IPPP3/443-1248/10-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1248/10-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2010 r. (data wpływu 22 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy olejów transformatorowych o kodzie CN 2710 19 93 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy olejów transformatorowych o kodzie CN 2710 19 93.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi skład podatkowy, do którego wprowadzany jest z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy olej transformatorowy o kodzie CN 2710 19 93 nabywany od jego producenta. Kod CN 2710 19 93 dla oleju transformatorowego został nadany przez jego producenta.

Po wprowadzeniu oleju tranformatorowego o kodzie CN 2710 19 93 do składu podatkowego Spółki jest on następnie dostarczany do podmiotów pośredniczących oraz podmiotów zużywających w ramach zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie określonego w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zaznaczyć należy, że dostarczany przez Spółkę do podmiotów pośredniczących i podmiotów zużywających olej transformatorowy o kodzie CN 2710 19 93 jest przeznaczony do stosowania w transformatorach, aparaturze łączeniowej i podobnych urządzeniach elektrycznych, w których olej spełnia funkcję czynnika odprowadzającego ciepło. Dzięki doskonałym właściwościom fizyko-chemicznych olej transformatorowy o kodzie CN 2710 19 93 zalecany jest do stosowania przez światowych producentów transformatorów.

Podkreślenia wymaga fakt, że dostawa oleju transformatorowego o kodzie CN 2710 19 93 w ramach zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie odbywa się w sytuacjach określonych w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy przy spełnieniu wymogów wynikających z art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla oleju transformatorowego o kodzie CN 2710 19 93 możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku akcyzowego określonego w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego pod warunkiem jego wykorzystania do stosowania w transformatorach, aparaturze łączeniowej i podobnych urządzeniach elektrycznych, w których olej ten spełnia funkcje czynnika odprowadzającego ciepło, w przypadkach o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy i przy spełnieniu wymogów określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Analiza zacytowanego wyżej przepisu prowadzi do wniosku, że olej transformatorowy o kodzie CN 2710 19 93 objęty jest zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Kod CN 2710 19 93 w myśl zapisów Nomenklatury Scalonej CN zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) obejmuje oleje izolacyjne, które są rodzajem olejów smarowych. Skoro tak, to olej transformatorowy o kodzie CN 2710 19 93 (który na podstawie zapisów Nomenklatury Scalonej CN jest olejem izolacyjnym i smarowym) winien być uznany za produkt objęty zwolnieniem od akcyzy określonym w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Zdaniem Spółki, wykorzystanie oleju transformatorowego o kodzie CN 2710 19 93 do stosowania w transformatorach, aparaturze łączeniowej i podobnych urządzeniach elektrycznych, w których olej ten spełnia funkcję czynnika odprowadzającego ciepło jest przeznaczeniem uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy określonego w treści § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Zaznaczyć także należy, iż omawiane zwolnienie od akcyzy ze względu na przeznaczenie dotyczy wyłącznie sytuacji określonych w art. 32 ust. 3 ustawy. W szczególności przedmiotowy olej transformatorowy będzie mógł być dostarczony w ramach zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie w sytuacji określonej w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy (dostarczenie ze składu podatkowego Spółki na terytorium kraju do podmiotu zużywającego) oraz w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 2 ustawy (dostarczenie ze składu podatkowego Spółki na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego).

Nadto wspomnieć trzeba, że dla uzyskania prawa do zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie wynikającego z § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego dla oleju transformatorowego o kodzie CN 2710 19 93 konieczne jest spełnienie warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Reasumując więc uznać należy, że odpowiedź na postawione na wstępie pytanie winna być twierdząca. Zatem dla oleju transformatorowego o kodzie CN 2710 19 93 możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku akcyzowego określonego w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego pod warunkiem jego wykorzystania do stosowania w transformatorach, aparaturze łączeniowej i podobnych urządzeniach elektrycznych, w których olej ten spełnia funkcje czynnika odprowadzającego ciepło, w przypadkach o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy i przy spełnieniu wymogów określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wynosi dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1 000 litrów.

W myśl art. 39 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy:

1.

uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością państwa, bezpieczeństwem paliwowym państwa lub ochroną środowiska,

2.

wynika to z przepisów prawa Unii Europejskiej,

3.

wynika to z umów międzynarodowych,

4.

wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów akcyzowych,

5.

na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są zwolnione od należności celnych przywozowych

- określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

Na mocy § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zwolnienie ma zatem zastosowanie w przypadku:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Należy zauważyć, iż każde zdanie równorzędne zawarte § 10 pkt 2 ww. rozporządzenia należy czytać pomijając pozostałe zdania równorzędne, przy czym część zdania "przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż" należy odnieść do każdego zdania równorzędnego zawartego w tym przepisie. A zatem, zgonie z tym przepisem, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż:

* napędowe lub opałowe,

* jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych,

* jako oleje smarowe do silników,

* do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że jeżeli oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 wykorzystywane są do któregokolwiek z ww. celów nie będą korzystały ze zwolnienia podatku akcyzowego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, do którego wprowadzany jest z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy olej transformatorowy o kodzie CN 2710 19 93 nabywany od jego producenta. Kod CN 2710 19 93 dla oleju transformatorowego został nadany przez jego producenta.

Po wprowadzeniu oleju transformatorowego o kodzie CN 2710 19 93 do składu podatkowego Spółki jest on następnie dostarczany do podmiotów pośredniczących oraz podmiotów zużywających. Zaznaczyć należy, że dostarczany przez Spółkę do podmiotów pośredniczących i podmiotów zużywających olej transformatorowy o kodzie CN 2710 19 93 jest przeznaczony do stosowania w transformatorach, aparaturze łączeniowej i podobnych urządzeniach elektrycznych, w których olej spełnia funkcję czynnika odprowadzającego ciepło. Dzięki doskonałym właściwościom fizyko-chemicznych olej transformatorowy o kodzie CN 2710 19 93 zalecany jest do stosowania przez światowych producentów transformatorów.

Wnioskodawca podkreślił, że dostawa oleju transformatorowego o kodzie CN 2710 19 93 w ramach zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie odbywa się w sytuacjach określonych w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy przy spełnieniu wymogów wynikających z art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauwazyć, że oleje transformatorowe o kodzie 2710 19 93 będące przedmiotem wniosku są przeznaczone do stosowania w urządzeniach elektrycznych jako czynniki odprowadzające ciepło, tak więc do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

A zatem skoro Wnioskodawca jako podmiot prowadzący skład podatkowy dostarcza przedmiotowe wyroby do podmiotów pośredniczących oraz podmiotów zużywających przy spełnionych warunkach z art. 32 ust. 5-13 ustawy to przedmiotowe oleje są zwolnione od akcyzy, w myśl § 10 pkt 2 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl