IPPP3/443-1151/12-6/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1151/12-6/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 7 lutego 2013 r. (data wpływu 8 lutego 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 23 stycznia 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 31 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku konsekwencji po stronie nabywcy za nieterminowe, bądź całkowite niezłożenie deklaracji VAT przez swojego dostawcę towaru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku konsekwencji po stronie nabywcy za nieterminowe, bądź całkowite niezłożenie deklaracji VAT przez swojego dostawcę towaru. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 6 lutego 2013 r., złożonym w dniu 7 lutego 2013 r. (data wpływu 8 lutego 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 23 stycznia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma dokonuje sprzedaży na rzecz odbiorców m.in. polskich i unijnych. W miesiącu wrzesień 2012 firma wystąpiła o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni - spełniając wszystkie przesłanki w oparciu o art. 88 i 87 ustawy o podatku od towarów i usług. Naczelnik urzędu zażądał przeprowadzenia kontroli w zakresie prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa - zasadności zwrotu różnicy podatku naliczonego w terminie określonym w art. 87 ust. 6. W trakcie kontroli ujawniono, iż jeden z dostawców firmy nie złożył w swoim urzędzie skarbowym deklaracji VAT za okres kontrolowany. Urząd skarbowy firmy uznał iż, bezzasadne jest dokonanie zwrotu z tytułu nabycia towarów i usług pozostałych i odliczenie podatku VAT naliczony z faktur zakupu towaru od dostawcy ww. opisanego, ponieważ nie wywiązał się on z obowiązku złożenia deklaracji.

Równocześnie firma informuje iż sprzedaż towaru od ww. dostawcy odbywała się tylko i wyłącznie na terenie Polski - nadwyżka w deklaracji wynika z sprzedaży WDT, towar dla WDT został zakupiony od innego dostawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1. Czy firma dokonując zakupu od swoich dostawców ma obowiązek sprawdzenia czy zostały złożone przez nich deklaracje VAT. Czy firma ponosi jakieś konsekwencje za nie terminowe, bądź całkowite nie złożenie deklaracji VAT przez swojego dostawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Firma uważa iż za niewykazanie w deklaracji VAT dostawy przez dostawcę nie może ponosić odpowiedzialności, tym bardziej że sprzedaż została ze strony firmy opodatkowana, a podatek rozliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika iż Wnioskodawca jako polski podatnik czynny, dokonuje sprzedaży towarów na rzecz odbiorców m.in. polskich i unijnych. W miesiącu wrześniu 2012 Wnioskodawca wystąpił o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni - spełniając wszystkie przesłanki w oparciu o art. 88 i 87 ustawy o podatku od towarów i usług. W trakcie kontroli ujawniono, iż jeden z dostawców Wnioskodawcy nie złożył w swoim urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej VAT za okres kontrolowany. Urząd skarbowy uznał iż bezzasadne jest dokonanie zwrotu z tytułu nabycia towarów i usług pozostałych i odliczenie podatku VAT naliczony z faktur zakupu towaru od dostawcy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy dokonując zakupu od swoich dostawców ma obowiązek sprawdzenia czy zostały złożone przez nich deklaracje podatkowe VAT i czy Wnioskodawca ponosi jakieś konsekwencje za nieterminowe, bądź całkowite niezłożenie deklaracji VAT przez swojego dostawcę.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.

Zapewnia ono tym samym neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego obciążenia finansowego.

Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W art. 88 ustawy zdefiniowano szereg przypadków, w których odliczenie nie może być dokonane. Wyłączenia te podzielić należy na dwie grupy: o charakterze materialnym (tzn. o braku możliwości odliczenia VAT decyduje sam charakter zakupu) i o charakterze formalnym (tzn. podatnik nie może rozliczyć VAT ze względu na to, że nie posiada odpowiednich dokumentów). Jednak w tym zamkniętym katalogów przypadków nie znajduje się wyłączenie, odnoszące się do nieterminowego, bądź całkowitego niezłożenia deklaracji podatkowej VAT przez dostawcę towaru czy usługi.

Jak wskazuje Wnioskodawca w stanie faktycznym, towar zakupiony od dostawcy, został sprzedany na terenie Polski. Zatem nabyty towar został przez Wnioskodawcę wykorzystany do czynności opodatkowanych, które wykonuje jako podatnik podatku VAT. Jednocześnie, z żadnych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika obowiązek podatnika, zamierzającego skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT, by badał, czy wystawca faktury za towary lub usługi, których odliczenie ma dotyczyć, jest podatnikiem, czy dysponuje towarami będącymi przedmiotem transakcji i jest w stanie je dostarczyć oraz czy wywiązuje się z obowiązku złożenia deklaracji.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż towar zakupiony przez Wnioskodawcę wykorzystywany jest do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wskazanych zakupów. Tym samym Wnioskodawca nie może ponosić żadnych konsekwencji za nieterminowe, bądź niezłożenie deklaracji podatkowej VAT przez swojego dostawcę towaru.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W zakresie pozostałych pytań zawartych we wniosku, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl