IPPP3/443-1239/12-6/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1239/12-6/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2012 r. (data wpływu 17 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 15 marca 2013 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 7 marca 2013 r. Nr IPPP3/443-1239/12-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Pełnomocnika w dniu 11 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całości podatku naliczonego od dokonywanych zakupów związanych z realizacją inwestycji w zakresie przebudowy budynku na potrzeby świetlicy wiejskiej (pytanie nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całości podatku naliczonego od dokonywanych zakupów związanych z realizacją inwestycji w zakresie przebudowy budynku na potrzeby świetlicy wiejskiej, uzupełniony w dniu 15 marca 2013 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 7 marca 2013 r. Nr IPPP3/443-1239/12-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Pełnomocnika w dniu 11 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, do zakresu jego działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności, wykonuje on zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego lub właściwym organem administracji rządowej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.01.142.1591 j.t.) do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

edukacji publicznej,

3.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

4.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

5.

targowisk i hal targowych,

6.

zieleni gminnej i zadrzewień,

7.

cmentarzy gminnych,

8.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

9.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W tym zakresie Gmina, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT występuje jako organ władzy publicznej, wykonujący zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa i jako taki nie jest uznawany, w świetle regulacji w zakresie podatku VAT, za podatnika podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT").

Jednocześnie, Gmina wykonuje czynności wpisujące się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W szczególności, w ramach działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (działalności gospodarczej) Gmina:

i. świadczy usługi wynajmu pomieszczeń w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy,

ii. świadczy usługi wynajmu lokali komunalnych (wynajmu lokali użytkowych),

iii. dokonuje odpłatnego zbycia mienia komunalnego.

W latach 2010 - 2012 Gmina realizowała inwestycję w zakresie przebudowy budynku na potrzeby świetlicy wiejskiej.

Inwestycja była finansowana ze środków własnych Gminy oraz ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (dalej: "PROW"). W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT nie był kosztem kwalifikowanym.

Przebudowany budynek na potrzeby świetlicy wiejskiej stanowi środek trwały Gminy.

Powstały w wyniku inwestycji budynek świetlicy wiejskiej jest wykorzystywany do realizacji zadania własnego Gminy określonego w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym tj. zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Dodatkowo lokal świetlicy wiejskiej jest również okazjonalnie wykorzystywany na cele typowo komercyjne np. wynajmowany podmiotom zainteresowanym na cele związane z organizacją imprez okolicznościowych. Z tego tytułu Gmina pobiera stosowne wynagrodzenie, wystawia faktury VAT i odprowadza podatek należny.

W odpowiedzi na wezwanie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w związku ze złożonym przez Gminę wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od inwestycji polegającej na przebudowie budynku na potrzeby świetlicy wiejskiej Pełnomocnik Wnioskodawcy wyjaśnił, że:

Koszty związane z przedmiotową inwestycją dotyczyły przebudowy całego budynku, w którym mieści się świetlica. Tym samym faktury zakupowe Gminy na których został wykazany podatek naliczony również dotyczyły całego budynku świetlicy.

Charakter wykorzystywania przedmiotowej świetlicy został określony na etapie realizacji inwestycji i zgodnie z działalnością prowadzoną przez Gminę jest ona wykorzystywana przede wszystkim w zakresie określonym w art. 7 ust. 1 pkt 9 Ustawy o samorządzie gminnym tj. na potrzeby zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury. Tym samym cała świetlica jest wykorzystywana głównie na potrzeby działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT.

Niemniej jednak Wnioskodawca od samego początku przewidywał również możliwość okazjonalnego komercyjnego wykorzystania całej świetlicy np. na potrzeby organizacji imprez okolicznościowych. Wnioskodawca na etapie realizacji inwestycji nie był jednak w stanie określić częstotliwości planowanego najmu. Tym samym nie było również możliwe powiązanie faktur zakupowych związanych z przedmiotową inwestycją z określonym charakterem wykorzystania świetlicy, tj. z działalnością opodatkowaną lub działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

Takie przyporządkowanie nie jest możliwe również obecnie, ze względu na okazjonalny charakter wykorzystywania świetlicy do celów komercyjnych, co oznacza, iż nie jest możliwe racjonalne określenie częstotliwości, ani też wysokości powtarzalnych przychodów Gminy z tego tytułu. Każdorazowe wykorzystanie całej świetlicy na cele komercyjne ma unikalny i niepowtarzalny charakter.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, nie jest możliwe również przypisanie określonego poziomu wydatków poniesionych na przebudowę świetlicy do dochodów Gminy osiąganych z tytułu najmu.

Nie zmienia to jednak faktu, że obiektywnie w świetle przepisów ustawy o VAT, Gmina wykorzystuje świetlicę zarówno do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, jak również do działalności nie podlegającej opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, Gminie powinno przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z przebudową świetlicy wiejskiej.

W ocenie Strony stanowisko Wnioskodawcy opisane we Wniosku w pełni koresponduje z przytoczonym stanem faktycznym oraz postawionymi pytaniami, przy czym pytanie nr 1 ma charakter ogólny, natomiast pytanie nr 2 dotyczy szczegółowej kwestii związanej z realizowaną inwestycją. Niemniej jednak, oba pytania pozostają w związku ze stanem faktycznym zaprezentowanym we Wniosku.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że wszystkie elementy niezbędne do wydania interpretacji indywidualnej zawarte we Wniosku są ze sobą spójne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją inwestycji w zakresie przebudowy budynku na potrzeby świetlicy wiejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją inwestycji w zakresie przebudowy budynku na potrzeby świetlicy wiejskiej.

Związek Inwestycji z działalnością opodatkowaną Gminy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym należy uznać, że warunkiem umożliwiającym Gminie skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z realizacją inwestycji w zakresie przebudowy budynku na potrzeby świetlicy wiejskiej jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy zatem uznać, że zawarcie przez Gminę jako jednostkę samorządu terytorialnego, umowy najmu lokalu świetlicy wiejskiej (stanowiącą umowę cywilnoprawną) będzie skutkowało opodatkowaniem czynności będących przedmiotem umowy na zasadach ogólnych. W konsekwencji wspomniana umowa będzie stanowić odpłatne świadczenie usługi podlegającej opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT. Należy zatem stwierdzić, że lokal świetlicy wiejskiej jest wykorzystywany przez Gminę do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wskazano w stanie faktycznym, powstały w wyniku inwestycji lokal świetlicy wiejskiej jest wykorzystywany (i.) zarówno do realizacji zadania własnego określonego w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, (ii.) jak również jest wynajmowany na podstawie umów cywilnoprawnych za stosownym wynagrodzeniem. W zakresie najmu lokalu Gmina wystawia faktury VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi tj. związek zakupów związanych z realizacją inwestycji w zakresie przebudowy budynku na potrzeby świetlicy wiejskiej z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto, należy stwierdzić, iż lokal świetlicy wiejskiej jest wykorzystywany zarówno do zadań własnych Gminy pozostających poza zakresem opodatkowania VAT oraz do czynności podlegających opodatkowaniu VAT (tekst jedn.: najem na cele typowo komercyjne). Sposób odliczenia podatku naliczonego w przedstawionej sytuacji nie określa wspomniany powyżej art. 90 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy o VAT.

Biorąc zatem pod uwagę argumenty przedstawione przez Gminę w przedmiotowym wniosku, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca poniósł wydatki związane z przebudową budynku na potrzeby świetlicy wiejskiej, która służy zarówno działalności opodatkowanej, jak i działalności wyłączonej z zakresu opodatkowania VAT, a jednocześnie nie jest możliwe dokonanie bezpośredniej alokacji kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów działalności, Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach związanych z Inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

W zakresie zdarzenia przyszłego i pytania nr 1 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl