IPPP3/443-1262/12-2/JK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym skażonego alkoholu etylowego będącego składnikiem masy kosmetycznej używanej do przeprowadzania próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1262/12-2/JK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym skażonego alkoholu etylowego będącego składnikiem masy kosmetycznej używanej do przeprowadzania próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia skażonego alkoholu etylowego będącego składnikiem masy kosmetycznej używanej do przeprowadzania próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia skażonego alkoholu etylowego będącego składnikiem masy kosmetycznej używanej do przeprowadzania próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") jest producentem kosmetyków. Do produkcji kosmetyków Spółka wykorzystuje alkohol etylowy skażony. Spółka nie prowadzi własnego składu podatkowego. Wykorzystywany w ramach produkcji alkohol skażony jest nabywany przez Spółkę bezpośrednio ze składu podatkowego na terytorium kraju.

Kupowany przez Spółkę alkohol skażony jest mieszaniną alkoholu izopropylowego (propan-2-ol) i benzoesanu denatonium. Wskazany środek skażający jest wymieniony w załączniku nr 2 poz. 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075) jako środek skażający alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, służący do stosowania zwolnień z akcyzy.

Spółka na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) występuje z wnioskiem do właściwego naczelnika organu celnego o ustalenie dopuszczalnych norm zużycia alkoholu etylowego skażonego, wykorzystywanego do produkcji kosmetyków. Spółka jako podmiot zużywający w drodze decyzji jest zwolniona z podatku akcyzowego dotyczącego ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia alkoholu etylowego skażonego, o których mowa jest w art. 85 ust. 1 pkt 2b ustawy o podatku akcyzowym.

Duża konkurencja na rynku kosmetycznym, stawia przed Spółką wysokie wymagania. Chcąc utrzymać wysoką pozycję na rynku producentów kosmetyków, Spółka musi permanentnie dostosowywać się do coraz to nowych oczekiwań naszych klientów, ciągłego doskonalenia i wdrażania nowych produktów. Produktów, które pod względem innowacyjności będą utrzymywać przewagę na rynku kosmetycznym.

Wdrażanie nowych produktów wiąże się z koniecznością przeprowadzania licznych prób do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych tak, aby nowe kosmetyki spełniały oczekiwania naszych klientów, były zgodne z recepturami i normami jakościowymi.

Alkohol etylowy skażony, o którym mowa, jest składnikiem mas kosmetycznych, które są używane jako próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych.

Spółka prowadzi ewidencję wydania alkoholu etylowego skażonego obejmującą również alkohol etylowy skażony używany jako próbki do analiz oraz do przeprowadzania niezbędnych prób produkcyjnych.

Spółka dokonuje naliczenia i zapłaty podatku akcyzowego od alkoholu etylowego skażonego, użytego jako próbki do analiz oraz do przeprowadzenia niezbędnych prób produkcyjnych, w deklaracji podatku akcyzowego za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym prawidłowe jest stanowisko, że alkohol etylowy skażony, który jest składnikiem masy kosmetycznej używanej do przeprowadzania próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych, zwolniony jest od akcyzy na podstawie § 13 ust. 1 i w nawiązaniu do ust. 2 oraz w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5- 11 ustawy.

2.

Czy zwolnienie od akcyzy napojów alkoholowych, o których mowa w ust. 2 § 13 (rozp. MF z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego) stosowane w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy, ma zastosowanie tylko do wyrobów wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, w stanie faktycznym przedstawionym powyżej, alkohol etylowy skażony, który jest składnikiem masy kosmetycznej używanej do przeprowadzania próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych, zwolniony jest od akcyzy na podstawie § 13 ust. 1 i w nawiązaniu do ust. 2 oraz w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5- 11 ustawy.

Zdaniem Spółki, w zakresie wykładni art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy o podatku akcyzowym, właściwe jest stanowisko polegające na zwolnieniu od akcyzy alkoholu etylowego skażonego, używanego jako próbki do analiz i przeprowadzania niezbędnych prób produkcyjnych do celów innych niż określonych w art. 32 ust. 1, związanych z używaniem do statków powietrznych, do celów żeglugi lub do celów opałowych. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w treści § 13 ust. 2 odnosi się bezpośrednio do punktów 1 i 8 art. 32 ust. 3 bez względu na treść ust. 1 przedmiotowego artykułu.

W związku z powyższym, katalog zwolnień od akcyzy napojów alkoholowych (w tym alkoholu etylowego skażonego) używanych, jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych wynikających z § 13 ust. 1 i 2 rozp. MF w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie jest ograniczony art. 32 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym i może mieć zastosowanie w przypadku użycia do produkcji kosmetyków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 17 tego załącznika wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone o kodzie CN 2207.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

1.

jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;

2.

do badań naukowych;

3.

do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Przy czym stosownie do ust. 2 cytowanego paragrafu zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 92 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Ponadto w myśl art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Natomiast stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

1.

używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;

2.

używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;

3.

używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca do produkcji kosmetyków wykorzystuje alkohol etylowy skażony będący mieszaniną alkoholu izopropylowego (propan-2-ol) i benzoesanu denatonium, który nabywa bezpośrednio ze składu podatkowego na terytorium kraju. Chcąc utrzymać wysoką pozycję na rynku producentów kosmetyków, Spółka musi permanentnie dostosowywać się do coraz to nowych oczekiwań klientów, ciągłego doskonalenia i wdrażania nowych produktów, które pod względem innowacyjności będą utrzymywać przewagę na rynku kosmetycznym. Wdrażanie nowych produktów wiąże się z koniecznością przeprowadzania licznych prób do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych tak, aby nowe kosmetyki spełniały oczekiwania klientów, były zgodne z recepturami i normami jakościowymi. Alkohol etylowy skażony, jest składnikiem mas kosmetycznych, które są używane jako próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych.

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z § 13 ust. 1 rozporządzenia względem alkoholu etylowego skażonego, który jest składnikiem masy kosmetycznej używanej do przeprowadzania próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5- 11 ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca powziął wątpliwość czy przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie tylko do wyrobów wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym § 13 rozporządzenia jednoznacznie wynika, iż przewidziane w nim zwolnienie dotyczy napojów alkoholowych, które są używane jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych bądź też napojów alkoholowych, które są używane do badań naukowych ewentualnie bądź też napojów alkoholowych, które są używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy. Tak więc zwolnienie przewidziane w § 13 ust. 1 rozporządzenia przysługuje tylko i wyłącznie w stosunku do wykorzystywanych do celów wskazanych w niniejszym paragrafie napojów alkoholowych, tj. alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych lub wyrobów pośrednich. Przedmiotowe zwolnienie w żaden sposób nie odnosi się do wyrobów wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy. Zwolnienie przewidziane w § 13 ust. 1 rozporządzenia uzależnione jest jedynie od zaistnienia przypadków, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy oraz spełnienia warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy stwierdzić należy, iż alkohol etylowy skażony zalicza się do grupy wyrobów zdefiniowanych jako alkohol etylowy a tym samym do napojów alkoholowych. Jednocześnie w przedmiotowym przypadku alkohol etylowy skażony jest składnikiem masy kosmetycznej używanej do przeprowadzania próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych. Zatem należy uznać, iż alkohol etylowy skażony będący składnikiem masy kosmetycznej używanej do przeprowadzania próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5- 11 ustawy korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Przy tym zwolnienie przewidziane w § 13 rozporządzenia w żaden sposób nie odnosi się do wyrobów wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl