IPPP3/443-1128/12-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1128/12-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług modernizacji wykonywanych w częściach wspólnych budynku objętego społecznym programem mieszkaniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług modernizacji wykonywanych w częściach wspólnych budynku objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorstwo zamierza świadczyć usługi dla Wspólnot Mieszkaniowych polegające na modernizacji istniejącej instalacji oświetleniowej w częściach wspólnych (klatki schodowe i wejścia do budynków)

poprzez:

* sprawdzenie instalacji przez uprawnionych elektryków (w tym wykonanie stosownych pomiarów instalacji),

* wymiana uszkodzonych i przestarzałych elementów instalacji oświetleniowej takich jak włączniki, bezpieczniki przewody elektryczne oraz źródła światła (lampy i żarówki)

* usunięcie zbędnych włączników światła i ich zaślepienie w sposób bezpieczny dla użytkowników.

Umowa na wykonanie usługi modernizacji instalacji oświetleniowej w budynku mieszkalnym ma być wyceniona zryczałtowaną kwotą netto od 1 punktu oświetleniowego.

Budynki które mają podlegać modernizacji spełniają warunki określone w ustawie o podatku od towarów i usług art. 41 ust. 12a (budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym) w całości lub w znacznej części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką zastosować stawkę podatku VAT za ww. usługi oraz jak należy naliczyć podatek VAT za usługę wykonaną w budynkach w których oprócz lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2 znajdują się lokale mieszkalne większe i /lub lokale użytkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy: wobec braku definicji słowa modernizacja należy przyjąć definicję z powszechnie uznanego słownika. Za słownikiem Języka Polskiego PWN modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś" (http://spj.pwn.pl/szukaj/modernizacja). Zatem czynności, które mają za zadanie naprawić (wymienić) niesprawne elementy (inaczej usprawnić) oraz zastąpić elementy przestarzałe nowoczesnymi (unowocześnić) bez wątpienia można określić słowem "modernizacja".

Koszt modernizacji budynku składającego się wyłącznie z lokali mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym należy opodatkować stawką VAT 8%, natomiast budynki w których znajdują się również lokale użytkowe i / lub lokale mieszkalne o powierzchni użytkowej powyżej 150 m2 proporcjonalnie w myśl art. 41 ust. 12c ustawy.

kwota netto x

lokale mieszkalne

całkowita powierzchnia

- powinna zostać obciążona podatkiem VAT w wysokości 8%

kwota netto x

lokale niemieszkalne

całkowita powierzchnia

- powinna zostać obciążona podatkiem VAT w wysokości 23%

gdzie:

kwota netto - jest to kwota poniesiona na modernizację całego budynku

lokale mieszkalne - suma powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym

całkowita powierzchnia - całkowita powierzchnia użytkowa budynku

lokale niemieszkalne - różnica; całkowita powierzchnia - lokale mieszkalne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Dla celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania. Natomiast zgodnie z objaśnieniami Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Przepisy ww. ustawy o VAT nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś", - według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika iż Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi dla Wspólnot Mieszkaniowych polegające na modernizacji istniejącej instalacji oświetleniowej w częściach wspólnych (klatki schodowe i wejścia do budynków) poprzez: sprawdzenie instalacji przez uprawnionych elektryków (w tym wykonanie stosownych pomiarów instalacji), wymianę uszkodzonych i przestarzałych elementów instalacji oświetleniowej takich jak włączniki, bezpieczniki przewody elektryczne oraz źródła światła (lampy i żarówki) usunięcie zbędnych włączników światła i ich zaślepienie w sposób bezpieczny dla użytkowników. Wnioskodawca wskazuje, iż budynki, które mają podlegać modernizacji spełniają warunki określone w ustawie o podatku od towarów i usług art. 41 ust. 12a (budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym) w całości lub w znacznej części.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii jaką stawkę należy zastosować za ww. usługi oraz jak należy naliczyć podatek VAT za usługę wykonaną w budynkach w których oprócz lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2 znajdują się lokale mieszkalne większe i /lub lokale użytkowe.

Obniżoną stawkę w wysokości 8% VAT stosuje się do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywanych w obiektach budowlanych lub w ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zauważyć należy, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Z przywołanych wyżej przepisów, a w szczególności art. 41 ust. 12 ustawy o VAT wynika, iż ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką podatku w wysokości 8% jedynie czynności wymienionych w tym przepisie a i to tylko takich, które dotyczą obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami.

Odnosząc wskazany stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na modernizacji istniejącej instalacji oświetleniowej wykonywane w częściach wspólnych budynku tj. na klatkach schodowych i wejść do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym należy zastosować preferencyjną stawkę podatku zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 12 ustawy, również wtedy, gdy w budynku mieszczą się lokale użytkowe i/lub lokale mieszkalne przekraczające powierzchnię użytkową 150m#178;, bowiem usługi będą wykonywane w budynku (jako całości) objętym społecznym programem mieszkaniowym, tym samym stawką właściwą dla usług wykonywanych w takim obiekcie będą opodatkowane preferencyjną stawką podatku 8%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, że gdyby jednak podejmowane były osobne roboty modernizacyjne (na podstawie odrębnej umowy), wykonywane w lokalach użytkowych, to do tych robót powinna mieć zastosowanie podstawowa (23%) stawka podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl