IPPP3/443-1087/12-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1087/12-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku dla świadczonych usług doradczo-konsultingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku dla świadczonych usług doradczo-konsultingowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

1.

Przedmiot działalności X. Bank GmbH

X.

Bank GmbH (dalej: X. lub Wnioskodawca) jest niemieckim bankiem prowadzącym działalność w Polsce poprzez swój oddział - X. Bank GmbH (sp. z o.o.) Oddział w Polsce.

Oddział stanowi stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy na terytorium Polski, w rozumieniu ustawy o VAT, które jest zdolne nabywać i konsumować usługi i towary oraz prowadzić samodzielną działalność w zakresie sprzedaży towarów i świadczenia usług.

Ilekroć w dalszej części niniejszego wniosku będzie mowa o czynnościach wykonywanych przez lub na rzecz X., należy przez to rozumieć czynności wykonywane faktycznie właśnie przez lub na rzecz X. Bank GmbH (sp. z o.o.) Oddział w Polsce będącego stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej X. Bank GmbH w Polsce.

X. jest zarejestrowany dla celów podatkowych w Polsce. Pierwotnie X. posiadał status podatnika VAT zwolnionego w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Wnioskodawca złożył jednak już we właściwym urzędzie skarbowym formularz aktualizujący VAT-R w zakresie zmiany statusu podatnika VAT na podatnika VAT czynnego.

Działając na terytorium Polski na podstawie stosownego zezwolenia, X. oferuje za wynagrodzeniem szeroką gamę produktów bankowych na rzecz klientów indywidualnych. W szczególności, X. świadczy usługi, o których mowa w art. 5 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.). W zakresie swojej podstawowej działalności X. realizuje m.in. usługi w zakresie udzielania zróżnicowanych produktów kredytowych dla osób fizycznych (w tym również preferencyjnych kredytów ratalnych, których stopa oprocentowania może wynosić 0%) oraz wydawania kart kredytowych dla klientów sieci sklepów R. w Polsce.

Usługi te podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

W związku ze zmianą modelu biznesowego i modyfikacją warunków współpracy z R. Sp. z o.o. (dalej: R.) - głównym partnerem biznesowym X. - na mocy umowy o współpracy zawartej pomiędzy X. i R. (dalej: Umowa), X. rozpoczął również świadczenie usług innych niż usługi finansowe wymienione powyżej. Szczegółowy zakres usług świadczonych przez X. na rzecz R. na mocy Umowy opisany został w punkcie 3 lit. b poniżej.

2. Przedmiot działalności R. Sp. z o.o.

R. jest polską spółką i należy do międzynarodowej grupy specjalizującej się w sprzedaży detalicznej mebli oraz artykułów wyposażenia wnętrz.

W zakresie swojej działalności R. prowadzi na terenie całego kraju sieć sklepów detalicznych z wyrobami meblowymi. Co do zasady, towary oferowane w sklepach należących do R., jak również usługi z nimi związane (np. transport czy też montaż mebli zakupionych przez klientów w sklepach R.) podlegają opodatkowaniu VAT, według odpowiednich stawek VAT (głównie stawki podstawowej, ale również stawek obniżonych). R. jest czynnym podatnikiem VAT.

3. Współpraca pomiędzy X. i R.

W celu uatrakcyjnienia oferty R. i w konsekwencji zwiększenia jej sprzedaży (poprzez zaoferowanie m.in. możliwości nabycia mebli na raty), jak również zwiększenia grona potencjalnych odbiorców dla produktów kredytowych oferowanych przez X., strony zdecydowały się na nawiązanie współpracy, w ramach której X. uzyskał możliwość oferowania swoich towarów i usług finansowych klientom bezpośrednio w sklepach R. (w ramach wydzielonych punktów obsługi kredytowej X.), natomiast R. uzyskała możliwość bieżącego oferowania klientom swoich towarów i usług na korzystnych warunkach finansowych (np. poprzez dokonanie zakupu towar6w na raty) - co było zagwarantowane właśnie przez punkty obsługi kredytowej X. zlokalizowane w sklepach R.

Mając na uwadze doświadczenia nabyte przez X. i R. (dalej łącznie jako: Strony) w trakcie trwającej dotychczas współpracy, Strony postanowiły istotnie zmodyfikować dotychczasowe warunki współpracy, jeszcze mocniej opierając ją na naturalnych atutach wynikających z rozległych doświadczeń biznesowych nabytych zarówno przez łkano, jak i R.

W związku z powyższym, Strony postanowiły udoskonalić model współpracy tak, aby pozwolił on na jej dalsze pogłębienie i aby pozytywnie wpłynął na biznesową integrację Stron, co oczywiście powinno przełożyć się na zwiększenie korzyści biznesowych zarówno dla R., jak również dla X. Z jednej strony powinno się to odbyć poprzez wpływ na wzrost sprzedaży w sklepach R., ale z drugiej również poprzez wzrost sprzedaży produktów finansowych X.

W konsekwencji, mając na uwadze, że:

* R. z uwagi na rozbudowaną sieć sklepów oraz silną pozycję na rynku sprzedaży detalicznej mebli oraz artykułów wyposażenia wnętrz, posiada dostęp do klientów zainteresowanych nabyciem jej towarów, jak również, potencjalnie zainteresowanych nabyciem tych towarów przy wykorzystaniu produktów kredytowych oferowanych przez X. (sprzedaż ratalna),

* X. posiada rozległe doświadczenie w zakresie technik aktywnego wsparcia sprzedaży i marketingu oraz oferowania usług finansowych, w szczególności w zakresie sprzedaży produktów kredytowych (w tym również tzw. sprzedaży ratalnej) dopasowanych do potrzeb klientów detalicznych o profilu zbliżonym do klientów R. - a więc zasadniczo doświadczeń w zakresie świadczenia usług, które mogą w efektywny sposób zintensyfikować sprzedaż towarów oferowanych przez R.,

po przeprowadzeniu analiz i symulacji finansowych w tym zakresie, Strony zdecydowały się na podpisanie Umowy będącej ramą dla nowego modelu, który oparty został o wskazane powyżej założenia, a jego skuteczność została z powodzeniem zweryfikowana na bazie dotychczasowych doświadczeń zagranicznych spółek z Grupy R., które wykorzystują analogiczny model współpracy od dłuższego czasu.

W konsekwencji, jak wskazano powyżej, Strony podpisały nową Umowę regulującą warunki współpracy pomiędzy X. i R., której głównym celem jest zapewnienie aktywnego wsparcia sprzedaży towarów oferowanych w sklepach R. (meble i artykuły wyposażenia wnętrz) poprzez wprowadzanie nowych narzędzi pozwalających na efektywne zarządzanie technikami sprzedaży (szeroki wachlarz usług doradczo-konsultingowych świadczonych przez X.), jak również oferowanie klientom R. produktów kredytowych (sprzedaż ratalna) przygotowanych przez X., ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i wymagań klientów nabywających towary R.

W ocenie Stron, zmiana modelu pozwoli przede wszystkim na zintensyfikowanie obrotów R. z tytułu sprzedaży towarów i usług oferowanych w jej sklepach, jak również będzie miała korzystny wpływ na skalę transakcji zawieranych z wykorzystaniem produktów kredytowych oferowanych przez X. (zakupy mebli na raty).

a. Rola R. w ramach nowego modelu współpracy

Na bazie postanowień Umowy, pracownicy R. oferują swoim klientom możliwość korzystnego finansowania zakupu mebli z wykorzystaniem produktów kredytowych oferowanych przez X. Co do zasady są to produkty kredytowe umożliwiające nabycie towarów i usług R. na raty o różnej stopie oprocentowania uzależnionej od konkretnego produktu kredytowego (w tym również promocyjnych produktów kredytowych, których wartość oprocentowania równa jest 0%).

W konsekwencji, na mocy Umowy, pracownicy R. świadczą usługi polegające na aktywnej sprzedaży produktów kredytowych oferowanych przez X. klientom sklepów R. poprzez pośredniczenie pomiędzy X. i klientem w zakresie zawierania umów o świadczenie usług finansowych X.

Powyższe działania są realizowane przez R. w szczególności poprzez:

* zapoznawanie klientów ze szczegółami oferty X. w zakresie produktów kredytowych budzących ich zainteresowanie,

* pomoc klientom w procesie przygotowania wniosku kredytowego klienta (kompletowanie dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku, badanie ich autentyczności, prawidłowości wypełnienia formularzy i ich zgodności z wymogami określonymi przez X.),

* przystąpienie do umowy z klientem w charakterze podmiotu, który poświadcza podpis klienta oraz dokonuje jego identyfikacji (na bazie udzielonego przez łkano pełnomocnictwa).

Należy przy tym zwrócić uwagę, że R. nie jest upoważniona do dokonywania w imieniu X. jakichkolwiek czynności prawnych, w tym podejmowania decyzji kredytowej (ograniczenia takie wynikają wprost z prawnych regulacji bankowych).

Wynagrodzenie należne R. z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w oferowaniu produktów kredytowych X. stanowi procent od wartości określonych produktów kredytowych X. "sprzedanych" przez pracowników R. w danym okresie, stała kwota należna z tytułu każdej karty kredytowej X. "sprzedanej" przez pracowników R. oraz prowizja (tzw. interchange fee) należna z tytułu transakcji zrealizowanych w sklepach R. przy użyciu kart kredytowych wydanych przez X.

Aby umożliwić R. realizację usług na rzecz X., na mocy postanowień Umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do dostarczania R. dokumentów, informacji oraz narzędzi niezbędnych do prawidłowego wypełniania jej obowiązków, w szczególności:

* ulotek marketingowych związanych z oferowanymi produktami kredytowymi oraz

* formularzy i oświadczeń niezbędnych dla potrzeb zawarcia umowy o świadczenie usług finansowych pomiędzy klientem a X.,

* dedykowanej aplikacji internetowej umożliwiającej R. świadczenie usług na rzecz X.

b.

Rola X. w ramach nowego modelu współpracy

Jak wskazano wcześniej, zadaniem X. jest rozpatrywanie wniosków kredytowych składanych przez klientów w punktach informacyjnych R. Podkreślić należy, iż w przypadku ewentualnego pozytywnego rozpatrzenia takiego wniosku umowa w tym zakresie zawierana jest bezpośrednio pomiędzy X. i klientem.

W ramach obecnego modelu współpracy, X. (korzystające ze swoich szerokich doświadczeń w tym zakresie) zobowiązuje się natomiast do świadczenia na rzecz R. usług doradczo-konsultingowych, których zasadniczym celem jest wsparcie R. w zakresie zwiększenia obrotów generowanych z tytułu sprzedaży towarów i usług oferowanych w jej sklepach (w tym meble i artykuły wyposażenia wnętrz).

X.

wykonuje powyższe obowiązki poprzez świadczenia na rzecz R. usług doradczych i konsultingowych, na które składają się:

* usługi doradcze w zakresie technik sprzedaży na raty towarów i usług w sieciach handlowych,

* przeprowadzanie szkoleń dla pracowników R. w zakresie aktywnego wykorzystywania technik sprzedaży na raty oraz motywowaniu ich do aktywnego wykorzystywania umiejętności nabytych w tym zakresie,

* wspieranie działu marketingu R. w zakresie technik aktywnego promowania towarów i usług oferowanych przy współpracy z X. oraz tworzenia efektywnych kampanii marketingowych mających na celu zwiększenie zapotrzebowania na produkty R. poprzez połączenie naturalnego potencjału sklepów R. wraz ze zwiększona siłą nabywczą wynikającą z wykorzystania przez produktów kredytowych X.,

* wspieranie R. w zakresie planowania i implementacji wszelkich działań związanych z promocją sprzedaży a w szczególności związanych z promocyjnymi produktami kredytowymi oferowanymi klientom R. przy współpracy z lkano,

* prace koncepcyjne mające na celu stworzenie oraz rozszerzenie oferty produktów X. skierowanych do klientów R. oraz jak najlepsze dopasowanie ich do profilu klientów R. oraz towarów i usług oferowanych w sklepach R.,

* przeprowadzanie analiz rynku obejmujących badanie:

* wysokości miesięcznego oprocentowania kredytów oferowanych przez banki działające w największych sieciach meblowych na rynku,

* warunków świadczenia usług finansowych oferowanych na zakup towarów i usług zbliżonych do tych, które oferuje R.,

* standardów rynkowych dotyczących ofert związanych z zakupem towarów i usług nabywanych z wykorzystaniem produktów kredytowych (zarówno oferowanych obecnie klientom R.) jak i tych, które potencjalnie mogą zostać wprowadzone do oferty),

* zachowań konsumentów związanych z zakupem towarów i usług nabywanych z wykorzystaniem produktów kredytowych,

* przygotowywanie raportów z prac wymienionych powyżej,

* przygotowywanie raportów dotyczących profilu klientów R. korzystających z produktów finansowych X. oferowanych w sklepach R.,

* wspieranie R. w zakresie programów lojalnościowych oferowanych jej klientom oraz możliwości wykorzystania produktów kredytowych oferowanych przy współpracy z X. w tych programach,

* bieżącej i nieprzerwanej gotowości do świadczenia usług doradczych związanych z kwestiami dotyczącymi usług finansowych.

Mając na uwadze fakt, że podstawowym celem świadczenia przez X. usług na rzecz R. jest zintensyfikowanie sprzedaży produktów oferowanych w sklepach R., Strony postanowiły, iż w zamian za usługi świadczone na mocy Umowy, X. otrzymywał będzie od R. wynagrodzenie uzależnione od wartości bezodsetkowych produktów kredytowych X. "sprzedanych" przez pracowników R. w danym okresie. A zatem, wynagrodzenie X. będzie pośrednio uzależnione będzie od wyników sprzedaży towarów i usług R.

Wnioskodawca pragnie podkreślić również, iż z przeprowadzonych przez Strony symulacji finansowych i prognoz wyników sprzedaży wynika, iż przyjęcie opisanego powyżej modelu wynagradzania X. powinno skutkować osiągnięciem przez R. pożądanego wzrostu sprzedaży jej towarów (tekst jedn.: mebli i akcesoriów artykułów wyposażenia wnętrz) oferowanych w salonach R.

W ocenie stron, powyższy sposób kalkulacji wynagrodzenia należnego X. będzie w naturalny sposób odzwierciedlał sukces X. (lub jego brak) związany z wdrażaniem efektywnych technik sprzedaży i marketingu wśród pracowników R. Co do zasady, wzrost sprzedanych produktów finansowych X. oznaczać bowiem będzie wzrost sprzedaży towarów i usług R. z uwagi na fakt, iż klient nabywający produkt kredytowy w sklepie R. może sfinansować nim wyłącznie nabycie towarów oferowanych przez R.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone na mocy Umowy przez X. na rzecz R., opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku, podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku usługi świadczone na mocy Umowy przez X. na rzecz R. podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. świadczenie usług za wynagrodzeniem. Jednocześnie, jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Co więcej, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, przykładowo w sprawie C-16/93 (Tolsma) czy C-102/86 (Apple Pear), aby doszło do odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepisów o VAT, muszą zostać spełnione następujące warunki:

* musi istnieć stosunek prawny (umowa) pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą na podstawie którego występuje świadczenie wzajemne,

* wynagrodzenie musi pozostawać w bezpośrednim związku z wykonywaną usługą

* musi istnieć beneficjent usługi, którego można scharakteryzować jako konsumenta, tj. osoba, na użytek i korzyść której wykonywane jest świadczenie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku usług świadczonych przez X. na rzecz R., wszystkie powyższe warunki są spełnione.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca zawarł Umowę z R., na podstawie której wykonuje na jej rzecz usługi mające na celu wsparcie sprzedaży oferowanej w sklepach R. W oparciu o Umowę, X. realizuje określone, konkretne świadczenia (opisane w pkt 3 lit. b stanu faktycznego) na rzecz R. Ponadto, wynagrodzenie za wskazane świadczenia jest skorelowane z ich zakresem co zostało w szczegółowy sposób opisane w punkcie 3 lit. b stanu faktycznego. Co więcej, w związku z tymi świadczeniami, R. spodziewa się uzyskać korzyści polegające na zwiększenia obrotów generowanych z tytułu sprzedaży produktów oferowanych w jej w sklepach.

Nie ulega przy tym wątpliwości, że powyższe świadczenia są realizowane:

* przez osobę prawną-tj. X. - polski oddział niemieckiej spółki (będący jej stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT),

* na rzecz osoby prawnej - tj. R. - polską spółkę. Z tego też względu, nie powinno budzić wątpliwości, że świadczenia X. realizowane w ramach Umowy na rzecz R. stanowią usługi (realizowane za wynagrodzeniem) objęte przepisami ustawy o VAT.

Ponadto, mając na uwadze brzmienie art. 28b ustawy o VAT, należy uznać, że miejscem świadczenia usług, o których mowa powyżej, jest terytorium Polski. A zatem, dla potrzeb określenia prawidłowej stawki podatku VAT dla usług świadczonych przez X. zastosowanie znajdą przepisy w zakresie podatku VAT obowiązujące na terytorium Polski.

Zgodnie z zasadą przewidzianą w art. 41 ustawy o VAT, odpłatne świadczenie usług podlega co do zasady opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku, chyba że usługi te zostały wymienione w katalogu usług, dla których stosuje obniżone stawki podatku lub zwolnienie z opodatkowania VAT.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, podstawowa stawka podatku wynosi 23%. Jednakże, zarówno przepisy ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze przewidują możliwość zastosowania stawek obniżonych podatku VAT (0%, 5% i 8%) w odniesieniu do określonych towarów i usług szczegółowo wymienionych w załącznikach do ustawy o VAT oraz przepisach rozporządzeń wykonawczych. Ponadto, zwolnieniu z opodatkowania podlega dostawa towarów oraz świadczenie usług szczegółowo wymienionych w art. 43 ustawy o VAT.

Mając na uwadze charakter usług doradczo-konsultingowych świadczonych przez X. na rzecz R. na mocy Umowy, należy uznać, że usługi te nie korzystają ze zwolnienia lub opodatkowania według preferencyjnej stawki VAT, z uwagi na fakt, iż ani te usługi, ani usługi o zbliżonym charakterze nie zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 43 ustawy o VAT, w załącznikach określających zakres usług podlegających obniżonym stawkom podatku czy też odpowiednich przepisach rozporządzeń wykonawczych do ustawy o VAT w tym zakresie.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku usługi świadczone przez X. na rzecz R., podlegają opodatkowaniu według podstawowej (obecnie 23%) stawki podatku VAT.

Na zakończenie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że wniosek o analogicznej treści - w części dotyczącej opodatkowania VAT usług świadczonych przez X. i prawa do odliczenia VAT z tytułu ich nabycia - złożyła spółka R., w celu zapewnienia jednolitości stosowania prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest niemieckim podatnikiem, posiadającym na terenie Polski oddział, stanowiący stałe miejsce prowadzenia działalności. Ilekroć w dalszej wniosku będzie mowa o czynnościach wykonywanych przez lub na rzecz X., należy przez to rozumieć czynności wykonywane faktycznie właśnie przez lub na rzecz X. Bank GmbH (sp. z o.o.) Oddział w Polsce. Pierwotnie Wnioskodawca posiadał status podatnika VAT zwolnionego w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, jednak złożył już we właściwym urzędzie skarbowym formularz aktualizujący VAT-R w zakresie zmiany statusu podatnika VAT na podatnika VAT czynnego.

Działając na terytorium Polski na podstawie stosownego zezwolenia, Wnioskodawca oferuje za wynagrodzeniem szeroką gamę produktów bankowych na rzecz klientów indywidualnych. W szczególności, świadczy usługi, o których mowa w art. 5 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.). W zakresie swojej podstawowej działalności realizuje m.in. usługi w zakresie udzielania zróżnicowanych produktów kredytowych dla osób fizycznych (w tym również preferencyjnych kredytów ratalnych, których stopa oprocentowania może wynosić 0%) oraz wydawania kart kredytowych dla klientów sieci sklepów R. w Polsce, podlegających zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

W związku ze zmianą modelu biznesowego i modyfikacją warunków współpracy z R. Sp. z o.o. (dalej: R.) - głównym partnerem biznesowym X. - na mocy umowy o współpracy zawartej pomiędzy X. i R. (dalej: Umowa), Wnioskodawca rozpoczął również świadczenie usługi w ramach której X. uzyskał możliwość oferowania swoich towarów i usług finansowych klientom bezpośrednio w sklepach R. (w ramach wydzielonych punktów obsługi kredytowej X.), natomiast R. uzyskała możliwość bieżącego oferowania klientom swoich towarów i usług na korzystnych warunkach finansowych (np. poprzez dokonanie zakupu towarów na raty).

W ramach tej umowy, zadaniem Wnioskodawcy jest rozpatrywanie wniosków kredytowych składanych przez klientów w punktach informacyjnych R. W przypadku ewentualnego pozytywnego rozpatrzenia takiego wniosku umowa w tym zakresie zawierana jest bezpośrednio pomiędzy Wnioskodawcą i klientem.

Wnioskodawca zobowiązuje się do świadczenia na rzecz R. usług doradczo-konsultingowych, składające się z licznych, szczegółowo przedstawionych w stanie faktycznym czynności, których zasadniczym celem jest wsparcie R. w zakresie zwiększenia obrotów generowanych z tytułu sprzedaży towarów i usług oferowanych w jej sklepach (w tym meble i artykuły wyposażenia wnętrz).

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy usługi świadczone na mocy Umowy na rzecz R., opisane powyżej, podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy zawiera, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Analiza przedstawionych czynności, wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach zawartej umowy z R., nie może budzić wątpliwości, że mamy do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Kolejną ważna kwestią dotyczącą świadczenia usług jest prawidłowe określenie miejsca ich świadczenia, a co za tym idzie miejsca ich opodatkowania.

Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wnioskodawca jako niemiecka spółka, posiada stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce, które to bierze udział w świadczeniu przedmiotowych na rzecz swojego partnera biznesowego-polskiej spółki, będącej również czynnym podatnikiem VAT. Zatem oba podmioty spełnia kryteria zawarte w definicji podatnika, w art. 28a ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2012 r., miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Biorąc pod uwagę powyższe, dla przedmiotowych usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz swojego partnera biznesowego, jakim jest R. Sp. z o.o. jest terytorium Polski, zgodnie z zapisem art. 28b ust. 1 ustawy, gdyż oba podmioty to czynni podatnicy VAT, zidentyfikowani dla potrzeb podatku VAT w Polsce.

Jak wskazuje Wnioskodawca, w ramach umowy z R., świadczy usługi doradczo-konsultingowe, których zasadniczym celem jest wsparcie R. w zakresie zwiększenia obrotów generowanych z tytułu sprzedaży towarów i usług oferowanych w jej sklepach.

Na usługi te składają się liczne czynności, takie jak m.in. usługi doradcze w zakresie technik sprzedaży na raty towarów i usług w sieciach handlowych, przeprowadzanie szkoleń dla pracowników R. w zakresie aktywnego wykorzystywania technik sprzedaży na raty oraz motywowaniu ich do aktywnego wykorzystywania umiejętności nabytych w tym zakresie, wspieranie działu marketingu R. w zakresie technik aktywnego promowania towarów i usług oferowanych przy współpracy z Wnioskodawcą oraz tworzenia efektywnych kampanii marketingowych mających na celu zwiększenie zapotrzebowania na produkty R., czy prace koncepcyjne mające na celu stworzenie oraz rozszerzenie oferty produktów Wnioskodawcy skierowanych do klientów R. oraz jak najlepsze dopasowanie ich do profilu klientów R.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Mając na uwadze charakter usług doradczo-konsultingowych świadczonych przez Wnioskodawcę na mocy umowy, uznać należy, że usługi te nie korzystają z opodatkowania według preferencyjnej stawki podatku ani tez ze zwolnienia od podatku, z uwagi na fakt, iż usługi te nie zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 43 ustawy, jak również w odpowiednich przepisach rozporządzeń wykonawczych w tym zakresie. Zatem usługi doradczo-konsultingowe, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz R.-polskiej spółki, opodatkowane są stawką podstawową podatku VAT.

Reasumując, przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz R. Sp. z o.o., na mocy umowy, podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT, tj. 23%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl