IPPP3/443-1071/13-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1071/13-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy fosforanów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy fosforanów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się sprzedażą fosforanu jednowapniowego przeznaczonego do użycia w mieszankach i premiksach paszowych, który klasyfikowany jest pod nr 20.13.42 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 220, poz. 1435 z 12.12.2008 z późn. zm.) jako Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu.

Fosforan jednowapniowy nabywany był na Litwie i wprowadzany na terytorium Polski w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, a od lipca br. nabywany jest od podmiotu zagranicznego zarejestrowanego do celów podatku VAT w Polsce. Fosforan dostarczany jest firmom zarejestrowanym w Polsce do celów VAT w niezmienionej (nieprzetworzonej) formie. Odbiorcami są producenci, którzy nabywają fosforan jako składnik do wyroby mieszanek lub premiksów paszowych przeznaczonych do żywienia zwierząt hodowlanych. Odbiorcami są również dystrybutorzy dodatków i materiałów paszowych.

Przy wystawianiu faktur za fosforan jednowapniowy Spółka stosuje 23% stawkę podatku od towarów i usług (VAT) ze względu na ograniczenie nałożone przez § 7 ust. 4 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże część odbiorców domaga się faktur z obniżoną stawką podatku od towarów i usług (VAT) w wysokości 8% powołując się na załącznik nr 3 poz. 55 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku od towarów i usług (VAT) Spółka powinna zastosować przy sprzedaży fosforanu jednowapniowego przeznaczonego do użycia w mieszankach i premiksach paszowych przy różnych grupach odbiorców.

Zdaniem Wnioskodawcy;

Po przeanalizowaniu zapisów załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usługi § 7 ust. 4 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka stoi na stanowisku, że oba zapisy są ze sobą w sprzeczności, ponieważ rozporządzenie w żadnym wypadku nie może uchylać/zmieniać postanowień ustawy, gdyż jest to akt niższego rzędu. W związku z powyższym, przy sprzedaży fosforanu jednowapniowego przeznaczonego do użycia w mieszankach i prefiksach paszowych, prawidłowe jest stosowanie obniżonej stawki podatku od towarów i usług (VAT) w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą fosforanu jednowapniowego przeznaczonego do użycia w mieszankach i premiksach paszowych, który klasyfikowany jest pod symbolem PKWiU 20.13.42 jako Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu.

Fosforan jednowapniowy nabywany był na Litwie i wprowadzany na terytorium Polski w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, a od lipca 2013 r. nabywany jest od podmiotu zagranicznego zarejestrowanego do celów podatku VAT w Polsce. Fosforan dostarczany jest firmom zarejestrowanym w Polsce do celów VAT w nieprzetworzonej formie, którymi są producenci, którzy nabywają fosforan jako składnik do wyroby mieszanek lub premiksów paszowych przeznaczonych do żywienia zwierząt hodowlanych. Odbiorcami są również dystrybutorzy dodatków i materiałów paszowych.

Przy wystawianiu faktur za fosforan jednowapniowy Wnioskodawca stosuje 23% stawkę podatku od towarów i usług (VAT) ze względu na ograniczenie nałożone przez § 7 ust. 4 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże część odbiorców domaga się faktur z obniżoną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% powołując się na załącznik nr 3 poz. 55 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 8% dla dostawy fosforanu jednowapniowego.

Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (aktualnie 8%), ustawodawca zawarł w poz. 55 produkty objęte symbolem PKWiU ex 20.13.42.0 o nazwie "Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu - wyłącznie związki fosforowe do mieszanek paszowych".

Zgodnie z pkt 1 objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Istotne w sprawie jest zatem właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU przez Wnioskodawcę sprzedawanych wyrobów.

Przez PKWiU ex - zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Towar (grupa towarów)". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Ponadto zgodnie z treścią § 7 ust. 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), zwanego dalej rozporządzeniem, obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu, związków fosforowych do mieszanek paszowych (PKWiU ex 20.13.42.0), (CN 2835) (...) - wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Przepis ust. 4 stosuje się do dostawy - pod warunkiem, że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej (§ 7 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia).

Na podstawie § 7 ust. 6 rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:

1.

imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;

2.

określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;

3.

datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Z uwagi na fakt, że obniżona stawka podatku na dostawę produktów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU ex 20.13.42.0 została w przepisach podatkowych wymieniona w dwóch aktach prawnych, tj. w ustawie oraz rozporządzeniu, należy przyjąć, że dostawa związków fosforanowych podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku w wysokości 8% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy, bez spełnienia dodatkowych warunków wynikających z rozporządzenia, tj. bez względu na nabywcę oraz na przeznaczenie.

Reasumując, z uwagi na powołane uregulowania oraz opis stanu faktycznego, z którego wynika, że Wnioskodawca jest dostawcą produktów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 20.13.42.0 - "Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu" należy stwierdzić, że ich dostawa jest opodatkowana preferencyjną stawką podatku wynoszącą 8%, zgodnie z poz. 55 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi jednak na argumentację przywołaną przez Wnioskodawcę w swoim uzasadnieniu, ocena całości stanowiska przez tut. Organ jest nieprawidłowa. Sformułowanie Wnioskodawcy, dotyczące zapisów załącznika nr 3 do ustawy oraz § 7 ust. 4 pkt 4 rozporządzenia wykonawczego do ustawy, jakoby pozostawały one ze sobą w sprzeczności jest niewłaściwe.

Artykuł 92 ust. 1 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., wskazuje, że rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. Innymi słowy, konkretyzacja norm ustawowych przez normy zawarte w rozporządzeniu stanowi rodzaj uzupełnienia ustawy. To, że zapis o obniżonej stawce VAT znajduje się w ustawie, nie wyklucza, ani nie pozostaje w sprzeczności z umieszczeniem analogicznego zapisu w akcie wykonawczym. Rozporządzenie konkretyzuje i uszczegóławia zawarte w ustawie niedookreślone pojęcia prawne i normy o szerokim zakresie przedmiotowym. Tym samym, twierdzenie Wnioskodawcy, o sprzeczności pomiędzy tymi dwoma aktami, która ma prowadzić do uchylania postanowień ustawy przez zapisy rozporządzenia jest nieuzasadnione. Według zasad legislacji, ustawa powinna regulować wszystkie sprawy istotne, a akt wykonawczy unormuje co najwyżej sprawy szczegółowe w dziedzinach uregulowanych w danej ustawie.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy oceniane jako całość należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl