IPPP3/443-132/12-2/JK - Możliwość obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-132/12-2/JK Możliwość obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 1 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółki prowadzi skład podatkowy w zakresie wyrobów tytoniowych. Jest producentem oraz dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego. Obecnie posiada w magazynie w składzie podatkowym wyroby tytoniowe oznaczone banderolami z rokiem wytworzenia 2011.

W myśl art. 136 ustawy o podatku akcyzowym, banderole nałożone na wyroby tytoniowe z danego roku kalendarzowego zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego. W świetle przepisu art. 21 ust. 7 pkt 1 w związku z art. 23 ust. 4 ustawy akcyzowej podatnik jest uprawniony do pomniejszenia wpłat dziennych na podatek akcyzowy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby tytoniowe, które uprzednio zostały oznaczone podatkowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem kalendarzowym odpowiadającym rokowi ich naniesienia, z zastrzeżeniem, że pomniejszenia te będą dokonywane nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu znaków akcyzy na te wyroby.

Z analizy całokształtu przepisów ustawy akcyzowej, regulującej procedury związane z nabywaniem podatkowych znaków akcyzy oraz nakładaniem ich na wyroby akcyzowe, jednoznacznie wynika, że ponoszony przez podatnika koszt nabycia banderoli akcyzowych jest kosztem o charakterze potrącanym. Oznacza to, że po stronie podatnika każdorazowo z chwilą wypełnienia przez niego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy powstaje skorelowane z tym obowiązkiem uprawnienie do pomniejszenia kwot akcyzy do zapłaty (kwot wpłat dziennych) o kwoty odpowiadające wartości znaków akcyzy, które zostały naniesione na wyroby objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy.

Dodatkowo należy wskazać, iż dopuszczalność naniesienia na wyroby tytoniowe znajdujące się w składzie podatkowym, czyli pozostające w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, oznaczone uprzednio znakami akcyzy obowiązującymi w poprzednim roku kalendarzowym, znaków akcyzy z nadrukowanym bieżącym rokiem kalendarzowym, odpowiadającym rokowi kalendarzowemu oznaczenia wyrobów, potwierdzona została w otrzymanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej nr IPPP3/443-1333/11-2/KB z dnia 3 stycznia 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może pomniejszyć wpłaty dzienne na podatek akcyzowy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby tytoniowe, które uprzednio zostały oznaczone podatkowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem kalendarzowym odpowiadającym rokowi ich naniesienia, z zastrzeżeniem, że pomniejszenia te będą dokonywane nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu znaków akcyzy na te wyroby.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sytuacja, w której wyrób tytoniowy będzie opuszczał skład podatkowy w innym roku niż miało miejsce jego wyprodukowanie, z naniesioną banderolą podatkową z bieżącym rokiem wytworzenia, Spółka w świetle przepisu art. 21 ust. 7 pkt 1 w związku z art. 23 ust. 4 ustawy akcyzowej jest uprawniona do pomniejszenia wpłat dziennych na podatek akcyzowy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby tytoniowe, które uprzednio zostały oznaczone podatkowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem kalendarzowym odpowiadającym rokowi ich naniesienia, z zastrzeżeniem, że pomniejszenia te będą dokonywane nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu znaków akcyzy na te wyroby. Zatem Spółka dokona odliczenia kwot akcyzy za banderolę podatkową odpowiadającą rokowi wyprodukowania (rok poprzedni) oraz banderolę podatkową z nadrukowanym rokiem kalendarzowym, naniesioną w roku bieżącym, na wyroby tytoniowe w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem pkt 4 lit. b).

Przy czym w myśl pkt 4 lit. b) cytowanego artykułu w przypadku właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3 z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego.

Jednocześnie stosownie do art. 23 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. c) tiret pierwsze.

Z przedmiotowego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzący skład podatkowy zamierza nanosić na wyroby tytoniowe znajdujące się w składzie podatkowym, czyli pozostające w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, oznaczone uprzednio znakami akcyzy obowiązującymi w poprzednim roku kalendarzowym, znaki akcyzy z nadrukowanym bieżącym rokiem kalendarzowym, odpowiadającym rokowi kalendarzowemu oznaczenia wyrobów.

Natomiast wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości pomniejszenia wpłat dziennych na podatek akcyzowy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby tytoniowe, które uprzednio zostały oznaczone podatkowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem kalendarzowym odpowiadającym rokowi ich naniesienia, z zastrzeżeniem.

Zgodnie z brzmieniem powyższych przepisów ustawodawca w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju przyznał prawo pomniejszania wpłat dziennych o wartość prawidłowo naniesionych podatkowych znaków akcyzy nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe.

Zatem, w sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawca może pomniejszyć wpłaty dzienne na podatek akcyzowy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na przedmiotowe wyroby tytoniowe, jednakże nie wcześniej niż następnego dnia po prawidłowym naniesieniu znaków akcyzy na te wyroby.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl