IPPP3/443-128/08-2/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-128/08-2/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 8 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia obrotu z tytułu wykonywanych koncertów poza terytorium RP przy obliczaniu proporcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia obrotu z tytułu wykonywanych koncertów poza terytorium RP przy obliczaniu proporcji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Orkiestra XXX (samorządowa instytucja kultury, nowa osoba prawna wpisana w dniu 2 stycznia 2008 r. do rejestru instytucji artystycznych pod nr XXX), realizuje w ciągu 2008 r. szereg koncertów na terenie Polski oraz zagranicą. Działalność orkiestry w tym zakresie jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług, o ile koncerty są realizowane na terenie kraju i gdy (jak dotychczas) nie są "biletowane" przez Orkiestrę, natomiast koncerty poza terytorium RP, nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Orkiestra XXX, jako podatnik podatku od towarów i usług, w składanych deklaracjach VAT-7 za poszczególne miesiące 2008 r. rozlicza w nich m.in. obrót z koncertów wykonywanych na terytorium RP, natomiast nie wykazuje wartości obrotu osiągniętego z tytułu działalności koncertowej realizowanej poza terytorium RP.

Wobec powyższego powstała wątpliwość dotycząca dokonywania, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, tzw. rozliczenia rocznego, w ramach którego następuje ustalenie proporcji obrotów podatnika za zakończony rok podatkowy. Powyższą proporcję ustała się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ramach obrotów podatnika osiągniętych w 2008 r. przy obliczeniu proporcji należy uwzględnić wyłącznie czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czyli wartość obrotu z tytułu koncertów realizowanych na terenie RP, czy też należy do obrotu zaliczyć również wartość koncertów, które są realizowane bądź współrealizowane przez Orkiestrę poza terytorium RP.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uzyskanego w dniu 25 lipca 2008 r. pisma Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (znak. IPPP1/443-1133/08-2/SM) wynika, że Orkiestra XXX nie powinna w składanych deklaracjach VAT-7 rozliczać obrotu osiąganego poza terytorium RP, o ile jest to obrót z działalności, która, gdyby była wykonywana na terenie RP, zostałaby objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług. Innymi słowy w deklaracjach złożonych za 2008 r. nie zostanie wykazany obrót z tytułu działalności koncertowej Orkiestry, wykonywanej poza terytorium RP, od której nie ma ona prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, przy rozliczaniu proporcji osiągniętego obrotu za rok podatkowy, uwzględnia się w mianowniku ułamka: "całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo". Biorąc pod uwagę treść zacytowanego przepisu Wnioskodawca uznaje, że przy obliczaniu "całkowitego obrotu" za 2008 r. Orkiestra Sinfonia Varsovia powinna uwzględnić zarówno wartość sprzedaży uzyskaną z koncertów wykonywanych na terenie RP, jak również wartość sprzedaży z koncertów poza terytorium RP, a więc także tę część obrotów, którą w ciągu 2008 r. pomija się w składanych za ten okres deklaracjach VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 powyższej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy - w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Natomiast zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) - w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji rozrywki oraz usług podobnych do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Powołując art. 86 ust. 1 należy wskazać, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z kolei ust. 8 pkt 1 określa, iż podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Przepis art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, iż proporcję o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Orkiestra XXX realizuje szereg koncertów na terenie Polski oraz za granicą. Organizując koncerty na terenie RP działalność Orkiestry w tym zakresie jest zwolniona od podatku VAT, natomiast usługi świadczone poza terytorium RP, nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem na terenie kraju. Ponadto, Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług wykonuje czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. W związku z powyższym, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 90 ust. 2, Wnioskodawca będzie stosować proporcję, którą określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ona ustalana. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Jak wcześniej wspomniano, proporcja jest kwotą ułamkową, złożoną z kwot, gdzie w liczniku wykazuje się całkowitą wartość obrotu w danym roku z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy zaznaczyć, że miejscem świadczenia usług wykonywanych przez Orkiestrę poza terytorium Polski jest terytorium, gdzie faktycznie te usługi są świadczone i tam podlegają opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej. Te same usługi, świadczone za granicą, gdy są realizowane w Polsce, podlegają zwolnieniu od podatku VAT. (wymienione w załączniku nr 4 do ustawy). Z tego tytułu, mając na uwadze treść wspomnianego art. 86 ust. 8 pkt 1, Podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z czynnościami wykonywanymi przez Orkiestrę w celu realizacji koncertów poza terytorium RP, ponieważ takie prawo nie przysługuje również w Polsce.

W myśl wyżej powołanego art. 90, ust. 5 i 6, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności oraz nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie. Więc obroty uzyskane z tytułu wykonywania koncertów poza terytorium Polski nie są ujęte w przepisach jako czynności, których nie powinno się wliczać do wartości obrotów, w celu obliczenia proporcji.

Zatem, realizując koncerty poza terytorium RP, Orkiestra XXX świadczy usługi, które należy uznać jako obrót i uwzględnić w mianowniku - jako obrót - z tytułu wykonywania czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl