IPPP3/443-1202/09-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1202/09-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 17 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży niezarejestrowanych na terytorium kraju samochodów osobowych, które to samochody wcześniej zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo jako samochody ciężarowe i na terytorium kraju zostały dostosowane do potrzeb nabywców - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży niezarejestrowanych na terytorium kraju samochodów, które to samochody wcześniej zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo jako samochody ciężarowe i na terytorium kraju zostały dostosowane do potrzeb nabywców.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako dealer marki M., oraz dokonuje specjalistyczne zabudowy pojazdów dla różnych branż między innymi, prowadzi zabudowy pojazdów dla Ratownictwa Medycznego, na bazie pojazdów ciężarowych kwalifikowanych wg pozycji CN 8704 (nomenklatury scalonej), zakupywanych od Przedstawiciela M. z siedzibą w W.

W ramach prowadzonej działalności, po 1 marca 2009 r., firma kontynuuje nabywanie nowych pojazdów posiadających homologację pozwalającą na dopuszczenie ich do ruchu jako pojazdy ciężarowe i dokonuje ich przebudowy wg polskiej normy PN EN 1789 "Pojazdy medyczne i ich wyposażenie" na pojazdy sanitarne, poprzez zabudowę części przeznaczonej do przewozu towarów sprzętem do ratowania życia i zdrowia ludzkiego.

Wg homologacji jest to pojazd sanitarny M1/samochód specjalny sanitarny. Dotychczas wnioskodawca kwalifikował ten pojazd wg pozycji CN 8703 - nomenklatury scalonej, jako pojazd samochodowy przeznaczony zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702. W związku z tym zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym Wnioskodawca naliczał akcyzę należną w wysokości 18,6% w wartości netto sprzedaży pojazdu i w całości odprowadzał do urzędu celnego.

Akcyza naliczona nie występuje, ponieważ zakupiony samochód ciężarowy nie podlega akcyzie. Jednak po głębokiej analizie Wnioskodawca uważa, że postępował niewłaściwie.

Od 1 października 2009 r. Wnioskodawca nie odprowadza akcyzy z tytułu sprzedaży samochodów ciężarowych adoptowanych na samochody specjalne sanitarne. Samochody sanitarne są kwalifikowane w CN 8703.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy postępowanie przyjęte od dnia 1 października 2009 r. jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien naliczać akcyzy należnej od sprzedaży pojazdów sanitarnych - M1/samochód specjalny sanitarny, dlatego, że:

1.

Wnioskodawca nie produkuje nowego samochodu tylko dokonuje jego adaptacji dla potrzeb ratowania zdrowia i życia ludzkiego) zgodnie z ustawą o ratownictwie medycznym. Zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) usługi adaptacji pojazdu na potrzeby samochodu z homologacją M1/samochód specjalny sanitarny mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 45.20 "usługi konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli" - pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi z dn. 12 listopada 2009 r. (w załączeniu). Czynność usługi polegająca na adaptacji samochodu ciężarowego na samochód sanitarny specjalny, jako nieobjęta regulacją nowej ustawy o podatku akcyzowym, nie podlega temu podatkowi.

2.

zgodnie z art. 100 nowej ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowana jest "pierwsza sprzedaż na terytorium kraju" (art. 100, ust. 1 pkt 3). W opisanym stanie faktycznym transakcja sprzedaży pomiędzy Wnioskodawcą, a ostatecznym odbiorcą jest co najmniej drugą transakcją sprzedaży tego samego pojazdu (wcześniej jest on nabywany przez Wnioskodawcę). Bez znaczenia pozostaje tu okoliczność, iż w przypadku poprzednich transakcji pojazd ten nie posiadając jakiegokolwiek wyposażenia traktowany jest jak pojazd ciężarowy. Zgodnie z literalnym brzmieniem wyżej powołanego przepisu pojęcie "pierwszej sprzedaży" odnosi się do konkretnego pojazdu, a nie do pierwszej sprzedaży tego pojazdu jako ambulansu (podobnie jak okoliczność "pierwszej rejestracji" - co zgodnie z dotychczas obowiązującym w tym przedmiocie poglądem odnosiło się do jakiejkolwiek rejestracji pojazdu, i bez znaczenia była tu okoliczność jakie przeznaczenie miał pojazd w momencie dokonywania poprzedniej rejestracji).

Ponadto zasadniczym przeznaczeniem pojazdu sanitarnego jest ratowanie zdrowia i życia ludzkiego. Natomiast ustawie o podatku akcyzowym podlegają samochody przeznaczone zasadniczo do przewozu osób inne niż objęte pozycją 8702 (art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Zgodnie z obowiązującym w tym zakresie poglądem, podatek akcyzowy jest tzw. "podatkiem od luksusu". Zgodnie z wolą ustawodawcy, podlegają mu nowe pojazdy osobowe, w szczególności nabywane w kraju. Wnioskodawca nabywając pojazd ciężarowy, nie dokonuje jego przerobu na "towar luksusowy". Pojazd ciężarowy przebudowany na ambulans sanitarny nigdy nie będzie posiadał funkcjonalności i wygody samochodu osobowego. Wykorzystanie ambulansu sanitarnego jako pojazdu osobowego jest całkowicie niedorzeczne zarówno z punktu widzenia kosztowego (adaptacja pojazdu ciężarowego na ambulans to co najmniej 50% kosztu zakupu pojazdu ciężarowego) jak i użytkowego (wyposażenie przedziału medycznego w nosze, instalację tlenową, respirator, defibrylator, fotele ze zmywalną tapicerką czy przegrodę między kabiną kierowcy a przedziałem medycznym w znacznym stopniu uniemożliwia "osobowe" wykorzystanie pojazdu). Ponadto, załoga do ratowania chorego leżącego na noszach, składa się z pięciu osób odpowiednio przygotowanych, w tym anestezjologa. Nie jest to samochód do przewozu osób, a jedynie klinika mobilna do ratowania życia i zdrowia ludzkiego.

Biorąc pod uwagę powyższe, od 1 października 2009 r. Wnioskodawca nie odprowadza akcyzy z tytułu sprzedaży samochodów ciężarowych adoptowanych na samochody specjalne sanitarne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), dalej zwanej ustawą, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a)

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b)

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

Stosownie do art. 101 ust. 3 i 4 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

Jeżeli sprzedaż samochodu osobowego powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności. Sprzedawca jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonanej sprzedaży.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako dealer samochodowy oraz dokonuje specjalistyczne zabudowy pojazdów dla różnych branż. Między innymi, prowadzi zabudowy pojazdów dla Ratownictwa Medycznego, na bazie pojazdów ciężarowych kwalifikowanych wg pozycji CN 8704 (nomenklatury scalonej), zakupywanych od Przedstawiciela. W ramach prowadzonej działalności, po 1 marca 2009 r., firma kontynuuje nabywanie nowych pojazdów posiadających homologację pozwalającą na dopuszczenie ich do ruchu jako pojazdy ciężarowe i dokonuje ich przebudowy wg polskiej normy PN EN 1789 "Pojazdy medyczne i ich wyposażenie" na pojazdy sanitarne, poprzez zabudowę części przeznaczonej do przewozu towarów sprzętem do ratowania życia i zdrowia ludzkiego.

Wg homologacji jest to pojazd sanitarny M1/samochód specjalny sanitarny. Dotychczas Wnioskodawca kwalifikował ten pojazd wg pozycji CN 8703 - nomenklatury scalonej, jako pojazd samochodowy przeznaczony zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702. W związku z tym zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym Wnioskodawca naliczał akcyzę należną w wysokości 18,6% w wartości netto sprzedaży pojazdu i w całości odprowadzał do urzędu celnego. Jednak po głębokiej analizie Wnioskodawca uważa, że postępował niewłaściwie. Od 1 października 2009 r. Wnioskodawca nie odprowadza akcyzy z tytułu sprzedaży samochodów ciężarowych adoptowanych na samochody specjalne sanitarne. Samochody sanitarne są kwalifikowane w CN 8703.

Zauważyć należy, że zostaną spełnione warunki wynikające z art. 100 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj.:

* czynność wykonana przez Wnioskodawcę będzie pierwszą sprzedażą samochodu osobowego (bez znaczenia jest fakt, że samochód był już przedmiotem sprzedaży, ponieważ przedmiotowe transakcje dotyczyły samochodu ciężarowego, a pierwszej sprzedaży samochodu osobowego będzie dokonywał Wnioskodawca),

* sprzedaż będzie odbywać się na terytorium kraju,

* dotyczy samochodu niezarejestrowanego,

* samochód został wyprodukowany na terytorium kraju (przez Wnioskodawcę, gdyż będzie następować w tym przypadku zmiana klasyfikacji samochodu ciężarowego na osobowy).

Reasumując, należy stwierdzić, iż sprzedaż samochodów osobowych (tekst jedn.: samochodów sanitarnych klasyfikowanych do kodu CN 8703), uzyskanych wskutek dokonania przeróbki samochodów ciężarowych, przed ich pierwszą rejestracją na terytorium kraju będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Tak więc, Wnioskodawca jest zobowiązany naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy do właściwego urzędu celnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl