IPPP3/443-1204/11-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1204/11-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.), uzupełnionego w dniu 24 października 2011 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-1204/11-2/SM z dnia 11 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów typu ambulans - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów typu ambulans. Wniosek został uzupełniony w dniu 24 października 2011 r. (wyłącznie w zakresie wskazania klasyfikacji samochodów w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN)) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-1204/11-2/SM z dnia 11 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Sp. z o.o. Sp. K. jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą od 2004 r. głównie w zakresie transportu ambulansami na terenie Polski oraz całej Europy, jak również Wnioskodawca zajmuje się organizacją transportów samolotami sanitarnymi oraz organizuje asysty lekarskie i pielęgniarskie.

W celu prawidłowego świadczenia przez siebie usług Wnioskodawca zamierza nabyć od różnych podmiotów, tak polskich, jak i zagranicznych samochody ciężarowe, które po zarejestrowaniu będą przerabiane poprzez dodanie i zamontowanie odpowiedniego wyposażenia, oraz oznakowania pojazdu, tak, aby spełniały kryteria dla ambulansów. Wnioskodawca zakłada, że przerobiony samochód na ambulans będzie posiadał uzyskaną przez Podatnika homologację pozwalającą zarejestrować go jako samochód specjalny sanitarny bądź ambulans lub będzie zarejestrowany na podstawie zaświadczenie uzyskanego przez nabywcę w okręgowej stacji kontroli pojazdów, w ten sposób, że będzie zgodny z właściwą normą PN EN 1789. W konsekwencji, ambulanse będą przerejestrowywane i w dowodach rejestracyjnych będą określane jako samochody specjalne - ambulanse.

Ponadto, Wnioskodawca posiada flotę wyspecjalizowanych ambulansów. W ostatnim czasie Podatnik zamierza nabyć bezpośrednio od podmiotów polskich, jak również pochodzących z terytorium Unii Europejskiej samochody, które po przywozie na terytorium Polski zostaną zarejestrowane jako samochody specjalne - ambulanse.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 października 2011 r. dotyczące uzupełnienia przedstawionego opisu zdarzeń przyszłych i wskazanie dla opisanych we wniosku samochodów typu ambulans Wnioskodawca wskazał, że pojazdy te powinny być w ocenie Spółki klasyfikowane do pozycji CN 8705, która nie jest objęta opodatkowaniem podatkiem akcyzowym, opisaną jako "pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia, inne od tych, które zostały zasadniczo zbudowane do przewozu osób lub towarów". W tym zakresie należy zauważyć, że zarówno Nomenklatura Scalona jak również Noty Wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich nie odnoszą się w żadnym miejscu do ambulansów drogowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (we wniosku oznaczone nr 2):

Czy zakup i zarejestrowanie w Polsce samochodu spełniającego warunki dla samochodu specjalnego - ambulansu powoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego... (pytanie rozpatrywane wyłącznie w części dotyczącej nabycia wewnątrzwspólnotowego)

W zakresie pytania nr 1 przedstawionego we wniosku (dotyczącego zakupu i przeróbki samochodów) oraz pytania nr 2 w części dotyczącej nabycia samochodów na terytorium kraju wniosek będzie rozpatrzony w odrębnym postępowaniu (wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia).

Zdaniem Wnioskodawcy:

W odpowiedzi na oba pytania, które zdaniem Wnioskodawcy należy rozpatrywać łącznie, Wnioskodawca pragnie przedstawić swoje stanowisko, zgodnie z którym nabycie samochodu specjalnego, i jego zarejestrowanie na terytorium Polski jako samochód specjalny - ambulans nie powinno rodzić żadnych skutków na gruncie ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku zakupu i zarejestrowania na terytorium Polski samochodu ciężarowego, i jego następne przerobienie wg polskiej normy PN EN 1789 "pojazdy medyczne, ich wyposażenie. Ambulanse drogowe" i w konsekwencji odpowiednie przerejestrowanie nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.

Zdaniem Podatnika, zgodnie z przepisem art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatkowi podlega pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

* wyprodukowanego na terytorium kraju,

* od którego nie została zapłacona akcyza.

Co więcej, zgodnie z przepisem art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, przez samochody osobowe rozumie się pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne, objęte pozycją CN 8703 (Nomenklatury Scalonej) przeznaczone zasadniczo do przewodu osób, inne niż objęte pozycją CN 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi praz samochodami wyścigowymi z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 orz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

Ponadto, Nomenklatura Scalona zawiera pozycję CN 8705, która nie jest objęta opodatkowaniem podatkiem akcyzowym, opisaną jako "pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia, inne od tych, które zostały zasadniczo zbudowane do przewozu osób lub towarów". W tym zakresie należy zauważyć, że zarówno Nomenklatura Scalona, jak również Noty Wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich nie odnoszą się w żadnym miejscu do ambulansów drogowych. W związku z powyższym, w ocenie Podatnika, podejmując się oceny, czy dany pojazd jest samochodem specjalnym w rozumieniu pozycji CN 8705 i w konsekwencji, który nie powoduje powstania obowiązku w zakresie podatku akcyzowego, należy każdorazowo zbadać zaistniały stan faktyczny. W konsekwencji, należy zawsze dokonywać indywidualnej klasyfikacji takiego pojazdu, w zależności od przeznaczenia i wyposażenia konkretnego pojazdu.

Zdaniem Wnioskodawcy ambulanse, które spełniają polskie warunki aby być zarejestrowane jako samochód specjalny, niezależnie od typu normy PN EN 1789 (typ A, B i C) powinny być klasyfikowane jako samochody specjalne w rozumieniu normy CN 8705. W ocenie Podatnika brak objęcia regulacją ustawy o podatku akcyzowym w zakresie ambulansów wszystkich występujących typów jest w pełni zgodne z celem ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z obowiązującym w tym zakresie poglądem, podatek akcyzowy jest "podatkiem od luksusu". Wolą ustawodawcy było, aby podlegały mu nowe samochodowy osobowe. Trudno jest w konsekwencji uznać, że ambulans służy do przewozu osób na takich samych warunkach, jak samochód osobowy w powszechnym rozumieniu tego słowa, jeszcze trudniej byłoby uznać, że jest on towarem luksusowym. Ponadto, ambulans nie jest samochodem osobowym, którego przeznaczeniem jest użycie go przez osoby prywatne, lecz pojazdem użytkowym służącym do świadczenia przez jednostki służby zdrowia, tak państwowe i prywatne, usług medycznych, czyli de facto do ratowania życia i zdrowia ludzkiego. W związku z tym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że kupowane przez niego samochody specjalne, ambulanse, powinny być klasyfikowane do normy CN 8705 i w konsekwencji, z literalnego brzmienia normy wyrażonej w przepisie art. 100 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, nie będą powodowały powstania obowiązku w zakresie podatku akcyzowego.

Co więcej, Podatnik stoi na stanowisku, że również przeróbka samochodu ciężarowego zakupionego zarejestrowanego w Polsce nie powoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.

Jak już wspomniano, zgodnie z przepisem art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatkowi podlega pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W przedstawionym stanie faktycznym nie mamy do czynienia ani z samochodem osobowym, którego istnienie kwalifikuje daną transakcję do opodatkowania podatkiem akcyzowym, ani też nie można wyróżnić samochodu niezarejestrowanego, ponieważ jak już podkreślono, nabywany samochód ciężarowy jest rejestrowany w Polsce. W konsekwencji nie są spełnione przesłanki warunkujące powstanie obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku akcyzowym. Podatnik pragnie podkreślić, że jego stanowisko jest zgodne z istniejącą linią interpretacyjną prezentowaną przez organy podatkowe (przykładowo można przywołać tutaj interpretację wydaną przez Urząd Celny w Krakowie o sygnaturze 351000-RPA-91103-22/05, której tezy można bezpośrednio zastosować do przedstawionego w niniejszym wniosku stanu faktycznego).

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku przedstawionym na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1).

Stosownie do art. 3 ust. 1-2 ww. ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W myśl art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza m.in. nabyć bezpośrednio od podmiotów pochodzących z terytorium Unii Europejskiej samochody, które po przywozie na terytorium Polski zostaną zarejestrowane jako samochody specjalne - ambulanse. Dochodzić będzie zatem do nabyć wewnątrzwspólnotowych. Spółka klasyfikuje ww. samochody do kodu CN 8705 Nomenklatury Scalonej.

Uwzględniając powyższe, nabycie wewnątrzwspólnotowe ww. samochodów specjalnych - ambulansów, klasyfikowanych przez Wnioskodawcę do kodu CN 8705 nie będzie powodować u Spółki (w myśl ww. art. 100 ust. 1 i ust. 4 ustawy) obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

Zatem Stanowisko w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego obejmującego również klasyfikację statystyczną wyrobu. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl