IPPP3/443-1142/12-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1142/12-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku (data wpływu 12 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu wypełniania informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu wypełniania informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub X.) jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych, prowadzącym bazy paliw na terenie całego kraju. Spółka składuje paliwa do bieżącej dystrybucji, w ramach zapasów obowiązkowych, a także magazynuje państwowe rezerwy paliw ciekłych.

W ramach swojej działalności X., świadczy dla klientów - krajowych i międzynarodowych koncernów paliwowych, usługę komponowania benzyn silnikowych z bioetanolem. W tym celu Spółka oprócz benzyn silnikowych odbiera w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składów podatkowych nieskażony alkohol etylowy (bioetanol). Dostawy bioetanolu są dokonywane z wykorzystaniem autocystern bądź cystern kolejowych.

W sytuacji dokonywania dostaw bioetanolu za pomocą cystern kolejowych, po przybyciu transportu do składu podatkowego, bioetanol wprowadzony do składu podatkowego jest podczas rozładunku cysterny kolejowej komponowany z benzyną w ilości co najmniej 95% benzyny oraz co najwyżej 5% bioetanolu. W konsekwencji zmieszania obu składników, powstaje gotowy wyrób tj. benzyna zawierająca bioetanol.

Natomiast w przypadku dostaw bioetanolu autocysternami, po przybyciu transportu do składu podatkowego bioetanol jest podczas rozładunku autocysterny komponowany z benzyną w ilości ok. 20% benzyny oraz ok. 80% bioetanolu. W konsekwencji zmieszania obu składników powstaje tzw. przedmieszka, która jest następnie magazynowana w składzie podatkowym, w odrębnych, specjalnie do tego przeznaczonych zbiornikach buforowych (przedmieszka nie stanowi odrębnego produktu i nie jest nigdy wyprowadzana poza obszar składu podatkowego, w którym powstała). Następnie przedmieszka jest wykorzystywana do produkcji produktu finalnego tj. benzyny zawierającej bioetanol. Wyrób gotowy zawiera co najmniej 95% benzyny oraz co najwyżej 5% bioetanolu.

Z punktu widzenia dokumentacyjnego, Spółka przyjmuje alkohol etylowy nieskażony na podstawie e-AD oraz PwS wystawionych przez dostawcę (PwS tylko przy dostawach krajowych). Natomiast odbiór alkoholu jest dokumentowany raportem odbioru w systemie EMCS oraz dokumentem PzS (dla celów kontroli akcyzowej). Następnie, z systemu informatycznego Spółki generowane są dokumenty przyjęcia alkoholu oraz dokumenty wydania alkoholu do produkcji benzyny etylizowanej.

Spółka pragnie wyjaśnić, w jaki sposób w opisanym stanie faktycznym należy właściwie wypełniać informacje o wyrobach akcyzowych w składach podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób w sytuacjach opisanych w stanie faktycznym należy wypełniać informacje o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W okolicznościach wskazanych w stanie faktycznym w informacjach akcyzowych INF-A dotyczących alkoholu etylowego X. powinna wpisywać ilość alkoholu etylowego (bioetanolu) odebranego od dostawcy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy a następnie tą samą ilość alkoholu wykazać w całości jako zużytą do wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych tj. benzyn silnikowych. Z kolei w informacjach INF-D dotyczących paliw silnikowych Spółka powinna wpisywać ilość benzyny silnikowej powstałej ze zmieszania bioetanolu i benzyny. W INF-D powinna być również wykazywana produkcja w toku tj. przedmieszka powstała w wyniku zmieszania bioetanolu z benzyną silnikową.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

Zgodnie z art. 21 ust. 6 ustawy akcyzowej podatnicy prowadzący składy podatkowe zobowiązani są do składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym. Wzór informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (dalej: informacje akcyzowe) określają załączniki do rozporządzenia w sprawie deklaracji. Zakres danych jakie powinny zawierać informacje akcyzowe określa art. 53 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Stosownie do treści tego przepisu w informacji akcyzowej podmioty prowadzące składy podatkowe zobowiązane są wskazywać następujące informacje:

* ilość wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury,

* kwoty akcyzy przypadające do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,

* ilość wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym.

Jednocześnie rozporządzenie w sprawie deklaracji określa odrębne wzory informacji akcyzowych dla poszczególnych grup wyrobów akcyzowych. W przypadku Spółki istotne są informacje akcyzowe dotyczące paliw silnikowych (INF-D) oraz w ograniczonym zakresie informacje dotyczące alkoholu etylowego (INF-A).

Spółka jako podmiot przyjmujący, magazynujący i wydający w procedurze zawieszenia poboru akcyzy paliwa silnikowe jest zobowiązana i co miesiąc składa do właściwego naczelnika urzędu celnego informacje akcyzowe dotyczące paliw silnikowych (INF-D). W związku z tym, że X. nie jest producentem alkoholu etylowego, w tym również bioetanolu, powstały wątpliwości co do obowiązku przygotowywania i składania do właściwego naczelnika urzędu celnego informacji dotyczących alkoholu etylowego (INF-A). Wątpliwości te wynikają z faktu, iż już w momencie przyjmowania bioetanolu do składów podatkowych Spółki jest on mieszany z paliwem silnikowym tj. benzyną. W rezultacie, pomimo iż X. z punktu widzenia dokumentacyjnego (raport odbioru w systemie EMCS i dokument PzS) przyjmuje bioetanol (tekst jedn.: alkohol etylowy) w praktyce Spółka nie magazynuje alkoholu etylowego. W przeważającej części tj. w przypadku transportu cysternami kolejowymi, alkohol etylowy od razu mieszany jest z benzyną silnikową w takiej proporcji, iż minimum 95% objętości stanowi benzyna silnikowa a maksimum 5% bioetanol. Z kolei w przypadku transportu bioetanolu cysternami samochodowymi na etapie zlewania bioetanolu do zbiorników dodawane jest 20% benzyny silnikowej. W zbiorniku buforowym nie jest więc przyjmowany czysty alkohol etylowy a bioetanol z zawartością 20% benzyny silnikowej. Jednak i w tym przypadku powstała mieszanina (zwana przedmieszką) nie jest wydawana do zbiorników wyrobów gotowych a tylko składowana jest w zbiorniku buforowym, z którego ten komponent podawany jest dalej rurociągami do punktu wydawania benzyn do autocystern samochodowych. W tym też punkcie następuje ostateczne komponowanie benzyny polegające na tym, iż do benzyny bez zawartości bioetanolu dodawana jest taka ilość powstałego komponentu tj. przedmieszki, że do autocysterny przeznaczonej do benzyn wlewane paliwo składa się w co najmniej 95% z benzyny oraz nie więcej niż 5% bioetanolu.

Jak wynika z powyższego opisu, w praktyce Spółka nie przyjmuje więc alkoholu etylowego tylko od razu dokonuje jego mieszania z benzyną. Tym niemniej, biorąc pod uwagę, że dokumenty wystawione przez dostawców bioetanolu wskazują, iż X. przyjmuje do składu podatkowego alkohol etylowy, zdaniem Spółki powinna ona składać informacje akcyzowe INF-A. Jednakże, mając na uwadze fakt, iż już w momencie rozładunku cystern z bioetanolem następuje proces komponowania paliw silnikowych, zdaniem X. w informacji akcyzowej dotyczącej alkoholu etylowego Spółka powinna wskazywać faktyczną ilość odebranego alkoholu etylowego w temperaturze 20 st. C tj. zlanego z cystern kolejowych czy autocystern (poz. 23 w części C.3 formularza INF-A - Ilość wyrobów akcyzowych przyjęta do składu podatkowego) oraz jednocześnie tą samą ilość X. powinna wykazywać w poz. 25 tego formularza - Ilość wyrobów akcyzowych zużytych do produkcji. Tego rodzaju sposób wypełniania informacji akcyzowej INF-A będzie nie tylko zgodny z występującym w Spółce procesem technologicznym komponowania benzyn z bioetanolem, ale również z obiegiem dokumentacji akcyzowej (komunikaty w systemie EMCS) oraz wewnętrznymi dokumentami generowanymi w Spółce.

Z kolei w informacjach akcyzowych INF-D X. powinna wykazywać faktyczną ilość paliw silnikowych, w tym benzyn silnikowych, jaka została przyjęta do składu podatkowego, skomponowana w składzie podatkowym z wykorzystaniem bioetanolu, w tym również przedmieszki. W informacji akcyzowej INF-D Spółka powinna również wykazać całkowitą ilość paliw silnikowych w temperaturze 15°C jakie są magazynowane w składzie podatkowym oraz wydawane ze składu podatkowego zarówno w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak i poza tą procedurą. W ilości tej powinna też zostać uwzględniona benzyna silnikowa z bioetanolem, który został dodany w składach podatkowych Spółki.

W informacji akcyzowej INF-D powinny też być wskazywane wszystkie komponenty do produkcji paliw jakie znajdują się w składzie podatkowym, w tym również przedmieszka. Komponenty te bowiem służą bezpośrednio do produkcji paliw i już na etapie ich przygotowania znane jest ich przeznaczenie tzn. że nie tylko zostaną dodane do paliw silnikowych ale z góry wiadomo, iż zostaną one dodane do benzyny silnikowej (w przypadku przedmieszki) lub oleju napędowego. W efekcie, wszystkie komponenty do produkcji paliw analogicznie jak gotowe paliwo silnikowe powinny być wykazywane w temperaturze 15°C. Wykazywanie w informacji akcyzowej INF-D komponentów do produkcji paliw silnikowych jest również zbieżne z szeroką definicją paliw silnikowych jaka jest zawarta w art. 86 ust. 2 ustawy akcyzowej.

Zdaniem Spółki za niewłaściwe należałoby uznać w ogóle niewykazywane w informacjach akcyzowych komponentów do produkcji paliw. Wprawdzie, zgodnie z zasadami klasyfikacji wyrobów, X. nie jest zobowiązane do klasyfikowania produkcji w toku, w tym powstałych komponentów do produkcji paliw. Jednakże, w związku z tym, iż już na etapie tworzenia komponentu tj. w przypadku X. przedmieszki, znane jest jej przeznaczenie (tekst jedn.: do komponowania benzyn z maksymalną zawartością 5% bioetanolu), w opinii Spółki za prawidłowe należy uznać uwzględnienie przedmieszki w informacji akcyzowej INF-D.

Reasumując, zdaniem Spółki, prawidłowym jest uznanie, że w informacjach akcyzowych INF-A dotyczących alkoholu etylowego X. powinna wpisywać ilość alkoholu etylowego (bioetanolu) odebranego od dostawcy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy a następnie tą samą ilość alkoholu wykazać w całości jako zużytą do wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych tj. benzyn silnikowych. Natomiast w informacjach INF-D dotyczących paliw silnikowych Spółka powinna wpisywać ilość benzyny silnikowej powstałej ze zmieszania bioetanolu i benzyny. W INF-D powinna być również wykazywana produkcja w toku tj. przedmieszka powstała w wyniku zmieszania bioetanolu z benzyną silnikową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotemskargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl