IPPP3/443-1186/10-3/JK - Odliczenie podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przez stowarzyszenie projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1186/10-3/JK Odliczenie podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przez stowarzyszenie projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu 7 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem. Dnia 12 marca 2010 r. złożył wniosek o przyznanie pomocy oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". W złożonym wniosku w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji zakwalifikował VAT do kosztów kwalifikowanych całej operacji ponieważ nie jest płatnikiem podatku VAT. Takie też oświadczenie złożył jako załącznik do wniosku. Obecnie Wnioskodawca występuje do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o płatność i aby zakwalifikować VAT do kosztów kwalifikowanych potrzebna jest indywidualna interpretacja właściwego do tego celu organu. Tytuł operacji brzmi: Wzrost atrakcyjności regionu poprzez kultywowanie tradycji regionalnych - zakup strojów ludowych. Zakupy jakie Wnioskodawca dokonał w ramach tego programu to 12 par butów męskich i 12 par butów damskich do tańca ludowego na ogólną kwotę 8.400 zł w tym VAT 549.53 zł oraz 12 kompletów strojów kszczonowskich damskich i 12 kompletów strojów kszczonowskich męskich na łączną kwotę 35.715,10 zł w tym VAT 2.294,38 zł. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej dlatego tez nie jest płatnikiem podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż stroje zakupione w ramach wniosku PROW 2007-2013 działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest uprawnione do odliczenia podatku VAT ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności podlegających opodatkowaniu, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej. Należy to rozumieć w taki sposób, że wykonywanie określonych czynności - będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług - mające miejsce w ramach działalności gospodarczej, jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji - podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". Tytuł operacji brzmi: Wzrost atrakcyjności regionu poprzez kultywowanie tradycji regionalnych - zakup strojów ludowych. Zakupy jakie Wnioskodawca dokonał w ramach tego programu to 12 par butów męskich i 12 par butów damskich do tańca ludowego oraz 12 kompletów strojów kszczonowskich damskich i 12 kompletów strojów kszczonowskich męskich. Wnioksodawca nie prowadzi działalności gospodarczej dlatego tez nie jest płatnikiem podatku VAT. Ponadto stroje zakupione w ramach wniosku PROW 2007-2013 działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. Tym samym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest również zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższymi Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie przedmiotowych butów i strojów zakupionych w ramach wniosku PROW 2007-2013 działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl