IPPP3/443-1141/10-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1141/10-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1141/10-2/JK z dnia 7 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a) ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a) ustawy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1141/10-2/JK z dnia 7 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza dokonywać rozliczeń transakcji zawieranych w systemie obrotu towarami giełdowymi organizowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. zgodnie z art. 21 ust. 3a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm., zwanej dalej "ustawą o obrocie instrumentami finansowymi"). Na rynku tym, do którego zgodnie z powołanym wyżej przepisem ustawy o obrocie instrumentami finansowymi stosować się mają odpowiednio przepisy ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 48, poz. 284 z późn. zm., zwanej dalej "ustawą o giełdach towarowych"), które dotyczą giełdy towarowej, będą dokonywane transakcje sprzedaży, których przedmiotem będzie energia elektryczna, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia dla energii elektrycznej, o których mowa w art. 9e ust. 1 i art. 9l ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm., zwanej dalej "prawem energetycznym"), uprawnienia do emisji CO 2 oraz kontrakty forward na energię elektryczną albo na prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej lub z uprawnień do emisji CO 2.

Spółka będzie pełniła dla transakcji zawieranych na tym rynku funkcję giełdowej izby rozrachunkowej, zgodnie z art. 18 ustawy o giełdach towarowych. Spółka będzie więc organizować i prowadzić rozliczenia tych transakcji na rzecz członków prowadzonej przez siebie giełdowej izby rozrachunkowej. Sposób prowadzenia tych rozliczeń zakłada, że w ramach ich przeprowadzania Spółka będzie nabywać od zbywcy i jednocześnie sprzedawać nabywcy energię elektryczną będącą przedmiotem transakcji zawartej pomiędzy nimi na rynku organizowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Podmioty występujące w transakcjach zawartych na tym rynku jako sprzedawcy oraz nabywcy energii elektrycznej pozostaną wobec siebie anonimowi. Z tego względu Spółka będzie występować wobec tych podmiotów, ewentualnie wobec członków giełdowej izby rozrachunkowej reprezentujących te podmioty w rozliczeniach transakcji, odpowiednio:

* jako nabywca energii elektrycznej w stosunku do sprzedawców,

* jako sprzedawca energii elektrycznej w stosunku do nabywców.

Spółka będzie zatem nabywać energię elektryczną od sprzedawców i jednocześnie sprzedawać ją nabywcom.

Zasady rozliczania transakcji sprzedaży energii elektrycznej określone zostały przez Spółkę:

* w regulaminie, wydanym na podstawie art. 18 ust. 4 ustawy o giełdach towarowych, oraz

* w szczegółowych zasadach rozliczania transakcji, wydanych na podstawie regulaminu.

Członkostwo w Izbie prowadzonej przez Spółkę wiąże się z koniecznością zaakceptowania powyższych dokumentów, ponieważ umowa o członkostwo w tej Izbie ma charakter adhezyjny. Postanowienia tychże dokumentów mają charakter generalny i nie będą ulegały zmianie w stosunku do poszczególnych członków Izby. Członkowie Izby nie będą ustalać indywidualnych warunków członkostwa w Izbie oraz sposobu rozliczania transakcji zawartych w obrocie towarami giełdowymi organizowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Członkowie Izby nie będą zawierać ze Spółką innych dotyczących rozliczania transakcji, poza umową o uczestnictwo, której warunki określają wyżej wymienione dokumenty.

Zgodnie z pkt 9.2.1 szczegółowych zasad rozliczania transakcji "należne wpływy na rachunek rozliczeniowy następują w okresach tygodniowych, w każdy piątek oraz ostatniego dnia miesiąca." Zgodnie natomiast z pkt 9.2.2 szczegółowych zasad rozliczania transakcji "w przypadku, gdy termin płatności nie przypada na roboczy, należne wpływy są realizowane w najbliższy następujący po nim dzień roboczy."

Szczegółowe zasady określają zatem m.in. sposób rozliczeń Spółki z członkami Izby z tytułu rozliczeń transakcji zawieranych w energii elektrycznej, w tym termin płatności (pkt 9.2.1 i 9.2.2 powyżej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przystąpienie podmiotu trzeciego do Izby Spółki, w charakterze członka, w celu zawarcia umowy nabycia bądź sprzedaży energii elektrycznej, co wiąże się z akceptacją regulaminu oraz szczegółowych zasad rozliczania transakcji jest równoznaczne z zawarciem umowy, o której mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, określającej termin płatności z tytułu dostawy energii elektrycznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT jeżeli dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą obowiązek podatkowy powstaje w chwili wystawienia faktury, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wydania towaru. Jednakże, art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT przewiduje szczególny moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy energii elektrycznej. Przepis ten przewiduje, że obowiązek podatkowy z tytułu dostawy energii elektrycznej powstaje z upływem terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tego tytułu.

Spółka będzie występować jako strona transakcji, czyli sprzedawać i kupować energię elektryczną do/od podmiotów trzecich, które przystąpiły do giełdowej izby rozrachunkowej Spółki, poprzez akceptację regulaminu oraz szczegółowych zasad rozliczania transakcji, mających charakter adhezyjny. Szczegółowe zasady rozliczania transakcji określają m.in. sposób rozliczeń Spółki z nabywcami i odbiorcami energii, w tym termin płatności dotyczący transakcji sprzedaży i kupna energii elektrycznej.

W konsekwencji, zdaniem Spółki przystąpienie podmiotu trzeciego do giełdowej izby rozrachunkowej Spółki w charakterze członka, w celu zawarcia umowy nabycia lub sprzedaży energii elektrycznej, poprzez akceptację regulaminu oraz szczegółowych zasad rozliczania transakcji jest równoznaczne z zawarciem umowy, o której mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, określającej termin płatności z tytułu dostawy energii elektrycznej.

Zdaniem Spółki, nie ma znaczenia okoliczność, iż umowa zawierana pomiędzy Spółką oraz członkiem giełdowej izby rozrachunkowej Spółki nie ma charakteru umowy indywidualnej, na której treść mają wpływ obie strony, a ma natomiast charakter umowy adhezyjnej, do której członek giełdy przystępuje poprzez złożenie oświadczenia o akceptacji treści regulaminu oraz szczegółowych zasad rozliczania transakcji. Istotnym jest natomiast, iż szczegółowe zasady rozliczania transakcji wskazują zasady rozliczania transakcji przeprowadzanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., w tym termin płatności, a członek izby Spółki poprzez przystąpienie do niej, warunki te akceptuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 w pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. (nadanym ustawą z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym - Dz. U. z 2010 r. Nr 247, poz. 1652) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.

Z wyżej powołanego przepisu wynika, że obowiązek podatkowy z tytułu dostaw energii elektrycznej powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej. Oznacza to, że niezależnie od daty zrealizowania świadczenia, otrzymania zapłaty czy wystawienia faktury, nawet jeżeli wystawienie faktury lub zapłata (zaliczka, przedpłata itp.) nastąpi wcześniej niż wykonanie usługi, obowiązek i tak powstanie z dniem upływu terminu płatności określonego w umowie.

W sytuacji opisanej we wniosku zasady rozliczania transakcji sprzedaży energii elektrycznej określone zostały przez Spółkę w "Regulaminie Izby" zwanym dalej: "regulaminem", wydanym na podstawie art. 18 ust. 4 ustawy o giełdach towarowych oraz w "szczegółowych zasadach zabezpieczania, rozliczania i rozrachunku przez Izbę transakcji zawieranych na poee - Rynku Towarowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.", zwanych dalej: "szczegółowymi zasadami rozliczania transakcji", wydanych na podstawie regulaminu.

Członkostwo w Izbie prowadzonej przez Spółkę wiąże się z koniecznością zaakceptowania powyższych dokumentów, ponieważ umowa o członkostwo w tej Izbie ma charakter adhezyjny. Postanowienia tychże dokumentów mają charakter generalny i nie będą ulegały zmianie w stosunku do poszczególnych członków Izby. Członkowie Izby nie będą ustalać indywidualnych warunków członkostwa w Izbie oraz sposobu rozliczania transakcji zawartych w obrocie towarami giełdowymi organizowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Członkowie Izby nie będą zawierać ze Spółką innych dotyczących rozliczania transakcji, poza umową o uczestnictwo, której warunki określają wyżej wymienione dokumenty.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż szczegółowe zasady rozliczania transakcji określają m.in. sposób rozliczeń Spółki z członkami Izby z tytułu rozliczeń transakcji zawieranych w energii elektrycznej, w tym termin płatności. Zgodnie z pkt 9.2.1 szczegółowych zasad rozliczania transakcji "należne wpływy na rachunek rozliczeniowy następują w okresach tygodniowych, w każdy piątek oraz ostatniego dnia miesiąca." Zgodnie natomiast z pkt 9.2.2 szczegółowych zasad rozliczania transakcji "w przypadku, gdy termin płatności nie przypada na roboczy, należne wpływy są realizowane w najbliższy następujący po nim dzień roboczy."

Stosownie do art. 19 ust. 13 w pkt 1 lit. a) ustawy obowiązek podatkowy z tytułu dostaw energii elektrycznej powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej. W prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. Oznacza to, że ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowanych przez podatników decyzji w zakresie konstruowania umów cywilnoprawnych, jednakże umowy te nie mogą zmieniać obowiązków, jakie wynikają z prawa podatkowego.

W związku z powyższym z punktu widzenia analizowanego przepisu w sprawie będącej przedmiotem zapytania przystąpienie podmiotu trzeciego do Izby Spółki, w charakterze członka, w celu zawarcia umowy nabycia bądź sprzedaży energii elektrycznej, wiążące się z akceptacją regulaminu oraz szczegółowych zasad rozliczania transakcji jest równoznaczne z zawarciem umowy, o której mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a) ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl