IPPP3/443-1178/13-4/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1178/13-4/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2013 r. (data wpływu 20 grudnia 2013 r.) uzupełnionym w dniu 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 14 stycznia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w momencie otrzymania od dostawcy zwrotu części należności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w momencie otrzymania od dostawcy zwrotu części należności.

Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14 stycznia 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie projektowania i produkowania zespołów przewodów, tj. kabli oraz instalacji dla przemysłu motoryzacyjnego Spółka jest zarejestrowana w Polsce, jako podatnik VAT czynny oraz jest zarejestrowana dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych jako podatnik V AT-UE.

W ramach działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski Spółka nabywa towary wykorzystywane dla celów wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowe towary są nabywane przez Spółkę zarówno od polskich podatników VAT w ramach dostawy krajowej, jak i od podatników podatku od wartości dodanej z krajów członkowskich innych niż Polska, w ramach wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów (w wyniku dokonanej dostawy towary są transportowane z terytorium innego kraju członkowskiego na terytorium Polski).

Spółka otrzymuje od kontrahentów faktury VAT dokumentujące dostawę towarów dokonaną na jej rzecz. Faktury otrzymane przez Spółkę, dokumentujące dostawę krajową, zawierają wykazany podatek VAT naliczony przez dostawcę (przykładowo 23% VAT). Spółka dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach.

Z kolei faktury wystawione na rzecz Spółki przez podatników podatku od wartości dodanej nie zawierają podatku VAT naliczonego przez dostawcę (faktury te dokumentują wewnątrzwspólnotową dostawę towarów dokonaną przez te podmioty). Dlatego też Spółka, jako podatnik z tytułu wnętrzwspólnotowego nabycia towarów, rozlicza podatek należny z tytułu przedmiotowych transakcji jednocześnie, Spółka traktuje kwotę podatku należnego z tego tytułu jako kwotę podatku naliczonego.

Po nabyciu towarów zdarza się, że Spółka zgłasza reklamację lub dokonuje zwrotów towarów dostawcom. Ma to miejsce w szczególności w przypadku, gdy po przeprowadzeniu kontroli nabytych towarów okazuje się, że część z nich jest wadliwa, uszkodzona lub niezgodna ze złożonym zamówieniem. Mogą zaistnieć również przypadki, w których Spółka otrzyma zbyt małą ilość zamówionego asortymentu. Dostawcy towarów, co do zasady uznają zgłoszoną przez Spółkę reklamację lub zwrot towarów i zwracają Spółce wpłaconą należność w zakresie, w jakim dokonana dostawa nie była zgodna z zamówieniem Spółki.

W takich przypadkach może się zdarzyć, iż Spółka nie otrzyma od dostawcy faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania dokonanej dostawy, pomimo uiszczenia przez niego na rzecz Spółki wartości zwróconych towarów lub uznanych reklamacji. Sytuacja taka może mieć miejsce zarówno w odniesieniu do dostaw dokonanych przez podatników krajowych, jak i dostaw dokonanych przez podatników podatku od wartości dodanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.

a. Czy w przypadku nieotrzymania przez Spółkę od dostawcy zagranicznego (podatnika podatku od wartości dodanej) faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania pomimo uiszczenia przez dostawcę na rzecz Spółki płatności z tytułu wartości zwróconych towarów lub uznanych reklamacji, Spółka jest zobowiązana do obniżenia podstawy opodatkowania wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów.

b. Jeżeli odpowiedź na pytanie 1e jest twierdząca (Spółka jest zobowiązana do obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), czy Spółka powinna dokonać obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych, w momencie otrzymania od dostawcy zwrotu części należności.

4. W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.

a. Czy w przypadku nieotrzymania przez Spółkę od dostawcy zagranicznego (podatnika podatku od wartości dodanej) faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania, pomimo uiszczenia przez dostawcę na rzecz Spółki płatności z tytułu wartości zwróconych towarów lub uznanych reklamacji, Spółka jest zobowiązana do obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

b. Jeżeli odpowiedź na pytanie 2c jest twierdząca (Spółka jest zobowiązana do obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), czy Spółka powinna dokonać obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych w momencie otrzymania od dostawcy zwrotu części należności.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.

a. W przypadku nieotrzymania przez Spółkę od dostawcy zagranicznego (podatnika podatku od wartości dodanej) faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania, pomimo uiszczenia przez dostawcę na rzecz Spółki płatności z tytułu wartości zwróconych towarów lub uznanych reklamacji, Spółka jest zobowiązana do obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

b. Jeżeli odpowiedź na pytanie 1c jest twierdząca (Spółka jest zobowiązana do obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), Spółka powinna dokonać obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych, w momencie otrzymania od dostawcy zwrotu części należności.

4. W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.:

a. W przypadku nieotrzymania przez Spółkę od dostawcy zagranicznego (podatnika podatku od wartości dodanej) faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania, pomimo uiszczenia przez dostawcę na rzecz Spółki płatności z tytułu wartości zwróconych towarów lub uznanych reklamacji, Spółka jest zobowiązana do obniżenia pod stawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

b. Jeżeli odpowiedź na pytanie 2c jest twierdząca (Spółka jest zobowiązana do obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), Spółka powinna dokonać obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych, w momencie otrzymania od dostawcy zwrotu części należności.

UZASADNIENIE

Ad. 1. c.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o VAT "podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić". Ponadto, jak stanowi ust. 3 przedmiotowej regulacji, "przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio".

Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, "podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanie prawnie, dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów ("bonifikat opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot" nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W świetle powyższego, w ocenie Spółki, w przypadku, gdy dostawca towarów uzna reklamację złożoną przez Spółkę (lub zwrot towarów) oraz dokona na jej rzecz zwrotu należności, w świetle brzmienia przepisów art. 31 ust. 3 w związku z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, Spółka jest zobowiązana do obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, niezależnie od tego, czy otrzyma od zagranicznego dostawcy (podatnika podatku od wartości dodanej) fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania.

Ad. 1. d.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka nie otrzymuje faktur korygujących dokumentujących obniżenie podstawy opodatkowania dokonanego przez nią wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, "w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, mogą być wystawione faktury wewnętrzne (...)". Konsekwentnie, biorąc pod uwagę, iż Spółka nie ma obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w przypadku zmiany wysokości podstawy opodatkowania nie jest ona również obowiązana do wystawienia wewnętrznej faktury korygującej.

Konsekwentnie, w przedmiotowej sytuacji może zdarzyć się, że Spółka nie otrzyma od dostawcy towarów faktury korygującej, jak również nie wystawi wewnętrznej faktury korygującej. Dlatego też w ocenie Spółki obniżenie podstawy opodatkowania możliwe jest jedynie na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych.

Ponadto Spółka pragnie wskazać, iż przepisy ustawy o VAT nie wskazują, w jakim momencie Spółka powinna dokonać obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W ocenie Spółki natomiast moment, w którym należy wykazać w rozliczeniach VAT zmianę podstawy opodatkowania jest zależny od przyczyny zaistnienia tej zmiany. W przedmiotowym przypadku, w momencie dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów Spółka nie posiada wiedzy o tym, czy w odniesieniu do otrzymanych towarów pojawi się konieczność zgłoszenia reklamacji (ewentualnie dokonania zwrotu) i czy takie żądanie zostanie uznane przez dostawcę Spółki. Konsekwentnie, podstawa opodatkowania wykazana przez Spółkę z tytułu tej transakcji, na moment jej dokonania, jest wykazana IV prawidłowej wysokości. Dopiero po otrzymaniu towarów i wykazaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów IV rozliczeniach VAT może okazać się, że na skutek niezgodności otrzymanych towarów ze złożonym zamówieniem, cena należna za przedmiotowe towary (a konsekwentnie również podstawa opodatkowania) zostanie obniżona.

W świetle powyższego należałoby uznać, iż Przesłanka powodująca konieczność zmniejszenia podstawy opodatkowania pojawia się po dokonaniu transakcji (nie jest znana w momencie dokonania dostawy przez podatnika podatku od wartości dodanej). W takim przypadku, zdaniem Spółki, obniżenie wysokości podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powinno zostać wykazane w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie uległa ona zmniejszeniu, tj. w momencie, otrzymania od dostawcy zwrotu części należności ("na bieżąco").

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w stanowisku prezentowanym przez organy podatkowe (przedstawionym przykładowo przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 16 kwietnia 2013 r., sygn. IPPP3/443-75/13-2/SM) oraz sądy administracyjne (przykładowo NSA w wyroku z dnia 1 8 kwietnia 2012 r., sygn. I FSK 1000/11).

Ad. 2. c.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 ustawy o VAT, "do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w tym również dokonywanego na podstawie art. 12a ust. 4-6, stosuje się odpowiednio art. 29a ust. 1, 6, 7, 10 i 11 " przy czym zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawy opodatkowania, (...)" jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, wyłącznie z otrzymanymi dotacjami subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jednocześnie, art. 29a ust. 10 pkt 1 oraz pkt 2 stanowi, iż "podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

1.

kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2.

wartość zwróconych towarów i opakowań, (...).

W świetle powyższego, w ocenie Spółki, w przypadku, gdy dostawca towarów dokonuje na jej rzecz zwrotu należności z tytułu uznanej reklamacji łub zwrotu towarów należałoby uznać, iż zwrot tej należności stanowi obniżkę ceny. Konsekwentnie, w świetle brzmienia przepisów art. 30a ust. 1 w związku z art. 29a ust. 10 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy o VAT, Spółka jest zobowiązana do obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, niezależnie od tego, czy otrzymana od dostawcy zagranicznego (podatnika podatku od wartości dodanej) fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania.

Ad. 2. d.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka nie otrzymuje faktur korygujących dokumentujących obniżenie podstawy opodatkowania dokonanego przez nią wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Jednocześnie, również w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., Spółka nie będzie obowiązana do wystawiania faktur wewnętrznych.

Konsekwentnie, analogicznie do uwag wskazanych w ramach uzasadnienia własnego stanowiska w zakresie pytania 1d), w przedmiotowej sytuacji może zdarzyć się, że Spółka nie otrzyma od dostawcy faktury korygującej, jak również nie wystawi wewnętrznej faktury korygującej. Dlatego też zdaniem Spółki obniżenie podstawy opodatkowania może zostać dokonane jedynie na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych.

Ponadto, analogicznie do uwag wskazanych w ramach uzasadnienia własnego stanowiska i w zakresie pytania 1d), obniżenie podstawy opodatkowania powinno zostać dokonane w momencie otrzymania od dostawcy zwrotu części należności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy nadmienić, iż niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź w zakresie obowiązku obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w momencie otrzymania od dostawcy zwrotu części należności (pytania oznaczone we wniosku 1c, 1d i 2c, 2d) natomiast w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl