IPPP3-443-114/09-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-114/09-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

"Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku (data wpływu 16 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kwalifikacji działań Prezesa Agencji... S. A. wykonywanych przy pomocy Agencji oraz opodatkowania zwrotu kosztów związanych z obsługą organizacyjną wypłat świadczeń należnych byłym pracownikom stoczni - jest prawidłowe".

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zwrotu kosztów związanych z obsługą organizacyjną wypłat świadczeń należnych byłym pracownikom stoczni.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

1. Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego reguluje postępowanie kompensacyjne będące rodzajem postępowania administracyjnego. Organem administracyjnym I instancji w postępowaniu kompensacyjnym jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy, Prezes Zarządu Agencji, który wszczyna postępowanie kompensacyjne, wydaje w jego toku postanowienia i decyzje administracyjne, jak również zawiera umowy z tymczasowym nadzorcą oraz zarządcą kompensacji. Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. Prezes Agencji wykonuje zadania określone w ustawie przy pomocy Agencji.

Artykuł 124 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. reguluje kwestię kosztów postępowania kompensacyjnego. Do kosztów tych zalicza się m.in. wydatki postępowania kompensacyjnego, do których należą w szczególności wydatki na:

* obsługę postępowania kompensacyjnego, w tym wydatki rady wierzycieli, nadzorcy tymczasowego i zarządcy kompensacji (art. 124 ust. 2 pkt 1 ustawy),

* wynagrodzenie obserwatora, tymczasowego nadzorcy i zarządcy kompensacji (art. 124 ust. 2 pkt 2 ustawy),

* wydatki na funkcjonowanie Agencji w zakresie bezpośredniej obsługi Prezesa Agencji w toku postępowania kompensacyjnego (art. 124 ust. 3 pkt 5 ustawy).

Agencja będzie pokrywać koszty postępowania związane z bezpośrednią obsługą Prezesa Agencji w toku postępowania kompensacyjnego, koszty i wydatki związane z funkcjonowaniem tymczasowego nadzorcy oraz koszty i wydatki na wynagrodzenie zarządcy kompensacji. Źródłem finansowania wymienionych powyżej kosztów postępowania kompensacyjnego jest Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców (zgodnie z art. 128 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r.), którego dysponentem jest Minister Skarbu Państwa. Wydatki Agencji dotyczące ponoszonych kosztów postępowania kompensacyjnego będę Agencji refundowane ze środków Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców na podstawie porozumienia określającego zasady i terminy zwrotu kosztów, które zostanie zawarte z Ministrem Skarbu Państwa.

2. Na podstawie art. 123 ust. 8 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego Agencja została zobowiązana do wypłacania na rzecz byłych pracowników stoczni objętych Programem Zwolnień Monitorowanych, świadczeń pieniężnych finansowanych z Funduszu Pracy. W zakresie Programu Zwolnień Monitorowanych Agencja występuje w stosunku do byłych pracowników stoczni jako pracodawca (art. 123 ust. 5 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r.). Na pokrycie kosztów związanych z obsługą organizacyjną wypłat świadczeń należnych w ramach Programu Agencja otrzyma, na podstawie porozumienia zawartego z Ministerstwem Skarbu Państwa, refundację finansowaną z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców. Refundacja będzie obliczona na podstawie faktycznych kosztów poniesionych przez Agencję (zakup usług obcych, opłaty bankowe, wynagrodzenia itp.) na obsługę wypłat świadczeń pieniężnych dla byłych pracowników stoczni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy Agencja, z tytułu czynności wykonywanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego, jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.

Czy Agencja z tytułu otrzymania zwrotu kosztów związanych z obsługą organizacyjną wypłat świadczeń należnych byłym pracownikom stoczni w ramach Programu Zwolnień Monitorowanych, w stosunku do których Agencja występuje jako pracodawca, powinna wystawić na Ministerstwo Skarbu Państwa fakturę VAT, czy też potraktować tą czynność jako niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Zdaniem Wnioskodawcy Agencja z tytułu czynności wykonywanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W opisanym stanie faktycznym, w opinii Agencji, znajduje zastosowanie przepis art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W toku postępowania kompensacyjnego, w zakresie określonym art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. Agencja pełni funkcję urzędu obsługującego organ administracji, jakim w tym postępowaniu jest Prezes Agencji. Obowiązek wykonywania tych działań został nałożony na Agencję przepisami prawa - ustawą z dnia 19 grudnia 2008 r. o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego. Działania Agencji w zakresie postępowania kompensacyjnego nie są również wykonywane na podstawie umowy cywilnoprawnej. Porozumienie, jakie zostanie zawarte z Ministrem Skarbu Państwa nie będzie bowiem stanowiło umowy o wykonywanie czynności w toku postępowania (ponieważ obowiązki Agencji w tym zakresie wynikają wprost z przepisów ustawy), lecz jedynie będzie regulowało zasady finansowania wydatków Agencji związanych z wykonywaniem obowiązków publicznoprawnych, ze środków Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, który - zgodnie z art. 128 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. - stanowi źródło pokrycia kosztów postępowania kompensacyjnego.

Ponadto zakres i charakter działań podejmowanych przez Agencję wskazują, że nie mają one charakteru usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Usługą w rozumieniu tych przepisów jest bowiem każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Dla stwierdzenia, że w danym stanie faktycznym świadczona jest usługa niezbędne jest zatem, aby istniał odbiorca świadczenia, tj. podmiot na rzecz którego usługa jest świadczona. W opisanym stanie faktycznym Agencja nie dokonuje świadczenia na rzecz osoby trzeciej, lecz wyłącznie pokrywa koszty postępowania kompensacyjnego (wynagrodzenie nadzorcy tymczasowego, wydatki nadzorcy tymczasowego, wynagrodzeń zarządcy kompensacji) oraz wykonuje czynności związane z obsługą organizacyjną organu prowadzącego postępowanie, którym jest Prezes Zarządu Agencji, nie będący dla Spółki (Agencji) osobą trzecią. Wobec powyższego, w opinii Wnioskodawcy, ze względu na brak odbiorcy (beneficjenta) czynności wykonywanych Agencję na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r., w opisanym stanie faktycznym, nie ma miejsca świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, zwrot wymienionych w stanie faktycznym kosztów, który Agencja będzie otrzymywać na podstawie porozumienia z Ministrem Skarbu Państwa, finansowany z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, nie będzie stanowił dla Agencji obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie, ponieważ działania wykonywane przez Agencję w toku postępowania kompensacyjnego nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Agencji nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem towarów i usług na potrzeby postępowania.

2. Zdaniem Wnioskodawcy wypłata świadczeń należnych byłym pracownikom stoczni w ramach Programu Zwolnień Monitorowanych, w stosunku do których Agencja występuje jako pracodawca, nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Obowiązek wypłaty tych świadczeń, a tym samym ponoszenia kosztów organizacyjnych związanych z techniczną obsługą tych wypłat wynika z art. 123 ust. 8 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. Działania Agencji w tym zakresie mają zatem charakter zadań publicznych, nałożonych wprost przepisami prawa. Zwrot poniesionych kosztów bezpośrednio związanych z obsługą organizacyjną wypłat nie stanowi również dotacji w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. nie jest to bowiem dopłata do ceny świadczenia usług. Zdaniem Wnioskodawcy nie powstaje zatem z tego tytułu obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, a jednocześnie Agencji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego do zakupów związanych z obsługą organizacyjną wypłat świadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl