IPPP3/443-1189/11-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1189/11-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 1 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Izba (I) na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) na udzielenie dotacji rozwojowej na realizację projektu, w następstwie złożonego wniosku o dofinansowanie projektu, realizuje projekt pn. ".... innowacyjnych technologii dla e-Medycyny" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 3.1.

Głównym celem projektu jest wzrost liczby nowopowstałych firm zajmujących się rozwojem sektora medycyny, a w szczególności e-medycyny, telemedycyny i technologii medycznych. W ramach projektu I wesprze małe i nowopowstałe podmioty gospodarcze w zastosowaniu narzędzi elektronicznej gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów ochrony zdrowia, e-medycyny, i telemedycyny w celu wytworzenia innowacyjnych przedsięwzięć mogących z powodzeniem konkurować na arenie krajowej i międzynarodowej.

Ww. cel główny zostanie osiągnięty poprzez tworzenie, na bazie innowacyjnych pomysłów, nowych przedsiębiorstw, zapewniając im doradztwo w zakresie utworzenia nowej firmy, zarządzania, udostępnienie infrastruktury oraz usług niezbędnych dla nowopowstałych firm, a także zasilenie finansowe nowego przedsiębiorcy. Wsparcie nowych pomysłów będzie przebiegać w dwóch etapach:

1.

Preinkubacja - na tym etapie pomysły innowacyjne zostaną skatalogowane w systemie I i poddane wstępnej weryfikacji biznesowo-technologicznej, a dalej zostaną poddane wstępnej weryfikacji pod kątem innowacyjności i ewaluacji pomysłodawcy pod kątem jego umiejętności organizacyjnych i menedżerskich. W wyniku tych działań zostanie wyłonionych 20 projektów, które przejdą do etapu następnego.

2.

Inkubacja (wejście kapitałowe) - na tym etapie zostaną do każdego pomysłu alokowane usługi technologiczne (ekspertyzy, badania) i biznesowe (prawne, finansowe, badania rynku) celem wyłonienia najlepszych pomysłów fazy inkubacji tj. wejścia kapitałowego I. Te wyselekcjonowane projekty zostaną przekształcone w spółki kapitałowe i zasilone przez I kapitałowo (do 49% udziałów) ze środków z dotacji rozwojowej otrzymanej z PARP do wysokości 200 tys. EURO. Po zakończeniu projektu przewiduje się, że I dokona wyjścia z inwestycji. To wyjście będzie miało np. formę dezinwestycji do inwestora branżowego, sprzedaż inwestorowi finansowemu, publiczna emisja akcji na giełdzie papierów wartościowych. Z kolei w perspektywie 2-10 lat (a głównie od 5 do 10 lat) I wszystkie środki pozyskane ze sprzedaży akcji lub udziałów w inkubowanych firmach przeznaczy na kolejne inwestycje w inkubowane innowacyjne projekty. Pozwoli to na powstawanie kolejnych innowacyjnych firm.

W ramach projektu ze środków z dotacji rozwojowej sfinansowane będą przez I w szczególności:

a.

zakupy usług doradczych, technologicznych, itp., które będą wykorzystane na potrzeby I i pomysłodawców w celu podjęcia optymalnej decyzji inwestycyjnej, zaś I będzie właścicielem analiz, dzieł-rezultatów ww. usług; dokumenty te nie będą także przedmiotem aportu do spółki celowej zawiązywanej w ramach projektu;

b.

dokapitalizowanie nowopowstałych spółek poprzez wniesienie udziałów pieniężnych do tych spółek przez I;

c.

wynagrodzenia osobowe członków zespołu zarządzającego i innych osób zaangażowanych w realizację projektu,

d.

pokrycie kosztów utrzymania powierzchni biurowej I użytkowanej na cele realizacji projektu i mediów biurowych (telefony, Internet),

e.

zakup materiałów biurowych na rzecz realizacji projektu,

f.

działania informacyjno-promocyjne, w tym wymagane przepisami Unii Europejskiej.

Należy wskazać, że zakupywane przez I w ramach projektu usługi czy też materiały będą wykorzystane przez I na potrzeby realizacji projektu, a w tym również - w przypadku usług doradczych, technologicznych, wymienionych powyżej w pkt a) - w celu podjęcia właściwej decyzji inwestycyjnej związanej bezpośrednio z realizacją projektu. Wyniki zakupionych przez I usług doradczych, wymienionych w pkt a) będą też mogły być udostępniane właścicielom pomysłów - osobom fizycznym lub też nowopowstałym podmiotom, powstałym w wyniku udzielonego wsparcia. Nie będzie miała natomiast miejsca odpłatna sprzedaż na rzecz podmiotów trzecich związana z nabyciem przez I ww. usług, materiałów, itd. Wszystkie wydatki projektu będą finansowane w 100% ze środków z dotacji rozwojowej otrzymanej z PARP. Usługi wymienione powyżej w pkt a) zakupywane przez I od podmiotów zewnętrznych, których wyniki będą udostępnianie następnie na rzecz pomysłodawców i nowopowstałych podmiotów będą usługami nieodpłatnymi w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, gdyż a contrario nie będą usługami na cele osobiste podatnika, lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz nie będą wszelkimi innymi nieodpłatnymi świadczonymi usługami, które nie będą związane z działalnością gospodarczą. Ponadto efekt finalny projektu jakim jest wniesienie udziału pieniężnego I (ze środków z dotacji rozwojowej) do nowoutworzonej firmy nie wiąże się z dostawą towarów czy świadczeniem usługi i nie podlega opodatkowaniem podatkiem VAT. Z kolei przewidziane wyjście kapitałowe I z tego przedsiębiorstwa - w formie w chwili obecnej jeszcze nieokreślonej (dotyczyć to będzie 8 przedsiębiorstw) - ma na celu, ponowne reinwestowanie środków w nowe przedsięwzięcie (nabycie udziałów), co stanowi czynność nieopodatkowaną podatkiem VAT.

Wymóg ten wynika z umowy zawartej z PARP oraz par. 7 ust. 2 podpkt 4 lit. d) Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013, z dnia 7 kwietnia 2008 r., który stanowi iż środki pozyskane ze sprzedaży akcji lub udziałów w inkubowanych spółkach przeznaczone zostaną na kolejne poszukiwanie i analizę pomysłów kończące się inwestycją (wejściem kapitałowym) w formie pieniężnego wniesienia kapitału do nowopowstałych spółek, działających na bazie innowacyjnych pomysłów. Z tytułu przychodów ze zbycia udziałów i akcji lub udziału w zyskach inkubowanych spółek I nie będzie odnotowywał przychodów stanowiących źródło finansowania własnej działalności, innej niż dalsze prowadzenie działań objętych ramami umowy o dofinansowanie projektu "..... innowacyjnych technologii dla e-Medycyny".W budżecie projektu przewidziano dofinansowanie ze środków z dotacji rozwojowej pełnych kosztów łącznie z podatkiem VAT, gdyż przyjęto brak możliwości prawnej odzyskania lub odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT.Dla pełnej informacji dotyczącej projektu z załączeniu przedstawiany kserokopię wyciągu z wniosku o dofinansowanie realizacji projektu, który stanowi załącznik do ww. umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) na udzielenie dotacji rozwojowej na realizację projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Izba prawidłowo postępuje nie odliczając podatku VAT naliczonego dotyczącego zakupów towarów usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż nabywane towary i usługi nie spełniają przesłanek określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, co wskazano w pkt 69. Za takim stanowiskiem przemawiają następujące fakty:

1.

nabywane przez I usługi, materiały, itd. będą wykorzystywane na potrzeby realizacji projektu przez I lub czy też na potrzeby beneficjentów projektu - pomysłodawcóww.łaścicieli innowacyjnych pomysłów lub nowoutworzonych podmiotów w wyniku udzielonego wsparcia ze środków projektu. I w ramach realizacji projektu I wykonuje działania, które są związane z działalnością gospodarczą I, jaką jest doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania - więc a contrario świadczenia na rzecz beneficjentów projektu nie spełniają przesłanek określonych w 8 ust. 2 ustawy o VAT aby uznać je za opodatkowane podatkiem VAT.

2.

Ww. usługi służą utworzeniu przez beneficjentów projektu firm-spółek, które I zasili kapitałowo poprzez wniesienie środków pieniężnych z dotacji rozwojowej otrzymanej z PARP - czynność nieopodatkowana podatkiem VAT, gdyż nie wiąże się z dostawą towarów czy świadczeniem usługi.

3.

Środki pozyskane przez I z wyjścia kapitałowego (w obecnej chwili w formie jeszcze nieokreślonej) nie będą stanowiły dla I przychodu na własną działalność, lecz zostaną przeznaczone tylko i wyłącznie na ten sam katalog działań jak w realizowanym projekcie opisanym powyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Z kolei w art. 86 ust. 1 ustawy stwierdza się, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, (...). Kwotę podatku naliczonego według zapisu ust. 2 art. 86 ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (...)

Przedstawiona wyżej zasada, wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

W treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. ".... technologii dla e-Medycyny" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Głównym celem tego projektu jest wzrost liczby nowopowstałych firm zajmujących się rozwojem sektora medycyny, a w szczególności e-medycyny, telemedycyny i technologii medycznych. Zostanie on osiągnięty poprzez tworzenie, na bazie innowacyjnych pomysłów, nowych przedsiębiorstw, zapewniając im doradztwo w zakresie utworzenia nowej firmy, zarządzania, udostępnienie infrastruktury oraz usług niezbędnych dla nowopowstałych firm, a także zasilenie finansowe nowego przedsiębiorcy.

Jak opisuje Wnioskodawca, wsparcie nowych pomysłów będzie przebiegać w dwóch etapach:

1.

Preinkubacja - na tym etapie pomysły innowacyjne zostaną skatalogowane w systemie I i poddane wstępnej weryfikacji biznesowo-technologicznej. W wyniku tych działań zostanie wyłonionych 20 projektów, które przejdą do etapu następnego.

2.

Inkubacja (wejście kapitałowe) - na tym etapie zostaną do każdego pomysłu alokowane usługi technologiczne (ekspertyzy, badania) i biznesowe (prawne, finansowe, badania rynku) celem wyłonienia najlepszych pomysłów fazy inkubacji tj. wejścia kapitałowego Wnioskodawcy. Te wyselekcjonowane projekty zostaną przekształcone w spółki kapitałowe i zasilone przez Wnioskodawcę kapitałowo (do 49% udziałów) ze środków z dotacji rozwojowej otrzymanej z PARP.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy prawidłowym jest nieodliczanie podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu. W ramach projektu ze środków z dotacji rozwojowej sfinansowane będą przez Wnioskodawcę w szczególności: zakupy usług doradczych, technologicznych, itp., które będą wykorzystane na potrzeby Wnioskodawcy i pomysłodawców w celu podjęcia optymalnej decyzji inwestycyjnej, zaś Wnioskodawca będzie właścicielem analiz, dzieł-rezultatów ww. usług; dokumenty te nie będą także przedmiotem aportu do spółki celowej zawiązywanej w ramach projektu, dokapitalizowanie nowopowstałych spółek poprzez wniesienie udziałów pieniężnych do tych spółek przez Wnioskodawcę, wynagrodzenia osobowe członków zespołu zarządzającego i innych osób zaangażowanych w realizację projektu, pokrycie kosztów utrzymania powierzchni biurowej użytkowanej na cele realizacji projektu i mediów biurowych, zakup materiałów biurowych na rzecz realizacji projektu, działania informacyjno-promocyjne, w tym wymagane przepisami Unii Europejskiej.

Jak wskazuje się we wniosku, zakupywane w ramach projektu usługi czy też materiały będą wykorzystane na potrzeby realizacji projektu, a w tym również - w przypadku usług doradczych, technologicznych, w celu podjęcia właściwej decyzji inwestycyjnej związanej bezpośrednio z realizacją projektu. Nie będzie miała natomiast miejsca odpłatna sprzedaż na rzecz podmiotów trzecich związana z nabyciem przez Wnioskodawcę tych usług, materiałów, gdyż będą to usługi nieodpłatne w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Efekt finalny projektu jakim jest wniesienie udziału pieniężnego Wnioskodawcy do nowoutworzonej firmy nie wiąże się z dostawą towarów czy świadczeniem usługi i nie podlega opodatkowaniem podatkiem VAT. Z kolei przewidziane wyjście kapitałowe Wnioskodawcy z tego przedsiębiorstwa - w formie w chwili obecnej jeszcze nieokreślonej - ma na celu, ponowne ulokowanie środków w nowe przedsięwzięcie, co stanowi czynność nieopodatkowaną podatkiem VAT.

Powyższe wskazuje, że Wnioskodawca wykonuje usługi nieodpłatnie, które związane są z jego działalnością gospodarczą, jaką jest doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Jednocześnie, zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 2 ustawy takie usługi nie spełniają definicji odpłatnego świadczenia usług. Również fakt wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu pieniężnego do nowopowstałych spółek, nie stanowi czynności opodatkowanej w rozumieniu art. 5 ustawy. Zatem towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "........ innowacyjnych technologii dla e-Medycyny" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl