IPPP3/443-1154/12-4/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1154/12-4/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) uzupełnionym w dniu 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 10 grudnia 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 13 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki importu towarów zakwalifikowanych do CN - 2202 901011 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki importu towarów zakwalifikowanych do CN - 2202 901011.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14 grudnia 2012 r., złożonym w dniu 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 10 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgłaszany przez Wnioskodawcę towar, to napój na bazie aloesu zawierający 21% sproszkowanego żelu z aloesu i 9% żelu z aloesu. Kod CN towaru - 2202 901011. Wg rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 XII 2011 r. napoje zawierające powyżej 20% soku z owoców lub warzyw obciążone są w imporcie 5% podatkiem VAT/ poniżej 20% -VAT 23%/

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż napój na bazie aloesu zawiera:

* 57, 88% wody mineralnej

* 21,00% sproszkowanego żelu z aloesu,

* 9,00% żelu z aloesu,

* 11,00% cukier trzcinowy

* 0,70% miód,

* 0,20% mleczan wapnia,

* 0,10% kwasek cytrynowy,

* 0,07% smak winogronowy,

* 0,03% cytrynian sodu,

* 0,02% guma gellan.

Jak wynika z przedstawionego powyżej składu, napój ten jest napojem bezalkoholowym, niezawierającym tłuszczu mlekowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT Wnioskodawca powinien zastosować w przypadku importu napoju z aloesu.

Zdaniem Wnioskodawcy: fakt, że omawiany napój w swoim składzie nie zawiera soku z owoców lub warzyw a sok z kaktusa, który też jest rośliną, upoważnia Wnioskodawcę do zastosowania 5% stawki VAT w imporcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłe uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Z treści art. 41 ust. 15 ustawy wynika, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, do celów poboru podatku w imporcie, wykaz towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

W myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie objętych stawką tego podatku o której mowa w art. 41 ust. 2 i art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 293, poz. 1727 z późn. zm.) określił wykaz towarów i usług wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) stanowiące odpowiednio załączniki do nr 1 i 2 do tego rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje zgłoszenia celnego napoju na bazie aloesu zawierającego 21% sproszkowanego żelu z aloesu i 9% żelu z aloesu. Wnioskodawca wskazuje że towar ma następujący Kod CN 2202 901011. Ponadto napój na bazie aloesu zawiera: 57, 88% wody mineralnej, 21,00% sproszkowanego żelu z aloesu, 9,00% żelu z aloesu, 11,00% cukier trzcinowy, 0,70% miód, 0,20% mleczan wapnia, 0,10% kwasek cytrynowy, 0,07% smak winogronowy, 0,03% cytrynian sodu, 0,02% guma gellan. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki, jaką należy zastosować w imporcie towarów.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia "wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług" pod poz. 176 pod symbolem 2202 wymieniono wody, włącznie z wodami mineralnymi i wodami gazowanymi, zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego, lub wody aromatyzowane i pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyłączeniem soków owocowych i warzywnych, objętych pozycją 200919 w objaśnieniu do indeksu nr 19 wskazano wyłącznie niegazowane napoje, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz niegazowane napoje zawierające tłuszcz mlekowy.

Jednocześnie w objaśnieniach wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu importu towarów zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

I tak w załączniku nr 2 do rozporządzenia "wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług" w poz. 124 pod symbolem 2202 wymieniono wody, włącznie z wodami mineralnymi i wodami gazowanymi, zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego, lub wody aromatyzowane i pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyłączeniem soków owocowych i warzywnych, objętych pozycją 200911 w objaśnieniu do indeksu nr 11 wskazano wyłącznie niegazowane napoje, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz niegazowane napoje zawierające tłuszcz mlekowy.

W tym miejscu należy wskazać, iż zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia: "sok", "aloes", "warzywo", "roślina". W związku z tym należy posiłkować się w tym zakresie definicją zawartą w opracowaniach słownikowych.

Z zawartej w Słowniku języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) definicji "warzywa" wynika, iż jest to roślina zielna, której korzenie, liście, kwiatostany lub owoce używane są jako pożywienie.

Natomiast "owoc" - zgodnie z definicją zawartą w tym samy słowniku - to jadalna część rośliny powstała z kwiatu.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca wskazał, że dokonuje importu napoju na bazie aloesu zawierającego 21% sproszkowanego żelu z aloesu i 9% żelu z aloesu.

Zatem w niniejszej sprawie należy sprawdzić czy aloes (roślinę tą) można zaliczyć do warzywa lub owocu.

Według definicji zawartej w Słowniku wyrazów obcych PWN, aloes to bylina z rodziny asfodelowatych o grubych, mięsistych liściach zakończonych kolcami, pochodząca z Afryki, mająca zastosowanie w medycynie i kosmetyce, uprawiana także jako roślina doniczkowa (Słownik wyrazów obcych pod redakcją Mirosława Bańko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 45).

Dodatkowo aloes nie został wymieniony w powszechnie obowiązującej "klasyfikacji warzyw", także Główny Urząd Statystyczny w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w Sekcji A "Produkty rolnictwa, leśnictwa, łowiectwa i rybactwa oraz usługi wspomagające", która zawiera m.in. rośliny uprawne i produkty pochodzenia roślinnego nie zawarł aloesu w grupowaniu wskazującym warzywa i owoce.

Ponadto, Rozporządzenie komisji (WE) nr 161/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. dotyczące klasyfikacji niektórych towarów w Nomenklaturze Scalonej (Dz. Urz. UE L Nr 51, str. 5), w załączniku wskazuje iż "aloes nie jest owocem objętym działem 8, lecz rośliną objętą działem 6", który obejmuje "drzewa żywe i pozostałe rośliny; bulwy, korzenie i podobne; kwiaty cięte i liście ozdobne". tym samym nie można aloesu zaliczyć do warzyw czy owoców o których mowa w załączniku nr 2 pod poz. 124.

A zatem skoro aloes jak wskazano powyżej nie jest warzywem ani owocem a napój ten jest napojem bezalkoholowym to Wnioskodawca ma prawo zastosować 5% stawkę importując przedmiotowy towar.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl