IPPP3/443-1178/13-7/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1178/13-7/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2013 r. (data wpływu 20 grudnia 2013 r.) uzupełnionym w dniu 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 14 stycznia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 20 stycznia 2014 r.) oraz w dniu 31 marca 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 marca 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 27 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest nieprawidłowe - w zakresie braku obowiązku zmniejszenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu,

* jest prawidłowe - w zakresie momentu dokonania zmniejszenia kwoty podatku naliczonego na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zmniejszenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu oraz momentu dokonania zmniejszenia kwoty podatku naliczonego na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych.

Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14 stycznia 2014 r., oraz pismem złożonym w dniu 31 marca 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 marca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie projektowania i produkowania zespołów przewodów, tj. kabli oraz instalacji dla przemysłu motoryzacyjnego. Spółka jest zarejestrowana w Polsce, jako podatnik VAT czynny oraz jest zarejestrowana dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych jako podatnik VAT-UE.

W ramach działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski Spółka nabywa towary wykorzystywane dla celów wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowe towary są nabywane przez Spółkę zarówno od polskich podatników VAT w ramach dostawy krajowej, jak i od podatników podatku od wartości dodanej z krajów członkowskich innych niż Polska, w ramach wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów (w wyniku dokonanej dostawy towary są transportowane z terytorium innego kraju członkowskiego na terytorium Polski).

Spółka otrzymuje od kontrahentów faktury VAT dokumentujące dostawę towarów dokonaną na jej rzecz. Faktury otrzymane przez Spółkę, dokumentujące dostawę krajową, zawierają wykazany podatek VAT naliczony przez dostawcę (przykładowo 23% VAT). Spółka dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach.

Z kolei faktury wystawione na rzecz Spółki przez podatników podatku od wartości dodanej nie zawierają podatku VAT naliczonego przez dostawcę (faktury te dokumentują wewnątrzwspólnotową dostawę towarów dokonaną przez te podmioty). Dlatego też Spółka, jako podatnik z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, rozlicza podatek należny z tytułu przedmiotowych transakcji jednocześnie, Spółka traktuje kwotę podatku należnego z tego tytułu jako kwotę podatku naliczonego.

Po nabyciu towarów zdarza się, że Spółka zgłasza reklamację lub dokonuje zwrotów towarów dostawcom. Ma to miejsce w szczególności w przypadku, gdy po przeprowadzeniu kontroli nabytych towarów okazuje się, że część z nich jest wadliwa, uszkodzona lub niezgodna ze złożonym zamówieniem. Mogą zaistnieć również przypadki, w których Spółka otrzyma zbyt małą ilość zamówionego asortymentu. Dostawcy towarów, co do zasady uznają zgłoszoną przez Spółkę reklamację lub zwrot towarów i zwracają Spółce wpłaconą należność w zakresie, w jakim dokonana dostawa nie była zgodna z zamówieniem Spółki.

W takich przypadkach może się zdarzyć, iż Spółka nie otrzyma od dostawcy faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania dokonanej dostawy, pomimo uiszczenia przez niego na rzecz Spółki wartości zwróconych towarów lub uznanych reklamacji. Sytuacja taka może mieć miejsce zarówno w odniesieniu do dostaw dokonanych przez podatników krajowych, jak i dostaw dokonanych przez podatników podatku od wartości dodanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.

a. Czy w przypadku nieotrzymania przez Spółkę od dostawcy krajowego (polskiego podatnika VAT) faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania i kwotę VAT należnego wykazaną przezeń na fakturze pierwotnej, pomimo uiszczenia przez dostawcę na rzecz Spółki płatności z tytułu wartości zwróconych towarów lub uznanych reklamacji, Spółka jest zobowiązana do odpowiedniego zmniejszenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu.

b. Jeżeli odpowiedź na pytanie 1a jest twierdząca (Spółka jest zobowiązana do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego), czy Spółka powinna dokonać obniżenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez dostawcę na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych, w momencie otrzymania od dostawcy zwrotu części należności.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.

a. Czy w przypadku nieotrzymania przez Spółkę od dostawcy krajowego (polskiego podatnika VAT) faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania i kwotę VAT należnego wykazaną przezeń na fakturze pierwotnej, pomimo uiszczenia przez dostawcę na rzecz Spółki płatności z tytułu wartości zwróconych towarów lub uznanych reklamacji, Spółka jest zobowiązana do odpowiedniego zmniejszenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu.

b. Jeżeli odpowiedź na pytanie 2a jest twierdząca (Spółka jest zobowiązana do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego), czy Spółka powinna dokonać obniżenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez dostawcę na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych, w momencie otrzymania od dostawcy zwrotu części należności.

Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.)

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 20I3 r.:

a. W przypadku nieotrzymania przez Spółkę od dostawcy krajowego (polskiego podatnika VAT) faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania i kwotę VAT należnego wykazaną przezeń na fakturze pierwotnej, pomimo uiszczenia przez dostawcę na rzecz Spółki płatności z tytułu wartości zwróconych towarów lub uznanych reklamacji, Spółka nie jest zobowiązana do odpowiedniego zmniejszenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu,

b. Jeżeli odpowiedź na pytanie la jest twierdząca (Spółka jest zobowiązana do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego), Spółka powinna dokonać obniżenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez dostawcę na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych, w momencie otrzymania od dostawcy zwrotu części należności.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.:

a. W przypadku nieotrzymania przez Spółkę od dostawcy krajowego (polskiego podatnika VAT) faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania i kwotę VAT należnego wykazaną przezeń na fakturze pierwotnej, pomimo uiszczenia przez dostawcę na rzecz Spółki płatności z tytułu wartości zwróconych towarów lub uznanych reklamacji, Spółka nic jest zobowiązana do odpowiedniego zmniejszenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu.

b. Jeżeli odpowiedź na pytanie 2a jest twierdząca (Spółka jest zobowiązana do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego), Spółka powinna dokonać obniżenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez dostawcę na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych, w momencie otrzymania od dostawcy zwrotu części należności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku zmniejszenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu i jest prawidłowe w zakresie momentu dokonania zmniejszenia kwoty podatku naliczonego na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 29 ust. 1 ustawy stanowi, że podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.), zwanego rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

Na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak wynika z § 13 ust. 5 rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy całości lub części należności, o której mowa w § 10 ust. 1.

Zatem, w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy m.in. uznanych reklamacji, podatnik zwracający środki pieniężne z wymienionego tytułu zobowiązany jest wystawić fakturę korygującą.

Tym samym w przypadku dokonania zwrotu kwot nienależnych kontrahent zobowiązany jest wystawić fakturę korygującą która stanowi podstawę do zmniejszenia podatku naliczonego przez zwracającego tę kwotę.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - z dniem 1 stycznia 2014 r. uchylony został art. 29 ustawy, co jest związane z wprowadzeniem przez art. 1 pkt 24 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług art. 29a zawierającego kompleksowe regulacje dotyczące ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dodany art. 29a ustawy zawiera przepisy dotyczące ustalenia podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług. Uregulowania te zostały zmodyfikowane, aby pełniej odzwierciedlić przepisy dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1 z późn. zm.), a także zmodernizowane, w celu większej przejrzystości i czytelności tych zasad.

I tak, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

1.

kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2.

wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3.

zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4.

wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Jednocześnie z dniem 1 stycznia 2014 r. przez art. 1 pkt 49 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług został uchylony art. 106 ustawy natomiast przez art. 1 pkt 50 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług zostaną dodane art. 106a-106q ustawy.

I tak, jak stanowi art. 106a ustawy przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

1.

sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;

2.

dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a.

państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b.

państwa trzeciego

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na mocy art. 106j ust. 1 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1.

udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,

2.

udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1;

3.

dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4.

dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5.

podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Również w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. w przypadku zwrotu podatnikowi towarów oraz zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, podatnik zwracający środki pieniężne z wymienionego tytułu zobowiązany jest wystawić fakturę korygującą.

Tym samym w przypadku dokonania zwrotu kwot całości lub części zapłaty kontrahent zobowiązany jest wystawić fakturę korygującą która stanowi podstawę do zmniejszenia podatku naliczonego przez zwracającego tę kwotę.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie projektowania i produkowania zespołów przewodów, tj. kabli oraz instalacji dla przemysłu motoryzacyjnego. Spółka jest zarejestrowana w Polsce, jako podatnik VAT czynny oraz jest zarejestrowana dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych jako podatnik V AT-UE. W ramach działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski Spółka nabywa towary wykorzystywane dla celów wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowe towary są nabywane przez Spółkę zarówno od polskich podatników VAT w ramach dostawy krajowej, jak i od podatników podatku od wartości dodanej z krajów członkowskich innych niż Polska. Spółka otrzymuje od kontrahentów faktury VAT dokumentujące dostawę towarów dokonaną na jej rzecz. Faktury otrzymane przez Spółkę, dokumentujące dostawę krajową, zawierają wykazany podatek VAT naliczony przez dostawcę (przykładowo 23% VAT). Spółka dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach. Po nabyciu towarów zdarza się, że Spółka zgłasza reklamację lub dokonuje zwrotów towarów dostawcom. Ma to miejsce w szczególności w przypadku, gdy po przeprowadzeniu kontroli nabytych towarów okazuje się, że część z nich jest wadliwa, uszkodzona lub niezgodna ze złożonym zamówieniem. Mogą zaistnieć również przypadki, w których Spółka otrzyma zbyt małą ilość zamówionego asortymentu. Dostawcy towarów, co do zasady uznają zgłoszoną przez Spółkę reklamację lub zwrot towarów i zwracają Spółce wpłaconą należność w zakresie, w jakim dokonana dostawa nie była zgodna z zamówieniem Spółki. W takich przypadkach może się zdarzyć, że Spółka nie otrzyma od dostawcy faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania dokonanej dostawy, pomimo uiszczenia przez niego na rzecz Spółki wartości zwróconych towarów lub uznanych reklamacji.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia obowiązku zmniejszenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie otrzyma od dostawcy faktury korygującej zarówno w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. jak i w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu).

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16, i 18.

Jak stanowi art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Z kolei, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Natomiast w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. powołane wyżej przepisy artykułu 86 ustawy uległy zmianie w następującym zakresie:

* Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy: kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

* Art. 86 ust. 10 ustawy: prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują wiele sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Należy zauważyć, że prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie jest jednak związane tylko z otrzymaniem faktury, choćby od strony formalnej poprawnej, przysługuje ono w związku z nabyciem towarów i usług. Uprawnienie to może dotyczyć wyłącznie tych czynności, które faktycznie zostały dokonane. Samo posiadanie faktury nie tworzy bowiem prawa do odliczenia podatku na niej wykazanego. Przysługuje ono tylko wówczas, gdy podatek naliczony związany jest z faktycznie dokonanymi czynnościami opodatkowanymi a ponadto obliczony jest od faktycznie dokonanej sprzedaży. W momencie gdy następuje zwrot części towarów z jednoczesnym zwrotem części należności to w tej części nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Skoro w związku z wcześniej podjętymi czynnościami zmierzającymi do realizacji podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów podatnik zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonał odliczenia podatku naliczonego, będzie zobowiązany do dokonania jego korekty w związku z dokonanym zwrotem towarów i otrzymaniem kwot w związku z tym zwrotem.

Po analizie przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy że jeżeli otrzymane faktury nie odzwierciedlały w całości lub części nabycia towarów - to w całości lub w tej części nie stanowią podstawy do odliczenia podatku naliczonego. Nie ma znaczenia, że Wnioskodawca nie otrzymał korekt faktur. Jeżeli na skutek późniejszych zdarzeń, niemożliwych do przewidzenia, faktury nie odzwierciedlają rzeczywistego obrotu, to Wnioskodawca ma obowiązek dokonać korekty wcześniej odliczonego podatku naliczonego.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku zmniejszenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu - zarówno w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. jak i w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.

W nawiązaniu do wyżej wskazanego obowiązku do dokonania odpowiedniego zmniejszenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu, należy wskazać że Wnioskodawca powinien obowiązek ten zrealizować na podstawie dokumentów wewnętrznych w momencie otrzymania zwrotu części należności za zwrócony towar, gdyż to w tym momencie następuje zmniejszenie obrotu u dostawcy, co oznacza że w części kwoty zmniejszającej obrót prawo do odliczenia w chwili zwrotu tej kwoty nie przysługuje.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe w zakresie momentu dokonania zmniejszenia kwoty podatku naliczonego na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych - zarówno w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. jak i w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.

Należy nadmienić, że niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź w zakresie braku obowiązku zmniejszenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu i momentu dokonania zmniejszenia kwoty podatku naliczonego na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych (pytania oznaczone we wniosku 1a, 1b i 2a, 2b, natomiast w pozostałym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl