IPPP3/443-1226/12-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1226/12-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu 12 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku wykazanej w fakturze dokumentującej kompleksową usługę organizacji szkolenia wystawionej przez organizatora - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku wykazanej w fakturze dokumentującej kompleksową usługę organizacji szkolenia wystawionej przez organizatora.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowy Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gospodarki mieszkaniowej. Jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego (gmina posiada 100% udziałów Spółki). Spółka administruje nieruchomościami Gminy i Skarbu Państwa na podstawie umowy o administrowanie oraz nieruchomościami Wspólnot Mieszkaniowych oraz własnymi budynkami mieszkalnymi.

Spółka prowadzi remonty i modernizacje obiektów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu oraz prowadzi zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. Spółka w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności zarówno opodatkowane jak i zwolnione z VAT, przy czym wskaźnik udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem wynosi w 2012 r. 18%. W dniu 28 grudnia 2011 r. M. Sp. z o.o. podpisała umowę z Jednostką Wdrożenia Programów Unijnych i rozpoczęła realizację projektu zamkniętego dla pracowników Spółki pn. "Kompetencje pracowników - źródłem sukcesu firmy M. Sp. z o.o., Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Organizacja szkoleń została powierzona podmiotowi zewnętrznemu, profesjonalnie zajmującemu się tego typu działalnością na podstawie urnowy nr 1/2012 z dnia 18 lipca 2012 r. Firma ta organizuje, w sposób kompleksowy całą zleconą usługę, a więc zapewnia uczestnikom szkoleń, noclegi, wyżywienie, materiały szkoleniowe, transport, trenera.

Za całą wyświadczoną usługę Organizator wystawia fakturę (z dołączoną specyfikacją) na usługę kompleksową z 23% podatkiem VAT. Wszystkie czynności realizowane przez Organizatora na rzecz Spółki, wchodzą w skład jednej kompleksowej usługi organizacji szkolenia i traktowane są jednolicie z punktu widzenia przepisów podatku VAT. 23% stawka VAT została zastosowana w odniesieniu do wszystkich czynności realizowanych w ramach usługi organizacji szkolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia kwoty VAT wykazanej w fakturze dokumentującej kompleksową usługę organizacji szkolenia, wystawionej przez Organizatora.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do odliczenia kwoty VAT wykazanej na fakturze VAT dokumentującej kompleksową usługę organizacji szkolenia. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Uregulowanie wynikające z powyżej przywołanego art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odpowiednik art. 73 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Stosownie do art. 73 Dyrektywy 2006/2012, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które dostawca towarów lub świadczący usługę otrzymał lub ma otrzymać od nabywcy, klienta lub osoby trzeciej z tytułu wykonywania czynności, łącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takich dostaw.

Przepisy o VAT oraz regulacje dyrektywy 2006/2012 nie regulują jednak wprost kwestii opodatkowania czynności złożonych. Jednakże, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania VAT oraz na podstawie polskiego i unijnego orzeczenia, można stwierdzić, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność, nie powinno być sztucznie dzielone. Uwzględniając przywołane wyżej orzecznictwo ETS należy wszystkie usługi, które nie są celem samym w sobie i nie mają samoistnego bytu ekonomicznego, a służą jedynie prawidłowemu wykonaniu kompleksowej czynności zorganizowania i przeprowadzenia szkolenia objąć taką samą stawką VAT i zawrzeć w usłudze kompleksowej. Celem Wnioskodawcy jest nabycie właśnie kompleksowej usługi ponieważ Wnioskodawca nie byłby w stanie samodzielnie jej zorganizować, ze względu na brak odpowiedniego zaplecza logistycznego i personalnego. Mając powyższe na względzie uznać należy, iż Spółce przysługuję prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od usługi świadczonej na podstawie umowy nr 1/2012 z dnia 18 lipca 2012 r. tj. usługi organizacji szkolenia o charakterze logistycznym, w skład której wchodzą m.in. usługi noclegowe, gastronomiczne (są one czynnościami pomocniczymi względem usługi głównej przeprowadzenia szkolenia), gdyż względem usługi głównej organizacji szkolenia nie przewidziano wyłączenia prawa do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jednakże zasadniczego prawa do odliczenia podatku nie można rozpatrywać w oderwaniu od przepisów art. 90 i 91 ustawy.

Natomiast art. 90 ustawy dotyczący częściowego odliczania podatku stanowi, że:

1.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

2.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

3.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

4.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

5.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

6.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

7.

(uchylony).

8.

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

9.

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

10.

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

11.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, metody obliczania proporcji inne niż określona w ust. 3 oraz warunki ich stosowania, uwzględniając uwarunkowania obrotu gospodarczego oraz przepisy Unii Europejskiej.

12.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, przypadki, w których podatnik ma prawo uznać, że proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, która przekroczyła 98%, a kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była równa lub większa niż 500 zł, wynosi 100%, oraz warunki ich stosowania, uwzględniając uwarunkowania obrotu gospodarczego oraz specyfikę wykonywanych czynności.

Artykuł 91 ust. 1 ustawy dotyczący korekty kwoty podatku naliczonego stanowi, że - po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi remonty i modernizacje obiektów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu oraz prowadzi zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. Spółka w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności zarówno opodatkowane jak i zwolnione z VAT, przy czym wskaźnik udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem wynosi w 2012 r. 18%. W dniu 28 grudnia 2011 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Mazowiecką Jednostką Wdrożenia Programów Unijnych i rozpoczęła realizację projektu zamkniętego dla pracowników Spółki pn. "Kompetencje pracowników - źródłem sukcesu firmy M. Sp. z o.o., Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Organizacja szkoleń została powierzona podmiotowi zewnętrznemu, profesjonalnie zajmującemu się tego typu działalnością na podstawie urnowy nr 1/2012 z dnia 18 lipca 2012 r. Firma ta organizuje, w sposób kompleksowy całą zleconą usługę, a więc zapewnia uczestnikom szkoleń, noclegi, wyżywienie, materiały szkoleniowe, transport, trenera.

Za całą wyświadczoną usługę Organizator wystawił fakturę (z dołączoną specyfikacją) na usługę kompleksową z 23% podatkiem VAT. Wszystkie czynności realizowane przez Organizatora na rzecz Spółki, wchodzą w skład jednej kompleksowej usługi organizacji szkolenia i traktowane są jednolicie z punktu widzenia przepisów podatku VAT. 23% stawka VAT została zastosowana w odniesieniu do wszystkich czynności realizowanych w ramach usługi organizacji szkolenia.

Wątpliwości Strony dotyczą możliwości odliczenia podatku z otrzymanej faktury dokumentującej kompleksową usługę organizacji szkolenia wystawionej przez Organizatora.

Z opisu sytuacji jednoznacznie wynika, że Strona wykonuje czynności zarówno opodatkowane jak i zwolnione z VAT.

W związku z tym Stronie co do zasady będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ustawy, jednakże z uwagi na to, że dokonany zakup usług szkoleniowych jest związany zarówno z czynnościami co do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane), jak i z czynnościami co do których takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione), to w przedmiotowej sprawie Strona ma obowiązek do zastosowania proporcjonalnego odliczenia, o którym mowa w art. 90 ustawy, wg proporcji wstępnej z roku poprzedzającego rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja, a następnie dokonać korekty tego odliczenia po zakończeniu roku, w którym przysługiwało odliczenie wg faktycznej proporcji, która wystąpiła w roku odliczenia, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku z tytułu zakupu kompleksowej usługi organizacji szkolenia, jednakże jedynie w stosownej części wynikającej z osiągniętego ostatecznego wskaźnika udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji analizą objęto jedynie stan faktyczny opisany we wniosku. Treścią interpretacji nie została objęta analiza załączników dołączonych do wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl