IPPP3/443-1222/12-2/RD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1222/12-2/RD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja realizuje obecnie cztery projekty finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Są to następujące projekty:

a.

projekt o nazwie "Prawnicy na rzecz Uchodźców V", finansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w 75% oraz budżetu państwa w 10%, a w pozostałych 15% z innych środków;

b.

projekt o nazwie "Centrum Informacyjne dla Cudzoziemców 2", finansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Państw Trzecich w 75%, z budżetu państwa w 10%, a w pozostałych 15% z innych środków;

c.

projekt o nazwie Uchodźcy-moi sąsiedzi", finansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w 75% oraz budżetu państwa w 10%, a w pozostałych 15% z innych środków;

d.

projekt o nazwie "Integracja uchodźców i społeczności lokalnej", finansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w 75% oraz budżetu państwa w 10%, a w pozostałych 15% z innych środków;

Fundacja realizuje oprócz tych projektów także projekty społeczne finansowane z dotacji udzielanych m.in. przez Miasto, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, organizacje społeczne.

Fundacja otrzymała też wsparcie na rzecz jednego projektu od instytucji międzynarodowej (Urząd Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców). Wszystkie te dotacje są przeznaczone na realizację tych projektów społecznych: w tym na wynagrodzenia, zakup towarów i usług na potrzeby realizacji projektów. Beneficjenci projektów nie ponoszą opłat za udział w działaniach projektowych.

Trzecim sektorem działalności Fundacji jest działalność statutowa odpłatna. Fundacja prowadzi odpłatne szkolenia na temat różnic kulturowych. Jako podmiot nieprzekraczający limitu przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT tj. wartość usług świadczonych rocznie nie przekracza nawet 10 000 PLN, Fundacja wybrała zwolnienie z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy Fundacja posiada prawo do odliczenia VAT od zakupów dokonywanych do celów realizacji:

a.

zadań projektów współfinansowanych ze środków finansowych Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców i Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

b.

zadań projektów finansowanych z pozostałych dotacji otrzymywanych przez Fundację.

c.

zadań prowadzonych w ramach opisanej działalności statutowej odpłatnej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Fundacji nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych do celów realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach projektów:

* "Prawnicy na rzecz Uchodźców V", finansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w 75% oraz budżetu państwa w 10%, a w pozostałych 15% z innych środków;

* "Centrum Informacyjne dla Cudzoziemców 2", finansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Państw Trzecich w 75%, z budżetu państwa w 10%, a w pozostałych 15% z innych środków;

* "Uchodźcy-moi sąsiedzi", finansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w 75% oraz budżetu państwa w 10%, a w pozostałych 15% z innych środków;

* "Integracja uchodźców i społeczności lokalnej.

Fundacji nie przysługuje również prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją innych projektów współfinansowanych ze środków pozostałych dotacji, ani od zakupów związanych z prowadzoną przez Fundację działalnością odpłatną statutową.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom tylko wówczas, gdy dokonywane zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatnika.

Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego, związanego z towarami, usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Działania Fundacji, zarówno dotyczące realizacji projektów finansowanych z dotacji otrzymywanych ze środków Unii Europejskiej, jak z pozostałych dotacji przeznaczonych na pokrycie kosztów realizacji projektów nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a co za tym idzie nie dają prawa do odliczenia VAT od zakupów dokonywanych w celu realizacji zadań projektów, ze środków tych dotacji.

Fundacji nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w celu realizacji celów statutowych odpłatnych, gdyż nie są one związane z czynnościami opodatkowanymi VAT (do momentu przekroczenia limitu określonego w art. 113 ust. 1, którego Fundacja nie przekracza).

W związku z tym nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie brutto dokonywanych zakupów towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 96 ust. 3 podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 3 i 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje cztery projekty finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Fundacja realizuje także projekty społeczne finansowane z dotacji udzielanych m.in. przez Miasto, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, organizacje społeczne. Fundacja otrzymała też wsparcie na rzecz jednego projektu od instytucji międzynarodowej (Urząd Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców). Wszystkie te dotacje są przeznaczone na realizację tych projektów społecznych: w tym na wynagrodzenia, zakup towarów i usług na potrzeby realizacji projektów. Beneficjenci projektów nie ponoszą opłat za udział w działaniach projektowych. Ponadto Fundacja prowadzi odpłatne szkolenia w ramach działalności statutowej odpłatnej. Jako podmiot nieprzekraczający limitu przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, (wartość usług świadczonych rocznie nie przekracza nawet 10000 PLN) Fundacja wybrała zwolnienie z VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujący podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektów i zadań.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl