IPPP3-443-1236/10-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-1236/10-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu 16 lutego 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3-443-1236/10-2/JK z dnia 1 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu samochodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu samochodowego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu 16 lutego 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3-443-1236/10-2/JK z dnia 1 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie faktury z 19/04/2010 r. Wnioskodawca dokonał w Holandii nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu samochodowego ciężarowego marki D. o nr nadwozia odpowiadający kodowi CN 8704 2199. Pojazd ten został w Holandii zarejestrowany na podstawie dowodu rejestracyjnegojako pojazd ciężarowy (tłum. niderl. Bedrijfsauto). Po przemieszczeniu wewnątrzwspólnotowym do Polski Wnioskodawca zlecił w Biurze Rzeczoznawstwa Samochodowego wykonanie opinii przez uprawnionego rzeczoznawcę, w której został określony rodzaj i przeznaczenie tego pojazdu. W dniu 10 grudnia 2010 r. została wykonana przedmiotowa opinia, z której wynika, iż pojazd zakupiony wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę jest pojazdem ciężarowym służącym do przewozu dwu osób w tym kierowca, oraz towarów poprzez modyfikację nadwozia pojazdu uniwersalnego typu VAN. Z opinii tej wynika, iż pojazd ten ma wydzieloną przestrzeń załadunkową od kabiny kierowcy, płaską fabrycznie wykonaną podłogę, ściany boczne przestrzeni ładunkowej zabudowane są fabrycznie przygotowanymi osłonami z tworzywa sztucznego, brak jest elementów mocowań pasów bezpieczeństwa w przestrzeni ładunkowej a także brak wyposażenia części załadunkowej pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów takiego jak: dywaniki, wentylacja, oświetlenie, popielniczki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z dnia 9 lutego 2011 r.).

Czy w zaistniałym stanie faktycznym w związku nabyciem wewnętrzwspólnotowym pojazdu ciężarowego marki D. o nr nadwozia wyposażonego w silnik wewnętrznego spalania o zapłonie samoczynnym o pojemności skokowej 2500 ccm odpowiadający kodowi CN 8704 2199, pojazd ten stanowi, na podstawie ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z dnia 9 lutego 2011 r.), ponieważ przedmiotowy pojazd który nabył w Holandii jako pojazd ciężarowy (D.) spełnia funkcje pojazdu ciężarowego, jest przystosowany zasadniczo do przewozu towarów, jego przestrzeń załadunkowa jest trwale oddzielona od kabiny pasażerskiej, brak jest w nim miejsca na mocowanie pasów bezpieczeństwa oraz siedzeń pasażerów, nie posiada dodatkowego rzędu siedzeń dla pasażerów (tylnej kanapy), nie posiada dodatkowego ogrzewania przestrzeni bagażowej, wentylacji, popielniczek oraz oświetlenia, wypełnia kryterium aby sklasyfikować pojazd do kodu CN 8704 2199, zgodnie z notami wyjaśniającymi do nomenklatury scalonej wspólnot europejskich (Dz. U. UE nr C 133/01 z 30.05.2008), to w ocenie Wnioskodawcy pojazd ten nie jest samochodem osobowym określonym w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, nie jest wyrobem akcyzowym, nie stanowi przedmiotu opodatkowania akcyzą, a w konsekwencji nie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego w związku z jego przemieszczeniem z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa do rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju zgodnie z art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W związku z powyższym w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w oparciu o symbol CN 8704 wskazany przez Wnioskodawcę.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2010 r., samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

Zauważyć należy, że począwszy od dnia 1 września 2010 r. cyt. wyżej przepis art. 100 ust. 4 ustawy otrzymał nowe brzmienie - nadane przepisami art. 1 pkt 61 lit. b) ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 151, poz. 1013). W myśl art. 100 ust. 4 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2010 r. samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo - towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W związku z powyższym pojazdy mechaniczne przeznaczone do transportu towarów klasyfikowane do kodu CN 8704, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego Wnioskodawca na podstawie faktury z 19/04/2010 r. dokonał w Holandii nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu samochodowego ciężarowego marki D. odpowiadającego kodowi CN 8704 2199. Pojazd ten został w Holandii zarejestrowany jako pojazd ciężarowy. Po przemieszczeniu wewnątrzwspólnotowym do Polski Wnioskodawca zlecił w Biurze Rzeczoznawstwa Samochodowego wykonanie opinii przez uprawnionego rzeczoznawcę, z której wynika, iż pojazd zakupiony wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę jest pojazdem ciężarowym służącym do przewozu dwu osób w tym kierowca, oraz towarów poprzez modyfikację nadwozia pojazdu uniwersalnego typu VAN. Z opinii tej wynika, iż pojazd ten ma wydzieloną przestrzeń załadunkową od kabiny kierowcy, płaską fabrycznie wykonaną podłogę, ściany boczne przestrzeni ładunkowej zabudowane są fabrycznie przygotowanymi osłonami z tworzywa sztucznego, brak jest elementów mocowań pasów bezpieczeństwa w przestrzeni ładunkowej a także brak wyposażenia części załadunkowej pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów takiego jak: dywaniki, wentylacja, oświetlenie, popielniczki.

W świetle powyższych przepisów, stwierdzić należy, iż decydujące znaczenie w sprawie ma ustalenie czy przedmiotem czynności polegającej na przemieszczeniu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju był samochód osobowy w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy tj. pojazd objęty pozycją CN 8703 przeznaczony zasadniczo do przewozu osób czy też inny pojazd nie spełniający ww. definicji samochodu osobowego.

Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia był pojazd zaliczony przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704 2199.

Zatem, mając na uwadze przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy, należy stwierdzić, iż będący przedmiotem wniosku pojazd mechaniczny zaklasyfikowany do CN 8704 2199 nie jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy wobec czego nie podlega podatkowi akcyzowemu z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy.

Tym samym, jeżeli wskazany przez Wnioskodawcę kod CN 8704 2199 dla przedmiotowego samochodu jest właściwy, to stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl