IPPP3/443-1069/13-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1069/13-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wykonywanych prac fakturą z zastosowaniem 0% stawki podatku VAT oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków przy realizacji projektu badawczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wykonywanych prac fakturą z zastosowaniem 0% stawki podatku VAT oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków przy realizacji projektu badawczego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Szkoła jest uczelnią służb państwowych. Przedmiotem działalności Uczelni jest m.in. prowadzenie badań naukowych. Uczelnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.Uczelnia prowadzi sprzedaż opodatkowaną oraz sprzedaż zwolnioną. W przypadku, kiedy danego zakupu nie można jednoznacznie przypisać określonemu rodzajowi działalności, to podatek VAT od tego zakupu podlega częściowemu odliczeniu w oparciu o strukturę sprzedaży.

We wrześniu bieżącego roku Uczelnia rozpoczęła realizację projektu badawczo - wdrożeniowego "GECCO: space-derived geoinformation for crisis management and coordination" (GECCO: geoinformacja przestrzenna na potrzeby zarządzania kryzysowego i koordynacji działań) w ramach programu (ang. Plan for European Cooperating States). Projekt będzie realizowany na podstawie kontraktu zawartego przez Uczenie z European Space Agency (Europejską Agencją Kosmiczną we Francji) i jej European Space Research and Technology Centre (Europejskim Centrum Badań Kosmicznych i Technologii) w Holandii. Okres realizacji projektu to 24 m-ce (tekst jedn.: IX 2013-VIII 2015).

Przedmiotem realizacji projektu są poniżej wymienione zadania:

* Stworzenie narzędzia potrzeby analizy możliwości wykorzystania zintegrowanego środowiska informacyjnego w obszarze bezpieczeństwa przez podmioty zaangażowane w proces zarządzania i reagowania kryzysowego (profesjonalne) oraz oddzielnie przez społeczeństwo (stworzenie i rozwój internetowego Portalu Profesjonalnego, stworzenie i rozwój internetowego Portalu Publicznego).

* Definicja funkcjonalności elementów środowiska geoinformacyjnego i ich wymagań na potrzeby zarządzania i reagowania kryzysowego. Analiza zdefiniowanych funkcjonalności elementów środowiska geoinformacyjnego i ich wymagań w zakresie wykonywalności i racjonalności widzianych przez pryzmat dostępności i jakości informacji możliwej do pozyskiwania na potrzeby zarządzania i reagowania kryzysowego w Polsce.

* Przygotowanie, adaptacja i weryfikacja początkowego pakietu produktów informacyjnych na potrzeby analizy możliwości wykorzystania zintegrowanego środowiska informacyjnego w obszarze bezpieczeństwa przez podmioty zaangażowane w proces zarządzania i reagowania kryzysowego (profesjonalne) oraz społeczeństwo. Badanie użyteczności produktów informacyjnych tworzonych w odpowiedzi na potrzeby bieżących działań przy zdarzeniach o charakterze kryzysowym w Polsce. Badania winny być przeprowadzone w ramach testów narzędzi informacyjnych przystosowanych do potrzeb Centrum Informacji Kryzysowej (CIK).

* Badanie możliwości Integracji systemu A. z narzędziami badawczymi stworzonymi na potrzeby analizy możliwości wykorzystania zintegrowanego środowiska informacyjnego w obszarze bezpieczeństwa przez podmioty zaangażowane w proces zarządzania i reagowania kryzysowego (profesjonalne) oraz oddzielnie przez społeczeństwo.

* Stworzenie narzędzia badawczego na potrzeby analizy efektywności wykorzystania aplikacji przeznaczonych na urządzenia mobilne, działających w ramach zintegrowanego środowiska informacyjnego w obszarze bezpieczeństwa.

* Przeprowadzenie badań nad możliwością wykorzystania narzędzi informacyjnych przystosowanych do potrzeb Centrum Informacji Kryzysowej (CIK) działających w zintegrowanym środowisku informacyjnym (przeznaczonych dla odbiorców profesjonalnych, społeczeństwa; także z wykorzystaniem komponentu mobilnego) na potrzeby zarządzania i reagowania kryzysowego.

Uczelnia jest zobowiązana dostarczyć ESA dokumentację i oprogramowanie zgodnie z warunkami podpisanego kontraktu. X jest koordynatorem Projektu. Podwykonawcami w Projekcie są: C., A. Polska, S., G.

Projekt jest w 100% finansowany ze środków E (E.) w drodze refundacji w okrE.ch półrocznych kosztów przez E. Wszelkie rozliczenia finansowe dotyczące Projektu będą odbywać się za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego. Uczenia jako koordynator rozliczać będzie Projekt przed E. we Francji, na podstawie wystawionych przez Wnioskodawcę faktur i dostarczonych do E. za pośrednictwem systemu Agencji E.-p. Faktury będą obejmować wydatki poniesione zarówno przez X, jak i podwykonawców. Podwykonawcy będą wystawiać na X faktury VAT, za które X dokona płatności po zaakceptowaniu przez E. przekazanych rezultatów prac badawczych i przekazaniu środków finansowych na konto bankowe X. Natomiast wartość kontraktu nie obejmuje żadnych podatków i ceł, tym samym nie obejmuje podatku VAT i płatności dokonywane przez E. w ramach danego okresu rozliczeniowego nie przewidują podatku VAT.

Po zakończeniu projektu, E. podejmie decyzję w sprawie ostatecznego przeznaczenia i końcowego właściciela każdego z produktów będących przedmiotem kontraktu, z przeniesieniem praw własności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

1. Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, w przypadku wykonywanych prac w ramach projektu badawczego (dostawy dokumentacji i oprogramowania) przez X na rzecz E. będącej organizacją międzynarodową, w związku z projektem "GECCO: space-derived geoinformation for crisis management and coordination" (GECCO: geoinformacja przestrzenna na potrzeby zarządzania kryzysowego i koordynacji działań), Wnioskodawca (X) powinien dokumentować wykonywane prace fakturą VAT z zastosowaniem 0% stawki VAT.

2. Czy Wnioskodawca (X) będzie miał prawo obniżyć kwoty podatku należnego od prowadzonej działalności opodatkowanej o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, w związku z realizacją projektu badawczego "GECCO: space-derived geoinformation for crisis management and coordination" (GECCO: geoinformacja przestrzenna na potrzeby zarządzania kryzysowego i koordynacji działań) na rzecz organizacji międzynarodowej E., w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji tego projektu badawczego, w tym wynikających z faktur VAT wystawionych przez podwykonawców.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem X w rozważanym przypadku dochodzi do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych w ramach projektu badawczego na rzecz E. w związku z projektem "GECCO: space-derived geoinformation for crisis management and coordination". Wnioskodawca przy transakcjach takich będzie miał prawo do zastosowania stawki 0% VAT.

Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dla zastosowania stawki 0% VAT do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych, konieczne jest spełnienie następujących warunków:

1.

organizacja musi posiadać siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego lub na terytorium państwa trzeciego, alternatywnie organizacja musi być uznana za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib oraz dostawy towarów lub usług muszą służyć do celów służbowych tych organizacji;

2.

podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

* wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23.03.2011, str. 1, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo;

* zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone powyżej.

W związku z tym, że X w ramach realizacji projektu badawczego "GECCO: space-derived geoinformation for crisis management and coordination" spełni wskazane wyżej warunki, tzn. będzie świadczyć usługi lub dokonywać dostaw towarów na rzecz organizacji międzynarodowej E. oraz posiadać wymagane dokumenty, o których mowa w § 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca (X) stoi, na stanowisku, że powinien w odniesieniu do wykonywanych prac będących przedmiotem zamówienia projektu (dostarczenia dokumentacji i oprogramowania) wystawiać faktury z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 0%.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy (X), będzie przysługiwało uprawnienie do obniżenia pełnej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT w związku z wydatkami poniesionymi (w tym m.in. wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez podwykonawców) przy realizacji projektu badawczego na rzecz organizacji międzynarodowej E. w związku z realizacją projektu: "GECCO: space-derived geoinformation for crisis management and coordination".

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz

* gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek jest związany, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego, w przedstawionym przypadku powyżej z zastosowaniem stawki 0%.

Zgodnie z powyższym, nie jest możliwe dokonanie odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Przy tym należy podkreślić, ze możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi szczególnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego podstawowym fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku zmierza do całkowitego uwolnienia podatnika od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego w prowadzonej działalności. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność, bez względu na jej cel oraz rezultat o ile sama jest opodatkowana VAT, powinna być opodatkowana w sposób całkowicie neutralny (tekst jedn.: poprzez możliwość odliczenia VAT ponoszonego na wcześniejszym etapie obrotu). Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, ze zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Zatem, skoro towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek VAT, będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, to X będzie przysługiwać prawo do odliczenia w całości tego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią służb państwowych. Przedmiotem działalności Uczelni jest m.in. prowadzenie badań naukowych. Uczelnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż opodatkowaną oraz sprzedaż zwolnioną.

We wrześniu bieżącego roku Uczelnia rozpoczęła realizację projektu badawczo - wdrożeniowego (geoinformacja przestrzenna na potrzeby zarządzania kryzysowego i koordynacji działań) w ramach programu P. (ang. Plan for European Cooperating States). Projekt będzie realizowany na podstawie kontraktu zawartego przez Uczelnię z Europejską Agencją Kosmiczną we Francji i jej Europejskim Centrum Badań Kosmicznych i Technologii w Holandii. Okres realizacji projektu to 24 m-ce (tekst jedn.: IX 2013-VIII 2015).

Uczelnia jest zobowiązana dostarczyć kontrahentowi (E.) dokumentację i oprogramowanie zgodnie z warunkami podpisanego kontraktu. Uczelnia jest koordynatorem Projektu.

Projekt jest w 100% finansowany ze środków E (Kontrahenta) w drodze refundacji w okrE.ch półrocznych kosztów przez Kontrahenta. Wszelkie rozliczenia finansowe dotyczące Projektu będą odbywać się za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego. Uczelnia jako koordynator rozliczać będzie Projekt przed Kontrahentem we Francji, na podstawie wystawionych przez Uczelnię faktur i dostarczonych do Kontrahenta za pośrednictwem systemu Agencji. Faktury będą obejmować wydatki poniesione zarówno przez Uczelnię, jak i podwykonawców. Podwykonawcy będą wystawiać na Uczelnię faktury VAT, za które Uczelnia dokona płatności po zaakceptowaniu przez Kontrahenta przekazanych rezultatów prac badawczych i przekazaniu środków finansowych na konto bankowe Uczelni. Natomiast wartość kontraktu nie obejmuje żadnych podatków i ceł, tym samym nie obejmuje podatku VAT i płatności dokonywane przez Kontrahenta w ramach danego okresu rozliczeniowego nie przewidują podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki 0% dla świadczonych usług i dostawy towarów na rzecz kontrahenta będącego organizacją międzynarodową, oraz prawa do odliczenia od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu na badawczego na rzecz tej organizacji.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

a.

na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego;

b.

na terytorium państwa trzeciego

- uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji;

Stosownie do § 8 ust. 2 tego rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

1.

wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23.03.2011, str. 1 oraz Dz.Urz.UE.L 290 z 20.10.2012, str. 1), zwane dalej "świadectwem", dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty wskazane w ust. 1 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;

2.

zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1.

Zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

W myśl § 8 ust. 5 rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Odnosząc powyższe regulacje na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, że w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę - dla dostawy towarów oraz świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowej tj. E (Europejskiej Agencji Kosmicznej we Francji) zastosowanie znajdzie stawka podatku 0%, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, ponieważ jak sam Wnioskodawca wskazał we własnym stanowisku będzie spełniał warunki do zastosowania preferencyjnej stawki 0% tj. będzie świadczyć usługi lub dokonywać dostaw towarów na rzecz organizacji międzynarodowej oraz posiadać wymagane dokumenty, o których mowa w § 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Dla udokumentowania przedmiotowych usług i dostawy towarów na rzecz organizacji międzynarodowych, w szczególności E., Wnioskodawca winien wystawić fakturę VAT, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, gdzie stwierdza się, że Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Natomiast odnosząc się do prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z koordynowaniem realizowanego projektu badawczego stwierdzić należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza natomiast możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Skoro Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku VAT, świadczy na rzecz organizacji międzynarodowych, w tym na rzecz Europejskiej Agencji Kosmicznej, usługi i dostarcza towary, w ramach projektu, przedmiotem projektu będzie m.in. stworzenie narzędzia potrzeby analizy możliwości wykorzystania zintegrowanego środowiska informacyjnego w obszarze bezpieczeństwa przez podmioty zaangażowane w proces zarządzania i reagowania kryzysowego, przygotowanie, adaptacja i weryfikacja początkowego pakietu produktów informacyjnych na potrzeby analizy możliwości wykorzystania zintegrowanego środowiska informacyjnego w obszarze bezpieczeństwa przez podmioty zaangażowane w proces zarządzania i reagowania kryzysowego, przeprowadzenie badań nad możliwością wykorzystania narzędzi informacyjnych przystosowanych do potrzeb Centrum Informacji Kryzysowej (CIK) działających w zintegrowanym środowisku informacyjnym na potrzeby zarządzania i reagowania kryzysowego, to co do zasady wykonuje czynności opodatkowane. Jednak czynności te opodatkowane są stawką 0%, której praktycznym aspektem jest faktyczny brak opodatkowania czynności obłożonej taką stawką, przy zachowaniu jednakże prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami. Sprzedaż opodatkowana stawką 0% pozostaje bowiem sprzedażą opodatkowaną, pomimo braku faktycznego obciążenia fiskalnego.

Podsumowując, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, w przypadku świadczeń wykonywanych na rzecz organizacji międzynarodowych w ramach projektów badawczych, w tym E., Wnioskodawca ma prawo dokumentować wykonywane prace fakturą VAT z zastosowaniem stawki 0% a także będzie miał prawo obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji ww. projektów badawczych, gdyż wydatki te będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) na które powołał się Wnioskodawca straciły moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2014 r. Od dnia 1 stycznia 2014 r. zakres stosowania obniżonej stawki 0% reguluje m.in. rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl