IPPP3/443-1126/11-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1126/11-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia (8 sierpnia 2011 r.) (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

- jest prawidłowe - w zakresie stawki 0% podatku dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

- jest nieprawidłowe - w zakresie stawki 0% podatku dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sytuacji osobistej dostawy towarów.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki 0% podatku dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 1 lipca 2010 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży kołków, śrub, wkrętów, gwoździ i innych drobnych elementów metalowych i akcesoriów meblowych (PKD 47.91.Z). Działalność prowadzona jest pod adresem zamieszkania i dodatkowo Wnioskodawca wynajmuje magazyn w miejscowości C. Sprzedaży dokonuje w kraju, ale również dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz kontrahentów z Niemiec zidentyfikowanych na potrzeby podatku VAT na terenie Niemiec. Kontrahenci z Niemiec mailem, faxem i ustnie telefonicznie przysyłają Wnioskodawcy zamówienia z wyszczególnieniem towarów i sztuk. Wnioskodawca przygotowuje zamówienia w C i paczki wysyła poprzez firmę przewozową X. Niejednokrotnie zdarza się tak, że osobiście przekracza granicę państwa z towarem i paczki nadaje już w Niemczech. W związku z tym, że jesteśmy w Unii Europejskiej na przejściu granicznym nie ma strażnika i nikt nie może pokwitować, że towar przekroczył granicę, dlatego Wnioskodawca przesyła go za pomocą firmy przewozowej. Fakturę VAT do odbiorcy Wnioskodawca wysyła pocztą. Wnioskodawca jest w posiadaniu potwierdzenia nadania zarówno faktury pocztą jak i paczki przez X. W obecnym czasie firma X udostępnia Wnioskodawcy hasło internetowe by mógł śledzić nadaną paczkę. Po dostarczeniu paczki do odbiorcy, Wnioskodawca pobiera ze strony X przez Internet potwierdzenie dostarczenia paczki z podpisem elektronicznym osoby odbierającej. Często zdarza się tak, że kurier dostarczający przesyłkę dotrze do miejsca jej przeznaczenia po godzinach pracy firmy i wówczas odbiór kwituje portier. Posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty potwierdzające wewnątrzwspólotową dostawę towarów to faktura VAT UE, potwierdzenie odbioru paczki z towarem i w większości przypadków zamówienie przesłane faxem lub mailem. Na wystawionej fakturze nie ma adnotacji o numerze i dacie nadania paczki z towarem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT w związku z posiadanymi dokumentami Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę 0% jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, może On stosować stawkę 0% gdyż towar faktycznie przekroczył granicę i dotarł do odbiorcy, odbiorca zapłacił za wystawioną fakturę, więc transakcja miała faktycznie miejsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie stawki 0% podatku dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i za nieprawidłowe w zakresie stawki 0% podatku dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sytuacji osobistej dostawy towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dalej zwaną ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Według art. 42 ust. 3 dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury dostawy,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

4.

(uchylony)

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

W ustępie 4 tegoż artykułu mowa jest o sytuacji, kiedy to sam nabywca lub dostawca bezpośrednio dokonują wywozu towarów, przy użyciu własnego środka transportu. Powinni oni, oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, posiadać dokument zawierający co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;

2.

adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy;

3.

określenie towarów i ich ilości;

4.

potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

5.

rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

Stosownie do art. 42 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Z powyższych przepisów wynika, iż regulacje dotyczące dokumentowania wywozu towarów przy wykonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy akcentują charakter dowodowy wskazanych w nich dokumentów. Zauważyć należy, iż dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy, potwierdzać mają w sposób jednoznaczny zarówno tożsamość towarów będących przedmiotem transakcji i wywozu, podmioty będące stronami wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jak również fakt dokonania wywozu towarów. Zatem ważne jest to, aby przedmiotowe dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony do innego państwa członkowskiego. Ponadto, dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3, mają "łącznie" potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, której wymaga ten przepis.

Jednocześnie prawo to nie jest uzależnione od posiadania oryginałów dowodów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, Wnioskodawca, iż dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz kontrahentów z Niemiec zidentyfikowanych na potrzeby podatku VAT na terenie Niemiec. Wnioskodawca przygotowuje zamówienia w kraju i paczki wysyła poprzez firmę przewozową X. Wnioskodawca posiada potwierdzenia nadania zarówno faktury pocztą jak i paczki przez X. W obecnym czasie firma X udostępnia Wnioskodawcy hasło internetowe by mógł śledzić paczkę nadaną przez Niego. Po dostarczeniu paczki do odbiorcy, Wnioskodawca pobiera ze strony X przez Internet potwierdzenie dostarczenia paczki z podpisem elektronicznym osoby odbierającej. Wnioskodawca wskazuje, iż w związku z przedmiotową dostawą towarów posiada takie dokumenty jak faktura VAT UE, potwierdzenie odbioru paczki z towarem i w większości przypadków zamówienie przesłane faxem lub mailem.

Mając na uwadze treść zaprezentowanego stanu faktycznego oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z terytorium kraju, gdzie przesyłka jest wywożona za pomocą firmy kurierskiej X z terytorium kraju Wnioskodawca spełniać będzie warunki wynikające z art. 42 ust. 3 ustawy. Wnioskodawca wskazał bowiem, że jest w posiadaniu faktury VAT, dokumentu z którego wynika nadanie paczki z terytorium kraju oraz dokumentu w formie wydruku elektronicznego z którego jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Reasumując, Wnioskodawca dysponując przedstawionymi dokumentami ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%,

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do sytuacji, kiedy to Wnioskodawca dokonuje samodzielnie przemieszczenia towarów na terytorium Niemiec i dopiero na terytorium Niemiec nadaje paczki należy podkreślić, iż warunkiem do zastosowania stawki podatku 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów konieczne jest posiadanie dodatkowych dokumentów o których mowa w art. 42 ust. 4 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca dysponuje następującymi dokumentami, którymi są faktura VAT UE, potwierdzenie odbioru paczki z towarem i w większości przypadków zamówienie przesłane faxem lub mailem, a zatem nie są to dokumenty, o których mowa w powyższym art. 42 ust. 4 ustawy. tak więc w przedmiotowej sytacji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zastosowania stawki 0% podatku dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl