IPPP3/443-115/14-3/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-115/14-3/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2014 r. wpłynął wniosek Spółki o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej; "Podatnik", "Wnioskodawca") jest spółką komandytowo-akcyjną z siedzibą w Paryżu. Podatnik jest zarejestrowany dla potrzeb podatkowych (w tym VAT) w Polsce pod nazwą "Spółka Komandytowo - Akcyjna Oddział w Polsce", pod numerem VAT PL.

Wnioskodawca prowadzi działalność usługową, świadcząc m.in. usługi związane z administracyjno-techniczną obsługą funduszy inwestycyjnych.

Podatnik posiada oddziały na terytorium poszczególnych państw europejskich m.in. w Niemczech, we Francji, we Włoszech, w Luksemburgu, w Hiszpanii, na Wyspach Normandzkich. Oddziały te stanowią wewnętrzne jednostki organizacyjne w strukturze Wnioskodawcy, jako podatnika VAT. Podatnik posiada oddział również w Polsce (dalej: "Polski Oddział"). Za pośrednictwem Polskiego Oddziału, Podatnik wykonuje na terytorium Polski czynności opodatkowane VAT (w chwili obecnej jest to w przeważającej części wynajem części najmowanej powierzchni biurowej w Warszawie.)

W związku z powyższym, Podatnik wystawia w Polsce (za pośrednictwem Polskiego Oddziału) faktury VAT, oraz składa deklaracje VAT wykazując kwotę podatku należnego.

W ramach swojej działalności, Podatnik świadczy usługi poza terytorium Polski - za pośrednictwem ww. oddziałów zlokalizowanych w poszczególnych państwach europejskich.

W proces świadczenia tych usług jest również zaangażowany Polski Oddział, tj. personel zatrudniony w Polskim Oddziale wykonuje czynności (które szczegółowo opisane są w dalszej części niniejszego wniosku), stanowiące element usług świadczonych przez Podatnika za pośrednictwem pozostałych oddziałów. Innymi słowy, efekty pracy personelu zatrudnionego w Polskim Oddziale są przesyłane do poszczególnych oddziałów i stanowią element usług świadczonych przez Podatnika za pośrednictwem poszczególnych oddziałów jego usługobiorcom (przede wszystkim funduszom inwestycyjnym), mających siedzibę poza terytorium Polski.

W związku ze świadczeniem usług poza terytorium Polski, do świadczenia których zaangażowany jest personel zatrudniony w Polskim Oddziale, Podatnik nabywa w Polsce towary i usługi opodatkowane VAT. Towary te (oraz usługi) są niezbędne dla możliwości utrzymywania w Polsce personelu, a w konsekwencji dla możliwości świadczenia przez Podatnika usług poza terytorium kraju w obecnym (oraz zakładanym) zakresie.

Do nabywanych towarów / usług należy przede wszystkim usługa najmu powierzchni biurowej w Warszawie, w której wykonuje pracę zatrudniony przez Polski Oddział personel. Oprócz tego, do nabywanych przez Podatnika w Polsce (za pośrednictwem Polskiego Oddziału) towarów i usług należą m.in.:

* usługi telekomunikacyjne (opłata za telefony, Internet) oraz informatyczne;

* usługi nabycia energii elektrycznej;

* nabycie sprzętu komputerowego;

* nabycie oprogramowania komputerowego;

* nabycie wyposażenia biura (przykładowo, papier do drukarek, tonery, meble biurowe itp.).

Aby zobrazować opisaną powyżej strukturę przykładem, Podatnik świadczy (za pośrednictwem niemieckiego oddziału znajdującego się we Frankfurcie) usługi niemieckiemu funduszowi inwestycyjnemu, polegające np. na dokonywaniu wyceny aktywów netto tego funduszu.

Ponieważ, jak wskazano powyżej, usługi te są świadczone za pośrednictwem niemieckiego oddziału Podatnika, w takim przypadku faktura VAT wystawiana jest przez niemiecki oddział. Niemniej jednak, do świadczenia tych usług wykorzystywana jest również praca pracowników zatrudnionych w polskim Oddziale Podatnika (którzy dokonują części stosownych kalkulacji i weryfikacji) i stanowi ona element składowy tej usługi. W takim przypadku, na potrzeby wewnętrznych rozliczeń pomiędzy polskim Oddziałem oraz oddziałem niemieckim Podatnika, do Polskiego Oddziału alokowane jest (w wewnętrznej strukturze Wnioskodawcy, jako podatnika) wynagrodzenie, które kalkulowane jest w oparciu o koszty poniesione przez Polski Oddział, powiększone o uzgodnioną marżę.

Wewnętrzny przepływ efektów pracy w ramach własnej struktury, tj. przepływ efektów pracy pomiędzy Polskim Oddziałem a innymi oddziałami Wnioskodawcy nie jest traktowany przez Podatnika jako świadczenie usług przez Polski Oddział dla pozostałych oddziałów - gdyż poszczególne oddziały, stanowiące wewnętrzne jednostki organizacyjne Wnioskodawcy, jako podatnika VAT, nie są odrębnymi podatnikami. Dlatego też należy uznać, że nabywane w Polsce towary i usługi pozostają w związku nie z czynnościami wewnętrznymi wykonywanymi w ramach struktury podatnika, lecz bezpośrednio z usługą końcową świadczoną przez Wnioskodawcę jego usługobiorcom (bez nabycia usług w Polsce, np. usługi najmu, Wnioskodawca nie mógłby utrzymywać w Polsce personelu, wykorzystywanego do świadczenia usług poza terytorium Polski).

Świadczone przez Podatnika w ww. lokalizacjach czyli w Niemczech, we Francji, we Włoszech, w Luksemburgu, w Hiszpanii, na Wyspach Normandzkich usługi (dalej: "Usługi") związane z administracyjno-techniczną obsługą funduszy inwestycyjnych.

W ramach tych Usług, Polski Odział wykonuje następujące czynności, składające się na elementy wykonywanych Usług, (czynności wykonywane przez polski Oddział mogą w całości odpowiadać zakresowi Usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę, bądź stanowić element szerszej usługi mającej charakter administracyjno-technicznego wsparcia funduszy inwestycyjnych):

W sytuacji, gdy przy czynności zaznaczone jest "w przyszłości" oznacza to, że w chwili obecnej czynności takie nie są jeszcze wykonywane, jednak będą one wykonywane w przyszłości

1. Czynności związane z wykonywaniem obowiązków depozytariusza:

* weryfikowanie poprawności wyceny funduszy - tzw. usługa NAV (Net Asset Value - wartości netto aktywów funduszy) oraz ceny jednostki w celu ustalenia i aktualizacji rzeczywistej wartości składników funduszy;

* uzgadnianie sald rachunków pieniężnych i papierów wartościowych banku depozytariusza i funduszu;

* przygotowywanie raportów i informacji finansowych na potrzeby funduszy, w tym dotyczących projekcji płynności funduszy, limitów inwestycyjnych, itp.;

* Monitorowanie zgodności wykonywanych procesów wewnętrznych z zewnętrznymi i wewnętrznymi regulacjami oraz wymogami i politykami dotyczącymi funduszy, (w przyszłości);

* Monitorowanie transakcji na rachunkach funduszy i potwierdzanie ich autentyczności oraz zgodności z regulacjami. (w przyszłości).

2. Czynności agenta transferowego:

* Prowadzenie rejestrów uczestników funduszy, gromadzenie i przetwarzanie danych o członkach funduszy;

* dokonywanie transferów jednostek i gromadzenie informacji o nich;

* zarządzanie procesem zleceń, reklamacji i komunikacji z klientami funduszy oraz organizacja obiegu dokumentów dotyczących operacji transferu jednostek;

* obsługa procesów związanych z subskrypcją i umarzaniem jednostek, w tym kontrola zgodności dokonanych transakcji kupna/sprzedaży jednostek uczestnictwa funduszu z aktualną wyceną jego aktywów.

3. Czynności związane z obsługą transakcji na funduszach (tzw. "Fund Dealing Service"), jako część usługi powierniczej (kustodialnej):

* Umieszczanie ofert nabycia lub sprzedaży udziałów w funduszach na rzecz klientów funduszy lub organizowanie i administrowanie transakcją transferu tych udziałów. (w przyszłości);

* Organizowanie oraz kontrolowanie rozliczenia ww. Transakcji;

* Zajmowanie się oraz administrowanie wszelkimi tzw. czynnościami korporacyjnymi funduszy (ang. "corporate actions"), wynikającymi z udziałów klientów funduszy, (w przyszłości);

* Wykonywanie wszystkich pozostałych funkcji administracyjno-kontrolnych odnoszących się do udziałów uczestników w funduszach;

* Utrzymanie, rozwój, testowanie i wdrażanie systemów i narzędzi niezbędnych do wsparcia omawianej usługi, (w przyszłości).

4. Czynności administrowania funduszem (jako usługa outsorcingowa) świadczona na rzecz klientów takich jak podmioty zarządzające funduszami oraz podmioty które utworzyły fundusz:

* Prowadzenie ksiąg oraz rejestrów funduszu; (w przyszłości)

* Administrowanie wszelkimi transakcjami wykonywanymi przez zarządzającego funduszem (operacje rynkowe, takie jak rozliczenia, potwierdzenia z osobami trzecimi); (w przyszłości);

* Administrowanie wszelkimi zmianami rynku, takimi jak dywidendy, działania korporacyjne;

* Prowadzenie weryfikacji, kontroli oraz uzgodnień pomiędzy rejestrami zarządzającego; funduszem oraz rejestrami podmiotów trzecich;

* Przygotowanie wycen funduszy, kalkulacji wycen aktywów netto funduszy oraz raportów dla funduszy (w przyszłości).

Należy podkreślić, iż w zakresie Usług świadczonych funduszom inwestycyjnym (na które składają się wyżej wymienione czynności wykonywane przez Polski Oddział) Podatnik nie ma uprawnień decyzyjnych dotyczących transakcji kupna / sprzedaży instrumentów finansowych lub papierów wartościowych przez te fundusze ani innych kompetencji związanych z decydowaniem o aktywach funduszy, lub też działalności samych funduszy. Usługi Wnioskodawcy dotyczą wyłącznie administracyjnego, technicznego oraz rachunkowego wsparcia funduszy, związanego z transakcjami przeprowadzanymi przez te podmioty.

W związku ze świadczeniem poza terytorium Polski Usług, oraz ponoszenia przez Podatnika w Polsce wydatków na towary oraz usługi, które są związane ze świadczonymi Usługami, wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii, czy (oraz w jakim zakresie) Podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w Polsce, które można powiązać z ww. Usługami.

Odpowiedź na ww. pytanie jest w świetle art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT uzależniona od okoliczności, czy świadczone przez Podatnika Usługi, na które składają się opisane powyżej czynności Polskiego Oddziału, dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyby Usługi te były świadczone na terytorium kraju. W związku z tym, wątpliwości Podatnika dotyczą również kwestii, czy opisane Usługi nie byłyby zwolnione z opodatkowania, gdyby były świadczone w Polsce, a tym samym dawały prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jednocześnie należy wskazać, że nabywane w Polsce towary oraz usługi mogą dotyczyć zarówno świadczenia opisanych powyżej Usług, jak również świadczenia (nieobjętych niniejszym wnioskiem) innych usług, co do których Podatnikowi nie przysługiwałoby w Polsce prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Innymi słowy, występowały oraz mogą występować sytuacje, w których Podatnik otrzymuje faktury (np. faktury za najem powierzchni), które w zakresie części wykazanego na nich podatku naliczonego pozostają w bezpośrednim związku z Usługami, zaś w pozostałej części pozostają one w związku z innymi usługami wykonywanymi przez Podatnika, w tym takimi, które nie dają prawa do odliczenia podatku.

W takiej sytuacji Podatnik, na podstawie posiadanej dokumentacji, jest w stanie dokonać przyporządkowania części podatku wykazanego na fakturze. Na potrzeby ww. przyporządkowania Podatnik stosuje oraz stosowałby alokację bazującą na tzw. "Centrach Powstawania Kosztów". Centra Powstawania Kosztów polegają na tym, że na potrzeby prowadzonej przez Podatnika rachunkowości wprowadzona została opcja grupowania (na etapie księgowania każdej faktury) ponoszonych przez Podatnika wydatków do poszczególnych zespołów oraz podjednostek funkcjonujących w obrębie Polskiego Oddziału.

Na podstawie Centrów Powstania Kosztów Podatnik jest w stanie określić, które zespoły/podjednostki Polskiego Oddziału biorą udział w świadczeniu Usług, a które w świadczeniu innych usług, np, niedających prawa do odliczenia podatku naliczonego, a w konsekwencji w jakim zakresie otrzymana faktura dotyczy poszczególnej działalności.

W sytuacji, gdy dana faktura dotyczy więcej niż jednej podjednostki / zespołu, przypisywanie kosztów do poszczególnych podjednostek/zespołów (a więc do Centrów Powstawania Kosztów) następuje w oparciu o klucze alokacji, do których należą, przykładowo:

* liczba osób zatrudnionych w danej podjednostce Polskiego Oddziału (tzw. headcount) - w takiej sytuacji, w przypadku otrzymania faktury dotyczącej więcej niż jednej podjednostki Polskiego Oddziału, jest ona alokowana do poszczególnych podjednostek w oparciu o liczbę osób w nich zatrudnionych. W ten sposób, jeśli faktura dotyczy np. nabycia usług szkoleniowych, w której uczestniczyło 5 osób pracujących w jednej podjednostce, oraz 5 osób pracujących w innej podjednostce, Spółka jest w stanie alokować oraz wykazać jaka część faktury dotyczy działalności poszczególnych podjednostek;

* powierzchnia mierzona w m2, wykorzystywana przez poszczególne podjednostki;

Klucze alokacji stosowane są w taki sposób, aby obiektywnie odzwierciedlać związek danego zakupu z poszczególną działalnością.

Jednocześnie, nabywane towary i usługi mogą być niezbędne do funkcjonowania pracowników zatrudnionych w podjednostkach / działach Polskiego Oddziału, które są niezbędne zarówno do możliwości podejmowania przez Polski Oddział czynności składających się na opisane Usługi, jak również do inne czynności wykonywanych przez Polski Oddział. Dotyczy to, przykładowo, działu personalnego (tzw. dział HR), który obsługuje zarówno (a) pracowników zatrudnionych w działach wykonujących czynności składające się na Usługi, jak również (b) pracowników zatrudnionych w innych działach. Również w przypadku takich działów Spółka, na podstawie obiektywnych kluczy alokacji jest w stanie wykazać, w jakim zakresie działalność danego działu jest związana z poszczególnymi usługami świadczonymi przez Podatnika.

W konsekwencji, wątpliwości Podatnika dotyczą również kwestii, czy jest on uprawniony - w sytuacji, w której jedna faktura VAT (np. faktura za najem powierzchni biurowej) jest związana zarówno z opisanymi powyżej Usługami, jak również z innymi usługami, niedającymi prawa do odliczenia podatku naliczonego, do dokonywania bezpośredniej alokacji części podatku wykazanego na fakturze, z zastosowaniem obiektywnych oraz miarodajnych metod (kluczy) alokacji, np. opisanych powyżej centrów powstawania kosztów.

Podatnik pragnie także wskazać, że w trakcie kontroli podatkowej / postępowania podatkowego, na żądanie organów podatkowych będzie w stanie przedstawić następujące dokumenty dotyczące związku podatku naliczonego z opisanymi wyżej Usługami świadczonymi poza terytorium kraju:

* faktury VAT dokumentujące nabycie towarów lub usług w Polsce

* wewnętrzna umowa zawarta pomiędzy Polskim Oddziałem i poszczególnymi oddziałami Wnioskodawcy (tzw. "service level agreement").

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (we wniosku oznaczone jako pytanie 3):

Czy opisane w stanie faktycznym dokumenty, wskazujące na związek nabytych w Polsce towarów i usług z opisanymi w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym Usługami świadczonymi przez Podatnika poza terytorium Polski, są wystarczającymi dokumentami do spełnienia warunku dokumentacyjnego o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy;

Opisane w stanie faktycznym dokumenty, wskazujące na związek nabytych w Polsce towarów i usług z opisanymi w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym Usługami świadczonymi przez Podatnika poza terytorium Polski, są wystarczającymi dokumentami do spełnienia warunku dokumentacyjnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT.

Artykuł 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT, wskazuje, iż jednym z warunków do dokonania odliczenia podatku naliczonego w związku ze świadczeniem usług / dostawą towaru poza terytorium kraju jest (obok warunku iż, podatek mógłby zostać odliczony, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju) posiadanie przez podatnika dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z wykonywanymi poza terytorium kraju czynnościami;

Ww. przepis (ani żaden inny przepis Ustawy o VAT) nie precyzuje, jakie konkretnie dokumenty podatnik powinien skompletować, w celu wykazania (udowodnienia) związku odliczonego podatku z czynnościami wykonanymi poza terytorium kraju.

W opinii Wnioskodawcy, oznacza to, że dopuszczalne jest skompletowanie przez podatnika każdej formy dokumentów, w tym tzw. dowodów wewnętrznych, o ile będą one w stanie wykazać (a) wykonanie usług poza terytorium kraju oraz (b) związek dokonanych w Polsce zakupów z usługami wykonanymi poza terytorium kraju. Wykładnię taką wspiera, pomocniczo, brzmienie przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie dopuszczalnych dowodów które mogą być przedstawiane przez podatnika (lub gromadzone przez organy podatkowy) w postępowaniu podatkowym. Zgodnie z tymi przepisami jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem (art. 180 Ordynacji podatkowej).

Stanowisko Podatnika w zakresie dopuszczalności każdej formy dowodów, o ile są one w stanie wykazać związek odliczonego podatku z wykonywanymi poza terytorium kraju czynnościami, jest podzielane zarówno w piśmiennictwie podatkowym, jak również w interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe.

Dla przykładu, w Komentarzu do Ustawy o VAT autorstwa T. Michalika (T. Michalik, "Ustawa o VAT. Komentarz", wyd, CH Beck 2013, Komentarz do art. 86) wskazano iż: "Ustawodawca nie precyzuje, jakiego rodzaju dokumenty są wymagane - zważywszy na charakter okoliczności, która miałaby być dowiedziona, wydaje się, iż mogą to być jakiekolwiek dokumenty, w tym dokumenty wewnętrzne podatnika (takie jak np. korespondencja handlowa)."

Natomiast w Komentarzu do Ustawy o VAT pod redakcją J. Martini, (J. Martini "VAT 2010", wyd. CH. Beck, 2010 r., Komentarz do art. 86) wskazano iż: "Należy zatem przyjąć, że omawiana przesłanka jest spełniona, gdy podatnik jest w stanie udokumentować w jakikolwiek sposób związek zakupu ze sprzedażą opodatkowaną poza terytorium kraju."

Stanowisko to potwierdzają także organy podatkowe.

Dla przykładu, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 lipca 2011 r., sygn. ITPP2/443-643/11/EK wskazano, iż "Należy zaznaczyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują kwestii, jakie dokumenty powinien Pan posiadać, aby udokumentować, że ww. usługa została wykonana poza terytorium kraju, jednakże, mając na uwadze regulację art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej należy wskazać, że jako dowód może posłużyć wystawiona przez Pana faktura VAT oraz zamówienie od podmiotu niemieckiego."

Dlatego też, należy przyjąć, że w sytuacji w której w trakcie kontroli podatkowej / postępowania podatkowego Polski Oddział Wnioskodawcy będzie w posiadaniu (na żądanie organu podatkowego będzie w stanie wygenerować z systemu informatycznego) dokumenty takie, jak wymienione w opisie stanu faktycznego, będzie to wystarczające do wykazania związku, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką komandytowo-akcyjną z siedzibą w Paryżu. Podatnik jest zarejestrowany dla potrzeb podatkowych w Polsce pod nazwą "Wnioskodawca Spółka Komandytowo - Akcyjna Oddział w Polsce". Wnioskodawca prowadzi działalność usługową, świadcząc m.in. usługi związane z administracyjno-techniczną obsługą funduszy inwestycyjnych.

Wnioskodawca posiada oddziały na terytorium poszczególnych państw europejskich m.in. w Niemczech, we Francji, we Włoszech, w Luksemburgu, w Hiszpanii, na Wyspach Normandzkich. Oddziały te stanowią wewnętrzne jednostki organizacyjne w strukturze Wnioskodawcy, jako podatnika VAT.

Za pośrednictwem Polskiego Oddziału, Wnioskodawca wykonuje na terytorium Polski czynności opodatkowane VAT - obecnie jest to w przeważającej części wynajem części najmowanej powierzchni biurowej w Warszawie. W związku z tym, Wnioskodawca, poprzez swój polski oddział, wystawia faktury VAT, oraz składa deklaracje podatkowe VAT wykazując kwotę podatku należnego.

W ramach swojej działalności, Wnioskodawca świadczy usługi poza terytorium Polski - za pośrednictwem oddziałów zlokalizowanych w poszczególnych państwach europejskich. W związku ze świadczeniem usług poza terytorium Polski, do świadczenia których zaangażowany jest personel zatrudniony w Polskim Oddziale, Wnioskodawca nabywa w Polsce towary i usługi opodatkowane VAT. Towary oraz usługi są niezbędne dla możliwości utrzymywania w Polsce personelu, a w konsekwencji dla możliwości świadczenia przez Wnioskodawcę usług poza terytorium kraju.

Do nabywanych towarów i usług należy przede wszystkim usługa najmu powierzchni biurowej w Warszawie, w której wykonuje pracę zatrudniony przez Polski Oddział personel. Oprócz tego, Wnioskodawca nabywa m.in. usługi telekomunikacyjne, informatyczne, usługi nabycia energii elektrycznej, nabycie sprzętu komputerowego, nabycie oprogramowania komputerowego, oraz nabycie wyposażenia biura.

W związku z tak przedstawionym stanem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, jakiego rodzaju dokumenty, wskazujące na związek nabytych w Polsce towarów i usług z Usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę poza terytorium Polski, są wystarczającymi dokumentami do spełnienia warunku dokumentacyjnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju, jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do doliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem, usługi świadczone poza terytorium kraju powinny mieć charakter sprzedaży opodatkowanej.

Wnioskodawca wskazuje, że dopuszczalne jest skompletowanie każdej formy dokumentów, w tym tzw. dowodów wewnętrznych, o ile będą one w stanie wykazać wykonanie usług poza terytorium kraju oraz związek dokonanych w Polsce zakupów z usługami wykonanymi poza terytorium kraju.

W myśl art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Stosowanie do brzmienia § 2 ww. artykułu, jeżeli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia, organ podatkowy odbiera od strony, na jej wniosek, oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. Przepis art. 196 § 3 stosuje się odpowiednio.

Z brzmienia przepisów Ordynacji podatkowej wynika, że w zakresie dopuszczalnych dowodów które mogą być przedstawiane przez podatnika jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Innymi słowy, przepisy wymagają, aby Wnioskodawca dysponował takimi dokumentami, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Podsumowując, stwierdzić należy, że wymienione przez Wnioskodawcę dokumenty, które mogą wskazywać na związek nabytych w Polsce towarów i usług z Usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę poza terytorium Polski, są wystarczającymi dokumentami do spełnienia warunku dokumentacyjnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie, podkreślić należy, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W zakresie pozostałych pytań sformułowanych przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 3 lutego 2014 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl