IPPP3/443-1214/09-4/MPe - Zaliczenie otrzymanej dotacji do podstawy opodatkowania VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1214/09-4/MPe Zaliczenie otrzymanej dotacji do podstawy opodatkowania VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) uzupełnionego w dniu 1 lutego 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 22 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 1 lutego 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 22 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 26 lutego 2009 r. Sp. z o.o. (dalej U. lub Spółka) zawarła z Gminą D., Stowarzyszeniem Konsultantów U. i Urzędem Marszałkowskim Województwa Umowę o Partnerstwie dotyczącą realizacji projektu Programu doskonalenia jakości usług publicznych w urzędach Dolnego Śląska i Małopolski z wykorzystaniem doświadczeń Urzędu Miasta (dalej Projekt) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Uczestnictwo U. w Projekcie realizowane jest zgodnie z Umową o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej Umowa o dofinansowanie) podpisaną w dniu 1 marca 2009 r. przez Gminę D. z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w której wymieniona jest ona jako jeden z Partnerów. Pozostałymi Partnerami są Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego oraz U. Stowarzyszenie Konsultantów.

W związku z takim trybem zawarcia umowy dotacja na dofinansowanie Projektu jest przekazywana bezpośrednio na rachunek Lidera a ten przelewa ją na wyodrębnione rachunki poszczególnych Partnerów zgodnie z przyjętym przez Ministra wnioskiem o dofinansowanie.

Celem ogólnym Projektu jest poprawa jakości usług publicznych świadczonych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) głównie podmiotom gospodarczym (przedsiębiorcom). Rezultaty wykonanych prac w żadnej mierze nie będą przekazywane innym podmiotom na podstawie umowy o świadczenie usług, drogą nieodpłatnego przekazania czy też w innej formie o podobnym charakterze.

Ponieważ prace wykonywane w ramach Projektu dotyczą poprawy jakości JST jednostki te są żywotnie zainteresowane w ich przebiegu i zamierzają wnieść do realizowanych prac własny wkład w postaci zaangażowania zatrudnionych przez siebie pracowników lub własnych środków pieniężnych. Zasilenie to jest traktowane na gruncie umowy o dofinansowanie jako wkład własny. Zasady udziału JST w pracach zostały określone w umowach zawartych pomiędzy Liderem Projektu, jednostkami samorządu terytorialnego oraz U.

Umowa o dofinansowanie zobowiązuje Gminę jako Lidera Projektu do wniesienia wkładu własnego pozyskanego z budżetu jednostki/jednostek samorządu terytorialnego w kwocie 180 000 PLN. W przypadku niewniesienia wkładu Minister Spraw Wewnętrznych Administracji jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia może obniżyć kwotę przyznanego dofinansowania. Umowy zawierane z Urzędami regulują zatem również kwestie wnoszenia wkładu własnego. Umowy te podobnie jak Umowa o Partnerstwie są ściśle powiązane z Umową o dofinansowanie i nie mogą być rozpatrywane w oderwaniu od nich.

Zgodnie z Umową o dofinansowanie Lider Projektu występuje z wnioskiem o wypłatę dotacji (zaliczki na dotację). Dotacja otrzymana z Ministerstwa trafia bezpośrednio na rachunek Lidera (beneficjenta), który reprezentuje wszystkich Partnerów. Taki sposób reprezentacji upraszcza relacje z Ministerstwem, które rozlicza się z jednym podmiotem a nie z każdym partnerem oddzielnie. Po otrzymaniu zaliczki Partner Wiodący przekazuje otrzymane środki na rachunki wyodrębnione poszczególnych Partnerów realizujących Projekt.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Spółka prosi o potwierdzenie poprawności interpretacji przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. "...Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zaliczki otrzymane przez Spółkę od Lidera Projektu spełniają dyspozycję art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i rodzą obowiązek podatkowy na gruncie podatku od towarów i usług z tytułu otrzymanej dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Możliwość realizacji projektów w partnerstwie uregulowana została w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 6 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712) oraz Rozporządzeniu nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju. Przepisy te nakładają na państwa członkowskie obowiązek realizacji zasady partnerstwa przy wdrażaniu projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z art. 28a w brzmieniu obowiązującym w dacie ogłoszenia konkursu dotyczącego realizacji Projektu ustawodawca stworzył możliwość realizacji projektów na podstawie umów o partnerstwie przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, na warunkach określonych w umowie. Umowa o partnerstwie mogła być zawarta z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym tą umową. W przypadku projektów partnerskich, porozumienie lub umowa partnerska określa w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu. Należy również przywołać zapis pkt 3.2. dokumentacji konkursowej, w którym Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wyraźnie stwierdza, że jeżeli przekazywanie środków finansowych stanowi refundację kosztów związanych z realizacją określonych zadań a nie zapłatę za określone dostawy i świadczenie usług, wówczas nie zachodzi konieczność wyboru partnera w trybie zamówień publicznych. Pokreślić w tym miejscu należy, że U. nie została powołana na partnera w trybie zamówień publicznych.

W istniejącym stanie faktycznym należy zatem przyjąć, że Umowa o Partnerstwie nie jest umową o świadczenie usług zawartą pomiędzy Gminą a Partnerami, w której Spółka wykonuje usługi na rzecz Gminy. Za takim jej rozumieniem przemawiają następujące elementy:

*

Spółka została wskazana w Umowie o Dofinansowanie jako Partner a nie jako podwykonawca,

*

umowa ta zakłada ze wszyscy Partnerzy działają w interesie publicznym w ramach realizacji Projektu i udzielają pełnomocnictwa Gminie Miejskiej do reprezentowania partnerstwa w ramach realizacji Projektu,

*

umowa została zawarta zgodnie z Wnioskiem o dofinansowanie realizacji Projektu, który stanowi załącznik do Umowy o Partnerstwie,

*

zakres zadań dla poszczególnych Partnerów i koszty realizacji zadań ustalone są w planie finansowym w podziale na Gminę Spółkę i pozostałych Partnerów,

*

zgodnie z par. 3 pkt 5 Umowy o Partnerstwie Gmina zarządza Projektem oraz dotacją uzyskaną w ramach Projektu na zasadach określonych we wniosku o dofinansowanie projektu oraz w Umowie o dofinansowanie projektu,

*

Partnerzy odpowiadają przed Gminą za prawidłową realizację Projektu, monitorowanie, raportowanie, rozliczanie projektu zgodnie z harmonogramem, prowadzenie ewidencji księgowej oraz zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, przechowywanie danych i dokumentów oraz umożliwienie kontroli i audytu projektu,

*

każdy z Partnerów ma prawo do podejmowania decyzji w ramach swojego zadania i obszaru zgodnie z przyjętym wnioskiem o dofinansowanie projektu ale wszystkie decyzje muszą być uzgadniane z Gminą, rozliczenia finansowe mogą zawierać tylko takie koszty, które są kwalifikowane i są niezbędna dla realizacji projektu oraz zostaną uwzględnione w szczegółowym budżecie Projektu.

Jeżeli środki otrzymywane od Lidera nie stanowią zapłaty za usługi lecz stanowią zasilenie w środki, których źródłem jest dotacja to należy rozważyć czy taka dotacja objęta będzie obowiązkiem podatkowym na gruncie ustawy od podatku od towarów.

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535) czynnością podlegającą opodatkowaniu jest m.in. odpłatna dostawa towarów i usług, eksport i import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Żaden przepis ustawy nie wymienia otrzymania dotacji jako czynności podlegającej opodatkowaniu. Zasadne jest zatem przyjęcie, że otrzymanie dotacji nie jest odrębną czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Jednakże dotacja może zwiększać podstawę opodatkowania tylko w przypadku gdy służy sfinansowaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, takich jak dostawa towarów czy świadczenie usług. Taki wniosek wypływa wprost z art. 29 ust. 1 ustawy, który stanowi że podstawą opodatkowania jest obrót, tj. kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także dotacja subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Aby zatem można było uznać, że dana dotacja podlega opodatkowaniu należy wskazać na jej bezpośredni związek ze świadczeniem konkretnej usługi, za którą podatnik otrzymuje wynagrodzenie.

Nie podlega opodatkowaniu dotacja otrzymywana na pokrycie bieżących kosztów działalności. Takie stanowisko jest powszechnie akceptowane przez organy podatkowe i sądy oraz zgodne jest z prawem wspólnotowym. Dla poparcia tej tezy można się odwołać do stanowiska jakie zajął ETS w sprawie C-184/00, w którym nakazał on aby opodatkowanie następowało tylko w stosunku do takich dotacji, które są związane z konkretną usługą. W świetle przytoczonych przepisów oraz analizy interpretacji wydawanych przez organy skarbowe i sądy administracyjne należy uznać, iż dotacja na realizację projektu "Program doskonalenia jakości usług publicznych w urzędach Dolnego Śląska i Małopolski z wykorzystaniem doświadczeń Urzędu Miasta w Dzierżoniowie" ze względu na fakt, iż Spółka nie świadczy usług, ani na rzecz Lidera Projektu, ani na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, brak jest podstaw do uznania, że otrzymane od Lidera dotacje (zaliczki na dotacje) są zapłatą za określoną usługę i powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z Gminą D., Stowarzyszeniem Konsultantów U. i Urzędem Marszałkowskim Województwa Umowę o Partnerstwie dotyczącą realizacji projektu Programu doskonalenia jakości usług publicznych w urzędach Dolnego Śląska i Małopolski z wykorzystaniem doświadczeń Urzędu Miasta w Dzierżoniowie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem ogólnym Projektu jest poprawa jakości usług publicznych świadczonych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) głównie podmiotom gospodarczym (przedsiębiorcom). Rezultaty wykonanych prac nie będą przekazywane innym podmiotom na podstawie umowy o świadczenie usług, drogą nieodpłatnego przekazania czy też w innej formie o podobnym charakterze. Zgodnie z Umową o dofinansowanie Lider Projektu występuje z wnioskiem o wypłatę dotacji (zaliczki na dotację). Dotacja otrzymana z Ministerstwa trafia bezpośrednio na rachunek Lidera (beneficjenta), który reprezentuje wszystkich Partnerów. Po otrzymaniu zaliczki Partner Wiodący przekazuje otrzymane środki na rachunki wyodrębnione poszczególnych Partnerów realizujących Projekt.

Umowa o dofinansowanie zobowiązuje Gminę jako Lidera Projektu do wniesienia wkładu własnego pozyskanego z budżetu jednostki/jednostek samorządu terytorialnego w kwocie 180.000 PLN. W przypadku niewniesienia wkładu Minister Spraw Wewnętrznych Administracji jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia może obniżyć kwotę przyznanego dofinansowania. Umowy zawierane z Urzędami regulują zatem również kwestie wnoszenia wkładu własnego. Umowy te podobnie jak Umowa o Partnerstwie są ściśle powiązane z Umową o dofinansowanie i nie mogą być rozpatrywane w oderwaniu od nich.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż pozyskana dotacja (zaliczki na dotację) nie ma związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę od Lidera Projektu dotacja (zaliczka na dotację) nie będzie stanowiła zapłaty ceny z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług, nie będzie stanowiła zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl