IPPP3-443-136/09-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-136/09-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wypłaty premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wypłaty premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest producentem oraz wydawcą gier komputerowych i wideo.

W związku z tą działalnością Spółka podejmuje różnego rodzaju działania mające na celu zwiększanie sprzedaży i umacnianie swojej pozycji na rynku. Między innymi, Spółka zawiera ze swoimi kontrahentami (głównie sieciami handlowymi i sklepami internetowymi, które nabywają towary od Spółka) umowy cywilnoprawne, na podstawie, których, w zamian za otrzymane wynagrodzenie, kontrahenci podejmują na rzecz Spółki różne działania. W zależności od umowy, wynagrodzenie może mieć postać stałej, z góry ustalonej kwoty lub procentu od zrealizowanego poziomu zakupów produktów Spółka w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok kalendarzowy). Działania wykonywane przez kontrahentów w zamian, za które Spółka wypłaca wynagrodzenie mogą polegać na:

* osiągnięciu w określonym czasie ustalonego progu wartości zakupów produktów Spółki. Na podstawie porozumień handlowych, Spółka zobowiązuje się do przyznania wynagrodzenia z tytułu zrealizowania przez kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym określonego poziomu obrotów wszystkimi lub określonymi towarami Spółki. Płatność ta ma charakter warunkowy i jest należna pod warunkiem przekroczenia ustalonego poziomu obrotów. Wynagrodzenie jest określone, jako procent od wartości zakupów dokonanych w danym okresie;

* zrealizowaniu w danym okresie rozliczeniowym możliwie jak największej wartości zakupów produktów Spółki. Wynagrodzenie jest określone jako procent od wartości zakupów dokonanych w danym okresie;

* otwarciu nowego punktu sprzedaży. Wynagrodzenie w tym przypadku określane w postaci stałej kwoty;

* przeprowadzeniu przecen towarów Spółki. Na podstawie umowy, kontrahenci Spółki otrzymują wynagrodzenie w postaci procentu od wartości dokonanych od Spółki zakupów w zamian za przecenienie towarów Spółki w swoich punktach sprzedaży;

* przeprowadzeniu akcji promocyjnych produktów Spółki. Działania te obejmują między innymi reklamę produktów Spółki prowadzoną w środkach masowego przekazu, na billboardach, w internecie itp. oraz prezentację produktów w materiałach wspierających sprzedaż przygotowywanych przez kontrahentów Spółki, np. w gazetkach rozdawanych przez sieci handlowe. Akcje mogą mieć charakter ciągły lub okolicznościowy. W tym drugim przypadku działania marketingowe są związane na przykład z otwarciem nowego sklepu, reotwarciem sklepu lub rocznicą otwarcia. Wynagrodzenie za te działania ustalone jest najczęściej w postaci stałej kwoty, niezależnej od wartości zakupów produktów Spółki dokonanych przez kontrahentów;

* zapewnieniu dobrej ekspozycji produktów Spółki na półkach sklepowych, specjalnie wyznaczonych miejscach w sklepach lub na stronach internetowych sklepów wirtualnych. Ekspozycja ma na celu wyróżnienie produktów Spółki spośród innych towarów oferowanych przez punkty sprzedaży. W przypadku sklepów internetowych może ona polegać na przygotowaniu specjalnych stron tematycznych poświęconych produktom Spółki oraz umieszczaniu na stronach wersji próbnych tych produktów. Zgodnie z umowami, wynagrodzenie za ten rodzaj działań ustalane jest jako procent od wartości zakupów produktów Spółki zrealizowanych w okresie rozliczeniowym przez danego kontrahenta;

* wysyłaniu informacji za pośrednictwem poczty elektronicznej o produktach Spółki do wybranej grupy klientów. Wynagrodzenie za te czynności ustalone jest jako procent od wartości zakupów produktów Spółki dokonanych w okresie rozliczeniowym przez danego kontrahenta;

* ustalaniu razem ze Spółką celów sprzedażowych oraz planów marketingowych dla produktów Spółki oraz dążeniu do realizacji założonych celów. Wynagrodzenie za te działania ustalone jest jako procent od wartości zakupów produktów Spółki zrealizowanych w okresie rozliczeniowym przez danego kontrahenta;

* przygotowywaniu raportów dotyczących sprzedaży produktów Spółki oraz ilości produktów Spółki znajdujących się w danym momencie w magazynie kontrahenta. Wynagrodzenie za te czynności ustalone jest jako procent od wartości zakupów produktów Spółki dokonanych w okresie rozliczeniowym przez danego kontrahenta;

* zapewnieniu systemów komputerowych umożliwiających bieżące monitorowanie stanów w magazynach kontrahentów Spółi oraz stanów rozliczeń pomiędzy Spółką a kontrahentami Zgodnie z umowami, wynagrodzenie za te czynności ustalone jest jako procent od wartości zakupów produktów Spółki dokonanych w okresie rozliczeniowym przez danego kontrahenta.

Wynagrodzenie za powyżej wskazane działania płatne jest na podstawie faktur VAT wystawianych przez kontrahentów na Spółkę. Podstawą opodatkowania podatkiem VAT na tych fakturach jest wartość wyliczonego wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy działania podejmowane przez kontrahentów Spółki, w zamian za które Spółka wypłaca wynagrodzenie stanowią odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w świetle art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, podatek wykazany na fakturach dokumentujących przyznanie wynagrodzenia za działania kontrahentów stanowi dla Spółki podatek naliczony podlegający odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że działania podejmowane przez kontrahentów Spółki w zamian, za które Spółka wypłaca wynagrodzenie stanowią odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

* zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zdaniem Spółki, z przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że zakres przedmiotowy pojęcia "odpłatne świadczenie usług", które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu, jest bardzo szeroki. Obejmuje on wszystkie sytuacje, w których pomiędzy dwoma podmiotami powstaje stosunek prawny ułożony w ten sposób, że po obu stronach fakt świadczenia usługi powoduje wykreowanie jakiejś wartości dodanej. Odpłatne świadczenie usług występuje więc jeśli spełnione są kumulatywnie dwa warunki:

* na podstawie zawartej umowy jeden podmiot świadczy na rzecz drugiego to, do czego się zobowiązał, pod warunkiem, że świadczenie to nie jest dostawą towarów; drugi podmiot czerpie określone korzyści z wykonania usługi - jest beneficjentem usługi;

* w zamian za wykonywane usługi podmiot świadczący otrzymuje świadczenie wzajemne np. wynagrodzenie pieniężne.

W opinii Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym stosunki cywilnoprawne ukształtowane pomiędzy Spółką a jej kontrahentami wypełniają warunki wskazane powyżej.

Spółka zawiera z kontrahentami umowy cywilnoprawne, w których kontrahenci zobowiązują się do uzgodnionego działania na rzecz Spółki. Działania te można podzielić na trzy kategorie:

* dążenie do osiągnięcia określonego poziomu zakupów produktów Spółki,

* działania o charakterze marketingowym polegające na przeprowadzaniu akcji promujących produkty Spółki, dbanie o prawidłową ekspozycję produktów, informowanie klientów o produktach itd.,

* informowanie Spółki o wielkości sprzedaży poszczególnych produktów oraz o stanie zapasów produktów w magazynach kontrahentów.

Spółka czerpie z zachowań kontrahentów określone korzyści. Działania polegające na dążeniu do osiągnięcia określonego poziomu zakupów produktów Spółki prowadzą do intensyfikacji sprzedaży. Działania o charakterze marketingowym zwiększają rozpoznawalność produktów Spółki wśród ostatecznych konsumentów i w rezultacie również prowadzą do zwiększenia sprzedaży tych produktów. Przygotowywanie raportów o wielkości sprzedaży produktów Spółki oraz o stanie zapasów tych produktów w magazynach pozwala Spółce określić na jakie kategorie produktów jest największy popyt wśród konsumentów. Posiadając takie informacje Spółka może efektywnie zarządzać swoją sprzedażą.

Wszystkie działania podejmowane przez kontrahentów Spółki prowadzą do umocnienia pozycji Spółki na rynku gier komputerowych i wideo. Współpraca z kontrahentami jest więc dla Spółki jednym z najważniejszych narzędzi pozwalających na realizację jej strategicznego celu tj. zajęcia i utrzymania pozycji lidera wśród producentów i wydawców gier.

W zamian za realizację ustalonego w umowie zachowania, Spółka wypłaca kontrahentom wynagrodzenie pieniężne. Wypłata wynagrodzenia nie jest bezwarunkowa, ale jest uzależniona od tego czy kontrahent wywiąże się z umowy i podejmie działania, do których zobowiązał się w tej umowie. W przypadku zrealizowania przez kontrahenta określonego świadczenia, Spółka na podstawie umowy, jest zobowiązana do wypłaty wynagrodzenia. W przypadku niezrealizowania przez kontrahenta świadczenia brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia. Wynika z tego, że pomiędzy wypłatą wynagrodzenia a ustalonym w umowie zachowaniem się kontrahenta istnieje bezpośredni związek. Wynagrodzenie stanowi więc świadczenie wzajemne - ekwiwalent za określone zachowanie kontrahenta. Jest wypłacane w zamian za to, że kontrahent Spółki podjął ustalone w umowie działania.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że stosunki cywilnoprawne powstałe pomiędzy Spółką a kontrahentami, polegające na tym, że kontrahenci zobowiązują się do określonego zachowania w zamian, za które dostają od Spółki wynagrodzenie stanowi, odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W rezultacie zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 wynagrodzenie za wyświadczone usługi powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

W opinii Spółki, wypłacane przez nią na rzecz kontrahentów wynagrodzenie nie stanowi rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem obrót, (kwota należną z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku), zmniejsza się m.in. o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont). Zdaniem Spółki, rabat związany jest z konkretną dostawą towarów a nie ze wszystkimi dostawami realizowanymi pomiędzy Spółką a jej kontrahentami. Funkcją rabatu jest bowiem wpływanie na wartość konkretnej dostawy - a dokładnie jej obniżenie. Tymczasem cel wynagrodzenia pieniężnego wypłacanego przez Spółkę kontrahentom jest zupełnie inny. Wynagrodzenie nie jest związane z jedną konkretną dostawą. Nawet w sytuacji, gdy jest ono wypłacane z tytułu uzyskania bądź przekroczenia określonej wysokości obrotów to nie dotyczy jednej dostawy a wszystkich dostaw zrealizowanych przez kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym. Wynagrodzenie należy więc traktować jako zapłatę za świadczenie usług (zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Spółka podkreśla, że analogiczne stanowisko, jak przedstawione powyżej, w kwestii uznania działań podobnych do tych podejmowanych przez kontrahentów Spółki za odpłatne świadczenie usług było wielokrotnie wyrażane w interpretacjach wydawanych w indywidualnych sprawach podatników w imieniu Ministra Finansów, w tym m.in.: w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 1 października 2008 r., sygn. ILPP2/443-621/08-2/SJ; w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 września 2008 r., sygn. IPPP1-443-1313/08-2/MP; w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 września 2008 r., sygn. IP-PP2/443-991/08-4/AS; w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 września 2008 r., sygn. IBPP2/443-561/08/BM (KAN-6076/06/08); w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 września 2008 r., sygn. ILPP1/443-579/08-7/AI; w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 września 2008 r., sygn. IBPP1/443-928/08/AW (KAN-6468/06/08).

Reasumując, zdaniem Spółki działania podejmowane przez kontrahentów Spółki w zamian za które Spółka wypłaca wynagrodzenie stanowią odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Spółki. VAT wykazany na fakturach dokumentujących wypłatę wynagrodzenia dla kontrahentów stanowi dla Spółki podatek naliczony podlegający odliczeniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, co do zasady, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest istnienie związku towarów i usług obciążonych podatkiem naliczonym z wykonywanymi przez ich nabywcę (podatnika) czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Spółki, usługi świadczone przez jej kontrahentów, w zamian, za które Spółka wypłaca wynagrodzenie mają bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę.

Podstawową czynnością opodatkowaną Spółki jest sprzedaż gier komputerowych i wideo. Nabywanie usług od kontrahentów w zamian, za które Spółka wypłaca wynagrodzenie pieniężne, jest niezaprzeczalnie związane z tą czynnością. Przedstawione w stanie faktycznym usługi wykonywane przez kontrahentów Spółki służą przede wszystkim zwiększeniu sprzedaży jej produktów. Dotyczy to w szczególności wynagrodzenia należnego za osiągnięcie ustalonego pułapu obrotu. Wynagrodzenie to ma przede wszystkim charakter motywacyjny. W celu zrealizowania premiowanego obrotu i osiągnięcia określonego pułapu wartości zakupów od Spółki kontrahenci muszą dążyć do zwiększania ilości nabywców ostatecznych gier poszukując nowych możliwości zbytu tych produktów. Zdaniem Spółki nie powinno być także wątpliwości, że działania kontrahentów polegające na przeprowadzaniu akcji marketingowych produktów Spółki są związane z jej działalnością opodatkowaną. Działania te prowadzą do zwiększenia rozpoznawalności produktów Spółki wśród ostatecznych nabywców i w rezultacie przyczyniają się do zwiększenia ich sprzedaży. Działania polegające na udostępnianiu informacji o wielkości sprzedaży poszczególnych produktów Spółki oraz danych o stanach magazynowych pozwalają na efektywne zarządzanie sprzedażą Spółki w kierunku jej intensyfikacji.

Spółka zaznacza że prowadzenie akcji mających na celu pobudzanie sprzedaży jest w gospodarce wolnorynkowej niezbędnym elementem aktywności gospodarczej każdego przedsiębiorcy. W konsekwencji, zdaniem Spółki, wynagrodzenia wypłacane za działania zwiększające sprzedaż są bezpośrednio związane działalnością opodatkowaną tego przedsiębiorcy. W rezultacie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ma on prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wypłatę wynagrodzenia za usługi związane z intensyfikacją sprzedaży.

Spółka również podkreśla, że w opisanym przez nią stanie faktycznym nie występują przesłanki z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, które wykluczają obniżenie podatku VAT należnego o wynikający z faktur podatek naliczony. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Jak Spółka argumentowała w punkcie 1 powyżej, świadczenia kontrahentów Spółki z tytułu, których Spółka wypłaca wynagrodzenie pieniężne, należy uznać za usługi w świetle ustawy o podatku VAT i w rezultacie opodatkować tym podatkiem. Usługi te nie mogą być więc traktowane, jako usługi zwolnione albo nie podlegające opodatkowaniu. Mając to na uwadze, Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących wypłatę wynagrodzenia.

Spółka podkreśla, że analogiczne stanowisko w kwestii odliczania VAT z faktur dokumentujących wypłatę wynagrodzenia w zamian za wykonanie usług podobnych do tych, jakie są świadczone przez kontrahentów Spółki zostało wyrażone w interpretacjach wydawanych w indywidualnych sprawach podatników w imieniu Ministra Finansów, w tym m.in.: w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 września 2008 r., sygn. ILPP1/443-579/08-7/AI; w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 września 2008 r. IBPP1/443-928/08/AW (KAN-6468/06/08); w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 września 2008 r., sygn. IBPP2/443-552/08/ICz (KAN-596 1/08/06), w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 września 2008 r., sygn. IPPP1-443-1353/08-2/JF; w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 maja 2008 r., sygn. ILPP2/443-275/08-2/ISN.

Mając powyższe na uwadze, w opinii Spółki, zgodnie z art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, podatek VAT wykazany na fakturach dokumentujących wypłatę wynagrodzenie stanowi dla Spółki podatek naliczony podlegający odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl