IPPP3/443-1272/11-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1272/11-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia przedmiotowych usług, oraz prawa do odliczenia podatku VAT od dokonywanych zakupów towarów i usług w związku ze świadczeniem usług będących przedmiotem wniosku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia przedmiotowych usług, oraz prawa do odliczenia podatku VAT od dokonywanych zakupów towarów i usług w związku ze świadczeniem usług będących przedmiotem wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. ("Spółka" lub "Wnioskodawca") zamierza zawrzeć ze spółką z siedzibą w Irlandii (dalej: SPV", zidentyfikowaną tam na potrzeby podatku od wartości dodanej, rewolwingową umowę sekurytyzacji wierzytelności leasingowych (dalej: Umowa Sekurytyzacji"), w wykonaniu której SPV zapewni dostarczenie Spółce środków finansowych przed terminem wymagalności określonych własnych wierzytelności Spółki (dalej: "usługa Sekurytyzacjf"), Przedmiotem rozważanej umowy będzie sekurytyzacja wierzytelności wynikających z umów zawartych przez Spółkę ze swoimi klientami leasingobiorcami.

Umowa Sekurytyzacji spełniać będzie jednocześnie przesłanki dyspozycji art. 17k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ("u.p.d.o.p."), a na jej podstawie:

* SPV zobowiąże się do nabywania od Spółki na podstawie umowy przelewu określonej w art. 509 Kodeksu Cywilnego jej niewymagalnych wierzytelności własnych, w tym także wierzytelności przyszłych przysługujących Spółce od jej klientów z tytułu świadczenia przez nią umów tzw. leasingu operacyjnego, o którym mowa w art. 17b u.p.d.o.p., wierzytelności z tytułu sprzedaży przedmiotu leasingu po wygaśnięciu umowy leasingu oraz wierzytelności wynikających z wykonania opcji zakupu w związku z umową leasingu oraz wierzytelności z tytułu odszkodowania umownego w przypadku wygaśnięcia umowy leasingu na skutek szkody całkowitej oraz w przypadku odstąpienia od umowy leasingu lub wypowiedzenia umowy leasingu (dalej jako "Wierzytelności"). Własność przedmiotów leasingu nie zostanie przeniesiona na SPV.

* W związku z powyższym; SPV stanie się podmiotem uprawnionym do domagania się od klientów spłaty Wierzytelności w terminach ich wymagalności, późniejszych niż data ich zakupu. Wraz z wierzytelnościami na SPV przejdą ich zabezpieczenia prawne ustanowione przez klientów Spółki;

* Z tytułu nabycia przez SPV Wierzytelności Spółki, SPV zobowiąże się do zapłaty na rzecz Spółki ich nominalnej wartości pomniejszonej o dyskonto obliczone w oparciu o przyjęte przez strony wskaźniki oraz na podstawie ustalonego przez Strony wzoru. Płatność za nabywane Wierzytelności będzie następować z góry, w momencie zakupu konkretnych pakietów Wierzytelności;

* Pomimo sekurytyzacji Wierzytelności, Spółka pozostanie stroną umów tzw. leasingu operacyjnego z klientami, w związku z powyższym pozostanie zobowiązana do świadczenia na rzecz klientów usług leasingu.

Przekazana SPV pula aktywów (Wierzytelności) będzie refinansowana poprzez emisję instrumentów finansowych lub przy pomocy zaciąganych pożyczek. Podsumowując, z ekonomicznego punktu widzenia, przedstawione powyżej czynności dotyczące przelewu Wierzytelności wynikających z umów zawartych przez Spółkę ze swoimi klientami stanowić będą integralne elementy jednej kompleksowej usługi finansowej będącej nowoczesną techniką finansowania tj. sekurytyzacją, w ramach której, w zamian za określoną płatność zapewniającą finansowanie działalności Spółki, określona pula aktywów (tutaj: Wierzytelności Spółki) wraz z generowanymi przez nie przyszłymi strumieniami płatności zostaje wyodrębniona z przedsiębiorstwa Spółki i przeniesiona na rzecz podmiotu zapewniającego finansowanie (tutaj: SPV).

Wskazana powyżej usługa Sekurytyzacji nie jest przedmiotem zapytania przedstawionego w niniejszym wniosku. Jednakże, w celu rzetelnego i pełnego przedstawienia obrazu całej transakcji została również wskazane we wniosku. Natomiast, przedmiotem zapytania są przedstawione poniżej usługi świadczone przez Spółkę na rzecz SPV.

Równolegle, ze względów operacyjnych, na podstawie odrębnej umowy z SPV lub w ramach Umowy Sekurytyzacji, Spółka zobowiąże się świadczyć na rzecz SPV za wynagrodzeniem usługi obsługi i windykacji sekurytyzowanych Wierzytelności w imieniu SPV od klientów (dalej: "Usługi").

W ramach wykonywanej usługi obsługi i windykacji Wierzytelności Spółka będzie podejmować w szczególności następujące czynności:

* Obsługa Wierzytelności i administrowanie nimi;

* monitorowanie umów leasingowych będących źródłem transakcji sekurytyzacji;

* modyfikowanie umów leasingowych;

* przyjmowanie należności od klientów;

* przyporządkowywanie otrzymanych należności do właściwych dokumentów należności;

* prowadzenie rejestru Wierzytelności i spłat;

* udzielanie klientom instrukcji spłaty Wierzytelności;

* przekazywanie otrzymanych kwot do SPV lub zgodnie ze zleceniem SPV;

* miesięczne przekazywanie SPV raportu statusu Wierzytelności i ich spłat;

* obliczanie odsetek za zwłokę i wysyłanie do klientów informacji o wysokości należnych odsetek za zwłokę;

* wysyłanie wezwań do zapłaty;

* czynności zmierzające do odzyskania należnych kwot za pomocą poczty elektronicznej i telefoniczne;

* wypowiadanie umów leasingu w związku z brakiem płatności ze strony klienta;

* przejmowanie posiadania przedmiotów leasingu oraz ich sprzedaż; instrukcje dla i współpraca z firmami windykacyjnymi w odniesieniu do niezapłaconych należności wynikających z umowy leasingu;

* egzekucja Wierzytelności, w tym wszczynanie oraz prowadzenie postępowań sądowych oraz egzekucyjnych, egzekucja zabezpieczeń prawnych Wierzytelności, współpraca w powyższym zakresie z SPV.

W związku z powyższym, Spółka będzie w praktyce otrzymywała spłatę Wierzytelności od klientów a następnie, na ustalonych przez strony zasadach i terminach będzie przekazywać spłacone przez klientów Wierzytelności w całości do SPV (przy czym w praktyce możliwe jest wzajemne potrącanie należności Spółki oraz SPV).

SPV nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4) i 28b Ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w odniesieniu do przedstawionych Usług świadczonych przez Spółkę na rzecz SPV miejscem świadczenia będzie państwo siedziby usługobiorcy - SPV, tj. Irlandia, tym samym, przedmiotowe Usługi pozostaną poza zakresem opodatkowania polskim VAT, a Spółka jako usługodawca nie będzie zobowiązana do rozliczenia w kraju podatku VAT należnego z tytułu ich świadczenia, w świetle regulacji Ustawy o VAT.

2.

Czy obrót uzyskiwany przez Spółkę z tytułu świadczenia powyższych Usług na rzecz SPV jest po stronie Wnioskodawcy obrotem uprawniającym do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonywanych zakupu towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem świadczenia Usług świadczonych przez Spółkę na rzecz SPV będzie państwo siedziby usługobiorcy (SPV), tj. Irlandia. Tym samym, przedmiotowe Usługi pozostaną poza zakresem opodatkowania polskim VAT, a Spółka jako usługodawca nie będzie zobowiązana do rozliczenia w kraju podatku VAT należnego z tytułu ich świadczenia, w świetle regulacji Ustawy o VAT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwany przez niego obrót z tytułu świadczenia powyższych Usług na rzecz SPV jest po jego stronie obrotem uprawniającym do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonywanych zakupu towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż przepisy Ustawy o VAT zawierają odrębną definicję podatnika stosowaną na potrzeby trans-granicznego świadczenia usług. Została ona zawarta w art. 28a pkt 1 Ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez "podatnika" rozumie się:

a.

podmiot, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6 Ustawy o VAT,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

W przypadku trans-granicznego świadczenia usług, co do zasady, miejscem świadczenia (opodatkowania VAT) jest miejsce siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy. Wynika to z art. 28b ust. 1 Ustawy o VAT, zgodnie z którym "miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej".

Jednocześnie, przepisy o VAT przewidują wyjątki od powyższej zasady. Zgodnie z art. 28b ust. 2 Ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej" miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Dodatkowo, zasada ogólna jest modyfikowana przepisami szczególnymi określonymi w art. 28b ust. 3 i 4, oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i ust. 1a, art. 28g ust. 1, art. 26i, 28j i 28n Ustawy o VAT.

Jak wskazano w stanie faktycznym, nabywcą Usług wykonywanych przez Spółkę będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą w Irlandii, zidentyfikowany tam dla celów podatku od wartości dodanej (irlandzki. podatnik VAT). Jednocześnie nabywca ten (SPV), nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto, wobec świadczonych usług nie znajdzie zastosowania żaden z wyjątków od zasady ogólnej określony w przepisach art. 28b ust. 3 i 4, oraz art. 28e, 1 i ust. 1a, art. 25g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n Ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, miejscem świadczenia Usług wykonywanych przez Spółkę będzie państwo siedziby usługobiorcy - SPV, tj. Irlandia. Tym samym, przedmiotowe Usługi pozostaną poza zakresem opodatkowania polskim VAT, a Spółka, jako usługodawca nie będzie zobowiązana do rozliczenia w kraju podatku VAT należnego z tytułu ich świadczenia.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 Ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wyjątkami określonymi w art. 88 Ustawy VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in., "suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Innymi słowy w świetle powyższych uregulowań, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w sytuacji gdy wykonując analogiczne czynności (tj. w omawianym przypadku - świadczenia analogicznych usług) w kraju miałby prawo do odliczenia tego podatku.

Mając na uwadze powyższe, w celu udzielenia odpowiedzi na wskazane powyżej pytanie dotyczące prawa Spółki do odliczenia podatku naliczonego w związku z obrotem z tytułu świadczenia Usług na rzecz SPV, niezbędne jest odniesienie się do kwestii opodatkowania Usług w sytuacji, gdyby były one świadczone na terytorium kraju.

Jak wskazano w stanie faktycznym w ramach świadczenia. Usług na rzecz SPV Wnioskodawca będzie wykonywał szereg czynności polegających na obsłudze administracyjnej i windykacji Wierzytelności, takich jak np. przyjmowanie należności od klientów, przyporządkowywanie otrzymanych wpłat do właściwych faktur, przekazywanie otrzymanych kwot do SPV lub zgodnie ze zleceniem SPV, wysyłanie wezwań do dobrowolnej zapłaty (bez nakładania kar), obliczanie odsetek za zwłokę i wysyłanie informacji o należnych odsetkach za zwłokę, administrowanie Wierzytelnościami przejętymi, przez SPV od Spółki w ramach transakcji Sekurytyzacji; monitorowanie umów leasingowych, będących źródłem sprzedanych Wierzytelności itp.

Zdaniem Spółki, w sytuacji, gdyby miejscem świadczenia Usług było terytorium Polaki, Usługi te podlegałaby opodatkowaniu VAT, tj. przedmiotowe Usługi nie mogłyby korzystać ze zwolnienia od VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 37-41 i ust. 13 Ustawy o VAT. Stanowisko Spółki wynika z faktu, że istotą i celem czynności wykonywanych w ramach Usług jest administrowanie Wierzytelnościami i ich windykacja, a ustawodawca wyraźnie wyłączył tego typu usługi z zakresu zwolnienia z podatku VAT na mocy postanowień art. 43 ust. 15 pkt 1 Ustawy o VAT.

W konsekwencji, w przypadku, gdyby miejscem świadczenia Usług było terytorium kraju, podlegałyby one opodatkowaniu VAT, a Spółce przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT na zasadach ogólnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, że uzyskiwany przez nią obrót z tytułu świadczenia Usług na rzecz SPV jest po jej stronie obrotem uprawniającym do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów towarów i usług, zgodnie z art. 66 ust. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

Na marginesie, Spółka pragnie zaznaczyć, że powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 16 marca 2011 r. (sygn. IPPP3/443-1279/10-2/IB), wydanej na tle analogicznego stanu faktycznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl