IPPP3/443-1364/11-5/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1364/11-5/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) na wezwanie z dnia 8 grudnia 2011 r. sygn. IPPP3/443-1364/11-3/MK o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży wraz z przejęciem długu oraz prawa do odliczenia w związku z budową kanalizacji deszczowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży wraz z przejęciem długu oraz prawa do odliczenia w związku z budową kanalizacji deszczowej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-1364/11-3/MK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2010 r. Gmina zawarła umowę na wykonanie robót związanych z budową ulicy wraz z budową kanalizacji deszczowej w tej ulicy. Gmina zamierza odsprzedać wybudowaną kanalizację deszczową Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. Zgodnie z projektem umowy Gmina zawrze umowę sprzedaży wraz z przejęciem długu przez P. Sp. z o.o. Zapłata na rzecz wykonawcy kanalizacji deszczowej wobec przejęcia przez Spółkę długu miałaby wyglądać w sposób następujący:

* Wykonawca wystawił w 2011 r. na rzecz Gminy fakturę VAT za wykonane roboty budowy kanalizacji deszczowej;

* Gmina zaś wystawiłaby fakturę sprzedaży wybudowanych urządzeń kanalizacyjnych na rzecz Spółki;

* Zapłata wynagrodzenia za wykonane roboty budowlane nastąpiłaby bezpośrednio przez Spółkę na rzecz wykonawcy jako zapłata za kupione urządzenia kanalizacyjne.

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. jest Spółką ze 100% udziałem Gminy, które zostało powołane Uchwałą Rady Miasta z dnia 29 września 2008 r. do realizacji zadań własnych gminy w celu zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie zaopatrzenia w wodę oraz usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, deszczowych i sanitarnych a także budowy, konserwacji, modernizacji i remontów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Wydanie przedmiotu umowy nastąpi z datą podpisania umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy sprzedaż w postaci przejęcia długu jest wyłączona z podatku VAT.

2.

Czy Urząd ma prawo odliczenia podatku naliczonego w fakturze za wykonane usługi wybudowania kanalizacji deszczowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ad.1. Zgodnie z art. 5 ust. 1, pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wmyśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towaru, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (...).Towarem stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, jak również wszystkie postacie energii.

Zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami sprzedaż w postaci przejęcia długu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 2. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeżeli sprzedaż w postaci przejęcia długu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, to Urząd będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez "obiekt budowlany" należy rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury.

Przez "budowlę" - w myśl art. 3 pkt 3 ww. ustawy - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Natomiast, Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) stanowiąca usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych grupuje "Obiekty budowlane" w dwóch sekcjach "Budynki" i "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej". PKOB nie klasyfikuje obiektów małej architektury. Za obiekty inżynierii lądowej i wodnej według PKOB uważane są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki. Sekcja "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej", obejmuje m.in. rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory (PKOB 2223), rurociągi sieci rozdzielczej wody (PKOB 2222).

Powyższe wskazuje, iż zarówno "obiekty inżynierii lądowej i wodnej", o których mowa w PKOB oraz "budowle" wymienione w ustawie - Prawo budowlane spełniają definicje obiektów budowlanych niebędących budynkami. Tym samym, sieć kanalizacyjną niebędącą budynkami, należy uznać za budowle.

Mając na względzie szerokie ekonomiczne, rozumienie pojęcia przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a także uwzględniając fakt, że definicja towaru (zawarta w cytowanym wyżej art. 2 pkt 6 ustawy) obejmuje kanalizację deszczową, należy przyjąć, że zbycie przedmiotu interpretacji stanowi dostawę, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W wyniku sprzedaży kanalizacji deszczowej dochodzi bowiem do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad rzeczą, co pozwala nabywcy rozporządzać nią jak właściciel.

W przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z umową nazwaną przewidzianą zapisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z art. 535 przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Należy podkreślić iż w zakresie umów zobowiązaniowych prawo cywilne charakteryzuje swoboda umów, tzn. strona decyduje swobodnie nie tylko o tym, czy i z kim zawrzeć umowę, ale nadto kontrahenci ustalają treść umowy według swego uznania, jednakże z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w cyt. art. 3531 Kodeksu cywilnego.

W przypadku umowy sprzedaży strony mogą zatem szczegółowo uregulować np. sposób zapłaty ceny nie zmieniając przy tym cech charakterystycznych dla danego typu umowy.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca w 2010 r. zawarł umowę na wykonanie robót związanych z budową ulicy wraz z budową kanalizacji deszczowej w tej ulicy. Wnioskodawca zamierza odsprzedać wybudowaną kanalizację deszczową Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji Spółka z.o.o. Zgodnie z projektem umowy Wnioskodawca zawrze umowę sprzedaży wraz z przejęciem długu przez P. Sp. z o.o. Zapłata na rzecz wykonawcy kanalizacji deszczowej wobec przejęcia przez Spółkę długu miałaby wyglądać w sposób następujący:

* Wykonawca wystawił w 2011 r. na rzecz Gminy fakturę VAT za wykonane roboty budowy kanalizacji deszczowej;

* Gmina zaś wystawiłaby fakturę sprzedaży wybudowanych urządzeń kanalizacyjnych na rzecz Spółki;

* Zapłata wynagrodzenia za wykonane roboty budowlane nastąpiłaby bezpośrednio przez Spółkę na rzecz wykonawcy jako zapłata za kupione urządzenia kanalizacyjne.

Wydanie przedmiotu umowy nastąpi z datą podpisania umowy.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego przedmiot umowy sprzedaży tj. kanalizacja deszczowa zostanie wydany nabywcy z dniem zawarcia umowy. Skutkiem zawarcia umowy sprzedaż będzie zatem nie tylko przeniesienie prawa własności w cywilnoprawnym znaczeniu ale i przeniesienie władztwa nad rzeczą w znaczeniu ekonomicznym.

Należy zauważyć, że sposób zapłaty za dostawę towaru, pozostawiony jest, w ramach swobody zawierania umów, woli stron. Przypadek w którym strony uzgodniły, że zapłata za dostawę kanalizacji deszczowej nastąpi w formie przejęcia długu pozostaje bez wpływu na naturę stosunku.

Reasumując, zbycie przez Wnioskodawcę kanalizacji deszczowej w sytuacji gdy zapłata za kupione urządzenie nastąpi przez bezpośrednią zapłatę przez Nabywcę na rzecz wykonawcy robót budowlanych stanowi odpłatną dostawę, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tym samym zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotem sprzedaży będzie kanalizacja deszczowa, konieczne jest dokonanie oceny czy wskazana transakcja, pomimo, iż stanowi odpłatną dostawę towarów, nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 bądź 10a.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt będzie przedmiotem sprzedaży albo będzie oddany w najem, bądź dzierżawę. Zarówno bowiem dostawa, jak też najem, bądź dzierżawa, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl art. 43 ust. 7a ustawy warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W przedstawionej sytuacji, Wnioskodawca do czynności polegającej na sprzedaży kanalizacji deszczowej spółce prawa handlowego nie może zastosować zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Zainteresowany nie będzie mógł również skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, z uwagi na fakt, iż dostawa kanalizacji, nie wypełnia przesłanek zawartych w tym przepisie.

Odpowiadając na wątpliwości Wnioskodawcy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego w fakturze za wykonane usługi wybudowania kanalizacji deszczowej wskazać należy, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak art. 88 ust. 3a pkt 2 mówi, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do zadanego przez Gminę pytania należy stwierdzić, że Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją kanalizacji deszczowej ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - odpłatna dostawa kanalizacji deszczowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl