IPPP3/443-1168/12-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1168/12-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 lutego 2013 r. (data wpływu 21 lutego 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 8 lutego 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 12 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z tytułu nabycia opakowań, służących czynnościom opodatkowanym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z tytułu nabycia opakowań, służących czynnościom opodatkowanym. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14 lutego 2013 r., złożonym w dniu 18 lutego 2013 r. (data wpływu 21 lutego 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 8 lutego 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w branży bieliźnianej wyłącznie za pośrednictwem sklepu internetowego, który jest zlokalizowany na czeskim serwerze. Głównymi rynkami zbytu sprzedawanych artykułów są Czechy i Polska. Na terytorium Czech znajduje się siedziba i zarząd Spółki wnioskodawcy oraz prowadzona jest obsługa klienta (przyjmowanie zamówień, obsługa reklamacji itp.). Wnioskodawca posiada status czynnego podatnika w Czechach, dla celów VAT Wnioskodawca zarejestrował się także na terytorium Polski.

Wnioskodawca nabywa od polskich producentów produkty oferowane ww. sklepie internetowym, które składowane są w magazynie zlokalizowanym na terytorium Polski a następnie z tego magazynu są wysyłane do klientów sklepu internetowego. Do ceny sprzedawanych produktów dolicza się koszty dostawy, które zawierają koszt przesyłki kurierskiej i pakowania towarów. Wspomniany magazyn nie stanowi zakładu w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania ani też zyski uzyskiwane przez wnioskodawcę z tytułu sprzedaży produktów polskim konsumentom i wysyłanych z polskiego magazynu nie stanowią dla Wnioskodawcy "dochodów osiągniętych na terytorium Polski" na co wnioskodawca otrzymał potwierdzenie w interpretacji Ministerstwa Finansów z dnia 27 stycznia 2012 r. IPPB5/423-1059/11-4/PS (poprzednio nazwa wnioskodawcy brzmiała R. s.r.o.).

W magazynie produkty są składowane, sortowane na paczki, pakowane w kartony i wysyłane do finalnych odbiorców. Klient nie ma możliwości odbioru towaru w magazynie. Paczki wysyłane są za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej. W związku z tym, Wnioskodawca nabywa od polskich producentów opakowania kartonowe niezbędne do zapakowania produktów. Zakup kartonów dokumentowany jest fakturą VAT na której uwidoczniona jest 23% stawka podatku. Wnioskodawca w związku z tym, że zakupione kartony zużywa w działalności gospodarczej obniża kwotę podatku należnego o kwotę podatku z tytułu nabycia kartonów.

Podatek należny jest wykazywany w deklaracji podatkowej Wnioskodawcy VAT-7 z uwagi na prowadzoną sprzedaż krajową (23%) jak i WDT (0%).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT na zakup kartonów zużywanych w działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazanego na fakturach dokumentujących zakup kartonów. Należy zaznaczyć, że podatek od towarów i usług obciąża konsumpcję i dlatego też podatek ten winien pozostać neutralny dla podatników VAT. Zgodnie z art. 86 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Czynności opodatkowane zostały wskazane z kolei w art. 5 ustawy i są to:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 15 ustawy z kolei określa kto może zostać uznany za podatnika VAT. Jednocześnie wnioskodawca (posiadający status przedsiębiorcy) zarejestrował się w Polsce dla celów VAT. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Wnioskodawca prowadzi odpłatną sprzedaż towarów, która to w zależności od miejsca wysyłki towarów przybierze postać odpłatnej dostawy towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Są to więc czynności opodatkowane w rozumieniu art. 5 ustawy.

Dla celów wykonywania tej działalności niezbędny jest zakup kartonów, ponieważ towar dostarczany jest do klienta za pomocą poczty lub firmy kurierskiej. Kartony są zużywane w związku z tą działalnością. Związek pomiędzy zakupem kartonów a prowadzoną działalnością opodatkowaną jest więc bezpośredni.

Reasumując wnioskodawca posiada status podatnika VAT oraz dokonuje czynności opodatkowanych, w związku z tym ma prawo do dokonania obniżenia podatku należnego zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 1 ustawy. Zastrzeżenia wskazane w powołanym artykule nie odnoszą się do działalności wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), dalej zwana ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, jako czynny podatnik w Czechach i w Polsce, prowadzi działalność gospodarczą w branży bieliźnianej wyłącznie za pośrednictwem sklepu internetowego, który jest zlokalizowany na czeskim serwerze. Głównymi rynkami zbytu sprzedawanych artykułów są Czechy i Polska. Na terytorium Czech znajduje się siedziba i zarząd Wnioskodawcy oraz prowadzona jest obsługa klienta (przyjmowanie zamówień, obsługa reklamacji itp.).

Wnioskodawca nabywa od polskich producentów produkty oferowane w swoim sklepie internetowym, które składowane są w magazynie zlokalizowanym na terytorium Polski a następnie z tego magazynu są wysyłane do klientów sklepu internetowego. Do ceny sprzedawanych produktów dolicza się koszty dostawy, które zawierają koszt przesyłki kurierskiej i pakowania towarów. W magazynie produkty są składowane, sortowane na paczki, pakowane w kartony i wysyłane do finalnych odbiorców. Klient nie ma możliwości odbioru towaru w magazynie. Paczki wysyłane są za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej. W związku z tym, Wnioskodawca nabywa od polskich producentów opakowania kartonowe niezbędne do zapakowania produktów, z 23% podatkiem VAT. Wnioskodawca w związku z tym, że zakupione kartony zużywa w działalności gospodarczej obniża kwotę podatku należnego o kwotę podatku z tytułu nabycia kartonów.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy jest uprawniony do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT na zakup kartonów zużywanych w działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wnioskodawca prowadzi działalność w branży bieliźniarskiej, jako polski podatnik VAT dokonuje w Polsce sprzedaży opodatkowanej. Towary, które zakupuje od polskich przedsiębiorców są składowane, sortowane, pakowane i wreszcie wysyłane do klientów z magazynu znajdującego się na terytorium Polski. Przedmiotowe zakupy kartonów zużywa do tej działalności gospodarczej wykonywanej w Polsce. Zatem istnieje związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, który umożliwia Wnioskodawcy skorzystanie z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w składanej deklaracji podatkowej VAT-7.

Podsumowując, stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako polski podatnik VAT, jest uprawniony do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT na zakup kartonów zużywanych w działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl