IPPP3/443-133/12-3/SM - Stosowanie jednolitej stawki (zwolnienia od podatku) przy sprzedaży działek, gdy działka w części przeznaczona jest pod zabudowę, a w części nie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-133/12-3/SM Stosowanie jednolitej stawki (zwolnienia od podatku) przy sprzedaży działek, gdy działka w części przeznaczona jest pod zabudowę, a w części nie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania jednolitej stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do działek mających różne przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne:

E. S.A. ("Spółka") nabyła w latach 2009-2011 szereg niezabudowanych działek ("Działki"). Przedmiotowe Działki zostały nabyte przez Spółkę w celu realizacji zadania inwestycyjnego "Budowa Elektrowni C - I Etap". Działki były nabywane sukcesywnie na podstawie umów sprzedaży zawieranych w formie aktu notarialnego. Dla przedmiotowych Działek zostały uchwalone przez odpowiednie organy (tj. Radę Miasta O. oraz Radę Gminy R.) miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

W ciągu ostatniego roku plany te były zmieniane przez właściwe organy. Mając na uwadze, że przedmiotowe Działki położone są w obrębie dwóch różnych jednostek terytorialnych, różne organy były uprawnione do uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

W odniesieniu do Działek leżących w obrębie miasta O., zgodnie z zaświadczeniem z dnia 6 grudnia 2011 r. uzyskanym przez Spółkę z Urzędu Miasta O., Działki mają następujące przeznaczenie:

* działka nr 30182/1 znajduje się na terenie przeznaczonym do zalesienia i zadrzewienia półurządzone (2Ls/Z), w części pod mieszkalnictwo 1-rodzinne z nakazem utrzymania wysokiego procentu zieleni (1MN/Z, 2MN/Z), w części pod ulicę gminną (dojazdową), (KUD); część działki położona jest na terenie przeznaczonym pod tereny leśne (SLs) i drogę dojazdową wewnętrzną (IKDw);

* działka nr 30491/9 znajduje się na terenie przeznaczonym pod przemysł (2P), przemysł, składy, usługi (8PSU) oraz pod parkingi (k.p.);

* działka nr 30491/11 znajduje się na terenie przeznaczonym pod przemysł (2P);

* działka nr 30190 znajduje się na terenie przeznaczonym pod usługi z zielenią towarzyszącą (3U/Z) i place manewrowe (PM);

* działka nr 30109 znajduje się na terenie przeznaczonym pod obsługę techniczną miasta (1PT);

* działka nr 30183 znajduje się na terenie przeznaczonym pod tereny leśne (4Ls, 5Ls), pod tereny kolejowe (IKK), pod drogę dojazdową wewnętrzną (IKDw);

* działka nr 30437 się na terenie przeznaczonym pod tereny leśne (1Ls, 2Ls, 3Ls), pod pas technologiczny (1EE), pod drogę dojazdową wewnętrzną (IKDw);

* działka nr 30443 znajduje się na terenie przeznaczonym pod tereny leśne (4Ls, 5Ls), pod pas technologiczny (2EE), pod drogę dojazdową wewnętrzną (IKDw);

* działka nr 30442 znajduje się na terenie przeznaczonym pod tereny leśne (3Ls, 5Ls), pod pas technologiczny (2EE), pod drogę dojazdową wewnętrzną (IKDw) oraz pod tereny kolejowe (IKK).

Dodatkowo, zgodnie z uchwałami z dnia 6 października 2011 r. działki oznaczone nr 30190 i 30109 otrzymały nowe przeznaczenie: "tereny pod zabudowę produkcyjno-techniczno-usługową z terenami kolejowymi". Plan zagospodarowania przestrzennego dotyczący tych dwóch działek został już uchwalony przez radę miejską O. i w chwili składania niniejszego wniosku wszedł już w życie (opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa w dniu 8 listopada 2011 r.). Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego wskazane z powołanym zaświadczeniu wraz ze zmianą dokonaną odnośnie działek nr 30190 i 30109 łącznie określane będą dla celów niniejszego wniosku jako "Nowy Plan O.".

Jednocześnie, odnośnie Działek położonych w gminie R. zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Urząd Gminy R. z dnia 7 grudnia 2011 r. uzyskanym przez Spółkę, Działki mają następujące przeznaczenie:

* działki oznaczone numerami geodezyjnymi: 24, 29, 31, 38 w G. położone są na terenie przeznaczonym pod użytkowanie leśne;

* działka nr 37 w G. przeznaczona jest pod użytkowanie leśne oraz częściowo pod drogę oznaczoną symbolem KGP;

* działki oznaczone numerami geodezyjnymi: 20/1, 21/1, 30/1, 31/1 w Ł. położone są na terenie przeznaczonym pod użytkowanie leśne;

* działka nr 23/1 w Ł. przeznaczona jest pod użytkowanie leśne oraz pod drogę oznaczoną symbolem KGP;

* działki nr: 4/1, 6/1 w Ł. położone są na terenie oznaczonym symbolem PBS z podstawowym przeznaczeniem pod zakłady produkcyjne, działalność usługową, działalność rzemieślniczą, bazy, składy, magazyny, tereny handlu, hurtowni i gastronomii z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi. Uzupełniające przeznaczenie terenu: zabudowa mieszkaniowa związana z prowadzeniem działalności gospodarczej;

* działka nr 8/4 w Ł. położona jest na terenie przeznaczonym pod zalesienie z postulowanym przebiegiem korytarza ekologicznego;

* działka nr 9 w Ł. przeznaczona jest pod użytkowanie leśne oraz rolnicze z postulowanym przebiegiem korytarza ekologicznego;

* działki nr: 3/11, 3/13, 3/15 w Ł. położone są na terenie oznaczonym symbolem UPR z podstawowym przeznaczeniem pod przemysł, rzemiosło, usługi. Przeznaczenie dopuszczalne: mieszkania dla właścicieli zajmujących się działalnością gospodarczą z zachowaniem właściwych stref;

* działka nr 3/14w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem UPR z podstawowym przeznaczeniem pod przemysł, rzemiosło, usługi. Przeznaczenie dopuszczalne: mieszkania dla właścicieli zajmujących się działalnością gospodarczą z zachowaniem właściwych stref. Pozostała część działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 3/16w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem UR z podstawowym przeznaczeniem pod zabudowę usługową i rzemieślniczą z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi wraz z zielenią towarzyszącą. Pozostała część tej działki położona jest na terenie UPR z podstawowym przeznaczeniem pod przemysł, rzemiosło, usługi. Przeznaczenie dopuszczalne: mieszkania dla właścicieli zajmujących się działalnością gospodarczą z zachowaniem właściwych stref.

W dniu 5 sierpnia 2008 r. Rada Gminy w R. podjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Następnie po przeprowadzeniu całego procesu uchwałodawczego i konsultacyjnego określonego w ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.; "Ustawa o Planowaniu") Rada Gminy w R. uchwaliła miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Powyższa uchwała została podjęta m.in. z inicjatywy Spółki w związku z realizowaną przez Spółkę inwestycją budowy elektrowni. Spółka uczestniczyła również aktywnie w procesie konsultacyjnym dotyczącym nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Rada Gminy R. uchwaliła nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwałą nr x/2011 z dnia 25 listopada 2011 r. ("Nowy Plan R."). W chwili obecnej Nowy Plan R. czeka na ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa i wejdzie w życie w okresie 30 dni po ogłoszeniu.

Na podstawie Nowego Planu R.:

* działka nr 24 w G. położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów;

* działka nr 29 w G. położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów k.k./PBS;

* działka nr 31 w G. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 38 w G. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 37 w G. położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów;

* działka nr 20/1 w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 21/1 w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych składów i magazynów. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 30/1 w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Część działki przeznaczona jest pod tereny dróg głównych ruchu przyspieszonego. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 31/1 w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Część działki przeznaczona jest pod tereny dróg głównych ruchu przyspieszonego. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 23/1 w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działki nr: 4/1, 6/1 w Ł. położone są na terenie FE - tereny elektroenergetyki;

* działka nr 8/4 w Ł. położona jest na terenie oznaczonym symbolem FE tereny elektroenergetyki oraz w część pod drogę oznaczoną symbolem 2KGP - tereny dróg głównych ruchu przyspieszonego;

* działka nr 9 w Ł. w części przeznaczona jest pod użytkowanie leśne oraz rolnicze. Część działki przeznaczona jest pod tereny dróg głównych ruchu przyspieszonego. Pozostała część tej działki położona jest na terenie FE - tereny elektroenergetyki;

* działki nr: 3/11, 3/13, 3/14, 3/15, 3/16 w Ł. położone są na terenie FE - tereny elektroenergetyki.

Dla celów niniejszego wniosku Nowy Plan O. oraz Nowy Plan R. łącznie będą określane jako "Nowe Plany". W związku ze zmianą decyzji biznesowej odnośnie prowadzonej przez Spółkę inwestycji związanej z budową elektrowni, Spółka podjęła działania w kierunku sprzedaży Działek podmiotowi, który będzie kontynuował budowę elektrowni. Sprzedaż Działek odbyła się dwufazowo:

* pierwsza umowa sprzedaży nieruchomości została zawarta w dniu 14 grudnia 2011 r. na podstawie której Spółka sprzedała część Działek (tj. działki położenie w obrębie miasta O. oznaczone nr 30182/1, 30183, 30437, 30443, 30442, 30190 oraz działki położone w gminie R. oznaczone nr 38, 37, 24, 29, 31, 31/1, 23/1, 9, 4/1, 6/1, 20/1, 21/1, 30/1; "Sprzedaż Pierwsza"),

* druga umowa dotycząca przeniesienia własności nieruchomości będąca rezultatem zawartej w dniu 14 grudnia 2011 r. warunkowej umowy sprzedaży nieruchomości, gdzie przedmiotem były pozostałe Działki (tj. działka oznaczona nr 30109 położona w obrębie miasta O. oraz działki oznaczone nr 3/11, 3/13, 3/14, 3/15, 3/16, 8/4 położone w gminie R.) została zawarta w dniu 13 stycznia 2012 r. ("Sprzedaż Druga").

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w odniesieniu do działek mających różne przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, będących przedmiotem sprzedaży w ramach Sprzedaż Pierwszej, możliwe było zastosowanie jednolitej stawki podatku od towarów i usług ("VAT") w wysokości 23%.

2.

Czy w odniesieniu do działek mających różne przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, będących przedmiotem sprzedaży w ramach Sprzedaży Drugiej możliwe było zastosowanie jednolitej stawki VAT w wysokości 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 oraz Ad. 2

Zdaniem Spółki w odniesieniu do działek mających różne przeznaczenie (m.in. tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, jak również użytkowanie leśne) będących przedmiotem sprzedaży w ramach Sprzedaży Pierwszej możliwe było zastosowanie jednolitej stawki podatku VAT w wysokości 23%.

Spółka zwraca uwagę, że poszczególne działki będące przedmiotem Sprzedaży Pierwszej stanowią, jako wydzielona część gruntu, całość w rozumieniu przepisów prawa cywilnego i w konsekwencji stanowią odrębny przedmiot własności i obrotu. Zdaniem Spółki fakt, że część przedmiotowej nieruchomości gruntowej stanowi teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę, przesądza o tym, że dostawa całej tej działki podlega w całości opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki określonej w art. 41 ust. 1 ustawy VAT, tj. obecnie w wysokości 23%.

Powyższe stanowisko znajduje oparcie również w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji z 2 sierpnia 2007 r. (sygn. ZD-2/443-152-47/07) Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy stwierdził wprost, iż skoro "część przedmiotowej (w znaczeniu prawnym jednej) nieruchomości gruntowej stanowi teren przeznaczony pod zabudowę (jednorodzinną), przesądza o tym, że dostawa całej tej działki podlega w całości opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku od towarów i usług określonej w art. 41 ust. 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w wysokości 22%. Fakt ten nie uległby zmianie nawet w sytuacji, gdyby część terenu podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, co jednak w analizowanej sprawie nie ma miejsca.".

Analogiczne podejście można odnaleźć w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 27 stycznia 2010 r. (sygn. ITPP1/443-1075/09/BS), w której organ stwierdził, iż "według Studium Uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działki będące przedmiotem obrotu są sklasyfikowane jako ZPR - tereny zieleni urządzonej i częściowo urządzonej i tereny rolne, 6 - projektowany kompleks parkowo-rekreacyjny i rozrywkowy. Tak określone przeznaczenie gruntu nie wskazuje, aby grunt nie był przeznaczony pod zabudowę, ponadto Wnioskodawca wskazał, iż na terenie okalającym działki od dawna pobudowane są domy mieszkalne." W interpretacji tej organ uznał, że pomimo, iż część gruntu stanowi "tereny zieleni urządzonej i częściowo urządzonej i tereny rolne" to nie świadczy to jednak, iż działka ta nie jest działką przeznaczoną pod zabudowę.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, skoro działki będące przedmiotem sprzedaży w ramach Sprzedaży Pierwszej, są przynajmniej w części przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę lub na cele budowlane, Spółka prawidłowo postąpiła uznając, że sprzedaż tychże działek podlega opodatkowaniu VAT według stawki 23%. Analogicznie, zdaniem Spółki w odniesieniu do działek mających różne przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (m.in. tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę oraz użytkowanie leśne), które były przedmiotem sprzedaży w ramach Sprzedaży Drugiej, możliwe będzie zastosowanie jednolitej stawki podatku VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl powyższego, grunt spełnia definicję towaru w myśl ustawy, a jego sprzedaż traktowana jest jako czynność odpłatnej dostawy towaru na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii stosowania jednolitej stawki podatku od towarów i usług w przypadku, gdy poszczególne działki, o których mowa w przedmiotowym wniosku (będące przedmiotem tzw. Sprzedaży Pierwszej i Drugiej), mają różne przeznaczenie wynikające z miejscowego planu zagospodarowana przestrzennego (m.in. tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, jak również użytkowanie leśne).

Zdaniem Spółki fakt, iż poszczególne działki stanowią, jako wydzielona część gruntu, całość w rozumieniu przepisów prawa cywilnego i w konsekwencji stanowią odrębny przedmiot własności obrotu przesądza o tym, że dostawa całej tej działki podlega opodatkowaniu stawką 23%.Z tym twierdzeniem nie sposób się zgodzić.

Warto tu zacytować wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-251/05 z dnia 6 lipca 2006 r., dotyczący kwestii opodatkowania różnymi stawkami podatku VAT jednej dostawy towaru, w którym stwierdzono: "Okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty przez ustawodawstwo danego państwa członkowskiego zwolnieniem dającym prawo do zwrotu zapłaconego podatku w rozumieniu art. 28 ust. 2 lit. a) szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, zmienionej dyrektywą Rady 92/77/EWG z dnia 19 października 1992 r. uzupełniającą wspólny system podatku od wartości dodanej i zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG (zbliżanie stawek VAT), oraz z drugiej strony towary wyłączone przez to ustawodawstwo z zakresu zastosowania tego zwolnienia, nie stoi na przeszkodzie temu, aby dane państwo członkowskie pobierało podatek VAT od dostawy towarów wyłączonych według stawki zwykłej.

Pomimo iż faktycznie z orzecznictwa dotyczącego opodatkowania jednej dostawy wynika, że dostawa taka co do zasady podlega jednej stawce podatku od wartości dodanej, to jednak nie sprzeciwia się ono oddzielnemu opodatkowaniu określonych składników tej dostawy, o ile tylko takie opodatkowanie będzie zgodne z warunkami, od których art. 28 ust. 2 lit. a) szóstej dyrektywy uzależnia zastosowanie zwolnień dających prawo do zwrotu zapłaconego podatku."

Uwzględniając powyższe, Wnioskodawca dla dostawy działek mających różne przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, winien zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy zastosować stawkę podatku w wysokości 23% w części, w której stanowi ona teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę, natomiast w pozostałej części (stanowiącej np. tereny przeznaczone pod użytkowanie leśne) będzie ona korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ wyjaśnia, iż orzeczenia w sprawach podatkowych zapadają w odniesieniu do indywidualnych i właściwych tylko im stanów faktycznych. Ich różnorodność stanowi odpowiedź na różnorodność przedstawionych przez podatników stanów faktycznych i dlatego nie zawsze mogą być podstawą przy rozpatrywaniu kolejnych spraw.

Wskazać należy, że powołane przez Stronę interpretacje indywidualne (nr ZD-2/443-152-47/07 z dnia 2 sierpnia 2007 r., nr ITPP1/443-1075/09/BS z dnia 27 stycznia 2010 r.) są jednymi z wielu rozstrzygnięć w tym przedmiocie. Zapewnienie jednolitości stosowania prawa podatkowego wynikające z art. 14a Ordynacji podatkowej dokonuje się w odniesieniu do utrwalonej praktyki organów podatkowych mającej odniesienie od całego katalogu wydanych interpretacji w tym zakresie. Wobec tego należy wziąć pod uwagę liczne inne rozstrzygnięcia w przedmiotowym zakresie, np. IPPP2/443-440/11-4/KG z dnia 14 lipca 2011 r., nr IPPP1-443-1240/11-2/MP z dnia 11 października 2011 r., nr IPTPP1/443-1006/11-4/MW z 2 marca 2012 r., nr IBPP1/988/11/AZb z 19 września 2011 r., IPTPP2/443-725/11-4/IR z 8 lutego 2012 r., w których zaprezentowano stanowisko zgodnie z powyższym.

Ponadto zauważyć należy, że Minister Finansów działając na podstawie art. 14e Ordynacji z urzędu może dokonać zmiany wydanej interpretacji ogólnej lub indywidualnej, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie zasad stosowania planów zagospodarowania przestrzennego przy sprzedaży gruntów będzie wydana odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl