP S.A. Połączenie ma zostać przeprowadzone w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej k.s.h.) tj. przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie przez przejęcie). W planowanym połączeniu spółką przejmującą będzie Wnioskodawca, natomiast spółką przejmowaną - CP S.A. Po zakończeniu procesu połączenia Wnioskodawca wstąpi we wszelkie prawa i przejmie wszelkie obowiązki ciążące obecnie na CP S.A., inaczej mówiąc będzie następcą prawnym CP S.A. Z uwagi na fakt, że ostateczny termin planowanego połączenia spółek, może być przez Wnioskodawcę jedynie planowany (ostateczny termin połączenia spółek zostanie wyznaczony datą wydania postanowienia właściwego sądu rejestrowego), możliwa jest sytuacja, w której byt prawny CP S.A. ustanie przed tym jak zakończone zostaną wszelkie, rozpoczęte przed dniem połączenia, przemieszczenia piwa w PZPA. Powyższe może dotyczyć zarówno sytuacji, w której CP S.A. jest podmiotem wysyłającym czyli rozpoczyna PZPA jak i sytuacji w, której CP S.A. jest podmiotem odbierającym, czyli odpowiada za zakończenie PZPA.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii czy jako następca prawny CP S.A., będzie miał on prawo do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych, których przemieszczanie rozpoczęło się na rzecz CP S.A. w szczególności wygenerowania, w swoim imieniu i z podaniem własnego numeru akcyzowego, komunikatu potwierdzającego otrzymanie wyrobów akcyzowych, transportowanych na zlecenie CP S.A. jak również czy będzie uprawniony do wykonania wszelkich czynności związanych z kontynuowaniem rozpoczętego przez CP S.A. transportu piwa w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy np. rozliczenia zabezpieczenia akcyzowego złożonego przez CP S.A. dla celów transportu piwa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, uiszczenia należnej akcyzy w przypadku nieotrzymania, w terminie wskazanym w ustawie, komunikatu potwierdzającego odbiór wyrobów akcyzowych, a także wystąpienia o zwrot uiszczonego uprzednio podatku akcyzowego, w przypadku późniejszego otrzymania tego komunikatu.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Zgodnie z art. 491 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), zwanej "k.s.h.", spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

W myśl art. 492 § 1, połączenie może być dokonane:

1.

przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie),

2.

przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki).

Spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki (art. 494 § 1 k.s.h.).

Na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej (art. 494 § 2 k.s.h.).

Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Stosownie do art. 93b Ordynacji podatkowej przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Jednocześnie na podstawie art. 93e Ordynacji podatkowej przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż wszystkie przepisy dotyczące następstwa prawnego stosuje się w zakresie w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest polska, nie stanowią inaczej.

Zatem zakres sukcesji podatkowej nie jest jednolity. Ponadto sukcesja podatkowa może być ograniczona na podstawie:

1.

innych ustaw (w tym szczególności ustaw podatkowych),

2.

umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,

3.

innych ratyfikowanych umów międzynarodowych.

Powyższe oznacza, że aby określić zakres przejmowanych przez następcę prawnego praw i obowiązków, należy dokonać oceny nie tylko przepisów Ordynacji podatkowej, ale także innych aktów prawnych wskazanych w art. 93e Ordynacji podatkowej.

Przepisy dotyczące deklaracji podatkowych, terminów płatności akcyzy zawarte w rozdziale 4 działu II ustawy, procedury zawieszenia poboru akcyzy zawarte w rozdziale 1 działu III ustawy jak również zabezpieczenia akcyzowego zawarte w rozdziale 6 działu III ustawy nie zawierają przepisów szczególnych, które uchylałby sukcesję praw i obowiązków w tym zakresie określoną w przepisach Ordynacji podatkowej.

Zatem Wnioskodawca, jako następca prawny CP S.A., będzie miał prawo do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych, których przemieszczanie rozpoczęło się na rzecz CP S.A. w szczególności wygenerowania, w swoim imieniu i z podaniem własnego numeru akcyzowego, komunikatu potwierdzającego otrzymanie wyrobów akcyzowych, transportowanych na zlecenie CP S.A. Przy czym jak słusznie podniósł Wnioskodawca niniejsze możliwe jest jedynie w przypadku dokonania zmiany, przez podmiot wysyłający, miejsca przeznaczenia (zmiany podmiotu odbierającego z CP S.A. na Wnioskodawcę). Ponadto Wnioskodawca będzie uprawniony do wykonania czynności związanych z kontynuowaniem rozpoczętego przez CP S.A. transportu piwa w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy np. rozliczenia zabezpieczenia akcyzowego złożonego przez CP S.A. dla celów transportu piwa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, uiszczenia należnej akcyzy w przypadku nieotrzymania, w terminie wskazanym w ustawie, komunikatu potwierdzającego odbiór wyrobów akcyzowych, a także wystąpienia o zwrot uiszczonego uprzednio podatku akcyzowego, w przypadku późniejszego otrzymania tego komunikatu. Jednakże należy zauważyć, iż o ile Wnioskodawca będzie uprawniony do otrzymania raportu odbioru (komunikat IE 818) potwierdzającego odebranie wyrobów akcyzowych - których przemieszczenie rozpocznie się przed dniem połączenia Spółek (CP S.A. będzie podmiotem wysyłającym) - przez podmiot odbierający, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości otrzymania niniejszego raportu za pośrednictwem Sytemu. Wnioskodawca przedmiotowy raport odbioru będzie mógł uzyskać w formie papierowej (wydruk z Systemu) od właściwego naczelnika urzędu celnego lub podmiotu odbierającego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl