IPPP3/443-1095/09-3/MM - Możliwość rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT przy sprzedaży nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1095/09-3/MM Możliwość rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT przy sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 24 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT dostawy budynków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT dostawy budynków. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym (brak wskazania, czy sprzedaż nieruchomości opisanej we wniosku dokonanej na rzecz Spółki w dniu 30 czerwca 2001 r. została udokumentowana fakturą VAT, a jeśli tak to z jaką stawką oraz sprecyzowanie uzasadnienia Wnioskodawcy odnośnie stwierdzenia, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. nieruchomości upłynął okres dłuższy niż dwa lata. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 17 grudnia 2009 r. znak IPPP3/443-1095/09-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest właścicielem nieruchomości stanowiącej zabudowaną działkę ewid. Nr x o obszarze 2.798,00 m2, położonej w województwie mazowieckim. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem produkcyjnym o powierzchni użytkowej 686 m2 oraz budynkiem magazynowo-administracyjnym o powierzchni 382,60 m2. Opisaną wyżej nieruchomość Spółka nabyła na podstawie umowy sprzedaży w dniu 30 czerwca 2001 r. Przy zakupie spółka nie odliczyła VAT, ponieważ nieruchomość została nabyta od osoby fizycznej. Wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nie przekroczyły 30%. Od dnia 30 czerwca nieruchomość służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Spółka jest podatnikiem VAT czynnym.

Spółka zamierza sprzedać wyżej opisaną nieruchomość małżeństwu. Jedno z małżonków jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą, będącym podatnikiem VAT czynnym. Nieruchomość, według wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, będzie służyła działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaż nieruchomości opisanej we wniosku dokonanej na rzecz Spółki w dniu 30 czerwca 2001 r. nie została udokumentowana fakturą VAT. Spółka nabyła nieruchomość od osoby fizycznej niebędącej podatnikiem VAT na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego. Ponadto opisana we wniosku nieruchomość wykorzystywana jest od 30 czerwca 2001 r. do chwili obecnej, dla celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, opodatkowanej 22% stawką podatku VAT, polegającej na wytwarzaniu i sprzedaży form wtryskowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka będzie mogła na podstawie art. 43 ust 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zrezygnować ze zwolnienia od podatku i wybrać opodatkowanie dostawy budynków ze stawką 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 29 ust. 5 ww. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%. Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem z podatku.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT definicją, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu,

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań zwolnienie z podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości lub części budynków, jeżeli w momencie dostawy są już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

W art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, ustawodawca zwalnia od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W świetle przytoczonych przepisów sprzedaż przez Spółkę nieruchomości podlega zwolnieniu z VAT (pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków upłynął okres dłuższy niż 2 lata). Spółka może jednak na podstawie art. 43 ust. 10 zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków i budowli, ponieważ zarówno dokonująca dostawy Spółka jaki nabywca budynków i budowli są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Obie strony transakcji muszą jednak złożyć, przed dniem zawarcia umowy sprzedaży, właściwemu dla nabywcy Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania tej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z kolei na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT ustawodawca zwalnia od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostaw nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do treści art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Towary to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka jest właścicielem nieruchomości położonej w dzielnicy x. Nieruchomość ta składa się z budynku produkcyjnego oraz budynku magazynowo - administracyjnego. Nieruchomość tę Wnioskodawca nabył w czerwcu 2001 r., nie dokonał odliczenia podatku naliczonego z tytułu jej nabycia. Wydatki poniesione na ulepszenie, zgodnie z twierdzeniem Wnioskodawcy, nie przekroczyły 30% wartości początkowej nieruchomości. Obecnie Spółka zamierza sprzedać ww. nieruchomość małżeństwu. Jedno z małżonków jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą, będącym podatnikiem VAT czynnym. Nieruchomość, według wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, będzie służyła działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaż nieruchomości opisanej we wniosku dokonana na rzecz Spółki w dniu 30 czerwca 2001 r. nie została udokumentowana fakturą VAT. Spółka nabyła nieruchomość od osoby fizycznej niebędącej podatnikiem VAT na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego. Ponadto opisana we wniosku nieruchomość wykorzystywana jest od 30 czerwca 2001 r. do chwili obecnej, dla celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, opodatkowanej 22% stawką podatku VAT, polegającej na wytwarzaniu i sprzedaży form wtryskowych. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy ma prawo zrezygnować ze zwolnienia z VAT i wybrać opodatkowanie dostawy budynków ze stawką 22%.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Analiza przytoczonych przepisów wskazuje, że ustawodawca przewidział możliwość zrezygnowania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednakże z treści zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie wynika, aby przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT miał zastosowanie, gdyż Wnioskodawca nie nabył przedmiotowej nieruchomości w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem pierwsze zasiedlenie ma miejsce wówczas, gdy następuje oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nabycie przez Wnioskodawcę opisanej we wniosku nieruchomości nie zostało udokumentowane fakturą VAT - sprzedaż nie nastąpiła w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, w konsekwencji czego nie została spełniona przesłanka definicji pierwszego zasiedlenia.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego jednoznacznie wynika, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie podlegać zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawcy w stosunku do tej nieruchomości nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nie przekroczyły 30% jej wartości początkowej.

Zatem odpowiadając na zadane we wniosku pytanie tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości rezygnacji ze zwolnienia sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości, gdyż w przepisie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, w którym uregulowana jest możliwość rezygnacji ze zwolnienia dostawy budynków, budowli lub ich części nie ma odniesienia do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Tym samym sprzedaż tej nieruchomości obligatoryjnie będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl