IPPP3/443-1160/09-3/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1160/09-3/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 10 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług wykonania i przebudowy basenów zlokalizowanych w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług wykonania i przebudowy basenów zlokalizowanych w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej jest wykonywanie robót budowlano-remontowo-montażowych w zakresie budowy, projektowania i wykonywania basenów. Spółka wykonuje również prace o charakterze budowlano-remontowo-montażowym w zakresie już istniejących basenów. W chwili obecnej Spółka prowadzi negocjacje z inwestorem, posiadającym jednorodzinny budynek mieszkalny, który będzie przedmiotem remontu generalnego. Zamierzeniem inwestora jest m.in. zaadaptowanie jednego pomieszczenia, prawdopodobnie garażu, pod budowę niedużego basenu. W związku z adaptacją jednego z pomieszczeń przedmiotem wykonywanych przez Spółkę czynności będzie kompleksowe przeprowadzenie prac budowlano-montażowych wraz z dostawą niezbędnych urządzeń do prawidłowego funkcjonowania basenu i wentylacji pomieszczenia wraz z izolacją wewnętrzną ścian hali basenowej. Szczegółowy zakres prac budowlano-montażowych zawierał będzie m.in.:

1.

Wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej w pomieszczeniu przeznaczonym pod halę basenową.

2.

Wykonanie instalacji elektrycznej w pomieszczeniu przeznaczonym pod halę basenową.

3.

Położenie płyt paroizolacyjnych

4.

Kompleksowe wykonanie niecki basenu

5.

Wykonanie łaźni parowej i sauny suchej

6.

Montaż rozruch urządzeń:

a.

filtrów do wody

b.

urządzeń dozujących,

c.

centrali osuszającej

d.

wentylacyjnych

e.

generatora pary pieca do sauny

f.

niecki z tworzywa sztucznego lub pustaków styropianowych wyłożonych wykładziną PCV

Zgodnie z założeniami inwestycja wykonywana będzie etapami, które uzgadniane będą z inwestorem. Rozliczenie prac również następować będzie etapami według ich postępu.

Równolegle Spółka prowadzi negocjacje z innym inwestorem, posiadającym jednorodzinny budynek mieszkalny, w którym istnieje już basen. Czynności wykonywane przez Spółkę dotyczyły będą wykowania prac o charakterze remontowo-montażowym w zakresie istniejącego już basenu, a w szczególności: zmiany technologii uzdatniania wody, wymiany wyposażenia związanego z istniejącym basenem, wyłożenie niecki nową wykładziną ceramiczną lub PCV. Jednocześnie w związku z kompleksowym wykonaniem prac Spółka dokona również wymiany filtra, montażu urządzeń dozujących oraz montażu atrakcji wodnych. Wykonywane usługi będą wiązały się również z wykonaniem różnych czynności o charakterze budowlanym w przedmiotowym jednorodzinnym budynku mieszkalnym.

W uzupełnieniu z dnia 22 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.) Spółka wslazała, iż opisane we wniosku usługi klasyfikuje jako:

* 41.00.30.0 - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.)

* 45.21.11-00.00 - Roboty ogólnobudowlane związane z budownictwem mieszkaniowym jedno-lub dwurodzinnym, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Jednocześnie opisane we wniosku usługi wykonywane są w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych sklasyfikowanych w PKOB 1110.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Spółkę kompleksowe, szeroko rozumiane usługi budowlano-remontowo-montażowe oraz remontowo-montażowe w zakresie wykonania oraz przebudowy basenów zlokalizowanych w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych wraz z dostawą niezbędnych urządzeń do prawidłowego funkcjonowania basenu opodatkowane będą stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie art. 41 ust. 2 tej ustawy stanowi, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Z kolei ust. 12 tego artykułu przewiduje, że stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy). Z definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym ustawa wyłącza:

1.

budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robot konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - w zakresie w jakim wymienione roboty i remonty obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zdaniem Spółki świadczone kompleksowe usługi budowlano-remontowo-montażowe oraz remontowo-montażowe w zakresie wykonania oraz przebudowy basenów zlokalizowanych w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym wraz z dostawą niezbędnych urządzeń do prawidłowego funkcjonowania basenu opodatkowane będą stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl art. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c) ustawy.

Ponadto zgodnie z § 37 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Nadmienia się, iż powołane wyżej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. zaczęło obowiązywać od 1 stycznia 2010 r. Zastąpiło ono rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Obowiązujący od dnia 1 stycznia 2010 r. przepis § 37 pkt 1 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. zastąpił § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., jednak jego treść została jedynie rozszerzona o okres możliwości stosowania obniżonej stawki tj. do dnia 31 grudnia 2010 r.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla rozstrzygnięcia prawidłowości zastosowania stawki podatku dla przedmiotowej usługi niezbędne jest wskazanie symbolu PKWiU. Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), zmienionego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 "Roboty budowlane", który obejmuje:

a.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

b.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

c.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Należy zauważyć, iż bez znaczenia jest powierzchnia domu bowiem podstawą zastosowania stawki 7% będzie:

* w przypadku usług wykonywanych na powierzchni użytkowej domu do 300 m2 - art. 41 ust. 12c ustawy o VAT,

* dla usług wykonywanych na powierzchni użytkowej domu ponad 300 m2 - § 37 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie budowy, projektowania i wykonywania basenów. Spółka wykonuje również prace o charakterze budowlano-remontowo-montażowym w zakresie już istniejących basenów. Spółka prowadzi negocjacje z inwestorem, który zamierza zaadaptować jedno pomieszczenie posiadanego jednorodzinnego budynku mieszkalnego, prawdopodobnie garażu, pod budowę basenu. W związku z powyższą inwestycją, przedmiotem wykonywanych przez Spółkę czynności będzie kompleksowe przeprowadzenie prac przeprowadzenie prac budowlano-montażowych wraz z dostawą niezbędnych urządzeń do prawidłowego funkcjonowania basenu i wentylacji pomieszczenia wraz z izolacją wewnętrzną ścian hali basenowej.

Spółka prowadzi również negocjacje z innym inwestorem posiadającym jednorodzinny budynek mieszkalny, w którym istnieje już basen. Czynności wykonywane przez Spółkę będą polegać na wykonywaniu prac remontowo-montażowych w zakresie: zmiany technologii uzdatniania wody, wymiany wyposażenia, wyłożenie niecki nową wykładziną ceramiczną lub PCV, wymiany filtra, montażu urządzeń dozujących oraz montażu atrakcji wodnych.

Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi sklasyfikował pod symbolem PKWiU 45.21.11-00.00 Roboty ogólnobudowlane związane z budownictwem mieszkaniowym jedno lub dwurodzinnym zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż opisane we wniosku usługi wykonywane są w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych sklasyfikowanych w PKOB 1110.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż świadczone przez Spółkę usługi w zakresie wykonania oraz przebudowy basenów zlokalizowanych w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych będą opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl