IPPP3/443-130/09-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-130/09-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania umowy o dzieło - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania umowy o dzieło.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zatrudniony w Spółce S.A. na stanowisku inżyniera nadzoru inwestycji dołowych na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. W dniu 11 sierpnia 2008 r. zawarł z pracodawcą umowę cywilną (w dorozumieniu o dzieło, ze względu na charakter robót) na wykonanie prac projektowych zbiorników retencyjnych urobku na dole kopalni w Spółce S.A. Podatnik wskazuje, iż nie prowadzi działalności gospodarczej, a zawarta przez Niego umowa ma charakter jednorazowy.

Przedmiotowa umowa określa wymagania, warunki, zakres zadań do wykonania, odbioru, gwarancji, przeniesienia praw autorskich ewentualnych kar oraz wynagrodzenia. Nie zawiera jednak wyraźnej klauzuli o odpowiedzialności zleceniodawcy wobec osób trzecich, zawiera natomiast zapis, że wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność wobec zamawiającego za szkody będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z umowy. Zastrzeżono również, że w sprawach które nie zostały unormowane umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i ewentualne spory z tytułu umowy rozpatrywane będą przez właściwy sąd powszechny.

Ponadto w umowie brak jest klauzuli, wskazującej bezpośrednio na osobistą odpowiedzialność zleceniobiorcy za wykonaną pracę. Zlecona praca została wykonana i przekazana do odbioru (zgodnie z warunkami odbioru ustalonymi w § 5 umowy).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Wynagrodzenie, które wkrótce Wnioskodawca powinien otrzymać za wykonanie przedmiotowej umowy przekroczy ustaloną kwotę na rok 2009 zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, tj. 50.000 zł W związku z powyższym czy przychód powyżej tego limitu podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, jak również obowiązujących przepisów w tym zakresie Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie jest zobowiązany do uiszczenia podatku VAT, a przychód z realizacji przedstawionej umowy o dzieło znajduje się poza zakresem działania ustawy o podatku od towarów i usług. W rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 15 ust. 2 - ww. ustawy Wnioskodawca nie spełnia kryteriów podatnika, wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą.

W opinii Wnioskodawcy, powyższa sytuacja podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie uznaje się za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ze zlecającym wiąże Wnioskodawcę bowiem skutek prawny co do warunków wykonywania projektu i wynagrodzenia. Kwestia odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich wprawdzie nie jest określona wprost, ale tak należy dorozumieć na podstawie zapisu, że wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność wobec zamawiającego za szkody będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z umowy (a nie wobec osób trzecich) oraz przeniesienia praw autorskich na zamawiającego, a także zastrzeżenie, że w sprawach, które nie zostały unormowane umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego, a ewentualne spory będą rozpatrywane przez sądy powszechne.

Powyższe potwierdza brak klauzuli w umowie wskazującej bezpośrednio na osobistą odpowiedzialność zleceniobiorcy za wykonane dzieło (projekt).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 29 ust. 1, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

1.

przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych,

2.

przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o prace,

* przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partneram

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

c.

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9,

3.

przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że dla uznania, czy określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest spełnienie wszystkich elementów wymienionych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy.

Należy zatem zaznaczyć, że podatnikiem jest osoba prowadząca "samodzielną działalność gospodarczą", co oznacza że oprócz elementu samodzielności powinniśmy mieć do czynienia przede wszystkim z działaniami, które mogłyby zostać uznane za działalność gospodarczą.

Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy (np. umowy o dzieło), tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami. Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a zleceniobiorcą co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywanie - na podstawie umowy o dzieło - czynności, z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowa umowa określa wymagania, warunki, zakres zadań do wykonania, odbioru, gwarancji, przeniesienia praw autorskich, ewentualnych kar oraz wynagrodzenia. Nie zawiera jednak klauzul wskazujących bezpośrednio na osobistą odpowiedzialność Zainteresowanego za wykonane dzieło wobec osób trzecich. Zawiera natomiast zapis, że wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność wobec zamawiającego za szkody będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z umowy. Zastrzeżono również, że w sprawach, które nie zostały unormowane umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i ewentualne spory z tytułu umowy rozpatrywane będą przez właściwy sąd powszechny w L.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy ustawy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż stosunek prawny między zlecającym a wykonującym zlecenie wskazuje na cechy właściwe dla stosunku pracy, tj. obciąża zatrudniającego (osobę prawną) ryzykiem za wykonanie tych czynności, podporządkowuje wykonującego zlecenie co do warunków realizacji umówionych czynności, jak również wynagrodzenia.

W przedmiotowej sprawie występują więc przesłanki, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, co oznacza, że spełnione zostaną kryteria wyłączające wykonywanie tych usług z czynności podlegających przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, wykonywanie przez Zainteresowanego prac projektowych na podstawie umowy o dzieło nie będzie stanowić samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie będzie ponosić odpowiedzialności wobec osób trzecich, tzn. odpowiedzialność tę ponosić będzie wyłącznie zleceniodawca. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług, a wykonywane czynności nie będą podlegały opodatkowaniu tym podatkiem. Dlatego też obrót po przekroczeniu ustalonej na rok 2008 kwoty 50.000 zł nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej, 00-013 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl