IPPP3/443-1115/13-4/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1115/13-4/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2013 r. (data wpływu 5 grudnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 11 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 7 lutego 2014 r. nr IPPP3/443-1115/13-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 10 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w wysokości 5% dla mąki kokosowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w wysokości 5% dla mąki kokosowej, uzupełniony w dniu 11 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 7 lutego 2014 r. nr IPPP3/443-1115/13-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 10 lutego 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

J.J, właściciel firmy F.P. J.J, jest dystrybutorem różnych produktów spożywczych. Firma dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia mąki kokosowej, która to powinna znaleźć zastosowanie w produkcji spożywczej, takiej jak piekarnictwo cukiernictwo, produkcja wyrobów ekstrudowanych (kategoria chrupek śniadaniowych i przekąsek), zakłady gastronomiczne. Mąka kokosowa jest produktem przeznaczonym również do bezpośredniej konsumpcji po uprzednim przepakowaniu w mniejsze opakowania detaliczne będzie oferowana do hurtowni i sklepów.

Mąka kokosowa nadaje odpowiednie walory smakowe i funkcjonalne wyrobom wytworzonym z jej udziałem (wypieki, ciastka, itp.). Ponadto posiada właściwość wiązania wody, a także poprawia teksturę i strukturę wyrobów wyprodukowanych z jej użyciem. Jest bezglutenowym i nie-alergennym źródłem błonnika pokarmowego. Z uwagi na swoje zalety odżywcze mąka kierowana jest szczególnie dla konsumentów wrażliwych na alergeny, diabetyków, wegan i wegetarian.

Producent mąki posiada certyfikacje ekologiczne rolnictwa spoza Unii Europejskiej, co poszerza jej grono odbiorców o konsumentów zainteresowanych spożyciem produktów ekologicznych.

Firma T. F.P. J.J zwróciła się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statycznego z wnioskiem o ustalenie kodu Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług. Dnia 16 października 2013 r. firma otrzymała potwierdzenie swojego stanowiska tj. wskazanie, że "mąka kokosowa jest sklasyfikowana do grupowania mąki i mączki z nasion i/lub owoców oleistych, z wyłączeniem gorczycy" oznaczonego symbolem 10.41.42.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że zgodnie z dyspozycja art. 41 ust. 2a oraz poz. 20 załącznika 10 do ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. dostawa mąki kokosowej (PKWiU 10.41.42.0) podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z dyspozycja art. 41 ust. 2a oraz poz. 20 załącznika 10 do ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. dostawa mąki kokosowej (PKWIU 10.41.42.0) podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 5%.

Zgodnie z treścią załącznika nr 10 ustawy o VAT produkty mieszczce w grupowaniu PKWiU 10.4 (ex 10.4) tj. "oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne" objęte są stawką podatku VAT w wysokości 5%. W konsekwencji, w celu stwierdzenia, że dany produkt podlega opodatkowania tą stawką konieczne jest stwierdzenie, że:

* mieści się w grupowania PKWiU 10.4 oraz

* jest to produkt jadalny.

Klasyfikacja produktu do grupowania (PKWIU 10.41.42.0) mąki i mączki z nasion lub owoców oleistych, z wyłączeniem gorczycy została sklasyfikowana, na podstawie przedstawionej przez firmę charakterystyki towaru i potwierdzona przez Urząd Statystyczny w Lodzi.

W konsekwencji, pierwsza z przesłanek określonych w poz. 20 załącznika 10 jest wypełniona. Jeżeli chodzi o drugą z przesłanek to należy zauważyć, ze mąka kokosowa ma zastosowanie do bezpośredniej konsumpcji jak również w produkcji spożywczej, takiej jak gastronomia, piekarnictwo i cukiernictwo, produkcja wyrobów ekstrudowanych (kategoria chrupek śniadaniowych i przekąsek). Produkt w bezpośredniej konsumpcji nadaje odpowiednie walory smakowe, a użyty w procesie przetwórczym posiada właściwości wiązania wody, a także poprawia teksturę i strukturę wyrobów wyprodukowanych z jej użyciem. Jest bezglutenowym i nie-alergennym źródłem błonnika pokarmowego. Mąka posiada certyfikacje ekologiczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 27 wymieniono - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 10.4 - oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne.

Ponadto z objaśnienia do ww. załącznika Nr 3 wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.

Pozycja 20 załącznika nr 10 do ustawy, dotycząca wykazu towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% zawiera symbol PKWiU ex 10.4 i dotyczy: oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne.

Podkreślić przy tym należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest dystrybutorem różnych produktów spożywczych. Firma dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia mąki kokosowej, która to powinna znaleźć zastosowanie w produkcji spożywczej, takiej jak piekarnictwo cukiernictwo, produkcja wyrobów ekstrudowanych (kategoria chrupek śniadaniowych i przekąsek), zakłady gastronomiczne. Mąka kokosowa jest produktem przeznaczonym również do bezpośredniej konsumpcji po uprzednim przepakowaniu w mniejsze opakowania detaliczne i będzie oferowana do hurtowni i sklepów.

Mąka kokosowa nadaje odpowiednie walory smakowe i funkcjonalne wyrobom wytworzonym z jej udziałem (wypieki, ciastka, itp. Ponadto posiada właściwość wiązania wody, a także poprawia teksturę i strukturę wyrobów wyprodukowanych z jej użyciem. Jest bezglutenowym i nie-alergennym źródłem błonnika pokarmowego. Z uwagi na swoje zalety odżywcze mąka kierowana jest szczególnie dla konsumentów wrażliwych na alergeny, diabetyków, wegan i wegetarian.

Producent mąki posiada certyfikacje ekologiczne rolnictwa spoza Unii Europejskiej, co poszerza jej grono odbiorców o konsumentów zainteresowanych spożyciem produktów ekologicznych.

Dnia 16 października 2013 r. firma otrzymała z Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statycznego w Łodzi potwierdzenie swojego stanowiska tj. wskazanie, że "mąka kokosowa jest sklasyfikowana do grupowania mąki i mączki z nasion i/lub owoców oleistych, z wyłączeniem gorczycy" oznaczonego symbolem 10.41.42.0.

Pod poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku 5%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.4. tj. Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne.

Towar sprzedawany przez Wnioskodawcę tj. mąka kokosowa sklasyfikowana odpowiednio pod symbolem PKWiU 10.41.42.0 mieści się w poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz wskazany we wniosku symbol PKWiU należy stwierdzić, że mąka kokosowa sklasyfikowana pod symbolem 10.41.42.0. podlega opodatkowaniu preferencyjną 5% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy, w związku z poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 5% przy dostawie ww. produktu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie prawidłowość stawki podatku VAT na produkt opisany we wniosku - mąki kokosowej. Nie rozstrzyga zaś poprawności klasyfikacji wydanej przez Ośrodek Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi dla wyżej wymienionego produktu. Informację dotyczącą produktu sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU 10.41.42.0 potraktowano jako element stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Zatem tut. organ nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionego we wniosku produktu (towaru) lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl