IPPP3/443-1290/10-4/JF - Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w odniesieniu do usług szkoleniowych, realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1290/10-4/JF Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w odniesieniu do usług szkoleniowych, realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 30 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 03.02.011 r. nr IPPP3/443-1290/10-2/KT o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe,

* zastosowania zwolnienia od podatku dla usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usługi szkolenia kierowców.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych w związku z tym pismem z dnia 03.022.011 r. nr IPPP3/443-1290/10-2/KT wezwano do uzupełnienia ww. wniosku. Wezwanie doręczono w dniu 8 lutego 2011 r. Uzupełnienia dokonano w dniu 10 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") jest firmą, która prowadzi m.in. projekty, na realizację których otrzymuje środki w formie dotacji rozwojowej od różnych instytucji pośredniczących. Projekty wykonywane są m.in. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) i finansowane są w całości lub w części z Europejskiego Funduszu Społecznego (SFS). W przypadku każdego z projektów, dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez spółkę w związku z realizacją projektu (wydatki kwalifikowane). Wydatki kwalifikowane obejmują także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu. Spółka złożyła jednocześnie oświadczenie wobec instytucji finansującej dany projekt (dalej "lnstytucja pośrednicząca"), iż nie będzie korzystała z prawa do odliczenia w zakresie wspomnianego podatku naliczonego.

Proces realizacji projektu przedstawia się następująco:

Spółka zawarła umowę o dofinansowanie projektu w ramach POKL. W ramach dofinansowanych projektów prowadzone są działania ściśle określone w stosownych umowach. W ramach projektu Spółka, wraz z Partnerem (na podstawie umowy partnerskiej na rzecz realizacji projektu) prowadzi działania związane bezpośrednio z organizacją szkolenia (w szczególności zapewnienie trenera, materiałów szkoleniowych, sali szkoleniowej, wyżywienia i noclegu) oraz zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS wykonuje czynności związane z zarządzaniem całym projektem, monitoringiem rozliczeniem i promocją projektu. Istotnym elementem jest również kompleksowe rozliczenie kosztów wszelkich działań związanych z realizacją projektu.

Szkolenia w ramach ww. projektów, prowadzone są dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Otrzymana dotacja pokrywa określoną procentowo część wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją projektu szkoleniowego.

Część działań w ramach projektu, realizowana jest przez podmioty zewnętrzne (dalej: "Podwykonawcy"). Niektórzy spośród Podwykonawców w związku z wykonaniem usług szkoleniowych wystawiają na Spółkę faktury VAT. Usługi Podwykonawców obejmujące przeprowadzenie szkolenia są zwolnione z podatku VAT (jako "usługi edukacyjne").

Dodatkowo, Spółka nabywa usługi i towary niepodlegające zwolnieniu z podatku VAT. Dotyczy to takich zakupów jak np.: zakup usług wynajmu sali szkoleniowej, zakup materiałów piśmiennych dla uczestników szkolenia. W takich przypadkach Spółka otrzymuje faktury VAT, w których wykazany jest należny podatek.

Otrzymana przez Spółkę dotacja pokrywa łączną kwotę wydatków kwalifikowanych projektu, pomniejszoną o łączną kwotę "wkładu pieniężnego". Do wydatków kwalifikowanych należą, oprócz ww. usług oraz towarów nabywanych przez Spółkę, także inne wydatki ponoszone przez Spółkę w zw. z danym projektem. Będą to wydatki "wewnętrzne" Spółki np. koszty zatrudnienia przez Spółkę personelu fachowego realizującego projekt.

Zgodnie z zasadami realizacji projektów dofinansowanych ze środków EFS podmioty, których pracownicy uczestniczą w projekcie szkoleniowym zobowiązane są do współfinansowania projektu i wniesienia "wkładu własnego". Wkład własny wnoszony jest w dwóch formach:

* wkład pieniężny - jest to kwota płacona na rzecz Spółki przez podmiot korzystający ze szkolenia jako współfinansowanie projektu szkoleniowego;

* wkład w wynagrodzeniu - wartość wynagrodzenia za pracę za czas udziału w szkoleniu, jakie podmiot, którego pracownicy uczestniczą w szkoleniu, płaci na rzecz tych pracowników (jeżeli biorą oni udział w szkoleniu w godzinach pracy).

Szkolenia realizowane przez Spółkę skierowane są tylko i wyłącznie do pracowników firm oraz przedsiębiorców i dotyczą podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju i zdobywania konkretnych umiejętności wykorzystywana w pracy zawodowej. Szkolenia te związane są m.in. z poznaniem technik sprzedaży z naciskiem na wykorzystanie Internetu, przyswojeniem i stosowaniem w praktyce strategii marketingowych a przede wszystkim koncepcji e-marketingu, poznaniem technik negocjacji. Wszystkie te szkolenia umożliwiają przygotowania do zawodu, a w szczególności przygotowanie do określonej pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

2.

Czy w związku z ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów usług, usługi edukacyjne świadczone przez Spółkę, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie stanowi zapłaty ceny z tytułu świadczonych przez niego usług, ponieważ dotacja nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Zatem nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Spółka powołuje się na interpretacje indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2009.06.02, nr ILPP2/443-311/09-9/EN.

Ad. 2.

Ponieważ Spółka świadczy usługi edukacyjne, skierowane wyłącznie dla pracowników lub przedsiębiorców, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach ("Szczegółowy opis priorytetów programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013", "Zasady finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013" Umowa z WUP, System Realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki opracowany przez Instytucję Zarządzającą zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 8 Ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), uwzględniający wytyczne horyzontalne Ministra Rozwoju Regionalnego w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO) 2007-2013), usługi te podlegają zwolnieniu z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znoweIizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka powołuje się na interpelację nr 19325 do Ministra Finansów w sprawie nałożenia na ośrodki szkolenia kierowców 23% podatku VAT i odpowiedź Macieja Grabowskiego - podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów z dnia 12 listopada 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji uznaje się za prawidłowe oraz w zakresie zwolnienia usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanego towaru lub usług świadczonych przez podatnika.

Dokonana analiza wskazuje, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje lub inne dopłaty o podobnym charakterze, które przekazywane są w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną.

Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi uzupełniający cenę element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na pokrycie np. tzw. kosztów ogólnych działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi (o ile zostanie stwierdzony) będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka korzysta z dofinansowania do współrealizowanych projektów wykonywanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Otrzymuje środki finansowe w formie dotacji rozwojowej od instytucji pośredniczących. Dotacja przeznaczona jest na pokrycie części wydatków ponoszonych w związku z realizacja projektu szkoleniowego i nie ma związku ze sprzedażą - nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi.

Mając na względzie przedstawione okoliczności sprawy oraz biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że otrzymana przez Spółkę dotacja na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług szkolenia, gdyż została przyznana na zrefundowanie części kosztów organizacji szkolenia (zapewnienie trenera, materiałów szkoleniowych, sali szkoleniowej, wyżywienia i noclegu, monitoringu rozliczenia, promocji projektu) jako niezwiązana ze świadczeniem usługi nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. Tym samym nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

A zatem stwierdzić należy, iż przedmiotowa dotacja ma ona charakter ogólny, a jej celem jest wyłącznie dotowanie realizacji projektu prowadzonego przez Spółkę. W związku z powyższym otrzymana dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegała na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym w myśl art. 146a ust. 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie zaś do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powyższe przepisy wymieniają katalog zwolnień od podatku w zakresie kształcenia, wychowania oraz kształcenia i przekwalifikowania zawodowego. Korzystanie z tych zwolnień możliwe jest po spełnieniu określonych w tych przepisach warunków.

I tak zwolnieniu podlega świadczenie usług w zakresie kształcenia i wychowania przez jednostki objęte systemem oświaty, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym przez wskazane podmioty, a także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z ww. usługami związane. Świadczenie usług w zakresie usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego przez podmioty inne niż ww. podlega również zwolnieniu pod warunkiem spełnienia wymienionych przesłanek dotyczących m.in. prowadzenia tych szkoleń w formach i na zasadach przewidzianych w innych przepisach.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi z zakresu szkoleń świadczone przez Spółkę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 pkt a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie, że:

1.

są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Poza tym zauważyć należy, iż zasady prowadzenia polityki rozwoju, podmioty prowadzące tę politykę oraz tryb współpracy między nimi określa ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) (art. 1 tej ustawy). Stosownie do art. 25 tej ustawy za prawidłową realizację programu odpowiada:

1.

w przypadku programu operacyjnego - instytucja zarządzająca, którą jest odpowiednio minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego lub zarządu województwa;

2.

w przypadku programu rozwoju - odpowiednio właściwy minister lub zarząd województwa.

Artykuł 26 ust. 1 pkt 8 ustawy stanowi, iż do zadań instytucji zarządzającej należy w szczególności określenie systemu realizacji programu operacyjnego, natomiast na podstawie art. 35 ust. 1 minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego odpowiada za koordynację wykorzystania środków zagranicznych, w tym z budżetu Unii Europejskiej, przeznaczonych na dofinansowanie programów operacyjnych, z wyjątkiem programów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i Europejskiego Funduszu Rybackiego. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, w celu zapewnienia zgodności sposobu wdrażania programów operacyjnych z prawem Unii Europejskiej oraz spełniania wymagań określanych przez Komisję Europejską, a także w celu zapewnienia jednolitości zasad wdrażania programów operacyjnych, może, z uwzględnieniem art. 26, wydać wytyczne dotyczące programów operacyjnych w zakresie szczegółowego opisu priorytetów programu operacyjnego (ust. 3 pkt 1).

Stwierdzić również należy, że powyższe przepisy dotyczą zasad prowadzenia polityki rozwoju oraz wytycznych dotyczących programów operacyjnych w zakresie szczegółowego opisu priorytetów programu operacyjnego, nie określają natomiast form i zasad realizacji usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Z tego powodu nie można uznać, iż usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowe świadczone w ramach realizacji programu operacyjnego wynikającego z prowadzenia polityki rozwoju spełniają przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, co pozwalałoby na stosowanie dla takich usług zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki prowadzi działania bezpośrednio związane z organizacją szkolenia (w szczególności zapewnienie trenera, materiałów szkoleniowych, sali szkoleniowej, wyżywienia i noclegu). Zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS Spółka wykonuje czynności związane z zarządzaniem całym projektem, monitoringiem rozliczeniem i promocją projektu. Szkolenia w ramach ww. projektów, prowadzone dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, skierowane są wyłącznie do pracowników firm oraz przedsiębiorców i dotyczą podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju i zdobywania konkretnych umiejętności wykorzystywany w pracy zawodowej - poznanie technik sprzedaży z naciskiem na wykorzystanie internetu, przyswojenie i stosowanie w praktyce strategii marketingowych a przede wszystkim koncepcji e-marketingu, poznanie technik negocjacji. Spółka podkreśla, iż wszystkie te szkolenia umożliwiają przygotowania do zawodu, a w szczególności przygotowanie do określonej pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy.

Ponadto wskazano, że szkolenia prowadzone są zgodnie z wytycznymi horyzontalnymi Ministra Rozwoju Regionalnego w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO) 2007-2013 określającymi zasady realizacji projektów na podstawie przepisów ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów należy zauważyć, iż prowadzone przez Spółkę szkolenia w ramach realizowanych projektów niewątpliwie podnoszą kwalifikacje zawodowe pracowników firm i przedsiębiorstw a uczestnicy szkolenia rozwijają i zdobywają konkretne umiejętności wykorzystywane w pracy zawodowej. Zatem szkolenia takie zaliczyć należy do kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

Jednakże wytyczne horyzontalne Ministra Rozwoju Regionalnego w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO) 2007-2013 określające zasady realizacji projektów na podstawie przepisów ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju określają normy wykonania projektów operacyjnych finansowanych ze środków zagranicznych, w tym z budżetu Unii Europejskiej. Są to przepisy określające zasady i sposób dofinansowania realizacji projektów i nie zawierają zasad dotyczących świadczenia usług w ramach realizacji projektów operacyjnych.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym Spółka prowadząc szkolenia w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego nie świadczy usług na podstawie odrębnych przepisów i w formach wynikających z tych przepisów. Tym samym nie spełnione zostają przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy. W konsekwencji dla szkoleń w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów i w formach wynikających z tych przepisów Spółka ma nie ma prawa do stosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy.

Zatem, prowadzone przez Spółkę usługi wykonywane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, nie korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy.

Mając powyższe na względzie uznaje się stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie za nieprawidłowe.

Nadmienić jednakże należy, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów z tymi usługami związane korzystają ze zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl