IPPP3/443-145/09-5/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-145/09-5/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 26 lutego 2009 r.), uzupełnionego w dniu 6 kwietnia 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-145/09-3/SM z dnia 23 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania tym podatkiem otrzymywanych w procesie produkcji skoncentrowanych przedgonów (kod CN 2207 20 00) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek (uzupełniony w dniu 6 kwietnia 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-145/09-3/SM z dnia 23 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania tym podatkiem otrzymywanych w procesie produkcji skoncentrowanych przedgonów (kod CN 2207 20 00).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka została powołana w celu budowy i eksploatacji Zakładu Produkcji Etanolu (dalej zwanym ZPE). Instalacja do produkcji bioetanolu z kukurydzy lub pszenicy zostanie oddana do użytku w I kwartale 2009 r. Bioetanol będzie produkowany w systemie ciągłym w ilości 110 000 ton rocznie.

W procesie produkcji bioetanolu powstają produkty dodatkowe. Jednym z nich są skoncentrowane przedgony. Przedmiotowe skoncentrowane przedgony Spółka chce zagospodarować wewnętrznie właśnie w ramach procesu produkcji bioetanolu. Proces produkcji bioetanolu bezwzględnie wymaga energii cieplnej, którą Spółka będzie uzyskiwać ze spalania w kotłowni skoncentrowanych przedgonów, wobec czego będzie one bezpośrednio wykorzystywane w procesie technologicznym produkcji bioetanolu - w czasie którego - powstają również skoncentrowane przedgony.

Skoncentrowane przedgony klasyfikowane są wg PKWiU do 15.92.12-00.10, kod CN 2207 20 00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy frakcja skondensowanych przedgonów zużywanych do wytwarzania energii cieplnej w ramach wewnętrznego procesu produkcji bioetanolu, w którym powstaje jest zwolniona od podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Z otrzymanej w dniu 6 kwietnia 2009 r. odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-145/09-3/SM z dnia 23 marca 2009 r. wynika, że skoncentrowane przedgony powstają w procesie wytwarzania bioetanolu jako produkt dodatkowy. Powyższe skoncentrowane przedgony zostaną wykorzystane do spalania w kotłowni celem uzyskania energii cieplnej niezbędnej w procesie wytwarzania bioetanolu. Całość produkcji bioetanolu, a co za tym idzie również skoncentrowanych przedgonów odbywać się będzie w składzie podatkowym.

Mając na uwadze treść poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11; dalej: "ustawa") należy przyjąć, że skoncentrowane przedgony ze względu na przeznaczenie (cele opałowe) są wyrobem akcyzowym.

Z uwagi na to, że skoncentrowane przedgony (wyrób akcyzowy) będą wykorzystane do produkcji innego wyrobu akcyzowego (bioetanol), niezbędne jest wyeliminowanie krotności opodatkowania akcyzą. Zdaniem Spółki taka możliwość wynika z przepisów ustawy zawartych w Dziale III Rozdział 1 Procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe (skoncentrowane przedgony) znajdują się w składzie podatkowym. Wymóg ten będzie spełniony, ponieważ skoncentrowane przedgony będą uzyskiwane jako produkt dodatkowy w procesie produkcji bioetanolu, a więc wyprodukowane w składzie podatkowym. Zatem należy przyjąć, że skoncentrowane przedgony mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Następnie jak stanowi art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego (w przedmiotowym przypadku skoncentrowanych przedgonów) w składzie podatkowym. Zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy (skoncentrowane przedgony) do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego (bioetanolu), również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu.

Konkludując należy stwierdzić, że skoncentrowane przedgony będące produktem dodatkowym uzyskiwanym w procesie produkcji bioetanolu stanowiące wyrób akcyzowy i jednocześnie wykorzystywany bezpośrednio w procesie służącym produkcji innego wyrobu akcyzowego - bioetanolu - objęte zostaną procedurą zawieszenia poboru, która zostanie zakończona w momencie wykorzystania skoncentrowanych przedgonów w procesie produkcji bioetanolu.

Oznacza to, że w momencie uzyskania skoncentrowanych przedgonów nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego, bowiem zostanie on objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Następnie w momencie wykorzystania skoncentrowanych przedgonów w ramach procesów produkcji bioetanolu procedura ta zostanie zakończona, co implikuje - na podstawie cytowanego art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy - że zobowiązanie podatkowe nie powstaje, a obowiązek podatkowy wygasa. W rezultacie czynność uzyskania skoncentrowanych przedgonów oraz ich wykorzystanie w opisanym stanie faktycznym nie będzie wiązała się z koniecznością zapłaty podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku nr 1 w poz. 17 został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone (kod CN 2207).

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy - procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym.

W myśl art. 42 ust. 1 pkt 2 - zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Uwzględniając powyższe, ww. skoncentrowane przedgony będące produktem dodatkowym uzyskiwanym w procesie produkcji bioetanolu, stanowiące wyrób akcyzowy, objęte zostaną procedurą zawieszenia poboru (wyprodukowane zostały w składzie podatkowym), która zostanie zakończona w momencie ich wykorzystania (do celów opałowych) w tym procesie. Biorąc uregulowania ww. art. 42 ust. 1 pkt 2 - nie powstanie zobowiązanie podatkowe a obowiązek podatkowy wygaśnie i w rezultacie czynność uzyskania skoncentrowanych przedgonów oraz ich wykorzystanie (w ramach procesów produkcyjnych służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu) w opisanym zdarzeniu przyszłym nie będzie wiązała się z koniecznością zapłaty podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl