IPPP3/443-1076/12-2/SM - Określenie obrotu z tytułu świadczonych usług.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1076/12-2/SM Określenie obrotu z tytułu świadczonych usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2012 r. (data wpływu 22 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczenia świadczonych usług na rzecz firmy z Hong Kongu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczenia świadczonych usług na rzecz firmy z Hong Kongu.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, zamierza nawiązać współpracę ze spółką zarejestrowaną w Hong Kongu. Spółka ta zajmuje się sprzedażą detaliczną i hurtową towarów za pośrednictwem internetu. Klienci dokonują zakupu bezpośrednio za pośrednictwem kont na internetowych portalach aukcyjnych oraz na stronie internetowej spółki zagranicznej. Współpraca pomiędzy spółką z Hong Kongu a Wnioskodawczynią przedstawiać się będzie następująco: klienci dokonują zakupu usług bezpośrednio za pośrednictwem strony internetowej lub kont na internetowych portalach aukcyjnych należących do spółki zagranicznej. W ramach usług świadczonych na rzecz zleceniodawcy z Hong Kongu Wnioskodawczyni będzie wykonywała następujące czynności: udzielała nabywcom towarów za pośrednictwem telefonu, maila, komunikatorów informacji na temat właściwości towarów, cen, formy zapłaty, sposobu składania reklamacji oraz innych informacji udostępnionych przez zagranicznego usługodawcę; również będzie udzielała informacji na temat rynku polskiego, klientów, polityki marketingowej firm konkurencyjnych; będzie świadczyła pomoc techniczną i logistyczną przy obsłudze kont internetowych należących do zleceniodawcy; będzie udzielała pomocy przy dokonywaniu rozliczeń z nabywcami towarów, poprzez udostępnianie swojego rachunku bankowego, na który nabywcy będą dokonywać wpłat za zakupione towary, następnie będzie przekazywała otrzymane środki zleceniodawcy po potrąceniu prowizji należnej oraz wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek zleceniodawcy.

Usługi przez nią świadczone na rzecz spółki z Hong Kongu będą polegały głównie na wykonywaniu usług wspomagających prowadzenie działalności gospodarczej oraz usług marketingowych. Za wykonywane usługi będzie jej przysługiwało wynagrodzenie prowizyjne, które zostanie podzielone na dwie części. Jedna część wynagrodzenia kalkulowana jest jako prowizja za usługi pomocnicze przy prowadzeniu działalności oraz usługi o charakterze marketingowym, które mają na celu podniesienie satysfakcji klienta i w konsekwencji zwiększenie sprzedaży towarów i usług oferowanych przez spółkę z Hong Kongu. Ta część wynagrodzenia obliczana będzie według progresywnej stopy procentowej od obrotu uzyskanego ze sprzedaży towarów i usług przez spółkę zagraniczną przy pomocy Wnioskodawczyni. Druga część wynagrodzenia - obliczana będzie według stałej stopy procentowej od kwoty płatności otrzymanych od klientów za zakupione towary i usługi przez spółkę z Hong Kongu za jej pośrednictwem.

Wnioskodawczyni będzie świadczyła również na rzecz spółki z Hong Kongu usługi pośrednictwa przy zakupie towarów i usług od polskich dostawców, a z czasem również od dostawców zagranicznych. W ramach tych usług będzie wykonywała następujące czynności: wyszukiwała na polskim rynku oraz rynkach zagranicznych dostawców towarów lub usług interesujących zleceniodawcę, w celu nawiązania współpracy pomiędzy tymi dostawcami, a zleceniodawcą, negocjowała według wytycznych zleceniodawcy warunki umowy i po zaakceptowaniu przez zleceniodawcę warunków, zawierała w imieniu zleceniodawcy umowy z dostawcami towarów i usług; udzielała zleceniodawcy pomocy przy dokonywaniu rozliczeń z dostawcami za nabywane przez zleceniodawcę towary i usługi, poprzez regulowanie w imieniu zleceniodawcy zobowiązań ze środków pieniężnych otrzymanych od zleceniodawcy lub należących do zleceniodawcy.

Siedziba zleceniodawcy zagranicznego znajduje się w Hong Kongu. W siedzibie spółki znajduje się również stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej zleceniodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Gdzie jest miejsce świadczenia usług, które Wnioskodawczyni będzie świadczyć wobec zagranicznej spółki, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy usługi świadczone przez nią wobec firmy z Hong Kongu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

3.

W jaki sposób Wnioskodawczyni ma ustalić obrót z tytułu świadczonych usług.

4.

Czy będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego oraz pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych za zakupione towary służące świadczeniu usług, jak również zwrotu podatku naliczonego nad podatkiem należnym, jeżeli miejsce świadczenia usług będzie się znajdować poza terytorium Polski.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Miejsce świadczenia usług dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług (ustawa VAT) określają przepisy rozdziału 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). Dla celów ustalenia miejsca świadczenia usług wprowadzono w ustawie niezależną definicję podatnika (art. 28a ustawy VAT). W związku z tym spółka z siedzibą w Hong Kongu, na rzecz której będzie świadczyła usługi, jest podatnikiem w rozumieniu przepisów rozdziału 3 ustawy VAT. Ponieważ usługi, które będzie świadczyła nie dotyczą przypadków opisanych w art. 28e, art. 28f ust. 1 i la, art. 28g ust. 1, art. 28I, art. 28j i art. 28n, to miejsce świadczenia usługi należy ustalić zgodnie z art. 28b ustawy VAT. Również ze względu, iż spółka ma siedzibę w Hong Kongu i nie ma poza siedzibą swojej firmy innego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, to na podstawie art. 28 ust. 1 miejscem świadczenia usług przez Wnioskodawczynię jest Hong Kong.

Ad. 2. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy VAT, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Ponieważ na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy VAT, miejsce świadczenia usług przez nią będzie się znajdować w Hong Kongu, więc poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Ad. 3. Zgodnie z art. 29 ust. 1, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Transakcje będą zawierane bezpośrednio między spółką z Hong Kongu z klientami, więc dostawcą towarów, za które następuje zapłata na jej rachunek będzie spółka z Hong Kongu. W związku z tym tych kwot nie można uznać za jej obrót. Obrotem dla Wnioskodawczyni będzie tylko kwota prowizji z tytułu usług wykonywanych dla spółki z Hong Kongu.

Ad. 4. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. A na podstawie art. 86 ust. 8, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą m.in. dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Ad.1-2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni, zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, zamierza nawiązać współpracę ze spółką zarejestrowaną w Hong Kongu. Spółka ta zajmuje się sprzedażą detaliczną i hurtową towarów za pośrednictwem internetu. Klienci dokonują zakupu bezpośrednio za pośrednictwem kont na internetowych portalach aukcyjnych oraz na stronie internetowej spółki zagranicznej. Wnioskodawczyni natomiast w ramach usług świadczonych na rzecz zleceniodawcy z Hong Kongu będzie udzielała nabywcom towarów za pośrednictwem telefonu, maila, komunikatorów informacji na temat właściwości towarów, cen, formy zapłaty, sposobu składania reklamacji oraz innych informacji udostępnionych przez zagranicznego usługodawcę; również będzie udzielała informacji na temat rynku polskiego, klientów, polityki marketingowej firm konkurencyjnych; będzie świadczyła pomoc techniczną i logistyczną przy obsłudze kont internetowych należących do zleceniodawcy; będzie udzielała pomocy przy dokonywaniu rozliczeń z nabywcami towarów, poprzez udostępnianie swojego rachunku bankowego, na który nabywcy będą dokonywać wpłat za zakupione towary, następnie będzie przekazywała otrzymane środki zleceniodawcy po potrąceniu prowizji należnej oraz wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek zleceniodawcy.

Usługi przez nią świadczone będą polegały głównie na wykonywaniu usług wspomagających prowadzenie działalności gospodarczej oraz usług marketingowych. Wnioskodawczyni będzie świadczyła również na rzecz spółki z Hong Kongu usługi pośrednictwa przy zakupie towarów i usług od polskich dostawców, a z czasem również od dostawców zagranicznych. W ramach tych usług będzie wyszukiwała na polskim rynku oraz rynkach zagranicznych dostawców towarów lub usług interesujących zleceniodawcę, w celu nawiązania współpracy pomiędzy tymi dostawcami, a zleceniodawcą, negocjowała według wytycznych zleceniodawcy warunki umowy i po zaakceptowaniu przez zleceniodawcę warunków, zawierała w imieniu zleceniodawcy umowy z dostawcami towarów i usług; udzielała zleceniodawcy pomocy przy dokonywaniu rozliczeń z dostawcami za nabywane przez zleceniodawcę towary i usługi, poprzez regulowanie w imieniu zleceniodawcy zobowiązań ze środków pieniężnych otrzymanych od zleceniodawcy lub należących do zleceniodawcy. Siedziba zleceniodawcy zagranicznego znajduje się w Hong Kongu. W siedzibie spółki znajduje się również stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej zleceniodawcy.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług":

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż Spółka z Hong Kongu spełnia definicję podatnika, określoną w art. 28a ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 i art. 28n.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie będą miały zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Uwzględniając powyższe, miejscem świadczenia (opodatkowania) usług świadczonych przez Wnioskodawczynię będzie terytorium Hong Kongu, tj. miejsce gdzie usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Z cytowanego powyżej art. 5 ust. 1 pkt wynika, iż ustawa o podatku od towarów i usług reguluje wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia było/jest lub będzie terytorium kraju (tekst jedn.: Rzeczypospolitej Polskiej), w żaden sposób nie odnosi się ona do czynności, dla których miejsce świadczenia znajduje się na terytorium innych państw.

Tym samym, usługi świadczone przez Wnioskodawczynię, dla których miejsce świadczenia będzie znajdowało się na terytorium Hong Kongu, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni, zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, zamierza nawiązać współpracę ze spółką zarejestrowaną w Hong Kongu. Spółka ta zajmuje się sprzedażą detaliczną i hurtową towarów za pośrednictwem internetu. Klienci dokonują zakupu bezpośrednio za pośrednictwem kont na internetowych portalach aukcyjnych oraz na stronie internetowej spółki zagranicznej. Wnioskodawczyni w ramach usług świadczonych na rzecz zleceniodawcy z Hong Kongu będzie głównie świadczyła usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej oraz usługi marketingowe. Za wykonywane usługi będzie jej przysługiwało wynagrodzenie prowizyjne, które zostanie podzielone na dwie części.

Jedna część wynagrodzenia kalkulowana jest jako prowizja za usługi pomocnicze przy prowadzeniu działalności oraz usługi o charakterze marketingowym, które mają na celu podniesienie satysfakcji klienta i w konsekwencji zwiększenie sprzedaży towarów i usług oferowanych przez spółkę z Hong Kongu. Ta część wynagrodzenia obliczana będzie według progresywnej stopy procentowej od obrotu uzyskanego ze sprzedaży towarów i usług przez spółkę zagraniczną przy pomocy Wnioskodawczyni.

Druga część wynagrodzenia - obliczana będzie według stałej stopy procentowej od kwoty płatności otrzymanych od klientów za zakupione towary i usługi przez spółkę z Hong Kongu za jej pośrednictwem. Należy bowiem zauważyć, że Wnioskodawczyni będzie m.in. udzielała pomocy przy dokonywaniu rozliczeń z nabywcami towarów, poprzez udostępnianie swojego rachunku bankowego, na który nabywcy będą dokonywać wpłat za zakupione towary, następnie będzie przekazywała otrzymane środki zleceniodawcy po potrąceniu prowizji należnej oraz wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek zleceniodawcy. Wnioskodawczyni będzie świadczyła również na rzecz spółki z Hong Kongu usługi pośrednictwa przy zakupie towarów i usług od polskich dostawców, a z czasem również od dostawców zagranicznych.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić zatem należy, iż wpłaty które będą następowały na rachunek bankowy Wnioskodawczyni, nie będą stanowiły wynagrodzenia z tytułu dokonywanej przez nią sprzedaży. Transakcje sprzedaży będą bowiem zawierane bezpośrednio pomiędzy spółką z siedzibą w Hong Kongu, a jej klientami, więc dostawcą towarów, za które następuje zapłata na rachunek bankowy Wnioskodawczyni jest ta spółka. Zatem nie będą one stanowiły obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy.

Wynagrodzeniem za wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi będą kwoty prowizji, otrzymane od spółki z Hong Kongu.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie obrotem z tytułu świadczonych usług, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, będzie wyłącznie kwota prowizji jaką Wnioskodawczyni otrzyma od usługobiorcy.

Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Ad. 4.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jednak w oparciu o art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Jak wynika z powyższego przepisu, warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami świadczonymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej oraz usługi marketingowe, jak również usługi pośrednictwa przy zakupie towarów i usług od polskich i zagranicznych dostawców, były usługami, z tytułu świadczenia których przysługiwało by odliczenie podatku naliczonego, gdyby miejsce ich świadczenia znajdowało się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, byłyby usługami, z tytułu świadczenia których przysługiwałoby odliczenie podatku naliczonego,.

W świetle powyższego, Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z faktur otrzymanych za zakupione towary i usługi związane z usługami świadczonymi poza terytorium kraju, jeżeli będzie posiadała dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Natomiast w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy - art. 87 ust. 1 ustawy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 87 ust. 2 ustawy, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej, przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 2 zdanie pierwsze. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio (art. 87 ust. 5 ustawy).

Uwzględniając powyższe, Wnioskodawczyni będzie przysługiwało również prawo do zwrotu na rachunek bankowy zgodnie z zasadami wynikającymi z ww. art. 87 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 4 jest również prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl