IPPP3/443-1304/11-3/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1304/11-3/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury wewnętrznej dla importu usługi wymiany walut obejmującej forwardy i swapy walutowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury wewnętrznej dla importu usługi wymiany walut obejmującej forwardy i swapy walutowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (w dalszej części - R. PL, Spółka, Wnioskodawca) prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji komponentów oraz zintegrowanych rozwiązań opartych na metalach dla przemysłu budowlanego i maszynowego (w tym m.in. dachy stalowe i rynny). R. PL należy do międzynarodowej grupy kapitałowej R.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą R. PL dokonuje rozliczeń w walutach obcych - tzn. zarówno zobowiązania R. PL (wynikające np. z faktur wystawionych przez kontrahentów), jak i należności R. PL (wynikające np. z faktur wystawionych przez R PL), mogą być wyrażone w walutach obcych. R. PL ponosi zatem ryzyko związane ze zmianą kursów walut. Konieczne jest również zapewnienie Spółce możliwości pozyskania określonej waluty w odpowiednim terminie i w odpowiedniej ilości (np. w celu terminowego wykonania zobowiązań wyrażonych w walutach obcych).

R. PL rozważa zawarcie z podmiotem należącym do grupy kapitałowej R. FIN - (w dalszej części - R. FIN) umowy, na podstawie której R. świadczyć będzie na rzecz Spółki usługi w zakresie transakcji walutowych (w dalszej części - Projekt Umowy, Umowa). R. FIN jest spółką kapitałową prawa fińskiego i posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym R. PL. R. FIN ma - dla celów podatku dochodowego od osob prawnych - siedzibę w Finlandii (tzn. jest fińskim rezydentem podatkowym).

Usługi świadczone przez R. FIN zgodnie z Projektem Umowy będą obejmować:

* usługi wymiany walut, w których zbycie/nabycie waluty przez R. FIN następuje po kursie określonym w momencie dokonania transakcji (spoty walutowe - natychmiastowe transakcje wymiany waluty),

* forwardy walutowe (transakcje terminowe na kurs waluty) - czyli zbycie/nabycie waluty przez R. FIN w określonym dniu w przyszłości po uprzednio ustalonym kursie,

* swapy walutowe (wymiana przepływów walutowych) - czyli zamiana przez R. FIN danej kwoty waluty na inną walutę na ustalony okres czasu.

Przedmiotem niniejszego wniosku są forwardy walutowe oraz swapy walutowe (w dalszej części łącznie - Transakcje Walutowe, Transakcje, transakcje na instrumentach Ransowych).

Na podstawie Projektu Umowy R. FIN będzie świadczyć na rzecz R. PL usługi w zakresie transakcji na instrumentach Ransowych - transakcji mających na celu rzeczywistą wymianę walut na ustalonych między stronami warunkach. Według Projektu Umowy świadczącym usługi jest R. FIN, natomiast R. PL jest usługobiorcą.

Wskazane powyżej Transakcje Walutowe będą realizowane w następujący sposób:

* R. PL będzie składać R. FIN zamówienie, ze wskazaniem m.in. rodzaju i kwoty waluty, daty realizacji Transakcji,

* przyjęcie przez R. R. Transakcji do realizacji będzie wymagało potwierdzenia w formie pisemnej,

* realizacja Transakcji może być dokonana poprzez przekazanie waluty na rachunek bankowy R. PL albo w ramach systemu cash pooling.

Usługi będą świadczone przez R FIN w celu:

* efektywnego zarządzania przez R. PL portfelem walut (np. poprzez sprzedaż nadwyżek walutowych),

* optymalizacji pozycji walutowej R. PL,

* zabezpieczenia R. PL przed ryzykiem kursowym, oraz

* zapewnienia R. PL możliwości stałego pozyskiwania waluty na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. zakup waluty w sytuacji, gdy R. PL będzie zobowiązana do uregulowania należności na rzecz kontrahenta w walucie obcej).

Transakcje Walutowe nie będą miały - dla R. PL - celu spekulacyjnego. Projekt Umowy nie przewiduje uiszczania dodatkowego wynagrodzenia (np. prowizji) w momencie zawarcia lub realizacji Transakcji Walutowej, niemniej jednak nie wyklucza się możliwości ustalenia takiego dodatkowego wynagrodzenia w przyszłości. R. PL jest czynnym podatnikiem podatku VAT, natomiast R. R. jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. R. PL składa deklaracje dla podatku od towarów i usług za okresy kwartalne (zgodnie z art. 99 ust. 3 Ustawy o VAT), przy czym zaliczka za dany miesiąc uiszczana jest w wysokości faktycznego rozliczenia za ten miesiąc (zgodnie z art. 103 ust. 2f Ustawy o VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W przypadku uznania, iż R PL będzie zobowiązana do rozliczenia podatku VAT z tytułu importu usług, czy faktura wewnętrzna powinna być wystawiona nie później aniżeli wciągu 7 dni licząc od końca każdego okresu rozliczeniowego faktycznie przyjętego przez R. PL dla celów podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy faktura wewnętrzna z tytułu usług świadczonych przez R FIN, dla których podatnikiem jest R. PL powinna być wystawiona nie później aniżeli siódmego dnia licząc od końca każdego miesiąca kalendarzowego.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 Ustawy o VAT w przypadku importu usług podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej. Natomiast w myśl § 9 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 30 marca 2011 r. Nr 68 poz. 360) "fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi". Jak wskazano powyżej, w przypadku transakcji na instrumentach Finansowych za dzień wykonania usługi - dla celów podatku VAT - należy uznać ostatni dzień każdego okresu rozliczeniowego faktycznie przyjętego dla celów podatku VAT.

W konsekwencji R. PL powinna wystawić fakturę wewnętrzną (z tytułu importu usług) nie później aniżeli siódmego dnia licząc od końca każdego miesiąca kalendarzowego (miesiąc kalendarzowy został bowiem przyjęty jako okres, za który R. PL dokonuje rozliczenia podatku VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) - zwana dalej ustawą podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, orazświadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze (art. 106 ust. 7 ustawy).

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Z kolei zgodnie z brzmieniem § 11 ust. 1 rozporządzenia, w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11, ust. 16a i 16b oraz ust. 19a ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego - § 11 ust. 2 rozporządzenia.

Stosownie do § 24 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17, 21 i 22 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym, że w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta. Faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku (§ 24 ust. 2 rozporządzenia).

Na podstawie powyższych przepisów w przypadku kiedy obowiązek podatkowy powstaje m.in. na podstawie art. 19 ust. 19a ustawy fakturę wewnętrzną wystawić należy na podstawie § 11 ust. 1 rozporządzenia, nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca rozlicza import usługi finansowej (wymiany walut obejmującej forwardy i swapy walutowe), dla której obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19 ust. 19a ustawy, co potwierdza interpretacja nr IPPP3/443-1304/11-2/MPe. W związku z tym, Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej import przedmiotowej usługi na podstawie § 11 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia, tj. nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego. Wobec tego, skoro obowiązek podatkowy powstaje z tytułu importu usługi finansowej z upływem każdego miesiąca kalendarzowego, co również wynika z wydanej w tej sprawie ww. interpretacji, to Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej wraz z upływem tego okresu rozliczeniowego, nie wcześniej jednak niż 30. dnia przed tym terminem.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, iż obowiązek podatkowy dla importu usługi wymiany walut obejmującej spoty walutowe powstaje na zasadzie określonej w § 9 ust. 1 rozporządzenia należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl