IPPP3/443-1126/09-4/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1126/09-4/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu i stawki podatku na fakturach wystawianych kontrahentom - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu i stawki podatku na fakturach wystawianych kontrahentom.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1126/09-2/KB z dnia 17 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza realizować projekty szkoleniowe w ramach Projektu. Na etapie wnioskowania o środki Wnioskodawca, zgodnie ze stanem faktycznym wynikającym ze struktury sprzedaży (100% VAT), oświadczył, iż rozlicza VAT. W takim wypadku VAT nie mógł zostać uwzględniony, jako koszt kwalifikowany Projektu. Stąd budżet Projektu został zaakceptowany w cenach netto.

W ramach realizacji Projektu, a w szczególności jednej z części Projektu, dotyczącej realizacji Szkoleń, Wnioskodawca będzie nabywał usługi i towary zarówno zwolnione z VAT jak i podlegające opodatkowaniu na mocy Ustawy o VAT. Kwota netto każdego z tych zakupów będzie pokrywana ze środków Projektu, natomiast podatek VAT - ze środków własnych Wnioskodawcy. Koszty szkoleń realizowanych w ramach Projektu pokrywane będą z dwóch źródeł: ze środków dotacji oraz z tzw. wkładu prywatnego, pokrywanego przez przedsiębiorstwa delegujące swoich pracowników na szkolenia. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa delegującego pracowników na szkolenie w ramach Projektu; wkład prywatny będzie opiewać na 20%, 30% lub 40% wartości części budżetu projektu, dotyczącej realizacji szkoleń. Wkład prywatny ma zatem na celu pokrycie części kosztów Projektu związanych z realizacją Szkoleń. Został on w Projekcie skalkulowany od kwot netto, ponieważ Wnioskodawca zmuszony był skonstruować budżet projektu w cenach netto (w związku z faktem posiadania opisanej powyżej struktury sprzedaży).

Aby uzyskać płatność za ww. wkład prywatny, Wnioskodawca będzie wystawiał faktury VAT przedsiębiorstwom delegującym swoich pracowników na szkolenia.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 lutego 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż symbolem odpowiadającym pozaszkolnym formom edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanym jest 85.59.19.0. W ramach projektu świadczone będą usługi odpowiadające powyższemu symbolowi PKWiU.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca może rozliczać VAT od towarów i usług zakupionych na potrzeby Projektu, tj. czy przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy VAT nie jest kosztem kwalifikowanym.

2.

Czy wnioskodawca może wystawiać przedsiębiorstwom wysyłającym swoich pracowników na szkolenia w ramach Projektu faktury VAT, będące podstawą wniesienia wkładu prywatnego, ze stawką 22% VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją Projektu.

Ad. 2.

Wnioskodawca może wystawiać faktury VAT, będące podstawą wniesienia wkładu prywatnego, ze stawką 22% VAT, który to podatek zostanie następnie rozliczony.

Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną VAT. Otrzymana na realizację Projektu dotacja oraz wkład prywatny nie mają charakteru obrotu w rozumieniu art. 29 Ustawy o VAT. Wynika to z faktu, iż dotacja nie ma charakteru cenotwórczego, zaś sam wkład prywatny nie stanowi wynagrodzenia za usługę sensu stricte, ale stanowi jedynie udział w kosztach ponoszonych w ramach Projektu, w związku z realizacją Szkoleń. W związku z tym należy przyjąć, iż 100% obrotu spółki pozostaje opodatkowane VAT. Stąd Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczania VAT.

Natomiast nawet gdyby przyjąć, że wkład prywatny stanowi obrót spółki w rozumieniu Art. 29 Ustawy o VAT, to faktury VAT dokumentujące ten wkład powinny być wystawiane z podstawową stawką VAT, ponieważ nie jest to wynagrodzenie za usługę szkolenia (objętą co do zasady zwolnieniem), lecz partycypacja w kosztach, które zostały określone w Projekcie w kwotach netto - kosztach, na które składają się m.in. nabywane towary i usługi, od których należny jest podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika, tj. w "wykazie usług zwolnionych od podatku" wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 80 - "usługi w zakresie edukacji". Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol ex oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez Wnioskodawcę. Ponieważ ustawodawca, w załączniku nr 4 do ustawy przy pozycji 7 usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, nie wymienił żadnych usług dla których zwolnienie to nie ma zastosowania, dlatego też należy uznać, że zwolnienie od podatku dotyczy wszystkich usług objętych grupowaniem PKWiU 80.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza realizować projekty szkoleniowe w ramach Projektu. Na etapie wnioskowania o środki Wnioskodawca, zgodnie ze stanem faktycznym wynikającym ze struktury sprzedaży (100% VAT), oświadczył, iż rozlicza VAT. W ramach realizacji Projektu, a w szczególności jednej z części Projektu, dotyczącej realizacji szkoleń, Wnioskodawca będzie nabywał usługi i towary zarówno zwolnione z VAT jak i podlegające opodatkowaniu na mocy Ustawy o VAT. Kwota netto każdego z tych zakupów będzie pokrywana ze środków Projektu, natomiast podatek VAT - ze środków własnych Wnioskodawcy. Koszty szkoleń realizowanych w ramach Projektu pokrywane będą z dwóch źródeł: ze środków dotacji oraz z tzw. wkładu prywatnego, pokrywanego przez przedsiębiorstwa delegujące swoich pracowników na szkolenia. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa delegującego pracowników na szkolenie w ramach Projektu; wkład prywatny będzie opiewać na 20%, 30% lub 40% wartości części budżetu projektu, dotyczącej realizacji szkoleń. Wkład prywatny ma zatem na celu pokrycie części kosztów Projektu związanych z realizacją Szkoleń. Został on w Projekcie skalkulowany od kwot netto, ponieważ Wnioskodawca zmuszony był skonstruować budżet projektu w cenach netto (w związku z faktem posiadania opisanej powyżej struktury sprzedaży). Aby uzyskać płatność za ww. wkład prywatny, Wnioskodawca będzie wystawiał faktury VAT przedsiębiorstwom delegującym swoich pracowników na szkolenia. Wnioskodawca wskazał, iż symbolem odpowiadającym pozaszkolnym formom edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanym jest 85.59.19.0. W ramach projektu świadczone będą usługi odpowiadające powyższemu symbolowi PKWiU.

Należy zauważyć, iż tzw. wkłady prywatne przedsiębiorstw delegujących pracowników na szkolenia są związane z konkretnymi konsumentami w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, należność otrzymana od przedsiębiorstwa delegującego pracowników na szkolenie stanowi obrót, podlegający opodatkowaniu według właściwej dla usług stawki. Istotnym jest, iż gdyby Spółka nie otrzymała przedmiotowych wkładów to ona opłacałaby w tej części koszty usługi. Tak więc, wkłady prywatne przedsiębiorstw delegujących pracowników na szkolenie uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293), zmienionego § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 222, poz. 1753), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Wnioskodawca dla świadczonych przez siebie usług szkoleniowych wskazał symbol PKWiU 85.59.19.0. - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia w sprawie PKWiU z dnia 29 października 2008 r., a nie zgodnie z obowiązującym do celów podatku od towarów i usług PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r. Odpowiednikiem działu 85 klasyfikacji z 2008 r. jest dział 80 PKWiU z 1997 r. - usługi w zakresie edukacji. W związku z tym wykonywane przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w dziale 80 PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż świadczone przez Spółkę kompleksowe usługi szkoleniowe będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy. Tak więc, Wnioskodawca nie może stosować stawki VAT 22% dla świadczonych usług szkoleniowych.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl