IPPP3/443-1062/11-2/MPe - Miejsce świadczenia usług logistyki magazynowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1062/11-2/MPe Miejsce świadczenia usług logistyki magazynowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka F. Sp. z o.o. prowadzi działalności gospodarczą polegającą na świadczeniu usług transportowych, spedycyjnych i logistycznych dla klientów polskich i zagranicznych. Opis ogólnych warunków wykonywania usług logistycznych:

Świadczenie usług logistycznych odbywa się w wynajętych przez Spółkę magazynach od spółek trzecich na podstawie umowy najmu. W ramach świadczenia usług logistycznych Spółka przyjmuje towar klienta na magazyn i wykonuje usługi na towarze klienta zgodnie z umową.

Spółka zapewnia wykwalifikowanych pracowników i kadrę zarządzającą dla realizacji postanowień umów z poszczególnymi klientami. Produkty przyjmowane na magazyny podlegają procedurze kontroli jakości na każdym etapie tj. przyjęciu na magazyn, składowania, przygotowaniu zamówień, wysyłki produktu. Procedury kontroli jakości są przygotowywane przez dział jakości indywidualnie dla każdego klienta zgodnie z jego wymaganiami. Dla ochrony mienia przyjmowanego w celu świadczenia usług logistycznych F. korzysta z usług wyspecjalizowanych firm jak również stosuje własne procedury wewnętrzne zwiększające bezpieczeństwo towarów klientów. Powierzchnia magazynowa nie jest udostępniana usługobiorcy do swobodnego użytku.

Pod koniec 2010 r. Spółka zawarła umowę na świadczenie usług logistycznych z kontrahentem prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Szwajcarii. Kontrahent ten oświadczył, że nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

Przedmiotem umowy pomiędzy Spółką a kontrahentem szwajcarskim są:

1.

Przewóz produktów z fabryki klienta do magazynu.

2.

Rozładunek i przyjęcie na magazyn objętych umową produktów dostarczanych od producenta i podwykonawców.

3.

Kontrola jakościowa i ilościowa dostarczonych partii produktów polegająca m.in. na analizowaniu pod względem daty produkcji i ostatecznej daty sprzedaży, sprawdzaniu numerów serii produktów i numerów seryjnych palet, sprawdzaniu uszkodzeń towarów.

4.

Składowanie na paletach i obsługa magazynowa.

5.

Zarządzanie polegające na monitorowaniu dat produkcji i ostatecznych dat sprzedaży.

6.

Ochrona stanów magazynowych.

7.

Przygotowywanie produktów dla ostatecznych odbiorców zgodnie z zamówieniem od kontrahenta szwajcarskiego.

8.

Informatyczne zarządzanie przepływem produktów klienta od momentu przyjęcia na magazyn do momentu wydania z magazynu.

9.

Rejestrowanie i śledzenie kierunków wysyłki partii produktów będących przedmiotem umowy.

10.

Przekazywanie do kontrahenta wszystkich niezbędnych informacji służących optymalizacji ilościowej i rodzajowej produktów do obrotu.

11.

Inwentaryzacja towarów, polegająca na porównaniu stanów fizycznych i informatycznych stanów magazynowych, przy czym przez informatyczne stany magazynowe rozumie się stany zarejestrowane przez F.

Kontrahent powierzył Spółce także wszelkie inne świadczenia dodatkowe, o których wykonanie zwróci się pisemnie do usługodawcy.

Produkty objęte przedmiotem zawartej umowy to surowce chemiczne do produkcji kosmetyków, wyroby gotowe - kosmetyki oraz opakowania do kosmetyków.

Dla potrzeb realizacji niniejszej usługi Spółka zobowiązała się zapewnić niezbędne wyposażenie, kierownictwo hierarchiczne, wykwalifikowany personel.

Spółka opracowała procedury kontroli jakości pozwalające na pomiar wskaźników jakości uzgodnionych z kontrahentem. Raz w miesiącu Spółka jest zobowiązana do dostarczenia zestawień wskaźników do kontrahenta. Wymiana danych informatycznych odbywa się za pomocą systemu EDI, w celu zapewnienia bezpieczeństwa wymiany zainstalowano łącze bezpośrednie pomiędzy kontrahentem a F.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z regułą wyrażoną w artykule 28b. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, czy też miejsce świadczenia winno być zidentyfikowane na podstawie artykułu 28e ustawy o podatku od towarów i usług, czyli w miejscu gdzie znajduje się nieruchomość.

Zdaniem Spółki, opisana we wniosku usługa logistyczna wykonywana dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą i posiadającego siedzibę poza Unią Europejską jest opodatkowana na zasadach ogólnych wyrażonych w art. 28b tj. w miejscu siedziby usługobiorcy.

W związku z umową o świadczenie usług logistycznych Spółka wykonuje wiele różnych usług związanych z produktem, które to usługi powodują powstanie tzw. świadczenia złożonego, którego zasadniczym celem umowy jest umożliwienie kontrahentowi sprawne zarządzanie procesem dystrybucji i sprzedaży produktów.

W ramach wykonywanej usługi Spółka nie tylko przechowuje produkty należące do kontrahenta, ale przede wszystkim wykonuje kompleksową usługę logistyczną polegającą na dowiezieniu produktów z fabryki do magazynu, przyjęciu i rozładunku, zaewidencjonowaniu dostarczonych produktów, kontrolowaniu jakości i ilości na każdym etapie przemieszczania się produktu na magazynie, sprawdzaniu dat produkcji i dat sprzedaży, przygotowaniu produktu do wysyłki zgodnie z zamówieniem kontrahenta.

W celu należytego wykonania usługi, zgodnego ze standardami umowy Spółka zaangażowała własnych pracowników, kadrę zarządzającą, dostosowała magazyny do wymagań sanitarnych dla powierzonego produktu, utrzymuje właściwą temperaturę dla produktu.

Dominującym elementem tej usługi jest zarządzanie produktem i umożliwienie klientowi efektywny obrót produktem. Wykonywanie poszczególnych elementów usługi wspierane jest poprzez zastosowanie systemów informatycznych. Zastosowanie informatycznych metod w zarządzaniu przepływem towaru pozwala na wymianę informacji w czasie rzeczywistym, dzięki czemu, klient na bieżąco jest informowany o stanie towarów na magazynie, terminach upływu ważności poszczególnych produktów, a to z kolei umożliwia efektywne planowanie produkcji, utrzymywanie odpowiednich stanów zapasów niezbędnych dla zapewnienia ciągłości dostaw do odbiorców.

Lokalizacja miejsca składowania danego produktu jest prowadzona komputerowo, co powoduje łatwość i szybkość identyfikacji produktu, a tym samym ułatwia zarządzanie produktami.

Rejestracja i śledzenie kierunków wysyłki pozwala klientowi na optymalizację kierunków dystrybucji produktów i ich sprzedaży.

Kontrolowanie jakości ogranicza ryzyko dystrybucji towarów wybrakowanych, uszkodzonych. Przygotowanie zamówień zgodnie z dyspozycją klienta wiąże się z uruchomieniem całego procesu przygotowania towaru do wysyłki począwszy od otrzymania w wersji elektronicznej dyspozycji klienta poprzez przygotowanie dokumentacji wewnętrznej dla pracowników magazynowych, lokalizację poszczególnych produktów ujętych w zamówieniu, dostarczenie na wyznaczone miejsce na magazynie, sporządzenie dokumentacji dotyczącej zgodności przygotowanych produktów z zamówieniem do ustawienia produktów przeznaczonych do wysyłki w wyznaczonym do tego miejscu.

Wskazując na powyższe cechy usługi Spółka uważa, że miejscem świadczenia usługi dla podatnika szwajcarskiego jest jego siedziba. Kontrahent złożył oświadczenie o tym, że nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, iż świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego. Na podstawie tej tezy można zatem uznać, że wyodrębnianie z usługi świadczonej przez jeden podmiot poszczególnych jej elementów jako osobnych usług nie jest poprawne, jeśli wszystkie one zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. W przypadku świadczeń złożonych należy ustalić, w kontekście wszystkich okoliczności, które ze świadczeń ma charakter zasadniczy, a które jedynie są czynnościami pomocniczymi, ułatwiającymi lub umożliwiającymi korzystanie ze świadczenia zasadniczego w ogóle lub w pełniejszym zakresie. Konsekwentnie skutki podatkowe dla całej usługi złożonej należy określać w odniesieniu do świadczenia o charakterze zasadniczym.

Należy zatem określić zasadnicze cechy transakcji w celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz klienta kilka odrębnych usług zasadniczych czy też jedną usługę. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Tym samym w przypadku gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności, a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną.

Konsekwencją uznania wykonywanych czynności za świadczenie złożone jest to, iż dla celów podatku VAT, świadczenia pomocnicze dzielą los prawny świadczenia głównego. Innymi słowy, do całej transakcji stosuje się zasady opodatkowania właściwe dla usługi zasadniczej, w szczególności w zakresie ustalenia miejsca świadczenia, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz stawki podatku.

W tym miejscu należy wskazać również, iż świadczenie obejmujące jedną usługę z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT. Zatem, należy określić zasadnicze cechy transakcji w celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz klienta kilka odrębnych usług zasadniczych czy też jedną usługę.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zatem w celu określenia, czy przedstawione w stanie faktycznym usługi, które świadczy Wnioskodawca, podlegają opodatkowaniu w Polsce, należy ustalić miejsce świadczenia tych usług.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub zobowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W myśl art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Od powyższych zasad ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych m.in. z nieruchomościami.

I tak zgodnie z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Należy w tym miejscu zauważyć, że użyty w powyższym przepisie (art. 28e ustawy) zwrot "usług związanych z nieruchomościami" stanowi katalog otwarty. Warunkiem zaliczenia określonej usługi do tego katalogu jest jej związek z nieruchomością, której dana usługa dotyczy. Wprawdzie usługi na nieruchomościach kojarzone są na ogół z usługami budowlanymi związanymi z konkretną nieruchomością, jednak pojęcie to jest znacznie szersze i obejmuje swoim zakresem cały szereg usług, które są nierozerwalnie związane z nieruchomościami.

Wskazać też trzeba, iż powiązanie usług związanych z nieruchomością, z lokalizacją samej nieruchomości jest jak najbardziej uzasadnione, bowiem dane usługi są konsumowane (wykorzystywane) właśnie w miejscu położenia nieruchomości.

Przepisowi art. 28e polskiej ustawy o podatku od towarów i usług odpowiada zapis art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE l 2006.347.1 z późn. zm.), zgodnie z którym miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Określając czy dane usługi powinny być klasyfikowane jako usługi związane z nieruchomościami i w związku z tym powinny podlegać opodatkowaniu w miejscu ich położenia nieruchomości należy w pierwszej kolejności ustalić, czy usługi te w danym stanie faktycznym pozostają w bezpośrednim związku z nieruchomościami.

Wskazując na zasadę definiowania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami, należy zwrócić uwagę na szeroki zakres jej stosowania. Ustawodawca krajowy i prawodawca unijny nie ograniczają tego zakresu do grupy konkretnych i określonych z nazwy usług, które stanowiłyby zamkniętą grupę.

Z powyższego wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługobiorcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Przepis ten - jak wynika z jego brzmienia - stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium, odniesienie się nie do podmiotu lecz do przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą mają być opodatkowane według miejsca jej położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Do zakresu tych usług ustawodawca zaliczył bowiem nie tylko usługi stricte dotyczące prac wykonywanych w nieruchomościach i obrotu nieruchomościami, ale także usługi, których wykonanie oparte jest na wykorzystaniu, używaniu i użytkowaniu nieruchomości.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalności gospodarczą polegającą na świadczeniu usług transportowych, spedycyjnych i logistycznych dla klientów polskich i zagranicznych. Świadczenie usług logistycznych odbywa się w wynajętych przez Spółkę magazynach od spółek trzecich na podstawie umowy najmu. W ramach świadczenia usług logistycznych Spółka przyjmuje towar klienta na magazyn i wykonuje usługi na towarze klienta zgodnie z umową. Spółka zapewnia wykwalifikowanych pracowników i kadrę zarządzającą dla realizacji postanowień umów z poszczególnymi klientami. Produkty przyjmowane na magazyny podlegają procedurze kontroli jakości na każdym etapie tj. przyjęciu na magazyn, składowania, przygotowaniu zamówień, wysyłki produktu. Procedury kontroli jakości są przygotowywane przez dział jakości indywidualnie dla każdego klienta zgodnie z jego wymaganiami. Dla ochrony mienia przyjmowanego w celu świadczenia usług logistycznych Wnioskodawca korzysta z usług wyspecjalizowanych firm jak również stosuje własne procedury wewnętrzne zwiększające bezpieczeństwo towarów klientów. Pod koniec 2010 r. Spółka zawarła umowę na świadczenie usług logistycznych z kontrahentem prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Szwajcarii. Kontrahent ten oświadczył, że nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Przedmiotem umowy pomiędzy Spółką a kontrahentem szwajcarskim są:

1.

Przewóz produktów z fabryki klienta do magazynu.

2.

Rozładunek i przyjęcie na magazyn objętych umową produktów dostarczanych od producenta i podwykonawców.

3.

Kontrola jakościowa i ilościowa dostarczonych partii produktów polegająca m.in. na analizowaniu pod względem daty produkcji i ostatecznej daty sprzedaży, sprawdzaniu numerów serii produktów i numerów seryjnych palet, sprawdzaniu uszkodzeń towarów.

4.

Składowanie na paletach i obsługa magazynowa.

5.

Zarządzanie polegające na monitorowaniu dat produkcji i ostatecznych dat sprzedaży.

6.

Ochrona stanów magazynowych.

7.

Przygotowywanie produktów dla ostatecznych odbiorców zgodnie z zamówieniem od kontrahenta szwajcarskiego.

8.

Informatyczne zarządzanie przepływem produktów klienta od momentu przyjęcia na magazyn do momentu wydania z magazynu.

9.

Rejestrowanie i śledzenie kierunków wysyłki partii produktów będących przedmiotem umowy.

10.

Przekazywanie do kontrahenta wszystkich niezbędnych informacji służących optymalizacji ilościowej i rodzajowej produktów do obrotu.

11.

Inwentaryzacja towarów, polegająca na porównaniu stanów fizycznych i informatycznych stanów magazynowych, przy czym przez informatyczne stany magazynowe rozumie się stany zarejestrowane przez Wnioskodawcę.

Produkty objęte przedmiotem zawartej umowy to surowce chemiczne do produkcji kosmetyków, wyroby gotowe - kosmetyki oraz opakowania do kosmetyków. Dla potrzeb realizacji niniejszej usługi Spółka zobowiązała się zapewnić niezbędne wyposażenie, kierownictwo hierarchiczne, wykwalifikowany personel.

Analizując przedstawiony powyżej opis sprawy, stwierdzić należy, iż świadczona na rzecz kontrahenta szwajcarskiego zgodnie z zawartą umową usługa logistyki odbywa się w obrębie magazynu, w którym przechowywane są produkty kontrahenta. Zgodnie z umową Spółka zobowiązana jest m.in. do przewozu produktów kontrahenta do magazynu, ich rozładunek i przyjęcie na magazyn, kontrola jakościowa i ilościowa dostarczonych partii produktów, składowanie na paletach i obsługa magazynowa, zarządzanie polegające na monitorowaniu dat produkcji i ostatecznych dat sprzedaży. Zatem wszelkie usługi jakie wykonuje Wnioskodawca związane są z magazynem. Oznacza to, iż w głównej mierze Wnioskodawca świadczy usługę magazynowania towarów należących do kontrahenta. Na usługę tą składają się usługi pomocnicze tj. przewóz produktów z fabryki klienta do magazynu, rozładunek i przyjęcie na magazyn, kontrola jakościowa i ilościowa dostarczonych partii produktów, składowanie na paletach i obsługa magazynowa, zarządzanie polegające na monitorowaniu dat produkcji i ostatecznych dat sprzedaży, ochrona stanów magazynowych, itp.

Mając powyższe na uwadze nie można podzielić stanowiska Wnioskodawcy, że w ramach wykonywanej usługi Spółka nie tylko przechowuje produkty należące do kontrahenta, ale przede wszystkim wykonuje kompleksową usługę logistyczną polegającą na dowiezieniu produktów z fabryki do magazynu, przyjęciu i rozładunku, zaewidencjonowaniu dostarczonych produktów, kontrolowaniu jakości i ilości na każdym etapie przemieszczania się produktu na magazynie, sprawdzaniu dat produkcji i dat sprzedaży, przygotowaniu produktu do wysyłki zgodnie z zamówieniem kontrahenta. Zdaniem tut. Organu usługą zasadniczą jest właśnie magazynowanie - przechowywanie produktów, natomiast inne wymienione usługi są usługami pomocniczymi w stosunku do usługi głównej, bez której nie mogłyby być realizowane. Usługi magazynowe (jako usługi zasadnicze) mogą obejmować wiele innych czynności, takich jak np.: dowiezieniu produktów z fabryki do magazynu, przyjęciu i rozładunku, zaewidencjonowaniu dostarczonych produktów, kontrolowaniu jakości i ilości na każdym etapie przemieszczania się produktu na magazynie, sprawdzaniu dat produkcji i dat sprzedaży, przygotowaniu produktu do wysyłki zgodnie z zamówieniem kontrahenta itp., które wspomagają proces samego przechowywania towaru należącego do klienta.

W ustawie nie znajduje się legalna definicja usług magazynowania, również w art. 28b do 28o ustawy nie można dopatrzeć się odniesień do tego rodzaju usług. Trudno też znaleźć jedną definicję w literaturze, która określałaby jednoznacznie co należy rozumieć pod tym pojęciem. Aby skutecznie realizować zadania, które składają się na tę usługę, należy posiadać przede wszystkim warunki techniczne (magazyny). Powierzchnia magazynowa, która służy do takich usług, jest położona na terytorium określonego kraju, a świadczenie usług jest nierozerwalnie powiązane z nieruchomością, jaką jest obiekt magazynu.

Z opisu sprawy wynika, iż w celu należytego wykonania usługi, zgodnego ze standardami umowy Spółka zaangażowała własnych pracowników, kadrę zarządzającą oraz dostosowała magazyny do wymagań sanitarnych dla powierzonego produktu - utrzymuje w nich właściwą temperaturę. Wykonywanie poszczególnych elementów usługi wspierane jest poprzez zastosowanie systemów informatycznych, dzięki czemu, klient na bieżąco jest informowany o stanie towarów na magazynie, terminach upływu ważności poszczególnych produktów, a to z kolei umożliwia efektywne planowanie produkcji, utrzymywanie odpowiednich stanów zapasów niezbędnych dla zapewnienia ciągłości dostaw do odbiorców. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, dominującym elementem świadczonej usługi jest zarządzanie produktem i umożliwienie klientowi efektywny obrót produktem.

Trudno zgodzić się z powyższym stanowiskiem Wnioskodawcy. Zdaniem tut. Organu nie sposób magazynowania, a zatem podstawowego elementu usługi świadczonej przez Spółkę, oderwać od umieszczenia towaru w magazynie. Dodatkowe czynności tj. stosowanie systemów informatycznych, dzięki którym, klient na bieżąco jest informowany o stanie towarów na magazynie, terminach upływu ważności poszczególnych produktów itp. wspomagają proces samego przechowywania towaru w magazynie. Ponadto wskazać należy, że nieodłączną cechą przedmiotowej usługi jest składowanie towaru, co rodzi ścisły związek z nieruchomością. Bowiem bez posłużenia się nieruchomością przedmiotowa usługa nie mogłaby być zrealizowana. Wnioskodawca ze względu na specyfikę przechowywanego towaru dostosowuje magazyny do wymagań sanitarnych dla powierzonego produktu - utrzymuje w nich właściwą temperaturę, co dodatkowo wskazuje na powiązanie przedmiotowej usługi z nieruchomością tj. magazynem, o określonych właściwościach.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że usługi w zakresie magazynowania towarów mają charakter usług związanych z nieruchomościami i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy. W związku z powyższym, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości stosownie do ww. art. 28e ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl