IPPP3/443-137/14-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-137/14-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania art. 31a ustawy do faktur wystawianych z tytułu świadczonych usług transportowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania art. 31a ustawy do faktur wystawianych z tytułu świadczonych usług transportowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od dnia 20 lutego 2001 r. Wnioskodawca prowadzi jako osoba fizyczna działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług transportowych w kraju jak również poza jego granicami. Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług VAT. W większości przypadków otrzymuje zlecenia transportowe od czynnych podatników krajowych, ale również od podatników czynnych zarejestrowanych w krajach UE.

Zlecenia te - oprócz podstawowych danych dotyczących określonego szczegółowo miejsca i terminu załadunku oraz rozładunku, charakterystyki przewożonego towaru, typu ładunku, terminu płatności za usługę, danych dotyczących faktury - określają również cenę frachtu, która stanowi podstawę określenia wartości usługi transportowej. W większości przypadków cena ta podana jest na zleceniu transportowym (szczególnie jeżeli dotyczy to przewozu po krajach Unii) w walucie euro, z zastrzeżeniem, że wartość na fakturze (dla podatnika czynnego krajowego) ma być podana w polskich złotych wg kursu określonego przez zleceniodawcę, tj. np. z dnia załadunku, bądź z dnia rozładunku. Skutkuje to tym, że wartość usługi transportowej (podstawa opodatkowania) na fakturze jest już określona w złotych polskich i płatność za usługę jest również w złotych polskich.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jak w takim przypadku do faktury odnieść art. 31a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jeżeli cenę frachtu na zleceniu transportowym Wnioskodawca otrzymuje od klienta w walucie euro, a postawę opodatkowania określa już w złotych polskich - czy w tym przypadku nie ma zastosowania art. 31a ustawy, czy będzie on miał zastosowanie tylko jeżeli wartość netto na fakturze będzie wyrażona w walucie obcej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 31a ustawy - w przypadku, gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się wg kursu średniego danej waluty ogłoszonego przez Bank na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli cena za usługę określona na zleceniu transportowym wyrażona jest w walucie obcej, ale zgodnie z treścią zlecenia podstawa opodatkowania na fakturze wyliczona jest w złotych polskich wg określonego przez zleceniodawcę przelicznika i płatność za usługę dokonywana jest w złotych polskich, nie ma zastosowania tutaj art. 31a ustawy.

W przypadku, gdy wartość netto na fakturze wyrażona jest w walucie obcej (czyli podstawa opodatkowania), wartość podatku winna być obliczona wg kursu Bank ogłoszonego na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. W transporcie umownie dniem powstania obowiązku podatkowego będzie dzień rozładunku. W tym przypadku płatność za fakturę następuje w walucie obcej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Natomiast w myśl art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Bankna ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.

Przy czym, stosownie do art. 31a ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy podatnik wystawia fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone na tej fakturze w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Bank na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury. Przepis ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

W przedstawionym opisie stanu faktycznego Wnioskodawca (czynny podatnik VAT) wskazał, że świadczy usługi transportowe na zlecenie kontrahentów - podatników krajowych jak i podatników zarejestrowanych w krajach UE. Zlecenia te - oprócz danych dotyczących miejsca i terminu załadunku/rozładunku, charakterystyki przewożonego towaru, typu ładunku, terminu płatności za usługę, danych dotyczących faktury - określają również cenę frachtu, która stanowi podstawę określenia wartości usługi transportowej. Pytanie Wnioskodawcy dotyczy przypadków, gdy cena ta podana jest na zleceniu transportowym w walucie euro, z zastrzeżeniem, że wartość na fakturze ma być podana w polskich złotych wg kursu określonego przez zleceniodawcę. Oznacza to, że wartość usługi transportowej (podstawa opodatkowania) na fakturze jest już określona w złotych polskich i zapłata za usługę następuje również w złotych polskich.

Trzeba wskazać, że przepis art. 31a ustawy znajduje zastosowanie, kiedy podstawa opodatkowania jest wyrażona w walucie obcej. Wówczas kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Bank na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Przy czym, jeśli obowiązujące przepisy pozwalają na wystawienie faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego i faktura jest wystawiana w takim terminie, wówczas przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Bank na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury. Alternatywnie - kwoty wyrażone w walucie obcej podatnik może przeliczać na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy, z których wynika, że cena usługi (tekst jedn.: podstawa opodatkowania) wykazana na fakturze sprzedaży określona jest w złotych, należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji art. 31a ustawy nie ma zastosowania.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy (tekst jedn.: rozstrzygnięcia, czy do faktur wystawianych przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych usług transportowych zastosowanie ma art. 31a ustawy). Interpretacja indywidualna wydawana w trybie przepisów art. 14b Ordynacji podatkowej stanowi bowiem ocenę prawidłowości stanowiska zainteresowanego wskazanego przez niego w złożonym wniosku, przy czym zakres interpretacji wyznacza postawione w tym wniosku pytanie. Zatem, inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl