IPPP3/443-1224/10-4/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1224/10-4/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 15 grudnia 2010 r.), uzupełnione pismem w dniu 14 lutego 2011 r. na wezwanie z dnia 3 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 lutego 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie w maju 2010 r. zrealizowało projekt tzw. miękki - warsztaty malarskie dla dzieci oraz cykliczną imprezę regionalną z udziałem artystów - wstęp i udział wolny (bez biletów ani cegiełek). W trakcie imprezy odbyły się konkursy dla dzieci. Po zrealizowaniu projektu (dokumentacja w archiwum) Stowarzyszenie nie osiągnęło żadnych przychodów wymagających opodatkowania. Jest to działalność społeczna, realizująca cele statutowe. Projekt został zrealizowany ze środków pochodzących z darowizn, składek członkowskiech, pożyczki TISE. Obecnie Stowarzyszenie ubiega się o zwrot 70% kosztów kwalifikowalnych w formie refundacji. Posiada juz podpisaną umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa na refundację w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów na podstawie złożonego w październiku 2009 r. wniosku o przyznanie pomocy. W składanym wniosku złożono oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym Stowarzyszenie oświadczyło, że nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT oraz zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanego w ramach operacji podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku.

Sytuacja prawna Wnioskodawcy się nie zmieniła, ale przy składaniu wniosku o płatność został zobligowany do wystąpienia o indywidualną interpretację w sprawie kwalifikowalności podatku VAT w zrealizowanym projekcie. Koszty projektu to: promocja (ogłoszenie w prasie, plakaty, zaproszenia), koszt wyżywienia dla dzieci uczestniczących w warsztatach, dla zaproszonych gości, wynajęcie sceny, nagłośnienia, oświetlenia, honorarium dla artystów, dla osoby prowadzącej warsztaty, nagrody dla dzieci, materiały na warsztaty. Koszty ponoszone były na podstawie faktur i rachunków. Faktury VAT zawierały podatek od towarów i usług zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Stowarzyszenie zawarło umowy o dzieło z osobami fizycznymi - osoba prowadząca warsztaty malarskie, oprawa artystyczna - nagłośnienie, dyskoteka, przygotowanie wyżywienia, występ artysty.

Od zawartych umów o dzieło i wystawionych na ich podstawie rachunków odprowadzili w ustawowym terminie podatek dochodowy. Zgodnie z informacją przedstawioną we wniosku, Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Nie ma zatem możliwości odzyskania podatku VAT. Wszystkie projekty wyglądają i wyglądać będą podobnie - Stowarzyszenie nie realizuje projektów inwestycyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odliczyć podatek VAT od nabywanych towarów i usług, w związku z realizacją projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy, odliczenie nie jest możliwe a tym samym podatek VAT jest dla nas kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosownie do art. 86 ust. w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie zrealizowało w maju 2010 r. projekt tzw. miękki - warsztaty malarskie dla dzieci oraz cykliczną imprezę regionalną z udziałem artystów. Wstęp i udział w imprezie był wolny. Z tytułu realizacji ww. projektu, Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów, była to działalność społeczna, realizująca cele statutowe Stowarzyszenia. Koszty jakie poniosło Stowarzyszenie, były związane z realizowanym projektem warsztatów malarskich dla dzieci oraz imprezą regionalną z udziałem artystów. Stowarzyszenie jest osobą prawną, niezarejestrowaną jako czynny podatnik podatku VAT, nie prowadzącą działalności gospodarczej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest również zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją Projektu.

W zakresie przedmiotowego działania Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie spełnia tych warunków i nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl