IPPP3/443-125/12-3/RD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-125/12-3/RD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 31 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących zakup działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących zakup działek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. ("Spółka") prowadzi obecnie inwestycję "Budowa Elektrowni - I Etap". W tym celu Spółka nabyła szereg niezabudowanych działek ("Działki") od E. S.A. ("Sprzedawca"), które będą niezbędne Spółce do realizacji budowy elektrowni i do wykonywania w przyszłości działalności opodatkowanej VAT. Dla przedmiotowych Działek zostały uchwalone przez odpowiednie organy (tekst jedn.: radę miasta O. oraz radę gminy R.) miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. W ciągu ostatniego roku plany te były zmieniane przez właściwe organy.

Mając na uwadze, że przedmiotowe Działki położone są w obrębie dwóch różnych jednostek terytorialnych, różne organy były uprawnione do uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

W odniesieniu do Działek leżących w obrębie miasta O., zgodnie z zaświadczeniem z dnia 6 grudnia 2011 r. uzyskanym przez Sprzedawcę z Urzędu Miasta O., Działki mają następujące przeznaczenie:

* działka nr 30182/1 znajduje się na terenie przeznaczonym do zalesienia i zadrzewienia półurządzone (2Ls/Z), w części pod mieszkalnictwo 1-rodzinne z nakazem utrzymania wysokiego procentu zieleni (1 MN/Z, 2MN/Z), w części pod ulicę gminną (dojazdową), (KUD); część działki położona jest na terenie przeznaczonym pod tereny leśne (5Ls) i drogę dojazdową wewnętrzną (IKDw);

* działka nr 30491/9 znajduje się na terenie przeznaczonym pod przemysł (2P), przemysł, składy, usługi (8 PSU) oraz pod parkingi (k.p.);

* działka nr 30491/11 znajduje się na terenie przeznaczonym pod przemysł (2P);

* działka nr 30190 znajduje się na terenie przeznaczonym pod usługi z zielenią towarzyszącą (3U/Z) i place manewrowe (PM);

* działka nr 30109 znajduje się na terenie przeznaczonym pod obsługę techniczną miasta (1 PT);

* działka nr 30183 znajduje się na terenie przeznaczonym pod tereny leśne (4Ls, 5Ls), pod tereny kolejowe (I KK), pod drogę dojazdową wewnętrzną (lKDw);

* działka nr 30437 znajduje się na terenie przeznaczonym pod tereny leśne (lLs, 2Ls, 3Ls), pod pas technologiczny (1EE), pod drogę dojazdową wewnętrzną (IKDw);

* działka nr 30443 znajduje się na terenie przeznaczonym pod tereny leśne (4Ls, 5Ls), pod pas technologiczny (2EE), pod drogę dojazdową wewnętrzną (IKDw);

* działka nr 30442 znajduje się na terenie przeznaczonym pod tereny leśne (3Ls, 5Ls), pod pas technologiczny (2EE), pod drogę dojazdową wewnętrzną (IKDw) oraz pod tereny kolejowe (I k.k.).

Dodatkowo, zgodnie z uchwałami z dnia 6 października 2011 r. (podjętymi przez Radę Miasta O.) działki oznaczone nr 30190 30109 otrzymały nowe przeznaczenie: "tereny pod zabudowę produkcyjno - techniczno - usługową z terenami kolejowymi". Plan zagospodarowania przestrzennego dotyczący tych dwóch działek został już uchwalony przez radę miejską O. i w chwili składania niniejszego wniosku wszedł już w życie (opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa w dniu 8 listopada 2011 r.) Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego wskazane z powołanym zaświadczeniu wraz ze zmianą dokonaną odnośnie działek nr 30190 i 30109 łącznie określane będą dla celów niniejszego wniosku jako "Nowy Plan O.".

Jednocześnie, odnośnie Działek położonych w gminie R. zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Urząd Gminy R. z dnia 7 grudnia 2011 r. uzyskanym przez Sprzedawcę, Działki mają następujące przeznaczenie:

* działki oznaczone numerami geodezyjnymi: 24, 29, 31, 38 w G. położone są na terenie przeznaczonym pod użytkowanie leśne;

* działka nr 37 w G. przeznaczona jest pod użytkowanie leśne oraz częściowo pod drogę oznaczoną symbolem KGP;

* działki oznaczone numerami geodezyjnymi: 20/1, 21/1,30/1, 31/1 w Ł. położone są na terenie przeznaczonym pod użytkowanie leśne;

* działka nr 23/1 w Ł. przeznaczona jest pod użytkowanie leśne oraz pod drogę oznaczoną symbolem KGP;

* działki nr: 4/1, 6/1 w Ł. położone są na terenie oznaczonym symbolem PBS z podstawowym przeznaczeniem pod zakłady produkcyjne, działalność usługową, działalność rzemieślniczą, bazy, składy, magazyny, tereny handlu, hurtowni i gastronomii z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi. Uzupełniające przeznaczenie terenu: zabudowa mieszkaniowa związana z prowadzeniem działalności gospodarczej;

* działka nr 8/4 w Ł. położona jest na terenie przeznaczonym pod zalesienie z postulowanym przebiegiem korytarza ekologicznego;

* działka nr 9 w Ł. przeznaczona jest pod użytkowanie leśne oraz rolnicze z postulowanym przebiegiem korytarza ekologicznego;

* działki nr: 3/11, 3/13, 3/15 w Ł. położone są na terenie oznaczonym symbolem UPR z podstawowym przeznaczeniem pod przemysł, rzemiosło, usługi. Przeznaczenie dopuszczalne: mieszkania dla właścicieli zajmujących się działalnością gospodarczą z zachowaniem właściwych stref;

* działka nr 3/14 w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem UPR z podstawowym przeznaczeniem pod przemysł, rzemiosło, usługi. Przeznaczenie dopuszczalne: mieszkania dla właścicieli zajmujących się działalnością gospodarczą z zachowaniem właściwych stref. Pozostała część działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 3/16 w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem UR z podstawowym przeznaczeniem pod zabudowę usługową i rzemieślniczą z obiektami I urządzeniami towarzyszącymi wraz z zielenią towarzyszącą. Pozostała część tej działki położona jest na terenie UPR z podstawowym przeznaczeniem pod przemysł, rzemiosło, usługi. Przeznaczenie dopuszczalne: mieszkania dla właścicieli zajmujących się działalnością gospodarczą z zachowaniem właściwych stref.

W dniu 5 sierpnia 2008 r. rada gminy w R. podjęła uchwalę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Następnie po przeprowadzeniu całego procesu uchwałodawczego i konsultacyjnego określonego w ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.; "Ustawa o Planowaniu") rada gminy w R. uchwaliła miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Powyższa uchwała została podjęta m.in. z inicjatywy Spółki w związku zrealizowaną przez Spółkę inwestycją budowy elektrowni. Spółka uczestniczyła również aktywnie w procesie konsultacyjnym dotyczącym nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Rada gminy R. uchwaliła nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalą z dnia 25 listopada 2011 r. ("Nowy Plan R."). W chwili obecnej Nowy Plan R. czeka na ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa i wejdzie w życie w okresie 30 dni po ogłoszeniu (zgodnie z informacjami Spółki plan został wysłany do publikacji ale Spółka nie ma informacji kiedy się ukaże).

Na podstawie Nowego Planu R.:

* działka nr 24 w G. położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów;

* działka nr 29 w G. położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów k.k./PBS;

* działka nr 31 w G. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 38 w G. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 37 w G. położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów;

* działka nr 20/1 w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 21/1 w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 30/I w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Część dziatki przeznaczona jest pod tereny dróg głównych ruchu przyspieszonego. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 31/1 w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Część działki przeznaczona jest pod tereny dróg głównych ruchu przyspieszonego. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działka nr 23/1 w Ł. w części położona jest na terenie oznaczonym symbolem k.k./PBS z podstawowym przeznaczeniem pod tereny kolejowe wraz z terenami obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Pozostała część tej działki przeznaczona jest pod użytkowanie leśne;

* działki nr: 4/1, 6/1 w Ł. położone są na terenie EE - tereny elektroenergetyki;

* działka nr 8/4 w Ł. położona jest na terenie oznaczonym symbolem EE tereny elektroenergetyki oraz w części pod drogę oznaczoną symbolem 2KGP - tereny dróg głównych ruchu przyspieszonego;

* działka nr 9 w Ł. w części przeznaczona jest pod użytkowanie leśne oraz rolnicze. Część działki przeznaczona jest pod tereny dróg głównych ruchu przyspieszonego. Pozostała część tej działki położona jest na terenie EE - tereny elektroenergetyki;

* działki nr: 3/11, 3/13, 3/14, 3/15, 3/16 w Ł. położone są na terenie EE - tereny elektroenergetyki;

Dla celów niniejszego wniosku Nowy Plan O. oraz Nowy Plan R. łącznie będą określane jako "Nowe Plany".

Nabycie Działek od Sprzedawcy odbyło się dwufazowo:

* pierwsza umowa sprzedaży nieruchomości została zawarta w dniu 14 grudnia 2011 r. na podstawie której Spółka nabyła część Działek (tekst jedn.: działki położenie w obrębie miasta O. oznaczone nr 30182/1, 30183, 30437, 30443, 30442, 30190 oraz działki położone w gminie R. oznaczone nr 38, 37, 24, 29, 31, 31/1, 23/1, 9, 4/1, 6/1, 20/1, 21/1, 30/1; "Sprzedaż Pierwsza"),

* druga umowa dotycząca przeniesienia własności nieruchomości będąca rezultatem zawartej w dniu 14 grudnia 2011 r. warunkowej umowy sprzedaży nieruchomości, gdzie przedmiotem były pozostałe Działki (tekst jedn.: działka oznaczona nr 30109 położona w obrębie miasta O. oraz działki oznaczone nr 3/11, 3/13, 3/14, 3/15, 3/16, 8/4 położone w gminie R.) została zawarta w dniu 13 stycznia 2012 r. ("Sprzedaż Druga").

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy przy zakupie Działek nabytych w ramach Sprzedaży Pierwszej Spółka będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących ich zakup, wystawionych przez Sprzedawcę.

2.

Czy przy zakupie Działek, które Spółka nabyła w ramach Sprzedaży Drugiej, Spółka będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących ich zakup, wystawionych przez Sprzedawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup działek w ramach Sprzedaży Pierwszej, wystawionych przez Sprzedawcę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)".W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania, do czynności zwolnionych od podatku. Mając na uwadze, że przedmiotowe Dziatki nabyte w ramach Sprzedaży Pierwszej (podobnie jak planowane nabycie działek w ramach Sprzedaży Drugiej) mają związek z działalnością opodatkowaną VAT, którą Spółka będzie wykonywać po zakończeniu realizacji projektu budowy elektrowni - powyższy warunek określony w ustawie VAT został spełniony.

Spółka podkreśla, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych o których mowa powyżej, jak również nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy VAT.

Jednym z przypadków, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnia on generalnie przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego, jest sytuacja przewidziana w przepisie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT, w myśl którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając powyższe na uwadze, zważywszy, że Sprzedawca jest zarejestrowanym, podatnikiem VAT czynnym i dokonuje sprzedaży Działek w ramach swojej działalności gospodarczej, podlega ona (zarówno w ramach Sprzedaży Pierwszej jaki Sprzedaży Drugiej) opodatkowaniu VAT według stawki 23%. Zdaniem Spółki, sprzedaż Działek podlega opodatkowaniu VAT według stawki 23% gdyż stanowią one, mimo iż tylko w części, tereny budowlane lub tereny przeznaczone pod zabudowę w Nowym Planie, który zdaniem Spółki powinien być obowiązujący przy Sprzedaży Pierwszej.

Ustawa VAT nie definiuje pojęć "przeznaczenie pod zabudowę" czy też "tereny budowlane", jednakże jak podkreśla się w Interpretacjach organów podatkowych (np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 1 marca 2011 r., sygn. IPPP2/443-74/11- 4/KOM)"w tym celu należy odwołać się do definicji słownikowej. Pojęcie "przeznaczone" oznacza "praktyczny cel, do którego coś zostało zakwalifikowane, określenie celu któremu coś ma służyć" (...). Natomiast pod pojęciem "zabudowy" należy rozumieć budynki znajdujące się na określonym terenie: w planach urbanistycznych przewidywane zabudowanie określonego terenu" (...) Również rozpatrując pojęcie pod "zabudowę" należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (...). W rozumieniu tej ustawy przez "budowę" należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego."

W związku z tym, że ustawa VAT nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, należy przyjąć, że pojęcie "tereny przeznaczone pod zabudowę" obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej (np. drogi, kanały, place, itp.), po tereny zabudowy zagrodowej włącznie.

Dodatkowo, zdaniem Spółki fakt, że część przedmiotowej nieruchomości gruntowej stanowi teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę, przesądza o tym, że dostawa całej tej działki podlega w całości opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki określonej w art. 41 ust. 1 ustawy VAT, tj. obecnie w wysokości 23%. Należy podkreślić, że sprzedawane działki stanowią, jako wydzielona część gruntu, całość w rozumieniu przepisów prawa cywilnego i w konsekwencji stanowią odrębny przedmiot własności i obrotu. Jeżeli przynajmniej część działki stanowi teren budowlany lub teren przeznaczony pod zabudowę, zastosowanie do sprzedaży całej działki powinna znaleźć stawka 23%.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, skoro sprzedaż przedmiotowych Działek podlegała opodatkowaniu VAT, a dodatkowo Spółka nabyła przedmiotowe działki w celu wykonywania w przyszłości działalności opodatkowanej VAT, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących ich zakup.

Odnośnie pytania nr 2, Spółka podkreśla, że jej argumentacja jest analogiczna do zaprezentowanej powyżej i stoi na stanowisku, że przysługiwało jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup działek w ramach Sprzedaży Drugiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast, w art. 88 ust. 3a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m.in. w przypadku, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi obecnie inwestycję "Budowa Elektrowni C - I Etap". W tym celu Spółka nabyła szereg niezabudowanych działek, które będą niezbędne Spółce do realizacji budowy Elektrowni i do wykonywania w przyszłości działalności opodatkowanej VAT. Do "Działek" będących przedmiotem nabycia zostały uchwalone przez Radę Miasta O. oraz Radę Gminy R. miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Niektóre z działek będących przedmiotem transakcji nabycia, o której mowa we wniosku, obejmują swoją powierzchnią zarówno obszary, gdzie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza zabudowę (np. tereny przeznaczone pod kolej z obiektami produkcyjnymi, czy pod mieszkalnictwo, parkingi, tereny elektroenergetyki), jak i obszary, na których nie przewidziano zabudowy (użytkowanie leśne).

Pierwsza umowa sprzedaży nieruchomości została zawarta w dniu 14 grudnia 2011 r. na podstawie której Spółka nabyła część Działek (tekst jedn.: działki położone w obrębie miasta O. oznaczone nr 30182/1, 30183, 30437, 30443, 30442, 30190 oraz działki położone w gminie R. oznaczone nr 38, 37, 24, 29, 31, 31/1, 23/1, 9, 4/1, 6/1, 20/1, 21/1, 30/1; "Sprzedaż Pierwsza"),

Druga umowa dotycząca przeniesienia własności nieruchomości będąca rezultatem zawartej w dniu 14 grudnia 2011 r. warunkowej umowy sprzedaży nieruchomości, gdzie przedmiotem były pozostałe Działki (tekst jedn.: działka oznaczona nr 30109 położona w obrębie miasta O. oraz działki oznaczone nr 3/11, 3/13, 3/14, 3/15, 3/16, 8/4 położone w gminie R.) została zawarta w dniu 13 stycznia 2012 r. ("Sprzedaż Druga").

Z okoliczności sprawy wynika, że dla przedmiotowych Działek zostały uchwalone nowe miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z nowym przeznaczeniem terenu uchwalonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przyjętego uchwałą Rady Miasta O. z dnia 6 października i Rady Gminy R. z dnia 25 listopada 2011 r. tereny te stanowią tereny budowlane lub tereny przeznaczone pod zabudowę i na tej podstawie nabywane Działki zarówno w ramach Sprzedaży Pierwszej jak i Sprzedaży Drugiej opodatkowane były stawką 23%, a Spółka nabyła przedmiotowe działki w celu wykonywania działalności opodatkowanej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie przedmiotowych nieruchomości. Jak wynika bowiem z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, transakcja nabycia Działek oznaczonych numerem 30182/1, 30183, 30437, 30443, 30442, 30190, 38, 37, 24, 29, 31, 31/1, 23/1, 9, 4/1, 6/1, 20/1, 21/1, 30/1, w Sprzedaży Pierwszej jak i Działek oznaczonych numerem 30109, 3/11, 3/13, 3/14, 3/15, 3/16, 8/4 w Sprzedaży Drugiej, udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu w stawce podstawowej, a nabywane przez podatnika Działki będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup przedmiotowych Działek.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl