IPPP3/443-1085/11-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1085/11-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych przez Spółkę na rzecz Zleceniodawcy realizującego projekt szkoleniowy (pytanie nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych w ramach realizacji projektów współfinansowanych ze środków publicznych. Pytanie Wnioskodawcy będące przedmiotem niniejszej interpretacji (pytanie nr 2) dotyczy usług szkoleniowych świadczonych przez Spółkę na rzecz Zleceniodawcy realizującego projekt szkoleniowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem są usługi szkoleniowe przygotowujące do zawodu trenera/edukatora, są prowadzone przez szkolenia - szkoły trenerów, szkoły coachów, liderów oraz mediacji. Są one prowadzone w postaci kursów, szkoleń, warsztatów, gdzie długość organizowanych szkoleń wynosi od 16 do 184 godzin szkoleniowych. Zarówno krótkie szkolenia, jak i długie kursy, skierowane są do konkretnej grupy zawodowej - trenerów i edukatorów.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, do którego nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe przewidziane w art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm). Ponadto Spółka informuje, że żadne z organizowanych przedmiotowych szkoleń, mających za zadanie uzyskiwanie lub podnoszenie wiedzy do celów zawodowych, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Spółka oraz podmioty, które zatrudnia w charakterze podwykonawców, które bezpośrednio realizują usługę, nie posiadają akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie opisanych w stanie faktycznym szkoleń, ani nie są jednostkami objętymi systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Stan faktyczny nr 1:

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizuje projekty szkoleniowe współfinansowane w 100% ze środków Unii Europejskiej. I tak, w 2011 r. Spółka realizuje dwa projekty szkoleniowe w ramach Projektu Systemowego PARP "Podnoszenie Kompetencji Kadry Szkoleniowej". Podstawowymi celami szkoleń jest ułatwienie uczestnikom kursów startu w praktykę, czyli osiągnięcie takiego etapu, w którym absolwenci będą umieli przygotować i przeprowadzić szkolenia, zarówno z zakresu umiejętności miękkich (komunikacja, negocjacje, wprowadzanie zmian, obsługi klienta, techniki sprzedaży) jak i umiejętności twardych (informatyki, finansów, zarządzania).

Do realizacji ww. projektów Spółka zatrudnia trenerów-podwykonawców.

Stan faktyczny nr 2:

Spółka bierze udział w przetargach organizowanych przez Centrum Projektów Europejskich oraz jednostki administracji publicznej lub inne podmioty gospodarcze. Po wygraniu takiego przetargu Spółka jest zatrudniana jako podwykonawca, gdzie realizuje szkolenia z zakresu treningu umiejętności komunikacji, prezentacji, wystąpień publicznych, coachingu, mentoringu. Szkolenia te są finansowane w co najmniej w 70% ze środków publicznych. Spółka do realizacji ww. szkoleń zatrudnia trenerów-podwykonawców - prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy usługa szkoleniowa świadczona przez inną osobę fizyczną, która jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), na rzecz Spółki w celu realizacji projektu, o którym mowa w stanie faktycznym nr 1, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c.

2.

Czy usługa szkoleniowa świadczona przez Spółkę, która jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn zm), na rzecz innych podmiotów wskazanych w stanie faktycznym nr 2 w celu realizacji projektu, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c.

3.

Czy usługa szkoleniowa świadczona przez inną osobę fizyczną, która jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), na rzecz Spółki w celu realizacji projektu, o którym mowa w stanie faktycznym nr 2, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dla zastosowania zwolnienia w ramach art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zdaniem Spółki, zapis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, ma zastosowanie do sytuacji, w jakiej się znajduje. Spółka prowadzi szkolenia, których celem jest kształcenie zawodowe lub podniesienie kwalifikacji zawodowych osób korzystających z tych szkoleń. Zgodnie Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG (zastąpionej przez aktualnie obowiązującą Dyrektywę 2006/112/WE) w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 288 z 29 października 2005 r. artykuł 14), "kształcenie i przekwalifikowanie zawodowe obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu".

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia Spółka spełnia również drugi ważny warunek, jakim jest finansowanie szkoleń z w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienia Spółka uważa, że może zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT we wszystkich zadanych pytaniach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - w zakresie objętym pytaniem nr 2 - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie o art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Nadmienić należy, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów obowiązuje od dnia 6 kwietnia 2011 r. i zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), które straciło moc obowiązującą z dniem 5 kwietnia 2011 r.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca (czynny podatnik podatku od towarów i usług) wskazał, że w ramach swojej działalności świadczy usługi szkoleniowe przygotowujące do zawodu trenera/edukatora (szkoły trenerów, szkoły coachów, liderów oraz mediacji). Są one prowadzone w postaci kursów, szkoleń, warsztatów, gdzie długość organizowanych szkoleń wynosi od 16 do 184 godzin szkoleniowych. Zarówno krótkie szkolenia, jak i długie kursy, skierowane są do konkretnej grupy zawodowej - trenerów i edukatorów. Celem tych szkoleń jest kształcenie zawodowe lub podniesienie kwalifikacji zawodowych osób w nich uczestniczących.

Ponadto Spółka informuje, że żadne z przedmiotowych szkoleń, mających na celu uzyskiwanie lub podnoszenie wiedzy do celów zawodowych, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Spółka oraz podmioty, które zatrudnia w charakterze podwykonawców, które bezpośrednio realizują usługę, nie posiadają akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie opisanych szkoleń, ani nie są jednostkami objętymi systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca wskazuje na dwie sytuacje, występujące w ramach świadczenia opisanych usług:

1.

Spółka realizuje projekty szkoleniowe finansowane w 100% ze środków Unii Europejskiej. W 2011 r. Spółka realizuje dwa projekty szkoleniowe w ramach Projektu Systemowego PARP "Podnoszenie Kompetencji Kadry Szkoleniowej". Do realizacji ww. projektów Spółka zatrudnia trenerów-podwykonawców.

2.

Spółka bierze udział w przetargach organizowanych przez Centrum Projektów Europejskich oraz jednostki administracji publicznej lub inne podmioty gospodarcze. Po wygraniu takiego przetargu Spółka jest zatrudniana jako podwykonawca, gdzie realizuje szkolenia z zakresu treningu umiejętności komunikacji, prezentacji, wystąpień publicznych, coachingu, mentoringu. Szkolenia te są finansowane w co najmniej w 70% ze środków publicznych. Spółka do realizacji ww. szkoleń zatrudnia trenerów-podwykonawców - prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze.

Pytanie Wnioskodawcy, będące przedmiotem niniejszej interpretacji (pytanie nr 2), odnosi się do drugiego z opisanych zdarzeń, tj. sytuacji, w której Spółka, jako podwykonawca, świadczy usługi szkoleniowe na zlecenie podmiotu realizującego projekt szkoleniowy finansowany w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Odnosząc się do powyższego opisu sprawy należy stwierdzić, że do usług świadczonych przez Spółkę nie znajdzie zastosowania zwolnienie określone w powołanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty ani też innym podmiotem wymienionym w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy zatem zbadać przesłanki wynikające w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz przepisów wykonawczych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca realizując ww. szkolenia z zakresu przygotowania do zawodu trenera/edukatora świadczy usługi nauczania pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem trenera lub też nauczania mającego na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Wobec tego świadczona usługa szkoleniowa spełnia definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty jak również szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach wynikających z odrębnych przepisów, tym samym zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b ustawy o VAT nie ma tu zastosowania.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi szkoleniowe są w ponad 70% finansowane ze środków publicznych otrzymanych przez Zleceniodawcę w ramach realizowanego projektu.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych trenera/edukatora, w przypadku, gdy są one finansowane w całości ze środków publicznych, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT. Natomiast w sytuacji, gdy szkolenia te nie będą finansowane w całości, ale w co najmniej 70% ze środków publicznych, zastosowanie znajdzie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., również uprawniający Spółkę do zastosowania zwolnienia od podatku dla przedmiotowych usług.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznaje się za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że środki, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie na nabycie przedmiotowej usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia odpowiedzi na pozostałe pytania Wnioskodawcy dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych świadczonych przez osoby fizyczne na rzecz Spółki - pytanie nr 1 i pytanie nr 3 - wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie (postanowienie nr IPPP3/443-1085/11-3/KT).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl