IPPP3/443-1139/12-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1139/12-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2012 r. (data wpływu 12 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki 0% dla świadczonych usług spedycji na rzecz polskiego podatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki 0% dla świadczonych usług spedycji na rzecz polskiego podatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi spedycyjne zlecone przez polskiego kontrahenta polegające na organizacji przewozu towaru z Hiszpanii do Polski. Towar będzie w Polsce rozładowany i przygotowany do wywozu do Rosji. Następnie nastąpi odbiór przez przewoźnika rosyjskiego, który wywiezie towar poza granice kraju (Rosja).

Na trasie z Hiszpanii do Polski będzie korzystała z usług polskiej firmy transportowej, która poinformowała, że jeżeli Wnioskodawczyni dostarczy im list przewozowy stwierdzający wywóz towaru poza granicę Unii Europejskiej, to zastosują do swojej usługi stawkę VAT 0%. List przewozowy CMR będzie wystawiony przez nadawcę - firmę hiszpańską, a jako odbiorcę i przewoźnika wskazywał będzie firmę rosyjską.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do stosowania stawki 0% na świadczone przeze siebie usługi spedycyjne związane z usługami transportu międzynarodowego - transport wykonany przez polskiego przewoźnika na trasie Hiszpania - Polska. Docelowe przeznaczenie towaru Rosja (zgodnie z CMR).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy o VAT za usługi transportu międzynarodowego uważa się przewóz lub inny sposób przemieszczenia towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego w tym spedycji międzynarodowej jest list przewozowy stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

W przypadku przedmiotowej sprawy, wyżej wymienione warunki zostaną spełnione:

* Wnioskodawczyni będzie w posiadaniu samochodowego listu przewozowego CMR, z którego jednoznacznie będzie wynikało, że towar, który w ramach swojej usługi spedycyjnej będzie sprowadzony przez nią na terytorium Polski wywieziony zostanie do Rosji;

* zostanie wystawiona faktura przez Wnioskodawczynię jako spedytora/przewoźnika dla polskiego kontrahenta (zlecającego spedycję na trasie Hiszpania - Polska) za wykonaną usługę.

W związku z powyższym za usługę spedycyjną obejmującą przywóz towaru na trasie Hiszpania - Polska z przeznaczeniem dalszego transportu do Rosji Wnioskodawczyni będzie mogła zastosować stawkę VAT 0% (art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako polski podmiot, będzie świadczyć usługi spedycyjne na rzecz polskiego kontrahenta, polegające na organizacji przewozu towaru z Hiszpanii do Polski. Towar będzie w Polsce rozładowany i przygotowany do wywozu do Rosji, którego dokona przewoźnik rosyjski. Na trasie z Hiszpanii do Polski Wnioskodawca będzie korzystał z usług polskiej firmy transportowej, która będzie mogła zastosować stawkę podatku w wysokości 0% dla swoich usług, pod warunkiem, że Wnioskodawca dostarczy im list przewozowy stwierdzający wywóz towaru poza granicę Unii Europejskiej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma prawo do stosowania stawki 0% na świadczone przez siebie usługi spedycyjne związane z usługami transportu międzynarodowego - transport wykonany przez polskiego przewoźnika na trasie Hiszpania - Polska, gdzie docelowe przeznaczenie towaru to Rosja.

Dla określenia stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług, niezbędne jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od niego uzależnione jest miejsce ich opodatkowania.

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r., miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Zatem dokonując analizy przepisu art. 28b ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że zawarte w nim wyłączenia nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie. Miejsce świadczenia przedmiotowych usług należy ustalić więc na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym artykule, zgodnie z którą, miejscem świadczenia i opodatkowania usług będących przedmiotem pytania jest terytorium Polski, bowiem tu usługobiorca posiada swoją siedzibę.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i z przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnieniem od podatku.

I tak, usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy opodatkowane są stawką podatku w wysokości 0%.

Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

Przez usługi transportu międzynarodowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 (art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy).

Natomiast stosownie do ust. 5 pkt 1 artykułu 83, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są, w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), (...).

Z analizy powyższych przepisów wynika, że usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, o ile są związane z międzynarodowym transportem towarów, po spełnieniu określonych warunków, korzystają z preferencyjnego opodatkowania stawką 0% podatku.

Jak wskazuje Wnioskodawca, będzie w posiadaniu samochodowego listu przewozowego CMR, z którego jednoznacznie będzie wynikało, że towar, który w ramach usługi spedycyjnej będzie sprowadzony przez Wnioskodawcę na terytorium Polski wywieziony zostanie docelowo na teren Rosji. Ponadto, Wnioskodawca wystawi fakturę spedytor/przewoźnik dla polskiego kontrahenta, który zlecił usługę spedycyjną na trasie Hiszpania - Polska.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do stosowania stawki podatku w wysokości 0% dla świadczonych przez siebie usług spedycyjnych związanych z usługami transportu międzynarodowego - transport wykonany przez polskiego przewoźnika na trasie Hiszpania - Polska, gdzie docelowo towar będzie wywieziony na terytorium Rosji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl