IPPP3/443-117/09-2/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-117/09-2/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Aktywizacja zawodowa Twoją szansą" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Aktywizacja zawodowa Twoją szansą" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja zrealizowała projekt pod nazwą: "Aktywizacja zawodowa Twoją szansą" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) - działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa, na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa.

Celem projektu było przygotowywanie beneficjentów ostatecznych do możliwości aktywizacji zawodowej w sferze pozarolniczej, poprzez doradztwo zawodowe, szkolenia związane z pozyskaniem kwalifikacji do wykonywania nowego zawodu.

Wnioskodawca nadmienia, że zgodnie z par. 4 Statutu Fundacji, celem jej działalności jest aktywizowanie bezrobotnych, zwłaszcza młodych do podejmowania działalności gospodarczej na własny rachunek oraz inicjowanie rozwoju małych przedsiębiorstw. Fundacja jest czynnym płatnikiem podatku VAT, natomiast podstawową formą działalności Fundacji jest działalność szkoleniowa, podlegająca zwolnieniu z podatku VAT.

Projekt skierowany był do rolników i domowników z wyłączeniem emerytów i osób zarejestrowanych jako bezrobotne, zamieszkujących gminy wiejskie i miejskie.

Projekt obejmował następujące formy wsparcia dla uczestników projektu:

* warsztaty w zakresie doradztwa zawodowego w celu określenia predyspozycji do wykonywania zawodu,

* szkolenia zawodowe,

* "Kierowca kat. C"

* "Operator wózków jezdniowych, podnośników z mechanicznym napędem podnoszenia"

* "Fryzjer stylista"

W ramach projektu uwzględniono koszty związane z obowiązkowymi badaniami lekarskimi jak również koszty związane z egzaminami nadającymi uprawnienia zawodowe.

Wszystkie usługi oferowane w ramach projektu były bezpłatne, w związku z czym nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z zasadami realizacji projektów w ramach ZPORR, naliczony podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym, (czyli podlegającym refundacji), jeśli zgodnie z przepisami, Beneficjentowi (czyli fundacji) nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług.

W załączeniu, Wnioskodawca przedstawia kopię umowy o dofinansowanie projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacji, jako jednostce która zrealizowała projekt "Aktywizacja zawodowa Twoją szansą" przysługuje prawo do zwrotu lub odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenach towarów i usług nabywanych w celu realizacji przedmiotowego projektu, prowadzonego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - działania 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawową zasadą realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc istnienie związku tegoż podatku z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

* odpłatna dostawa na terytorium kraju,

* odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

* eksport towarów,

* import towarów,

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W przedstawionym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z obrotem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym Fundacji nie przysługuje możliwość odliczenia od podatku należnego lub zwrotu kwot podatku naliczonego zawartych w cenach towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Natomiast przepis art. 8 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Na podstawie art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Podatnicy podatku od towarów i usług, u których kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy - stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Z treści powołanych wyżej przepisów, wynika że:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku VAT,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

A zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż szkolenia prowadzone w ramach realizowanego projektu były nieodpłatne, a dokonane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych lub częściowo opodatkowanych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Fundacja w opisanej sprawie nie będzie miała możliwości odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizowanym projektem, ponieważ polegał on wyłącznie na nieodpłatnym świadczeniu usług, które nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym brak jest związku dokonywanych w ramach projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Reasumując stwierdza się, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w celu realizacji przedmiotowego projektu, z uwagi na to, iż nie służy on sprzedaży opodatkowanej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ podatkowy informuje, że nie dokonuje merytorycznej analizy załączonych do wniosku dokumentów. Wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl