IPPP3/443-1134/11-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1134/11-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 18 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieopodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieopodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności gospodarczej Sp. z o.o. (dalej; "Spółka") jest produkcja i dystrybucja przetworów mlecznych pod własną marką - wyprodukowanych we własnym zakresie (tj. serki, jogurty, desery mleczne itd.) oraz nabywanych przez Spółkę od innych producentów w celu ich dalszej odsprzedaży (tj. sery, śmietana itp.) na terenie Polski i za granicą. W ramach prowadzonej działalności Spółka podejmuje liczne inicjatywy marketingowe mające na celu promocję oferowanych produktów, zwiększenie wolumenu sprzedaży towarów oraz budowanie prestiżu marki na rynku oraz wśród konsumentów.

Działalność marketingowa prowadzona przez Spółkę obejmuje również różnego rodzaju usługi wyświadczane przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz zarówno kontrahentów (obecnych i potencjalnych), tj. sklepów, sieci handlowych, punktów sprzedaży itd. (dalej; Kontrahenci") jak i bezpośrednio na rzecz finalnych (obecnych lub potencjalnych) odbiorców produktów Spółki (dalej: "Konsumenci").

Przykładowo w celu zwiększenia konkurencyjności swojej oferty oraz budowania dobrych stosunków z Kontrahentami w ramach stałej współpracy Spółka udostępnia im bezpłatnie różnego rodzaju urządzenia chłodnicze, tj. lodówki, regały chłodnicze itd. (pełniące również funkcję ekspozycyjną), jak również inne artykuły promocyjno-ekspozycyjne. Udostępnienie nie wiąże się z przejściem własności urządzeń, które pozostają własnością Spółki i podlegają zwrotowi po zakończeniu współpracy z danym kontrahentem (Spółka prowadzi ewidencję udostępnianych urządzeń zawierającą m.in. informacje o kontrahencie i numerach seryjnych poszczególnych urządzeń).

Pod adresem Konsumentów Spółka planuje organizować różnego rodzaju akcje promocyjne o charakterze konkursów i zabaw, które będą miały na celu promowanie produktów Spółki. W ramach tych działań Spółka może przekazywać nagrody w formie bezpłatnych usług (np. Konsument może otrzymać nagrodę w postaci biletów do kina lub na koncert, opłacony przez Spółkę pobyt w SPA lub wycieczkę zagraniczną itp.). Ze względu na różnorodny charakter tego typu świadczeń nie jest możliwe enumeratywne ich wyliczenie, tym bardziej, że w przyszłości Spółka dopuszcza możliwość podejmowania nowego typu działań. Wspólną cechą powyższych usług będzie natomiast ich nieodpłatny charakter.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z powyższym, Spółka zwraca się do Ministra Finansów o potwierdzenie, iż świadczone przez nią nieodpłatne usługi mające związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą (jak przykładowe usługi opisane powyżej) - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez nią usługi, mające nieodpłatny charakter i cel związany z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą (jak przykładowe usługi opisane w stanie faktycznym) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Spółki znajduje uzasadnienie zarówno w treści przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., w stanie prawnym po 1 kwietnia 2011 r., dalej: "ustawa o VAT") jak i interpretacjach organów podatkowych, w tym właściwego w sprawie niniejszego wniosku Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Odpłatne świadczenie usług zdefiniowane jest w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym rozumie się przez nie każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jednocześnie zaś w ust. 2 ustawa wskazuje sytuacje, które pomimo ich nieodpłatnego charakteru należy również traktować na równi z odpłatnym świadczeniem usług podlegającym VAT. I tak: za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników <...>jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników <...> oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Cytowany art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jednoznacznie wskazuje, iż nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu VAT wyłącznie jeżeli jest wykonane do celów innych niż działalności gospodarcza podatnika - np. jeżeli jest wykonywane na cele osobiste podatnika lub jego pracowników.

Innymi słowy, jeżeli w odniesieniu do jakiegokolwiek świadczenia wykonywanego przez Spółkę spełnione są trzy warunki, tj.:

* świadczenie to nie stanowi dostawy towarów (jako że usługi definiowane są jako każde świadczenie nie będące dostawą),

* świadczenie to ma charakter nieodpłatny, oraz jednocześnie

* wykonywane jest ono na cele związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą wówczas świadczenie takie nie podlega opodatkowaniu VAT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka wykonując nieodpłatnie określone świadczenia wspiera podstawowy obszar swojej działalności gospodarczej (promuje i wspiera sprzedaż własnych produktów).

Jakakolwiek rywalizacja na rynku tak konkurencyjnym jak rynek produktów spożywczych bez prowadzenia działań promocyjnych byłaby praktycznie niemożliwa - podobną aktywność wykazują wszyscy konkurenci Spółki. Promowanie marki każdego przedsiębiorcy stanowi immanentny element jego działalności gospodarczej, a więc świadczenie usługi mającej na celu zachęcanie do nabywania jego produktów, przekładające się na promocję marki, należy również uznać za element takiej działalności. Przykładowo organizacja konkursów dla Konsumentów związanych z produktami Spółki - buduje w dłuższym okresie pozycję Spółki w percepcji rynku odbiorców jej produktów. Zachęta do udziałów w konkursach (np. w postaci szansy wygrania wycieczki lub pobytu w SPA) stanowi sygnalizację Konsumentom określonych informacji na temat marki i produktów Spółki.

W obecnych realiach gospodarczych, w warunkach wysokiej konkurencji, samo dotarcie z wiedzą o produkcie do Konsumenta (zaistnienie w jego świadomości) stanowi wartość wysoce pożądaną z punktu widzenia możliwości wzrostu sprzedaży każdego przedsiębiorcy. Dlatego też zdaniem Spółki związek opisanych powyżej, przykładowych, usług (fundowanie nagród w konkursach konsumenckich, udostępnianie sprzętu chłodniczego, dzięki czemu możliwa jest sprzedaż produktów Spółki przez danego Kontrahenta) z prowadzoną przez Spółkę działalnością jest wręcz oczywisty - promocja stanowi czynnik o kluczowym znaczeniu dla wyniku Spółki z działalności operacyjnej.

Podobne stanowisko prezentują również organy podatkowe udzielające pisemnych interpretacji podatkowych.

W odniesieniu do nieodpłatnego udostępniania na rzecz Kontrahentów różnego rodzaju urządzeń i elementów wyposażenia wydano szereg interpretacji potwierdzających, iż tego rodzaju czynności pozostają poza zakresem opodatkowania VAT.

Przykładowo w odniesieniu do regałów udostępnianych nieodpłatnie przez producenta tekstyliów Dyrektor IS w Poznaniu w interpretacji z dnia 6 sierpnia 2010 r. (sygn. ILPP1/443-541/10-2/AI) wskazał, iż: "Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne udostępnianie na podstawie umowy użyczenia majątku związanego z prowadzoną działalnością, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawca działalnością. Zatem, nieodpłatne udostępnianie na podstawie umowy użyczenia majątku związanego z prowadzoną działalnością nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analogiczne stanowisko, wyłączające z zakresu VAT usługi polegające na nieodpłatnym udostępnianiu m.in. urządzeń i mebli prezentowano również w innych interpretacjach, por: interpretacje DIS w Warszawie z 21 września 2007 r., IPPP1-443-185/07-2/RK (przekazywanie materiałów merchandisingowych przez podmiot handlujący artykułami chemicznymi), z 28 października 2008 r. IPPP2/443-1267/08-2/k.k. (przekazywanie materiałów merchandisingowych przez hurtownika elektroniki), interpretacje DIS w Poznaniu z 20 kwietnia 2010 r., sygn. ILPP2/443-156/10-4/MN (przekazanie ekspozytorów reklamujących produkowane przez udostępniającego płytki ceramiczne).

Z kolei przykładem rozstrzygnięcia potwierdzającego brak opodatkowania VAT nieodpłatnie przekazywanych wycieczek (stanowiących nagrody w organizowanych przez podatników konkursach) może być interpretacja Dyrektora IS w Bydgoszczy z dnia 2 września 2009 r. (sygn. ITPP1/443-497c/09/BS), zgodnie z którą: "W sytuacji opisanej we wniosku dojdzie do nieodpłatnego świadczenia usług, polegającego na przekazaniu kontrahentom praw do uczestnictwa w wycieczkach. Przedmiotowe przekazanie ma związek z prowadzonym przedsiębiorstwem - czynności te maje na celu zachęcenie do nabywania oferowanych przez Wnioskodawcę towarów."

Tożsame stanowisko odnośnie braku opodatkowania VAT fundowanych wycieczek prezentuje Dyrektor IS w Warszawie. Spółka pragnie wskazać na interpretacje z dnia 27 kwietnia 2010 r. (sygn. IPPB2/415-74/10-2/MG) oraz z dnia 19 listopada 2010 r. (sygn. IPPP2/443-637/10-2/IG).

Zdaniem Spółki, przedstawione powyżej racje potwierdzają, iż zarówno usługi wskazane jako przykładowe, jak i wszelkie inne świadczone nieodpłatnie dla celów związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl